Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Mil-Tec Chemlight


Two Socks

Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik in de prepshop een zootje chemlights gekocht, de 12-uur versie in het groen en geel. Met de bedoeling om ze te gaan gebruiken als back-up verlichting tijdens een langdurige stroomuitval, of als verlichting in een tent, als marker van bijv. een route, en nog veel meer van dit soort doeleinden. De chemlight is onder meerdere namen bekend, breekstaaf, glowstick, lightstick en natuurlijk chemlight.

 

Het product

 

Deze gele 12-uur versie heeft 1 ampul in de staaf en geeft gedurende 8 tot 12 uur licht af.

Aan de top van de stick zit een haakje en een oog, hierdoor kan hij worden opgehangen of vastgebonden met het meegeleverde touwtje.

Hij is 15 cm lang en heeft een diameter van 1 cm, de bodem heeft een soort voet, zo bestaat er ook de mogelijkheid om hem neer te zetten.

Foto-FXRI7Y3M-D.jpg

 

Foto-D3VHJDOJ-D.jpg

 

De werking

 

Zo werkt een chemlight:

Foto-S3XHZVLP-D.jpg

1. plastic omhulsel

2. glazen buisje (ampul) bevat waterstofperoxide

3. difenyl oxalaat gemengd met fluoriserende kleurstof

4. de 2 stoffen oxideren en er ontstaat chemoluminescentie: een reactie waarbij licht wordt uitgestraald en waar niet of nauwelijks warmte wordt geproduceerd

5. chemlight in werking

 

De test

 

De testopstelling, een witte muur met een matras op 30 cm van de stick:

 

Foto-MBUCY3IE-D.jpg

 

Na het breken:

 

Foto-L7RZBVZE-D.jpg

 

Na 8 uur branden:

 

Foto-B6M8W7UM-D.jpg

 

Na 12 uur branden:

 

Foto-E8FNLGJJ-D.jpg

 

De conclusie

 

Voor de prijs van €1,60 vind ik het een must-have voor in elke BOB, BOV, auto, camper etc.

Ze zijn zo breed inzetbaar dat je ze eigenlijk altijd bij je moet hebben.

De sticks geven gedurende 4 tot 6 uur fel genoeg licht af om ze te gebruiken als omgevingsverlichting, na 8 uur zijn ze nog bruikbaar als marker, totdat ze rond 12 uur lang branden uitgaan.

De substantie in de stick is niet giftig, niet brandbaar en de behuizing is waterdicht, dus mocht hij breken, kan er gelukkig weinig mis gaan.

 

Let op, de foto's wijken iets af qua lichtsterkte en kleur dan wordt gezien met het menselijk oog.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooie review @Two Socks.Ik heb ze ook en ze voldoen inderdaad prima als noodverlichting.

Ik heb ze op elke verdieping liggen zodat er bij stroomuitval verlichting is totdat alle lantaarns branden ^_^

 

Een opmerking met betrekking tot de toxiciteit van de sticks: de vloeistof is zeer schadelijk voor de ogen.

Uit professionele ervaring weet ik dat dit blijvend letsel op kan leveren als het in contact komt met het oog.

 

Dat gezegd hebbende moet je wel je best doen om de behuizing kapot te maken. Maar toch, iets om in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk @Two Socks, kan je mij ook vertellen of ze langer of korter branden in een warme of koude omgeving/ruimte ? ;)

 

Jazeker, het is zelfs mogelijk om de stick na activatie lang werkzaam te bewaren, dit door hem in de vriezer te stoppen. Door de koude in de vriezer worden de stoffen zo ver afgekoeld dat ze nauwelijks meer met elkaar reageren, aangezien de reactie zelf geen warmte oplevert, blijft hij zo bewaard. Het tegengestelde werkt ook, als de stick bij hoge temperaturen geactiveerd wordt, gaat hij feller branden. Dit komt doordat de moleculen harder gaan trillen door de warmte (warmte = snelheid van trillingen binnen een stof), zo komen ze vaker bij elkaar in contact en kunnen ze dus vaker per seconde een reactie aangaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review @Two Socks.Ik heb ze ook en ze voldoen inderdaad prima als noodverlichting.

Ik heb ze op elke verdieping liggen zodat er bij stroomuitval verlichting is totdat alle lantaarns branden ^_^

 

Een opmerking met betrekking tot de toxiciteit van de sticks: de vloeistof is zeer schadelijk voor de ogen.

Uit professionele ervaring weet ik dat dit blijvend letsel op kan leveren als het in contact komt met het oog.

 

Dat gezegd hebbende moet je wel je best doen om de behuizing kapot te maken. Maar toch, iets om in de gaten te houden.

 

Dat kan kloppen, ik heb zelf alleen gelezen over contact van de vloeistof op de huid of in de mond. Daar zou het volgens de producenten geen schade opleveren, natuurlijk moet je het lichaamsdeel wat in aanraking is gekomen goed afspoelen met water, en indien mogelijk een arts raadplegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, het is zelfs mogelijk om de stick na activatie lang werkzaam te bewaren, dit door hem in de vriezer te stoppen. Door de koude in de vriezer worden de stoffen zo ver afgekoeld dat ze nauwelijks meer met elkaar reageren, aangezien de reactie zelf geen warmte oplevert, blijft hij zo bewaard. Het tegengestelde werkt ook, als de stick bij hoge temperaturen geactiveerd wordt, gaat hij feller branden. Dit komt doordat de moleculen harder gaan trillen door de warmte (warmte = snelheid van trillingen binnen een stof), zo komen ze vaker bij elkaar in contact en kunnen ze dus vaker per seconde een reactie aangaan.

 

Tnx ! Goed bezig Buddy :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...
Op 22-4-2015 om 18:02, LAINDICA zei:

Mooie review @Two Socks, ik heb er zelf ook enkele en stond er eigenlijk nog van verbaasd hoe lang ze het deden als ze reeds 1,5 jaar oud zijn, bij mij gaf hij nog 2,5 uur "verlichting "

Dus ze zijn beperkt houdbaar, ook voor activering?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...