Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fietsnavigatie (offline) voor B.O.F


Gast idefix

Aanbevolen berichten

hallo mensen ,

ik ben in bezit van een A.T.B die ik als B.O.F ga gebruiken en tevens als woon werk verkeer wil gebruiken,

nu is mijn vraag wie weet er een goede gratis fiets navigatie (app) om te gebruiken ?....

 

ik heb al diverse programma,s gebruikt op mijn smartphone maar die voldeden niet waren onhandig ,liepen vast , of waren offline niet te gebruiken .

 

als het even kan nederlands graag :)

 

groetjes idefix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Opengps voor Android werkt perfect.

Gebruik het altijd met wandelen.

Je moet wel even de juiste soort kaart opzoeken welke bij jou past en deze offline beschikbaar maken.

Je kan er ook mee switchen naar Google maps en je tracks en way points daar op zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je fiets als BOF wil gebruiken is de reactie van @Stuudje de enige zinnige (no-offense) ..... een smartphone is binnen 1 á 2 dagen leeg en navigeert er helemaal niets meer.

En ik vraag me af of er tijdens tshtf s'avonds een smartphone valt op teladen ff zo ergens on the run zegmaar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet héél eerlijk zeggen dat voor stadsnavigatie ik eigenlijk nooit een compas gebruik..

de straten en kerktorens enz geven je meer dan genoeg informatie om de kaart juist te lezen.

 

als je in een bos staat en geen goed zicht hebt op "landmarks" is dat natuurlijk een ander verhaal :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Als je je fiets als BOF wil gebruiken is de reactie van @Stuudje de enige zinnige (no-offense) ..... een smartphone is binnen 1 á 2 dagen leeg en navigeert er helemaal niets meer.

En ik vraag me af of er tijdens tshtf s'avonds een smartphone valt op teladen ff zo ergens on the run zegmaar ;)

 

 

daarom heb ik mn routes, poi's en kaarten ook geëxporteerd en uitgeprint;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een goede GPS wil die ook na een SHTF werkt dan is een losse GPS de enigste optie (mits de GPS sattelieten niet uit staan).

Voordelen zijn onder andere dat deze geen signaal uitzend, niet afhankelijk is van telefoonmaatschappijen en geen stroom vreet van je telefoon.

 

Een goed voorbeeld is de Garmin Dakota. Schappelijk geprijst, de kaarten van Garmin zijn heel goed en je kan er gratis kaarten van OSM op zetten.

De GPS loopt 20 uur op twee AA batterijen en is waterdicht.

Als je hem op de fiets gebruikt en je hebt een route aan staan dan gaat het scherm aan op het moment dat er een afslag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@idefix

 

Ik heb bij de Action een fietsbel met ingebouwd kompas gekocht. Voor 1 euro. En het werkt ook nog goed ! Echt een aanrader.

thanks ik zal er eens binnen wippen moet er toch langs voor een en ander :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@idefix, ik zie dat de Dakota bij de bever inmiddels iets meer dan €100,- kost.

Als je de Dakota voor het eerst in handen hebt zal hij wellicht tegenvallen. Er zit niet het mooiste scherm op, het is nog een resistive touchscreen.

Maar wat je er voor krijgt is een praktisch onverwoestbare waterdichte GPS met een lange batterijduur.

En omdat je geen mobile dataverbinding nodig hebt kun je hem zonder problemen in het buitenland gebruiken.

(Nee, ik werk niet voor Garmin ^_~)

 

De Dakota bezit waanzinnig veel functies. Zo kun je schakelen tussen presets. Als je er meerdere kaarten op hebt staan (wandel/fiets/auto/boot) kun je direct schakelen tussen kaart en settings.

Voor de auto heb ik bijvoorbeeld het licht altijd aan omdat hij dan aan de aansteker hangt, de kaart staat op de wegenkaart en 3D view.

Stap ik uit de auto dan gaat hij op mijn wandel stand. Top down view met topo maps. Ik vaar heel weinig, maar ook voor op het water heb ik kaarten met desbetreffende settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je fiets als BOF wil gebruiken is de reactie van @Stuudje de enige zinnige (no-offense) ..... een smartphone is binnen 1 á 2 dagen leeg en navigeert er helemaal niets meer.

En ik vraag me af of er tijdens tshtf s'avonds een smartphone valt op teladen ff zo ergens on the run zegmaar ;)

 

Heb op mijn trekfiets een son naafdynamo zitten met daarop aangesloten een oplader en houder voor me smartphone werkt echt perfect nooit meer een lege batterij onderweg. Veel en steeds meer wereldfietsers gebruiken deze naafdynamo om hun apparatuur op te laden onderweg.

 

Greetz

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hee dat is leuk @Nomad_404 . Ik heb de Garmin Nuvi 510. Zo te zien zijn daar manieren voor om die Open Street Maps op te krijgen. Thanx. :)

 

Kom jij toevallig naar SC? (ik zie je niet op de lijst)

Dan kan je misschien bij de workshop "Kaart en Kompas" van @Toef nog wat laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Heb op mijn trekfiets een son naafdynamo zitten met daarop aangesloten een oplader en houder voor me smartphone werkt echt perfect nooit meer een lege batterij onderweg. Veel en steeds meer wereldfietsers gebruiken deze naafdynamo om hun apparatuur op te laden onderweg.

 

Greetz

Peter

 

Gaaf!

Voel en hoor je daar nog wat van, zoals bij een ouderwetse dynamo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak ook gebruik van OSMAND voor op de fiets. Je heb gratis 10 downloads en de kaart van Nederland is maar een download dus als je niet te ver weg wilt moet je met de gratis versie uitkomen. De kaarten worden op je telefoon gezet dus je hebt geen internet nodig onderweg.

 

Ik heb er nu de nodige kilometers mee gereden en het bevalt erg goed. De navigatie is super en omdat je hem in kan stellen op fietsen weet je zeker dat je altijd op de fietspaden blijft. Helemaal niks op aan te merken.

 

Als je de schermvergrendeling van je telefoon uit zet dan kun je het scherm uitzetten. Als er een aanwijzing is, dan gaat je scherm even aan. Dat spaart batterijen. Om het nog wat langer uit te houden op mijn fiets heb ik een accu met grote capaciteit in mijn Samsung gestopt. Als ik het scherm continue aan laat staan tijdens het fietsen, en de GPS en data aan dan gaat de accu ongeveer 7 uur mee. Daarnaast heb ik nog een accupack mee waarmee ik de telefoon 3 keer kan bijladen. Voor het idee. We zijn vrijdagmorgen gaan fietsen. 35 kilometer gedaan op de navigatie. Zaterdag nog wat gefietst en zondag nog een kilometer of 45 terug. Bij elkaar een kleine 100 kilometer. Verder gedurende het weekend mijn telefoon aan gehad en internet gebruikt. Als ik ga slapen zet ik de telefoon uit. Ik kwam thuis met 60% in de accu van de telefoon en nog 3 van de vier lampjes op het accupack en dan is tussendoor ook nog de telefoon van fkaprinsesje opgeladen.

 

Zou je hem puur voor de navigatie gebruiken, dan denk ik dat je met deze combinatie makkelijk 500 kilometer kunt fietsen in een paar dagen. Ik hoop het binnenkort te testen als ik naar SC Veluwezoom ga fietsen. Dat is net geen 300 kilometer totaal en ik ga de navigatie hard nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf!

Voel en hoor je daar nog wat van, zoals bij een ouderwetse dynamo?

 

Hoi Heksenboot,

 

De SON dynamo's staan erom bekend dat ze na ongeveer 1000 km pas echt goed zijn ingereden in die periode wil hij wel iets zwaarder lopen dan een ingereden maar ik vind dat ze al zo licht lopen dat het verschil te verwaarlozen is. Het geluid van een SON valt echt reuze mee je kan bijna zeggen dat je hem gewoon niet hoort de meeste dynamo's hebben zo'n irritante zoem waar je na een paar uur fietsen knetter geïrriteerd van kan worden maar bij de SON heb je dat dus totaal niet.

 

Als hij volledig is ingereden en je onderhoud hem goed dan gaat hij je hele leven mee de SON staat bij veel vakantiefietsers hoog aangeschreven en heeft de beste reputatie in betrouwbaarheid. Als je er de telefoon of gps mee op wilt laden dan dien je er een gelijkrichter tussen te zetten die je bij een gerenommeerde fietsenwinkel kan kopen zelf heb ik de Busch en Mueller E-werk ertussen hangen overdag laad hij mijn telefoon of ander elektronica op en in de avond/nacht staat mijn verlichting erop aan.

 

Greetz

Pettas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...