Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bouw leemoven


Piroska

Aanbevolen berichten

Afgelopen weken heb ik met een vriendin die langskwam samen mijn 2e leemoven gebouwd, hier het verslagje.

 

 

DSC07155.jpg.98aa89cfb680600d61ca70a04799a6ba.jpg

 

Een slechte lemen muur die vervangen moest uitgebroken

 

DSC07266.jpg.a25db5019ed9da08ccea3994604f9419.jpg

 

Leem voor hergebruik opgeslagen in kuupzak

 

DSC07267.jpg.078a50d13bbea4d1c0181504bd170b65.jpg

 

Leem laten weken in badkuip

 

DSC07223.jpg.927e1ba73f69f05df0aada8679dd9d23.jpg

 

randje uitgegraven voor fundament

 

DSC07225.jpg.f9c8bef810ea6ed662ca94837c7eee7d.jpg

 

oude stenen erin, restje bitumen erop

 

DSC07265.jpg.073942fd0e3774a7866720fe04f664c0.jpg

 

met overschot van bouwstenen voor de nieuwe muur randje gemetseld

 

DSC07367.jpg.a0ab53f5efa6b3eb0af137dac95d0382.jpg

 

fundament volgestort met puin

 

DSC07375.jpg.382b1aeda3f75ea07cd9b3c29ef7e3cf.jpg

 

betonnen plaat erop

 

DSC07380.jpg.a44c4fceefef42bf75d9eef03bd2af32.jpg

 

Lemen plaat erop, bodem van pizzaoven, hier worden de pizza;s op gebakken ( en brood etc)

 

DSC07382.jpg.c4333f5d135aa987a7187a3fce77490f.jpg

 

Mal van wilgentenen gemaakt, kleiballen gemaakt en kleien maar

 

 

Sorry voor gedraaide fotoos, eeuwig probleem hier, ze staan recht op de PC.. vervolg in volgend bericht.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

DSC07416-kopie.jpg.dc69ac9cdce07f684225fe503e1244b9.jpg

 

Deuropening gemetseld met vuurvaste stenen, afgesmeerd met leem

 

DSC07416-kopie.jpg.dc69ac9cdce07f684225fe503e1244b9.jpg

 

Kleien, kleien kleien, tussendoor een laag met luchtig stro

 

DSC07418.jpg.c406cceecce05c17f8006bb8ce9239b2.jpg

 

Na de stro weer een laag leem, daarover repen oude jute zakken

 

DSC07444.jpg.7ee2f05d1d47ddccd6366df44b477a1f.jpg

 

 

Oven klaar om te drogen, kleine vuurtjes maken om de binnenkant droog te krijgen en de zon droogt de buitenkant. Deze week moet hij nog helemaal glad gemaakt en geïmpregneerd met lijnolie en terpentine. Het uiteindelijke eindresultaat laat nog even op zich wachten maar zal ik posten tzt.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schitterend @Piroska, bedankt voor je verslag.

Wat handig om wilgentakken te gebruiken als frame.

 

Het bleek niet helemaal handig zoals wij het deden, we moesten uiteindelijk de vorm van het frame aanpassen voor de gemetselde opening, veel gepiel en gepruts. We hebben later nog een mal van zand gemaakt voor de stevigheid. Volgende oven wordt eerst de deuropening en DAN pas de wilgenmal of meteen een mal van zand, afhankelijk van wat er aanwezig is.

 

Mijn vorige oven heb ik zonder mal gemaakt. Kan ook goed maar dan moet je tussentijds eerst wachten tot alles droog is voor je verder kan.

 

Deze is van 3 jaar geleden, een paar maten kleiner, goed voor 1 pizza, de nieuwe moet 2 of 3 te gelijk kunnen bakken.

 

hong-april-2012-037.jpg.425a15d50296d56eb8b31c1486fe04b6.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska Een mooi verslag en leuke foto's , dank u . Vraagje omdat die kleiballen aan de binnenkant zitten (vuurkant) heeft u daar organisch materiaal

als fijn zaagsel ed door gedaan of is het enkel klei (ivm het verhogen van de warmte weerstand )

En moet je dit impregneren met lijnolie na een jaar (of paar jaar ) opnieuw doen ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska Een mooi verslag en leuke foto's , dank u . Vraagje omdat die kleiballen aan de binnenkant zitten (vuurkant) heeft u daar organisch materiaal

als fijn zaagsel ed door gedaan of is het enkel klei (ivm het verhogen van de warmte weerstand )

En moet je dit impregneren met lijnolie na een jaar (of paar jaar ) opnieuw doen ??

gr will

 

Voor de gehele oven heb ik de leem vermengd met zand, bij de kleibollen niet anders.

 

Dat impregneren met lijnolie heb ik nooit eerder gedaan, het is een probeersel, ik zal moeten zien hoe dat uitpakt. In principe hoef je het maar eenmalig te doen maar ik kan mij voorstellen dat er soms stukjes van de oven afbreken door stoten of hagel oid dus dat de kale plekken dan opnieuw gedaan moeten worden. Ik ga het nog merken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska ik ken lijnolie van hout en doek behandelen en ik denk dat het er aan ligt hoe diep de olie doortrekt de klei in ,

hout wat behandelt is met lijnolie en in weer en wind buiten staat moet je toch jaarlijks een keer in de olie zetten

want regen (met wind) haalt de olie er toch langzaam af maar wellicht dat het met klei beter gaat .

Wat betreft dat organisch materiaal , als je dit toe voegt aan klei /zand dan verbrnad dit organisch materiaal en krijg je porien

in je klei laag en dit isoleert beter vandaar mijn vraag .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de gehele oven heb ik de leem vermengd met zand, bij de kleibollen niet anders.

 

Dat impregneren met lijnolie heb ik nooit eerder gedaan, het is een probeersel, ik zal moeten zien hoe dat uitpakt. In principe hoef je het maar eenmalig te doen maar ik kan mij voorstellen dat er soms stukjes van de oven afbreken door stoten of hagel oid dus dat de kale plekken dan opnieuw gedaan moeten worden. Ik ga het nog merken. :)

 

Knappe oven! Geweldig dat je dit allemaal doet!

 

 

Ik weet dat lijnolie en cement heel goed gaat, vrienden van mij hebben er een aanrechtblad van. Kan me voorstellen dat leem en lijnolie ook goed moet werken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska ik ken lijnolie van hout en doek behandelen en ik denk dat het er aan ligt hoe diep de olie doortrekt de klei in ,

hout wat behandelt is met lijnolie en in weer en wind buiten staat moet je toch jaarlijks een keer in de olie zetten

want regen (met wind) haalt de olie er toch langzaam af maar wellicht dat het met klei beter gaat .

Wat betreft dat organisch materiaal , als je dit toe voegt aan klei /zand dan verbrnad dit organisch materiaal en krijg je porien

in je klei laag en dit isoleert beter vandaar mijn vraag .

gr will

 

Voor de isolatie met organisch materiaal heb ik stro gebruikt, dat moet je natuurlijk niet in de eerste laag doen, in de kleibolletjes, maar later pas zodat er een massief stuk oven flink heet wordt om later weer uit te stralen. Verderop in de dikke wand doe je pas de isolatielaag zodat de buitenwand koel blijft met stoken en er dus geen warmteverlies is.

 

Ik ga er van uit dat de leem de lijnolie voor een groot deel absorbeert, dit zal dan door weer en wind niet verwijderen, de toplaag misschien wel maar of dat erg is? Maar nogmaals, ik ga het meemaken, dan pas weten we het.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi project @Piroska. Hoeveel dagen zijn jullie er mee bezig geweest?

 

We zijn bijna 3 weken zoet geweest maar hebben het heel langzaam gedaan en meerdere dagen overgeslagen omdat het steen en steenkoud was en dan met je handen in leem en water zitten hou je niet langer dan een uurtje vol. Ook moest de cementen plaat 2 dagen drogen voor we verder konden. Ik denk als je onze uren bij elkaar op telt dat we 8 uur in het fundament hebben zitten en 12 uur in de oven. Dit met 2 personen dus 40 manuren. plusminus :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mooi gemaakt zeg.

Ik zie dat de schoorsteen meer van voren zit, en niet zo hoog is, heeft dat een bepaalde reden ?

 

 

Eigenlijk hebben de meeste grote pizza-ovens de schoorsteen aan de voorkant, als je dan tijdens het bakken een vuurtje achterin of aan de zijkant laat branden wat je doet als je veel pizza;s achter elkaar bakt, dan gaat de warmte van achter naar voren, dus OVER de pizza heen, dat zorgt voor een snelle garing, ook van de topping.

 

De vorige oven was gebouwd naar een oermodel voor een pizza/brood oven maar dan een kleintje, daar haalde je al het hout en de kooltjes uit en bleef de oven zelf warm hierdoor maakte het niet/nauwelijks uit of de schoorsteen van achteren of van voren zit. Ik vond van achter wel erg mooi dus dat heb ik gedaan toen.

 

De hoogte van de schoorsteen bouw ik op 1/3 van de hoogte van de binnenoven, (minimaal, hoger mag) Mijn laatste oven heb ik relatief heel laag en heel breed ( van binnen) gemaakt, hierdoor hoeft de schoorsteen niet zo hoog.

 

Ennuh, ik gebruik als schoorsteen een kachelpijp, bij de eerst had ik toevallig een lange liggen en bij de 2e vond ik een mooi kort stukje op zolder :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie oven.

Het is een plezier om een zelfbouwoven in de tuin te hebben.

De schouw zit op de juiste plaats en net om de reden die je zelf aangaf...de hitte gaat langs het eten heen...

Bij mijn broodoven is dit om dezelfde reden op die manier.

Heel mooi een zeer natuurlijk...ik hou er van.

Een tip...in Hongarije gebruiken ze als onderlaag , isolatielaag glas, glas en heel veel glas...Dit houdt de warmte nog beter vast.

Ikzelf gebruikte Argex kleibollen en werkt ook zeer goed.

Jouw gemalen stenen zullen ook zeker hun werk wel doen..tis maar wat je zelf wilt gebruiken.

Een oven bouwen kost tijd...veel tijd en veel werk maar het resultaat is veelal o zo goed ...het geeft je werkelijk een '' warm '' gevoel.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...