Ga naar inhoud
GENEGEERD

MIFI op je BOL, wie heeft ervaring met MIFI netwerken


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Gast anoniem

Ik heb voor dat soort zaken de EU bundel actief via KPN

 

Het is niet extreem goedkoop, maar het is (voor KPN begrippen) redelijk transparant

Ik heb meestal iets van 3 toestellen op zak

1 stuks van "de zaak" 1 "privé" en 1 hobby toestel waar ik meestal een Spaanse SIM in heb zitten.

Op het toestel van "de zaak" heb ik deze bundel actief

 

http://www.kpn.com/prive/mobiel/informatie/buitenland.htm

 

Het gaat dan om de weekbundel.

Dus stel ik zit 2 dagen in België, en ik zet roaming aan, dan komt er gelijk 5 euro op de factuur te staan, en kan ik "maar" 100 MB.

Dat klinkt heel erg weinig, maar je kan deze gewoon "stapelen" dus stel ik verstook 290 MB, dan ben ik dus 15 euro kwijt.

En of ik dan in België / Frankrijk / Spanje / Italië zit, dat maakt niks uit.

 

Los hiervan zal ik in geval van een langer verblijf met noodzaak voor internet een lokale sim aanschaffen voor meestal iets van 7 euro voor 1GB.

En deze mix bevalt me prima.

 

Ik weet dat het goedkoper kan, maar op deze manier heb ik op mijn zakelijk toestel gewoon beschikking over email en uiteraard de teletekst app.

En heb ik voor het zwaardere internetgebruik de ideale smoes om een lokaal café op te zoeken, en via wifi, onder het genot van een lekker glas wijn en wat tapas de laptop/tablet te gebruiken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ik heb deze

 

huawei.jpg.6a223c4e5a9cf205ef9cc2f5c5747e0d.jpg

 

HUAWEI B593 4G

in zweden met een prepay card van Tre en haal makkelijk 25 tot 30 mbit/s ik moet wel zeggen dat ik het getroffen heb met de gsm mast.

makkelijke interface voor de instellingen, 4 SIDS mogelijk geheel onafhankelijk in te stellen

bereik 100 meter (maar dat is bij ons open veld) en er kunnen externe antennes op maar dat heb ik niet getest.

Ik ben erg tevreden over dit apparaat wel aan de prijs 200 euro

 

http://www.powerwifi.nl/?gclid=Cj0KEQjw1pWrBRDuv-rhstiX6KwBEiQA5V9ZoZPwJb1yUf9fZkZqsTBNtlj7MSA8EEg4y5tM9u272TwaAu6u8P8HAQ

deze powerwifi antenne router heb ik ook.

Daarmee kan je op de camping aanprikken op de wifi en deze naar je router zetten, enorme verbetering ten opzichte van de miezerige antennes in laptops en plankjes.

Je kan natuurlijk ook goed open netwerken aanprikken, maar dat is 1 niet netjes en 2 niet verstandig als je gevoelige dingen gaat internetten omdat je geen controle hebt over de verbinding

 

powerwifi.png.d1112529e1490e29b55f30ca6d520d0f.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eind april proefgedraaid in Frankrijk met een TP-Link M5350 (2G en 3G) die ik geleend had van een collega.

Screen-Capture-168.jpg.ac3e860427631e2a45976ad7bec1ae3a.jpg

Het beviel uitstekend met de sim kaart die ik ter plaatse aangeschaft had voor 10 euro. Prepaid databundeltje voor 10 euro per Gb.

 

Ik heb er inmiddels zelf ook een gekocht voor 60 euro. Heb nog wel getwijfeld tussen deze en een variant die ook 4G aan kan maar die was 2x zo duur.

Deze zomer uiteraard weer naar zweden dus wil 'm daar ook gaan gebruiken.

Via internet had ik al uitgezocht dat de kaartjes en data van Tre daar het meest aantrekkelijk zijn.

@vdwalle : zijn de kaarten van Tre makkelijk te verkrijgen in zweden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alpacaatje en Vermoeid gaan binnenkort onderstaande testen op de finca. Als het daar werkt qua bereik, dan werkt het overal. Het zal een databundel van Lebara worden waarschijnlijk.

 

https://www.conrad.nl/nl/huawei-e5330-mifi-router-1244532.html?sc.queryFromSuggest=true

 

Redelijke prijs, redelijke recensies en redelijke aanschafprijs. Kunnen max. 10 apparaten tegelijk op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Invictus

Niet echt makkelijk, officieel het je een persoonsnummer nodig.

Bestellen via een internet shop kan je daarom vergeten.

Maar ik ben gewoon een telecom winkel binnen gestapt en zo een Tre kaart gekocht zonder nr naar wat "onderhandelen"

 

op het zweden forum heb ik ook berichten gezien dat de modems en kaarten voor toeristen verhuurd worden per week dus met een beetje zoekwerk moet het wel lukken.

Ik zie trouwens veel modems zonder versleuteling onderderweg. Het lijkt wel alsof men hier zich niet zo druk maakt :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

tip

 

Let bij je keuze van een usb router of een externe antenne geplaatst kan worden dat maakt een wereld van verschil

Neem een usb verlengkabel mee zodat je hem wat hoger kan plaatsen of zelfs buiten

Gebruik de app opensignal of iets dergelijks om te kijken waar de GSM mast zit en richt je router daarop.

 

Maak je wifi/gsm antenne richtingen gevoelig met een simple reflector. Heb ik getest het resultaat is verbluffend....

 

windsurfer.jpg.62090c922660955cedb81037e363935a.jpgwindsurfer_6inch_hor.jpg.ec3dc21b2b8d7910ad4d618ddc877b11.jpg

 

http://members.multiweb.nl/schaaijw/ez12_windsurfer-nl.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop met de gedachten een MIFI router te kopen voor op mijn BOL in Catalunya. Zoals velen weten ligt dit niet direct in een dorp maar midden in de Campo (bergen, platteland). Met iedere smartphone kun te tegenwoordig 3g-4g (wifi) gebruiken om overal ter wereld toch het WWW te bezoeken.

 

Nu zijn er routers te koop waarmee je dus een MIFI (My Wifi) hotspot kunt creëren. Hoewel 4g nog niet overal volledige dekking heeft, zal dit de komende maanden\jaren steeds beter worden ook in Spanje. Ik ben dus van plan om op de finca een MIFI router te plaatsen voor maximaal 32 apparaten\gebruikers gekoppeld aan een flinke databundel (liefst onbeperkt).

 

Heeft iemand ervaring met MIFI, het liefst goede 3g of 4g snelheden?

 

http://www.mifi-hotspot.nl/mifi-routers-4g-lte

 

 

Graag jullie meningen en ervaringen.

 

Ik heb en MiFi maar vond het toch handiger om met mijn telefoon een tijdelijke hopspot op te zetten wanneer nodig. Ik ben dan wel de enige echte gebruiker (en iemand anders 1x per week om ff mail te checken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb en MiFi maar vond het toch handiger om met mijn telefoon een tijdelijke hopspot op te zetten wanneer nodig. Ik ben dan wel de enige echte gebruiker (en iemand anders 1x per week om ff mail te checken)

 

Hoe werkt dat precies met een telefoon? Mijn vrouw heeft een smartphone en kan nl. voor 2€ per dag 3\4G internetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe werkt dat precies met een telefoon? Mijn vrouw heeft een smartphone en kan nl. voor 2€ per dag 3\4G internetten.

 

 

Als je een android telefoon hebt ga je naar:

settings

Wireless & networks

more

Tethering & portable hotspot

 

Hier moet je een wifi netwerk naam + password kunnen kiezen en m aan kunnen zetten.

Je hebt dan een wifi hotspot gemaakt die over 3g/4g met de buitenwereld communiceert. Je laat je laptop ed met die hotspot praten.

 

let op: kan zijn dan ouderen android versies

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe werkt dat precies met een telefoon? Mijn vrouw heeft een smartphone en kan nl. voor 2€ per dag 3\4G internetten.

 

Wees je er aub van bewust dat aan het delen van een internetverbinding via je telefoon ook risico's verbonden zijn.

In principe geef je derden toegang tot je telefoon. Er zijn voorbeelden van exploits waarbij juist de tethering optie als 'ingang' dienden om zaken op die telefoon te kunnen inzien c.q. veranderen.

Daarnaast zullen de meeste telefoons die je als hotspot opzet geen firewall/router functie hebben, waardoor je dus in principe 'open staat' voor aanvallen vanuit het internet.

 

De meeste portable mifi routers daarentegen hebben WEL een interne firewall, en de hoeveelheid (en soort informatie) die hackers kunnen blootleggen van je portable mifi router is aanzienlijk minder dan de informatie van je telefoon.

Ikzelf gebruik deze router (die bovendien een accupack bevat om je smartphone of device op te laden, en die USB ingangen heeft om informatie te kunnen delen)

 

Tip: Als je al besluit om internet te delen via een smartphone, doe dat dan alleen als je geen andere mogelijkheid hebt, en uitsluitend voor mensen die je volledig vertrouwt (en dan nog zo kort mogelijk i.v.m. attackrisico's).

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een hele domme opmerking van mij, maar...

Ten tijde van een SHTF vraagt een actief WiFi (MiFi) netwerk om ongewilde aandacht.

Zit je met je groepje verscholen informatie uit te wisselen loopt er iemand langs die een tingel op zijn telefoon krijgt: "er zijn beschikbare netwerken".

Vergezocht misschien, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

 

Je zou dit tegen kunnen gaan met een verborgen SSID trouwens. Al kan niet elke telefoon deze verbergen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
Misschien een hele domme opmerking van mij, maar...

Ten tijde van een SHTF vraagt een actief WiFi (MiFi) netwerk om ongewilde aandacht.

Zit je met je groepje verscholen informatie uit te wisselen loopt er iemand langs die een tingel op zijn telefoon krijgt: "er zijn beschikbare netwerken".

Vergezocht misschien, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

 

Je zou dit tegen kunnen gaan met een verborgen SSID trouwens. Al kan niet elke telefoon deze verbergen.

 

Een verborgen SSID valt meer op dan een niet verborgen SSID.

Security through obscurity is niet helemaal mijn ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verborgen SSID valt meer op dan een niet verborgen SSID.

Security through obscurity is niet helemaal mijn ding.

 

Is dat zo? Dat wist ik niet. Ik was in de veronderstelling dat een verborgen SSID niet automatisch gemeld werd door een zoekend apparaat.

Op die manier dacht ik dat de combinatie wachtwoord+verborgen SSID veiliger was dan een beveiligd netwerk met publiek SSID.

Dat een verborgen SSID met de juiste software toch gevonden kan worden wist ik, maar dan moet men wel naar je op zoek zijn. De gemiddlede voorbijganger zal dit niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem

Laat ik het iets nuanceren.

 

Voor mij valt een verborgen SSID meer op dan een niet verborgen SSID

Meestal betekend dit dat iemand te beroerd is om iets van beveiliging actief te zetten, of dat hij via een externe partij een kassasysteem (om maar iets te noemen) heeft aangeschaft.

 

In 7 van de 10 gevallen zal een verborgen SSID geen beveiliging actief hebben

In 2 van de 10 gevallen zal met met een WEP beveiliging werken (wat zo lek is als een mandje)

 

Dus het kan wel als het je puur gaat om de zogenaamde "broadcast" te vermijden, en je zodoende niet gelijk zichtbaar ben op iedereen zijn iphone/android

Maar als iemand gericht zoekt met een WIFI scanner dan denk ik dat het juist averechts zal werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het iets nuanceren.

 

Voor mij valt een verborgen SSID meer op dan een niet verborgen SSID

Meestal betekend dit dat iemand te beroerd is om iets van beveiliging actief te zetten, of dat hij via een externe partij een kassasysteem (om maar iets te noemen) heeft aangeschaft.

 

In 7 van de 10 gevallen zal een verborgen SSID geen beveiliging actief hebben

In 2 van de 10 gevallen zal met met een WEP beveiliging werken (wat zo lek is als een mandje)

 

Dus het kan wel als het je puur gaat om de zogenaamde "broadcast" te vermijden, en je zodoende niet gelijk zichtbaar ben op iedereen zijn iphone/android

Maar als iemand gericht zoekt met een WIFI scanner dan denk ik dat het juist averechts zal werken.

Martin, de wifi scanner heeft bijna niemand... Laat staan dat ze 'gericht' gaan zoeken bij jouw wifi.

 

Tenslotte zie je wep beveiliging nauwelijks nog.

 

En natuurlijk is een verborgen ssid beter dan niet. Uiteraard betekend dat niet of of, maar en en, dus en verborgen en een wachtwoord.

 

Diegene die komt zoeken met zijn wifi scanner heeft vast ook meer in zijn mars, wat is anders het doel... Heeft hij dat niet is je doel bereikt je houdt iemand buiten je netwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees je er aub van bewust dat aan het delen van een internetverbinding via je telefoon ook risico's verbonden zijn.

In principe geef je derden toegang tot je telefoon. Er zijn voorbeelden van exploits waarbij juist de tethering optie als 'ingang' dienden om zaken op die telefoon te kunnen inzien c.q. veranderen.

Daarnaast zullen de meeste telefoons die je als hotspot opzet geen firewall/router functie hebben, waardoor je dus in principe 'open staat' voor aanvallen vanuit het internet.

 

De meeste portable mifi routers daarentegen hebben WEL een interne firewall, en de hoeveelheid (en soort informatie) die hackers kunnen blootleggen van je portable mifi router is aanzienlijk minder dan de informatie van je telefoon.

Ikzelf gebruik deze router (die bovendien een accupack bevat om je smartphone of device op te laden, en die USB ingangen heeft om informatie te kunnen delen)

 

Tip: Als je al besluit om internet te delen via een smartphone, doe dat dan alleen als je geen andere mogelijkheid hebt, en uitsluitend voor mensen die je volledig vertrouwt (en dan nog zo kort mogelijk i.v.m. attackrisico's).

 

BP

 

Bedankt voor de tip, maar we zullen er uitsluitend zelf gebruik van maken. Voor derden kunnen we inderdaad beter een MIFI router gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de oplossing voor internet in mijn bus onderweg.

Een huawei 4g router met losse usb stick waarin de simkaart gaat.

In duitsland een geregistreerde prepaid sim gekocht voor een tientje op ebay. 5gb is dan 19.90

In belgie koop ik een prepaid van alditalk 1gb 8 euro

Beide bundels zijn een maand geldig.

Voor frankrijk ben ik nog naar op zoek (tips zijn welkom)

De rest van de landen zijn nog niet nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin, de wifi scanner heeft bijna niemand... Laat staan dat ze 'gericht' gaan zoeken bij jouw wifi.

 

Tenslotte zie je wep beveiliging nauwelijks nog.

 

En natuurlijk is een verborgen ssid beter dan niet. Uiteraard betekend dat niet of of, maar en en, dus en verborgen en een wachtwoord.

 

Diegene die komt zoeken met zijn wifi scanner heeft vast ook meer in zijn mars, wat is anders het doel... Heeft hij dat niet is je doel bereikt je houdt iemand buiten je netwerk.

 

 

 

Wifi scanners zijn apps op je smartphone hordes mensen gebeuken die voor gratis internetten op vakantie........ om open netwerken te zoeken Ok verborgen ssids is iets moeilijker voor de gemiddelde gebruiker maar ook niet moeilijk. Dat een verborgen ssids geen security heeft bijna by default? Dat ga ik ff onderzoeken maar lijkt mij een assumption (mother of all fock ups)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin, de wifi scanner heeft bijna niemand... Laat staan dat ze 'gericht' gaan zoeken bij jouw wifi.

 

Tenslotte zie je wep beveiliging nauwelijks nog.

 

En natuurlijk is een verborgen ssid beter dan niet. Uiteraard betekend dat niet of of, maar en en, dus en verborgen en een wachtwoord.

 

Diegene die komt zoeken met zijn wifi scanner heeft vast ook meer in zijn mars, wat is anders het doel... Heeft hij dat niet is je doel bereikt je houdt iemand buiten je netwerk.

 

Ten eerste: een wifi scanner app is zo gedownload.

Ten tweede: een hidden SSID is niet beter dan een openbare. Op geen enkele manier. Het is een vorm van "security through obscurity". Net zo nutteloos als vliegveld "security".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slightly offtopic, maar ik zoek iets vergelijkbaars voor vakantie, dit jaar trekkend door Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk en België. Die service van KeepGo klinkt uitstekend, maar $80 voor 1GB vind ik wel erg prijzig. Die tarieven van Lebara zijn uitstekend, maar ik word er niet echt wijs uit wat zij nou bieden voor internationaal (Europees) gebruik.

 

Iemand die hier ervaring mee heeft of andere adviezen?

 

(Ik heb overigens ook gezocht naar een nieuw simonly abo want ik hou mn phone en ben nu net contract vrij, maar het aanbod voor data in het buitenland voor vakantie vind ik rukker dan ruk. Totaal niet aansluitend bij de wensen van de consument imho. Of hele kleine prepaid bundels, of een mega duur abo (60e/mnd) met maar 1GB in het buitenland.)

 

Tips meer dan welkom!

 

Met deze link kun je per land zien welke prepaidkaart en hoe je deze moet installeren en kopen en dergelijke.

 

http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Prepaid_SIM_with_data

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug uit Spanje van een plek waar het bereik niet optimaal is. @Alpacaatje en Vermoeid hadden een Mifi dongel 3g uit NL meegenomen en het was toch vrij moeilijk een data simm van Lebara te kopen. Het werd dus HappyMovil een kleine redelijk goedkope aanbieder die gebruikt maakt van Orange netwerk.

 

De Dongel geïnstalleerd krijgen bleek lastiger dan gedacht, zeker geen plug and play. Maar na en bezoek aan de lokale PC goeroe werkte het goed en zelfs onder 2G redelijk snel. Na een paar dagen was op de een of andere manier de dongel weer gelocked, dus ze moeten ff verder uitzoeken hoe dit zit Als het werkte en het bereik redelijk was, dan werkte het zoel onder Linux als Windhoos.

 

FF verder afwachten, maar ik denk dat een dongel met externe antenne aansluiting kopen een betere optie zal zijn als het bereik wat minder is. Wordt vervolgd......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug uit Spanje van een plek waar het bereik niet optimaal is. @Alpacaatje en Vermoeid hadden een Mifi dongel 3g uit NL meegenomen en het was toch vrij moeilijk een data simm van Lebara te kopen. Het werd dus HappyMovil een kleine redelijk goedkope aanbieder die gebruikt maakt van Orange netwerk.

 

De Dongel geïnstalleerd krijgen bleek lastiger dan gedacht, zeker geen plug and play. Maar na en bezoek aan de lokale PC goeroe werkte het goed en zelfs onder 2G redelijk snel. Na een paar dagen was op de een of andere manier de dongel weer gelocked, dus ze moeten ff verder uitzoeken hoe dit zit Als het werkte en het bereik redelijk was, dan werkte het zoel onder Linux als Windhoos.

 

FF verder afwachten, maar ik denk dat een dongel met externe antenne aansluiting kopen een betere optie zal zijn als het bereik wat minder is. Wordt vervolgd......

 

Vandaar dat ik gebruik maakt van de versie met externe antenne

 

http://preppers.nl/forum/threads/12636-MIFI-op-je-BOL-wie-heeft-ervaring-met-MIFI-netwerken?p=349485&viewfull=1#post349485

 

Zonder antenne 1 a 2 blokjes, met antenne 5 (max) blokjes

En die lebarasim had ik in nederland 1 aangeschaft (is iets duurder, en je moet hem via een paspoort activeren).

Maar hij is ook makkelijk te verkrijgen in de wat grotere steden

(wel een NIE formulier meenemen, of een foto van dit formulier op je mobiel laten zien)

 

Lebara maakt GEEN gebruik van orange, en dat is maar goed ook, als ik naar de dekking kijk rond de ebro.

Met mijn KPN toestel maak ik gebruik van het Oranje netwerk, en kan ik bellen, maar heb ik alleen GSM snelheid.

Met lebara heb ik 3.2 Mbit en dat is snel zat voor hetgeen ik het wil gebruiken

Wil je echt snelheid, dan moet je richting http://www.iberbanda.es/ in jouw regio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...