Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eerste zelfgemaakte mes.


Jorisb

Aanbevolen berichten

@ [MENTION=1847]carismo in denk niet dat die japanse smeden dit cryo hardening gebruikte , men gebruikte wel koud water maar zoals ik hierboven aangaf het zwaard was bekleed met een klei laag

en ik heb wel titanium duikersmessen gezien maar scherp vind ik toch anders , wel enorm sterk en zeker roestvrij

gr will

 

 

Ik besprak enkel het de methode met vloeibaar stikstof...

 

ik ben ook geen fan om titanium als mes te gebruiken maar experimenteren met een andere rvs soort als 18/8 of 18/10 moet doenbaar zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@konijn maakt niet hoor ik zeker ook niet alles (eerder maar een heel erg klein beetje :( ) maar je begint over een Katana zwaard ,maar dat is het neusje van de zalm een zwaard opgebouwd uit een paar duizend laagjes staal (wat ze damast staal noemen , telkens wordt een strip staal dubbelgevouwen en aan elkaar gelast in het smidsvuur ) , met een zachte taaie en elastisch kern

en een geharde snijkant . Zo'n zwaard werd als het gehard werd voorzien van een kleilaag op een speciale manier aangebracht zodat je die hard snijkant krijgt en elastische taaie kern

als je naar zo'n zwaard kijkt zie je wat ze noemen een Hamon , de scheidingslijn van hard naar zachter staal . dus ja je hebt gelijk dat men het in water harde maar doordat er een laagje klei rondzit

gaat dit veel langzamer . en die Japanse smeden waren zonder meer echte tovenaars wat betreft hun smeedkunst :cool:

hier heb je nog een mooie pdf over het Katana zwaard en het smeden ervan

https://www.forging.org/system/files/field_document/JapaneseSword.pdf @carismo in denk niet dat die japanse smeden dit cryo hardening gebruikte , men gebruikte wel koud water maar zoals ik hierboven aangaf het zwaard was bekleed met een klei laag

en ik heb wel titanium duikersmessen gezien maar scherp vind ik toch anders , wel enorm sterk en zeker roestvrij

gr will

 

Persoonlijk prefereer ik messen met 'Japans' staal. Aus8, ATS34 en VG10.

De Japanners snapten het staalsmeden wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik besprak enkel het de methode met vloeibaar stikstof...

 

ik ben ook geen fan om titanium als mes te gebruiken maar experimenteren met een andere rvs soort als 18/8 of 18/10 moet doenbaar zijn...

@carismo even wat recht zetten , Het was niet beledigend bedoelt , ik bedoelde de tegenwoordige Japanse smeden want ik snap zelf ook wel dat men dit vroeger niet kende

maar de tegenwoordige moderne Japanse zwaardmakers werken nog steeds volgens hun oude methode al zijn er misschien wel smeden tussen zullen die moderne technieken als wat u zegt dit croy hardening zullen toepassen .

Het zijn wel dure experimentjes met titanium want goedkoop is het niet , zover ik weet ook moeilijk te krijgen en je moet goed gereedschap hebben om het te bewerken

ikzelf heb er nooit mee gewerkt maar ken wel deze '' duikers''messen in titanium uitvoering (mijn vriend heeft er één )

Overigens was het een mooi kappertje wat u gemaakt had :cool: , van wat voor soort staal is het gemaakt als ik vragen mag ?

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo even wat recht zetten , Het was niet beledigend bedoelt , ik bedoelde de tegenwoordige Japanse smeden want ik snap zelf ook wel dat men dit vroeger niet kende

maar de tegenwoordige moderne Japanse zwaardmakers werken nog steeds volgens hun oude methode al zijn er misschien wel smeden tussen zullen die moderne technieken als wat u zegt dit croy hardening zullen toepassen .

Het zijn wel dure experimentjes met titanium want goedkoop is het niet , zover ik weet ook moeilijk te krijgen en je moet goed gereedschap hebben om het te bewerken

ikzelf heb er nooit mee gewerkt maar ken wel deze '' duikers''messen in titanium uitvoering (mijn vriend heeft er één )

Overigens was het een mooi kappertje wat u gemaakt had :cool: , van wat voor soort staal is het gemaakt als ik vragen mag ?

gr will

 

Geen probleem, ik heb ook ooit eens ergens gelezen dat de mineralen van het bergwater toevoegen aan het eigenschap van het metaal van de katana, of dat effectief zo is weet ik niet..

 

De meeste tools die ik heb gemaakt zijn uit 18/8 of 18/10 vrij taai materiaal en het bewerken ervan duurt ook vrij lang. te snel en je verbrandt het materiaal waardoor de taaie eigenschap verdwijnt, een ander voordeel is dat je eigenlijk niet hoeft te harden maar je het ook niet echt scheerscherp krijgt en voor het beste resultaat er een convex snede moet opzetten. ook is het soortelijk gewicht van dit metaal is redelijk zwaar, wat bij die kapper op meer dan een kg uitkomt.

 

helaas geen leverancier meer, maar ben me nu aan het inlezen en experimenteren met micarta making en het maken van kydex foedralen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo maakt u Micarta met soorten gekleurd linnen of katoen met epoxy hars , Kydex is inderdaad mooi spul om schedes mee te maken

Het staal wat u zegt ken ik niet , maar zo te horen dus wel geschikt om grote messen mee te maken . Voor grote messen is een convex snede uitstekend

trouwens de mesjes die ik gemaakt heb hadden ook altijd een convex snede , ik vind dit fijn werken en slijpen .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo maakt u Micarta met soorten gekleurd linnen of katoen met epoxy hars , Kydex is inderdaad mooi spul om schedes mee te maken

Het staal wat u zegt ken ik niet , maar zo te horen dus wel geschikt om grote messen mee te maken . Voor grote messen is een convex snede uitstekend

trouwens de mesjes die ik gemaakt heb hadden ook altijd een convex snede , ik vind dit fijn werken en slijpen .

gr will

 

De staalsoort dat ik gebruik staat ook beter bekent als industrieel inox.

 

Zelf nog geen micarta gemaakt maar denk erover jeansstof te gebruiken als ook van die jutte zakken. Eerst nog persen bouwen. Voor de micarta en ook voor de kydex.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo voor een pers zou je gewoon twee (dikke ,want het mag niet doorbuigen ) stalen platen nemen met 6 of 8 bouten en moeren er doorheen

waarbij je de twee platen op elkaar kunt persen dmv de bouten en moeren . je moet er wel van dat (vette) bakpapier tussen de micarta en de stalen platen doen

om te voorkomen dat de epoxy aan het staal hecht (want dat hecht :) ) maar je kan ook een pers maken van een kleine auto krik in een vierkant O frame

Ik dacht dat men Inox een warmte behandeling kon geven om te harden of is dit toch ander materiaal dan ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo voor een pers zou je gewoon twee (dikke ,want het mag niet doorbuigen ) stalen platen nemen met 6 of 8 bouten en moeren er doorheen

waarbij je de twee platen op elkaar kunt persen dmv de bouten en moeren . je moet er wel van dat (vette) bakpapier tussen de micarta en de stalen platen doen

om te voorkomen dat de epoxy aan het staal hecht (want dat hecht :) ) maar je kan ook een pers maken van een kleine auto krik in een vierkant O frame

Ik dacht dat men Inox een warmte behandeling kon geven om te harden of is dit toch ander materiaal dan ??

gr will

 

Ik ben nog aan het uitzoeken wat het beste kan werken, omdat ik micarta van minstens 15mm dikte wil maken is het belangrijk dat deze niet verschuivern dus had gedacht in een pers in een soort u-vorm. de pers voor kydex moet een soort foam opkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...