Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tarp setup


homerun

Aanbevolen berichten

 

@carismo

 

Bedankt voor de tip:)

En je hebt wel een erg aparte setup (op de foto) maar wel een erg goede (denk ik).

 

Ik probeer elke keer ook iets anders uit. in gilze was het een vrij open shelter met muskietennet, in de winter gesloten zonder net, in vlaanderen was het nog iets anders door de regen. en bij serieuze regenval in veluwe tarpje aan zijkant wagen en slapen in de wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kan iemand mij uitleggen wat nou eigenlijk precies bedoeld wordt met "een Tarp" ?

 

Als ik er op Google (en uit ga van voorbeelden uit bovenstaande posts), kom ik namelijk zowel een soort stoffen tentdoek (??) tegen ,

als wel stevige plastic dekzeilen ("gelamineerd polyethyleen").

 

Ik kan mij simpelweg niet voorstellen dat zo'n stoffen tentdoek ook maar enigszins water tegen houdt (of maar kort).

Dat is namelijk ook mijn ervaring met tenten : 100% onbetrouwbaar. Of slechts eenmalig te gebruiken.

En dan nog hooguit bij wat lichte motregen. Bij een hoosbui kun je droog blijven vergeten verder ...

 

Dus ik neem gemakshalve aan dat de enige juiste en betrouwbare Tarp , de plastic dekzeil variant dient te zijn ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het verschil tussen een "tarp" van 70 euro (?!) en een stuk landbouw dekzeil van 5 euro ??

Die laatste lijken me namelijk een stuk betrouwbaarder en steviger.

Wat is het verschil tussen een BMW K7 serie en een Honda XYZ?

Er zijn doeken in soorten en maten.

Evenzo zijn er tarps in soorten en maten.

Een kenner kan dit uitdiepen.

 

(Goedkoop landbouw zeil kan welicht luidruchtiger klapperen in de wind.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik mijn vraag anders formuleren dan ...

 

Wat is het verschil tussen een "tarp" van 70 euro (?!) en een stuk landbouw dekzeil van 5 euro ??

Die laatste lijken me namelijk een stuk betrouwbaarder en steviger.

 

ook beetje vergelijkbaar tussen de vraag wat is het verschil tussen en goedkope multitool en een leatherman, --> voor kwaliteit betaal je beter iets meer maar als je hem kwijtspeelt dan voel je je meer kut (eigen recente ervaring)

 

Die duurdere tarpen tarpen van 70 euro zijn speciaal gemaakt voor kampeerdoeleinden (je hebt ook goedkopere versies in dat materiaal, wel met minder bevestigingspunten maar op te lossen met een knikker en een touwtje er rond). Een stuk landbouwzeil, de naam zegt het zelf.

 

 

Enkele van de imo belangrijkste verschillen tussen beide.

 

Goedkoop bouwzeilen:

- de bevestigingsogen scheuren vaak uit materiaal.

- zijn nogal stroef, het materiaal is moeilijker te manipuleren om een opstelling te maken

- wegen meer en nemen veel meer plaats in wanneer opgevouwen.

- maken meer lawaai in de wind.

 

De duurdere tarpen:

- geven vaak iets meer mee qua elasticiteit.

- de bevestigingspunten zijn verstevigd en getest

- het materiaal is vaak ripstop dus scheurt minder snel door, is veel lichter en compacter op te bergen.

- extra bevestigingspunten voor extra opstellingsmogelijkheden.

- droogt sneller op

 

Wat soms lijkt is niet altijd zo,

ook is het handig om zelf eens te experimenteren tussen beide als je recensies van anderen niet wil aannemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@QuickFix, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Maar als prepper is de kwaliteit, duurzaamheid en het gewicht van een tarp natuurlijk heel belangrijk.

En heb je natuurlijk al een tarp in je BOB zitten ^_^

 

 

Dat filmpje van die piramide tarp is erg goed. Nu ga ik toch overwegen een 3x3m tarp te kopen.

Als ik dat met een poncho ga doen moet ik me als een balletje oprollen ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

@QuickFix, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Maar als prepper is de kwaliteit, duurzaamheid en het gewicht van een tarp natuurlijk heel belangrijk.

En heb je natuurlijk al een tarp in je BOB zitten ^_^

 

 

Dat filmpje van die piramide tarp is erg goed. Nu ga ik toch overwegen een 3x3m tarp te kopen.

Als ik dat met een poncho ga doen moet ik me als een balletje oprollen ^_^

 

een 3x3 is zeker een aanrader in combinatie met een goedkoop bouwzeiltje van 2 op 3 om als grondzeil te gebruiken zit je zeker goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Laatst ook weer in een piramide of tent tarp geslapen..heb altijd moeite met de ingang..

Na talloze keren in en uit barst mijn rug uit elkaar..dus echt alleen voor nood.

Maar is leuk als je weet hoe het moet.

 

Heb zelf een telescoopstok bij me en een rubber balletje van de Blokker, die ik boven op de punt zet zodat er niks met mijn doek gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor 46 euro heb je al een dd tarp van 3 op 3 m

 

http://www.tarpshop.nl/nl/product/dd-tarp/

 

Dat is inderdaad een hele mooie tarp. Meteen toegevoegd aan mijn verlanglijstje, want wij (Lisa, Alex en ik) gebruiken nog steeds onze poncho als tarp. :o

Werkt ook wel, maar met deze heb je wat meer mogelijkheden en ruimte.

Dankje voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Dat is inderdaad een hele mooie tarp. Meteen toegevoegd aan mijn verlanglijstje, want wij (Lisa, Alex en ik) gebruiken nog steeds onze poncho als tarp. :o

Werkt ook wel, maar met deze heb je wat meer mogelijkheden en ruimte.

Dankje voor de tip.

 

als die voor 3personen shelter moet dienen kan je misschien overwegen naar de 4x4 of de 3x4,5 gaan. in verhouding niet zoveel duurder dan de 3x3

Link naar reactie
Delen op andere sites

als die voor 3personen shelter moet dienen kan je misschien overwegen naar de 4x4 of de 3x4,5 gaan. in verhouding niet zoveel duurder dan de 3x3

 

Nee, alle drie een 3x3 tarp. ;)

Ik streef erna dat we alledrie dezelfde uitusting hebben. We zijn misschien niet altijd samen... vrijwillig of onvrijwillig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, alle drie een 3x3 tarp. ;)

Ik streef erna dat we alledrie dezelfde uitusting hebben. We zijn misschien niet altijd samen... vrijwillig of onvrijwillig.

 

ook een optie natuurlijk. of elk een andere grootte... veel meer opties als je samen bent en ieder alleen kan diegene met de 3x3 zich ook perfect redden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook een optie natuurlijk. of elk een andere grootte... veel meer opties als je samen bent en ieder alleen kan diegene met de 3x3 zich ook perfect redden...

 

Als we elk een 3x3 tarp hebben dan denk ik dat we zowel ieder afzonderlijk, alsook tezamen genoeg mogelijkheden hebben.

We hoeven niet samen een bungalow-tent te kunnen bouwen... het moet wel een beetje survivalen blijven. :rolleyes:

 

Daarnaast wil ik discussies en debatten vermijden omtrent het feit dat ik andere/betere spullen (een grotere tarp bijv.) heb dan zij.

Ze zijn beide in die leeftijd.

Daarom koop ik vanaf het begin alles in drievoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Is er toevallig iemand die wel eens geprobeerd heeft om een driepootje te pionieren met van die uitschuifbare wandelstokken en daar dan een tarp of iets overheen te gooien?

 

In theorie klinkt het goed maar vroeg me af of iemand hier het toevallig ook echt eens geprobeerd heeft:P

 

zo onwijs stevig lijken die stokken me nou ook weer niet namelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er toevallig iemand die wel eens geprobeerd heeft om een driepootje te pionieren met van die uitschuifbare wandelstokken en daar dan een tarp of iets overheen te gooien?

 

In theorie klinkt het goed maar vroeg me af of iemand hier het toevallig ook echt eens geprobeerd heeft:P

 

zo onwijs stevig lijken die stokken me nou ook weer niet namelijk...

 

Met wandelstokken niet maar met van die zwaardere stokken een 4 poot gemaakt ( 2.4 meter) en een soort tipi van gemaakt maar voor volledige bekleding heb je bijna een zeil van meer dan 5 meter in de lengte nodig...

 

ik denk dat een 3 pod met wandelstokken ook niet bijster sterk is en je ook niet echt een grote ruimte creëert (om te zitten misschien wel om te slapen iets lastiger.

 

met 2 wandelstokken een A frame maken dat je aan beide zijden met een ridgeline opspant (bij gebrek aan bomen) kan dan weer wel dan kan met 2 of 3 poncho's een dubbele ruit maken... voordeel hiervan is dat je een bredere doorgang en niet rondom 1 stok in het midden van de opening moet sluipen om in je shelter in en uit te kruipen.

 

Een kleine visuele voorstelling met het geweldige paint programma :cool:

tarp-shelter.jpg.95d011ef5e3fb5d26c4c94c8a903fb6f.jpg

 

je kan dan nog de tarp om de stokken heen wrappen voor een kleinere doorgang ( privacy of eventueel bij hevige regen,...)

 

 

maar zoizo proberen om een grondzeil te voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wandelstokken niet maar met van die zwaardere stokken een 4 poot gemaakt ( 2.4 meter) en een soort tipi van gemaakt maar voor volledige bekleding heb je bijna een zeil van meer dan 5 meter in de lengte nodig...

 

ik denk dat een 3 pod met wandelstokken ook niet bijster sterk is en je ook niet echt een grote ruimte creëert (om te zitten misschien wel om te slapen iets lastiger.

 

met 2 wandelstokken een A frame maken dat je aan beide zijden met een ridgeline opspant (bij gebrek aan bomen) kan dan weer wel dan kan met 2 of 3 poncho's een dubbele ruit maken... voordeel hiervan is dat je een bredere doorgang en niet rondom 1 stok in het midden van de opening moet sluipen om in je shelter in en uit te kruipen.

 

Een kleine visuele voorstelling met het geweldige paint programma :cool:

tarp-shelter.jpg.95d011ef5e3fb5d26c4c94c8a903fb6f.jpg

 

je kan dan nog de tarp om de stokken heen wrappen voor een kleinere doorgang ( privacy of eventueel bij hevige regen,...)

 

 

maar zoizo proberen om een grondzeil te voorzien.

 

Oh, die vind ik zelfs nog een stuk beter eigenlijk...

 

Dankjewel @carismo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel erg prettig zijn, dankjewel @carismo

 

Ik durf het eigelijk geen tarp te noemen:P

 

Kep een aantal poncho's liggen en 2 bouwzeilen van 2 bij 8 (aanbieding vandaar:P de afmetingen zijn nogal onhandig)

Ik ga binnenkort op kamp voor een week met de scouting en dan wou ik van de gelegenheid gebruik maken om wat dingetjes uit te proberen. M'n kids zijn onwijs zelfstandig dus ik heb er mooi de tijd voor zo af en toe.

 

Als ik het voor elkaar kan krijgen een fotootje te uploaden dan zal ik dat hier doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel erg prettig zijn, dankjewel @carismo

 

Ik durf het eigelijk geen tarp te noemen:P

 

Kep een aantal poncho's liggen en 2 bouwzeilen van 2 bij 8 (aanbieding vandaar:P de afmetingen zijn nogal onhandig)

Ik ga binnenkort op kamp voor een week met de scouting en dan wou ik van de gelegenheid gebruik maken om wat dingetjes uit te proberen. M'n kids zijn onwijs zelfstandig dus ik heb er mooi de tijd voor zo af en toe.

 

Als ik het voor elkaar kan krijgen een fotootje te uploaden dan zal ik dat hier doen.

@Frohhman

Is een KL poncho/tarp dan geen betere oplossing?

 

http://www.xmilitarystore.com/regenponcho-kl-leger-camouflage

 

Hij is niet al te groot (behoorlijk klein). Maar als je hem zo spant als een soort tentje. Dan is dat toch makkelijk te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...