Ga naar inhoud
GENEGEERD

Baking Soda (E500)


Dakhaas

Aanbevolen berichten

Graag zou ik van jullie reacties krijgen over het gebruik van baking soda.
Baking soda (natriumbicarbonaat, zuiveringszout) heeft blijkbaar meerdere toepassingen, in andere woorden, het spul wordt niet alleen gebruikt in de keuken. Het is zeker handig om te preppen. Onze dochter is met een groep vrienden aan het fietsen in Frankrijk. Iemand in de groep heeft voedselvergiftiging opgelopen en kreeg van de gastvrouw van hun chambre d' hôte een heel goed middeltje. Dat wil ik jullie niet onthouden.

 

Van het merk Cérébos, waar je ook het zout van hebt, heb je ook potjes natriumbicarbonaat... althans, in Frankrijk is dat het geval (in Nederland is baking soda te koop bij de toko).

Doe twee soeplepels baking soda/natriumbicarbonaat in een glas gekookt water, laten afkoelen tot het drinkbaar wordt, liefst zo warm mogelijk, en achter elkaar opdrinken.

 

Het resultaat: of van voren of van achteren komt de hele boel eruit en in 10 minuten ben je genezen. Zo ook bij de vriend van onze dochter. Na een nachtje slapen was hij weer zo fit als een hoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 102
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hallo allemaal,

 

Graag zou ik van jullie reacties krijgen over het gebruik van baking soda.

 

Mvg Dakhaas

 

Ik was voornemens om over dit 'manusje voor alles' een review te schrijven maar goede overzichten [1] [2] zijn op het internet te vinden. In grote verdunning is dit zout oplosbaar, maar met weing water wordt een 'slurrie' met polijst-eigenschappen verkregen waarmee tanden kunt poetsen. Bijkomend voordeel is dat de slurrie een pH heeft van ca. 8 waardoor zuurvorming en zuurvormende bacteriën worden bestreden. Typische WTSHTF-recepturen van zowel een tandpoeder en een tandpasta kunt u vinden in mijn posting hierover. Natriumbicarbonaat (zuiveringszout, baking soda) is een typisch preppersitem.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de links niet gelezen dus geen idee of mijn tip al ergens stond......

 

Gebruik het regelmatig......'n schep bicarbonaat in wat water......erg goed ter bescherming tegen alle straling waar we dagelijks aan bloot staan.

 

:confused: Natriumbicarbonaat in wat water goed tegen wat?

 

Daar hoort wat info bij, wat voor soort straling en hoe werkt dat dan? Van mijn part links van naar niburu, maar iets meer info graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las vorig jaar dat een Amerikaanse onderzoeker een beurs had gekregen om de effectiviteit van gepersonaliseerde zuiveringszout therapie in de behandeling tegen borstkanker te onderzoeken. Vond het toen wel logisch klinken gezien de samenhang pH, zuurstof, kanker, maar ben het eigenlijk uit het oog verloren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Jeetje 'n link..:confused:

 

Dit is iets wat ik lang geleden in m'n hoofd op heb geslagen dus geen directe link nu.

Dat heeft met de zuurgraad van je lichaam te maken, en ik mag toch aannemen dat je in het tijdperk waar we in leven wel iets begrijpt van straling.

 

Toch maar even gezocht en mss is dit ook wat @Fiona bedoeld en kan je er nog iets over lezen.

Er is trouwens veel over te lezen maar dit zag ik nu even snel.

 

http://www.argusoog.org/zuiveringszout-blijkt-een-effectieve-behandeling-van-kanker/ - 67k -

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Jeetje 'n link..:confused:

 

Dit is iets wat ik lang geleden in m'n hoofd op heb geslagen dus geen directe link nu.

Dat heeft met de zuurgraad van je lichaam te maken, en ik mag toch aannemen dat je in het tijdperk waar we in leven wel iets begrijpt van straling.

 

Toch maar even gezocht en mss is dit ook wat @Fiona bedoeld en kan je er nog iets over lezen.

Er is trouwens veel over te lezen maar dit zag ik nu even snel.

 

http://www.argusoog.org/zuiveringszout-blijkt-een-effectieve-behandeling-van-kanker/ - 67k -

 

Ah, bedankt, 'k snap er nu iets meer van.

 

Zuurgraad van je lichaam, verzuring, basisch water, daar heb ik me aardig in verdiept en ik heb dan ook tijden lang basisch water gedronken (via een filterkan met speciale basisch filter). Het huidige dieet zorgt al snel voor 'verzuring' van je lichaam. ('verzuring even tussen twee haakjes, want als de Ph in je lijf maar een tiende afwijkt, ben je dood :p)

 

Er zijn heel wat manieren op basisch water te verkrijgen, druppeltjes toevoegen, simpel waterkan filter of zelfs apparaat die je op je kraan aansluit. Het gebruik van zuiveringszout hiervoor kende ik nog niet, zou ik eerst nog meer over moeten lezen of te kunnen bepalen of dit een effectieve methode is tegen verzuring.

 

Maar even terug op die opmerking over 'dagelijkse straling waaraan we bloot gesteld worden'. In de tekst staat dit: "Een ieders fysiologie staat bloot aan een zware nucleaire aanval van de sterke radioactieve wind die op het noordelijk halfrond circuleert." Bedoel je dat? Zelf ken ik geen bronnen/mechanismen/theorieën dat zuiveringszout een effectieve remedie zou zijn tegen radioactieve straling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen 'n zware nucleaire aanval zal zuiveringszout je zeker niet helpen want daar is volgens mij niets tegen bestand. Ik denk eerder aan de straling van wifi e.d. waar we ook iedere dag aan bloot staan.

 

Ik heb ook zo'n filter op m'n kraan in de hoop dat ik dan meer water zou gaan drinken. Aangezien ik nooit dorst heb vergeet ik het, dus kan niet zeggen dat ik er goed gebruik van maak. Met die paar glazen (hooguit 3) en het aantal liters die erdoor kunnen zou ik dus jaaaren kunnen doen, maar na 6 maanden moet het filter vervangen worden.

Verder gebruik ik het niet want voor ik 'n glas vol heb met zo'n straaltje.:mad:....moet ik er niet aan denken om 'n pan of 'n emmer vol te laten lopen.....ben ik te ongeduldig voor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n filter op m'n kraan in de hoop dat ik dan meer water zou gaan drinken. Aangezien ik nooit dorst heb

 

Dorst is het signaal van je lichaam dat je te weinig gedronken hebt. Als je nooit dorst hebt, drink je genoeg of misschien zelfs al teveel.

 

Het hardnekkige fabeltje dat je 2 of zelfs nog meer liter water per dag zou 'moeten' drinken is niet meer dan dat, een hardnekkig fabeltje. Er is voor zover ik weet nooit onderzoek naar gedaan. Ik las van de winter toevallig waarschuwingen voor teveel drinken, en dan bedoel ik niet in coma zuipen maar gewoon meermalen per dag een groot glas water achterover slaan omdat dat nou eenmaal aanbevolen wordt. Eén van de bijwerkingen daarvan die ik onthouden heb was altijd koude voeten hebben... En sinds ik gestopt ben met het grote 'zuipen' zonder dat mijn lichaam aangeeft dat dat nodig is, heb ik inderdaad geen koude voeten meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hippo

Die liters water per dag geloof ik ook niet echt in. Maar dat je moet drinken om door te spoelen en afvalstoffen kwijt te raken lijkt me wel weer logisch. Maar zelfs tot die 2/3 glazen moet ik me al dwingen. En om nu te zeggen dat ik veel vocht uit andere stoffen haal die ik gebruik...ook dat niet want er komt niet echt veel binnen en fruit geef ik ook niets om. Ja....'n wijntje vind ik wel lekker maar dat schijnt juist vocht te onttrekken.

 

Ik zal van nature dan wel genoeg vocht hebben denk ik anders weet ik het ook niet....en ga nu aan m'n eerste gedwongen glas water van de dag beginnen. Had er nog helemaal niet aan gedacht maar nu ik schrijf denk ik.....ohja....:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een flinke hoeveelheid natriumbicarbonaat geprept, momenteel poets ik mijn tanden ermee, hoef ik geen tandpasta te preppen, maar ik maak er ook wel sodabread mee, hoewel niet vaak. Het is in elk geval handig om in huis te hebben, en het kost geen drol bij de toko.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Wie denkt dat je baking soda (ook bekend als zuiveringszout) alleen maar kunt gebruiken in recepten heeft het mis, er zijn tientallen dingen die je met baking soda kunt doen! In de keuken (en dan niet in een recept), in de tuin of badkamer. Je kunt bijna overal in huis wel een verpakking neerzetten. Van haren wassen tot het verzachten van een kwallenbeet, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk met baking soda.

 

Wasverzachter – Een half kopje baking soda toevoegen aan je vloeibare wasmiddel. Het maakt de was witter en stralender van kleur.

Mondspoelmiddel – Meng een beetje baking soda in een glas water en gorgel hiermee om je adem te verfrissen.

Tandenborstels schoonmaken – Meng een kwart kopje water met een zelfde hoeveelheid baking soda. Zet hier de borstels in, laat een nacht staan en maak schoon.

Gezichtsscrub – Maak een pasta van drie delen baking soda en één deel water. Breng in draaiende bewegingen aan op je gezicht, reinig daarna met water.

Magnetron schoonmaken – Strooi baking soda op een schone vochtige spons en boen schoon. Daarna goed reinigen met water.

Douchegordijn schoonmaken – Een beschimmeld douchegordijn? Doe deze dan met twee badlakens in de wasmachine (fijne was). Doe een half kopje baking soda in het bakje voor wasmiddel en een half kopje azijn in het bakje voor wasverzachter.

Vuur doven – Bij een kleine keukenbrand kun je baking soda gebruiken om het vuur te doven. Doe het vuur uit, zet een stap achteruit en gooi baking soda op het vuur om het te doven.

Kleed verfrissen – Strooi baking soda op je kleed en laat minimaal 15 minuten zitten. Schud goed uit of zuig schoon met een stofzuiger.

Verbrand door de zon? – Mix baking soda met een beetje water en breng aan op de verbrande huid om de pijn te verminderen.

Voorkomen van gespleten haarpunten - Voeg een beetje baking soda toe aan je conditioner. Goed schuimend aanbrengen in je haar om gespleten haarpunten te voorkomen.

 

Geurtjes uit de snijplank halen – Wie een plastic snijplank heeft weet dat deze geurtjes op kunnen nemen. Strooi dan wat baking soda op je plank, even goed schrobben en daarna afwassen. Je hebt weer een frisse snijplank.

Tanden bleken – Doop je tandenborstel elke keer in baking soda voordat je je tanden poetst. Poets je tanden zoals altijd om je tanden op een natuurlijke manier witter te maken.

IJs laten smelten – Weg met de potten zout in de winter. Je kunt ook baking soda gebruiken om jouw stoep ijsvrij te houden.

Tomaten zoeter maken – Strooi baking soda in de aarde rondom je tomatenplanten om ze zoeter van smaak te maken.

Klei maken – Meng baking soda met een kwart kopje water en 1 kopje maïzena tot je een klei achtige consistentie hebt bereikt. Geef er nog een kleurtje aan en je hebt zelf playdough gemaakt.

Luchtverfrisser – Baking soda mengen met jouw favoriet badzout. Doe in kleine luchtdoorlatende stoffen zakjes en plaats door het huis heen.

Deodorant – Baking soda met een poederkwast/spons onder je armen aanbrengen.

Bijensteek of een splinter - Om de pijn te verminderen en de angel te verwijderen maak je een papje van baking soda en water, laat even intrekken en je kunt zo de angel/splinter verwijderen.

Waterpokken – Om het jeuken te verlichten voeg je een half kopje baking soda toe aan een lauwwarm bad.

Verkoudheid – Om een verstopte neus en hoofd te verlichten maak je zelf dampschijven voor onder de douche. Maak deze van 2 kopjes baking soda, 20 druppels eucalyptus olie en water. voeg water langzaam toe tot je een soort dikke verf hebt. Verdeel het mengsel over muffinvormpjes en laat 24 uur drogen aan de lucht. Leg zo’n schijf op de grond in de douche voor een soort stoombad.

 

Bruine bonen – Om bonen beter verteerbaar te maken laat je gedroogde bonen in een oplossing van 4 kopjes water en een half kopje baking soda weken.

Bittere thee – Om bittere en troebele thee te voorkomen voeg je een snufje baking soda toe aan een liter vers gezette thee.

Frisse koelkast – Plaats een open bakje met baking soda in de koelkast om vervelende geurtjes te verwijderen.

Toilet schoonmaken – Gooi een kopje baking soda in het water van het toilet en laat een uur intrekken. Reinig het toilet daarna met een borstel en trek door. Schoon en geen vieze geurtjes meer.

Prullenbak – Strooi baking soda op de bodem van je prullenbak om vervelende geurtjes te voorkomen.

Zilver – Om zilver met een glad oppervlak schoon te maken plaats je je zilver in een met aluminiumfolie beklede schaal en 4-5 eetlepels baking soda. Giet genoeg kokend water in de schaal zodat alles onder water staat. Laat 1-2 uur staan. Spoel om en polijst met een schone, droge doek.

Ballonnen opblazen – Vul een niet opgeblazen ballon voor de helft met baking soda. Vul een fles voor een derde met azijn. Plaats de ballon voorzichtig over de fles. Til de ballon een beetje op zodat de soda in de fles valt, de ballon blaast nu op door de chemische reactie.

Frisse huisdieren – Vieze luchtjes aan je hond of kat? Borstel hun vacht met baking soda.

Kattenbak – Om geuren uit de kattenbak te absorberen, strooi er wat baking soda in.

Onkruid - Onkruid tussen de voegen van je tegels? Strooi hier wat baking soda overheen.

 

Bloemen – Voeg een theelepel baking soda toe aan de vaas met snijbloemen, zo blijven ze langer mooi.

Konijnen – Heb je een moestuin waar ook graag konijnen komen? Strooi baking soda op de plaatsen waar je ze niet wilt hebben.

Mieren – Om van ze af te komen strooi je baking soda op het pad waar ze lopen.

Verfkwasten – Harde kwasten maak je weer als nieuw door een halve liter water met een kwart kopje azijn en 1 kopje baking soda te mengen in een pan. Plaats je kwasten hier in en breng aan de kook.

Gaten in de muur - Mix baking soda met tandpasta (witte) en vul de gaatjes in de muur, laat drogen aan de lucht.

Schoenen – Vieze luchtjes in je schoenen? Strooi er wat baking soda in.

Roos – Masseer je natte hoofdhuid met een kwart tot half kopje baking soda. Herhaal dit twee weken lang.

Insectenbeten - Maak een pasta van water en baking soda en smeer op de geïrriteerde huid.

Oven schoonmaken – Strooi baking soda op de bodem van je oven, spuit (met een plantenspuit) hier water op en laat zo een nacht intrekken. De volgende dag boen je de oven zo schoon.

Strepen van de muur – Hebben de kinderen de muur als kleurplaat gebruikt? Maak een pasta van drie delen baking soda met 1 deel water en gebruik dit om pen/krijtstrepen van de muur te verwijderen.

 

Eitjes koken – Voeg baking soda aan het water toe wanneer je eieren kookt. De schil laat veel makkelijker los wanneer je hem pelt.

Witte (teen)nagels – Doop een nagelborstel in baking soda en gebruik om je nagels schoon te maken en nagelriemen zachter te maken.

Zachte ellebogen – Maak een pasta van baking soda en water en masseer op je ellebogen om dode huidcellen te verwijderen. Werkt ook prima voor je knieën.

Stickerverwijderaar – Meng water met baking soda tot een pasta en wrijf zachtjes op de lijmresten. Neem af met een warme vochtige doek.

Luchtverfrisser (spray) – Meng 2 kopjes heet water met een flinke eetlepel baking soda en een half kopje citroensap. Schudden tot de soda is opgelost. Giet in een plantenspuit en spray wanneer nodig.

Thee aanslag – Vul een theepot met kokend water, knijp een partje citroen uit in het water en voeg ook de schil toe samen met een flinke eetlepel baking soda. Laat de theepot een nachtje staan en was de volgende dag goed af.

Muffe boeken – Boeken die vochtig geworden zijn of muf ruiken? strooi baking soda op de pagina en geef de tijd om te luchten. Als er schimmel op de pagina zit kun je de soda in die plekken wrijven en het boek in de zon leggen.

Vieze bakvormen – Veel gebruikte bakvormen krijgen vaak bruine plekken. Doop een rauwe aardappel in baking soda en boen de vieze plekken hiermee schoon. Soda met een paar druppels citroensap werkt ook prima.

Fris matras – Wanneer je de bedden verschoont kun je de matrassen verfrissen door er wat baking soda op te strooien. Laat een paar uur zitten voordat je het opzuigt met de stofzuiger.

Bloedvlek - ‘Verse’ bloedvlekken in kleding kun je in koud water schoonmaken. Als het bloed al is opgedroogd laat het dan een paar uur in koud water met wat baking soda zitten. Daarna wassen en maakt het helemaal schoon (nooit met heet water bloedvlekken schoonmaken!).

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Renanim, geen soda die je in de super koopt hè... Dat is giftig :D Baking soda of zuiveringszout te koop bij de toko (goedkoopst) of de tuinen (alleen grootverpakkingen interessant) of de apotheek.

 

Ik heb nog een paar toevoegingen! ;) (eej dit spul is eeuwig houdbaar en natuurlijk, staat bij ons een voorraadje hoor!!)

 

Ik maak de tandpasta met kokosolie en soda, super voor frisse adem, wittere tanden en tandvleesproblemen (en bevat geen fluor, want google daar maar eens op... )

Deo van bakingsoda (luchtjes), kokosolie (verzorgend en houdt het papje bij elkaar) en maizena (voor het droge gevoel), werkt prima (maar in de zomer nog niet getest)

 

Ik had vorige week een nare tandvleesontsteking, compleet met abces... Twee maal daags gespoeld met zuiveringszout in water (theelepel in een glas water) en binnen 48 uur was het weg!

 

Oven schoonmaken zonder chemische troep... Zuiveringszout in de oven strooien, met de plantenspuit erover (goed nat, maar niet laten overstromen :D ) nachtje intrekken, volgende ochtend doekje erover en je oven is weer als nieuw! (en ruikt fris!)

 

30 gram zuiveringszout, 30 gram geraspte sunlight zeep en 2 liter water, aan de kookbrengen, goed roeren, af laten koelen en nog af en toe goed roeren, prima wasmiddel! (geen azijn meer gebruiken als wasverzachter, want dat werkt elkaars werking op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...