Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ben jij voorbereid op een SHTF


Gast lonely wolf

overleef jij?  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. overleef jij?



Aanbevolen berichten

Gast lonely wolf

Het is een tijd geleden dat ik dit topic heb gestart en ik schaam mezelf ervoor ook niet zoveel aandacht aan hebt besteed Maar zoals ik de reacties hier doorlees en zeker de laatste van @spechtje die naar mijn menig de spijker hier op z'n kop slaat , zijn we beter voorbereid als andere "niet preppers" maar de kans dat we het beter doen als andere is voornamelijk afhankelijk van de shit die komt, een bom op je voorraad is erg vervelend en zet je terug op het niveau van de "niet prepper".met alleen de het voordeel met wat er in je hoofd zit en het improvisatie vermogen. Met dit laatste ben ik van mening dat we het dan toch beter zullen doen dan alle andere, ook mede het feit dat wij contact met elkaar hebben ( en houden) en elkaar in barre tijden bij zullen staan en helpen. Zoals een goede communie betaamt.

Kortom ik ben best trots dat ik een bescheiden lid ben van het preppers form en hoop dat het never nooit er van komt om onze kennis in de praktijk voor real te moeten uitoefenen!

Prep ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

goeie vraag ,

in geval van onrusten redden we het prima ,

in geval van oorlog/burgeroorlog.......ligt eraan hoe die gevoerd gaat worden

voedsel was op peil is nu gereduceerd maar wel in opbouw

water in flessen op voorraad maar ook maar voor 3 dagen,

waterfilter nog niet aanwezig (budget) maar staat op de verlanglijst

warmte aantal wollen dekens en fleece kleding ook thermo spul aanwezig

verder veel meel en bloem zowel wit als bruin

zout en suiker

genoeg tools en gereedschappen dus kan ook nog me skills gebruiken om te ritselen

lassen , bankwerken , klein beetje hout werk

grootste probleem bij het preppen is geld ......

kennis genoeg om te overleven maar de materiaal en de knaken missen we ....

 

overlevings kans :beter than fair

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Ach in de 2e wereld oorlog hadden de mensen ook geen geld maar konden het toch redden, het improvisatie vermogen is dan ontzettend groot, ik hoorde van mijn vader wel eens dat ze shag zelf kweekte en draaide van blaadjes uit een bijbel. Dan was het van wat rook jij vandaag? Ach ik heb een paar Matheus 23 vers 12 ! Humor vergaat niet in slechtere tijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeie vraag ,

in geval van onrusten redden we het prima ,

in geval van oorlog/burgeroorlog.......ligt eraan hoe die gevoerd gaat worden

voedsel was op peil is nu gereduceerd maar wel in opbouw

water in flessen op voorraad maar ook maar voor 3 dagen,

waterfilter nog niet aanwezig (budget) maar staat op de verlanglijst

warmte aantal wollen dekens en fleece kleding ook thermo spul aanwezig

verder veel meel en bloem zowel wit als bruin

zout en suiker

genoeg tools en gereedschappen dus kan ook nog me skills gebruiken om te ritselen

lassen , bankwerken , klein beetje hout werk

grootste probleem bij het preppen is geld ......

kennis genoeg om te overleven maar de materiaal en de knaken missen we ....

 

overlevings kans :beter than fair

 

Weinig kans.... 3 dagen water ?

Wat wil je dan met meel ? Heeft water en hitte nodig om voeding te maken.

Water filter kom op zeg, 1 van de basis dingen (25 euro)

Tools gereedschappen lassen...dat laatste vergt elektriciteit of je moet autogeen willen lassen :(

Daarbij eerste weken zijn paniek weken, daarna komt ruil en wederdienst zaken... Idefix je bent niet voorbereid..

 

Ik kan nog wel even doorgaan op je post en eventuele gebeurtenissen, maar dit zijn de belangrijkste dingen even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig kans.... 3 dagen water ?

Wat wil je dan met meel ? Heeft water en hitte nodig om voeding te maken.

Water filter kom op zeg, 1 van de basis dingen (25 euro)

Tools gereedschappen lassen...dat laatste vergt elektriciteit of je moet autogeen willen lassen :(

Daarbij eerste weken zijn paniek weken, daarna komt ruil en wederdienst zaken... Idefix je bent niet voorbereid..

 

Ik kan nog wel even doorgaan op je post en eventuele gebeurtenissen, maar dit zijn de belangrijkste dingen even.

 

heej wil niet lullig zijn maar kan jij in mijn portomonee kijken dan ?

ik doe me best om de eindjes aan elkaar te knopen ,

gelukkig kun je met wat survival kennis ook een heel eind uit de voeten ,

ja ik heb niet de luxe om even een waterfilter te kopen , ik ben blij als ik me gezin te eten kan geven,

denk eerst eens na voordat je iemand af gaat branden,

kennis is macht ;)

 

fijne dag verder :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb niet de luxe om even een waterfilter te kopen

 

Ik vind de filter ook niet het allerbelangrijkste (al heb ik er zelf wel en is het verdomd makkelijk), maar heb je wel de kennis om aan goed water te komen? Anders zou ik dit wel snel oppakken. Lees dan bijvoorbeeld eens over de manieren verdamping, transpiratie, bomen tappen en eigen waterfilter maken. Zijn na het simpel opvangen van regenwater en smelten van ijs/sneeuw toch handige dingen om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de filter ook niet het allerbelangrijkste (al heb ik er zelf wel en is het verdomd makkelijk), maar heb je wel de kennis om aan goed water te komen? Anders zou ik dit wel snel oppakken. Lees dan bijvoorbeeld eens over de manieren verdamping, transpiratie, bomen tappen en eigen waterfilter maken. Zijn na het simpel opvangen van regenwater en smelten van ijs/sneeuw toch handige dingen om te weten.

 

houtskool grind zand etc werkt ook prima en aqua tabs heb ik ook nog , jodium , manieren genoeg om aan water te komen regenwater opvangen is er ook zo een .....aftappen van een berk in het voorjaar , water koken op een kampvuur is ook een mogenlijkheid hout genoeg als het moet.....

 

mogelijkheden zien en creatief wezen is in mijn ogen beter dan geen kennis hebben en alles maar kopen maar goed is wel makkelijk zo,n waterfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lonely wolf @idefix

 

Zoals ondertussen iedereen wel weet moet je voor het echte nieuws niet meer bij de msm zijn.

 

Eén van mijn favoriete website's-kanalen is Vice.

 

Je moet dit filmpje maar eens bekijken : https://news.vice.com/video/civilians-return-to-debaltseve-russian-roulette-dispatch-96

 

Het gaat over de bewoners van de stad Debaltseva die terugkeren naar hun woning na hevige gevechten. Je moet daar maar net wonen met een huis of appartement vol preps. Dan nog los van de vraag aan welke zijde je staat in het conflict.

In dit geval is de regio terug in handen gevallen van de Russen, en keren de bewoners die daar geen problemen mee hebben terug. Als je daar dus wel problemen mee hebt kan je nog niet eens terugkeren.

En dan hebben ze nog enigszins het geluk dat ze nog kunnen terugvallen op andere delen van het land die nog wel intact zijn en hulp kunnen bieden. Ook iets dat helemaal niet zeker is in de toekomst.

 

Dit is wat ik bedoel in mijn bovenstaande post, als het op oorlog en burgeroorlog aankomt, en die kans wordt met de dag groter gezien de huidige geopolitieke ontwikkelingen in de wereld en ook in Europa is er niets meer zeker.

Je ziet ook in het filmpje hoe snel je eigenlijk terug kunt afglijden naar middeleeuwse toestanden, geen elektriciteit, geen water, geen gas, geen communicatie, enz...

 

Mijn persoonlijk probleem is dat ik veel te dicht bij de haven van Antwerpen woon, stel je maar eens voor dat de VS deze gaat gebruiken om militair materiaal te verschepen (iets wat ik hier al heb zien gebeuren naar aanleiding van de eerste Golfoorlog, ik kan je zeggen als je zo een tomahawk gevechtshelikopter wachtcirkeltjes ziet vliegen boven je leefomgeving voel je je nog een speldekopje groot, die piloot moet wat met zijn joystickje spelen en jij bent spaghettisaus, als dat er nog van overschiet...)

En de Russen zien dat niet zitten, wat dan ?

Mijn woning, is dan gegarandeerd collateral damage.

 

Ik zal mijn best doen om te overleven, ik zal er voor vechten, maar het zal dikwijls in een klein hoekje zitten, dat je helemaal zelf niet in de hand hebt.

Dus zeggen dat ik het gegarandeerd ga overleven vind ik wel getuigen van enorme arrogantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water komt nog steeds uit de kraan bij je neem ik aan ? Dat heeft niks met portomonee kijken te maken,

En misschien maar een stukje minder gereedschap of las electrode.

 

Alles heeft niks te maken met af branden, maar goed als je niet wil lezen.

 

Fijne dag ook hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

spechtje

 

bij voorbaat al de strijd opgeven omdat je in een slecht gebied woont ???

waar is de fighting spirit haar op je tanden , etc ?

ik zal me kapot vechten tot de laatste snik......

ik moet wel ik heb een gezin , die kunnen geen boehoehoe ik woon op een kutlocatie dus laat ik maar opgeven gebruiken,

je hebt optimisten en pessimisten

waar hoor jij bij ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heej wil niet lullig zijn maar kan jij in mijn portomonee kijken dan ?

ik doe me best om de eindjes aan elkaar te knopen ,

gelukkig kun je met wat survival kennis ook een heel eind uit de voeten ,

ja ik heb niet de luxe om even een waterfilter te kopen , ik ben blij als ik me gezin te eten kan geven,

denk eerst eens na voordat je iemand af gaat branden,

kennis is macht ;)

 

fijne dag verder :rolleyes:

 

Nou wil ik niet zeuren hoor maar voor de prijs van de Cold Steel had je ook een waterfilter kunnen kopen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarschijnlijk ben ik gewoon altijd positief ingesteld ,

(ik heb ook wel eens dagen dat ik denk hoe gaan we het nu weer rooien....)

maar creatief en oplossingen zien i.p.v problemen hebben me tot nu altijd geholpen....

 

het glas kan half leeg zijn of half vol tis maar hoe je het bekijkt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wil ik niet zeuren hoor maar voor de prijs van de Cold Steel had je ook een waterfilter kunnen kopen.....

 

ja dat had inderdaad gekundtttt

mar heb ik nu meteen een waterfilter nodig ?

nee die kan ik ook volgende week of volgende maand halen .....

prio,s zijn als een anus iedereen heeft er een LOL

Link naar reactie
Delen op andere sites

;) kom maar kom maar toe dan !!!! hierrr hierrrr :)

 

even serieus we hebben allemaal onze wensen en prio,s die zijn net als de mensen op dit forum heel verschillend .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Waterfilter i.i.d. niet prior no 1 zoals velen hier op het forum denken. Wij wonen zowat met z'n alle in een waterrijklandje en een filter kan je zelf vrij snel maken maken. Als bij mij de nuts voorzieningen uitvallen zal het water zo'n 3 meter hoog gaan staan, meer dan genoeg dus! :) ( overigens ik heb wel een filter hoor, maar ook een behoorlijke voorraad!) dat is alleen uit gemakzucht en water zou een van de laatste nutsvoorzieningen zijn die in een shtf zouden uitvallen.

@ks als je hoog op de Veluwe woont wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterfilter geen prior 1? Kan iemand mij de bewijzen sturen dat het water in Nederland schoon genoeg is om te kunnen drinken zonder dit eerst te filteren? Zou een aangename verassing voor mij zijn :)

En fijn dat mensen een voorraad en tools en nog veel meer hebben, maar zoals al eerder is gezegd: alles is weg met een bommetje er op. En dan? Als je dan geen filter hebt oid zijn je overlevingskansen imo minimaal.

Een filter is misschien geen prior 1, maar het is wel een prep voor een zeer realistisch risico. Aanschaffen dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

houtskool grind zand etc werkt ook prima en aqua tabs heb ik ook nog , jodium , manieren genoeg om aan water te komen regenwater opvangen is er ook zo een .....aftappen van een berk in het voorjaar , water koken op een kampvuur is ook een mogenlijkheid hout genoeg als het moet.....

 

mogelijkheden zien en creatief wezen is in mijn ogen beter dan geen kennis hebben en alles maar kopen maar goed is wel makkelijk zo,n waterfilter.

 

Regenwater zou ik trouwens op z'n minst even filteren of koken als je het via je dakgoot verzameld, want al die vogel poep restjes etc lijkt me niet heel erg gezond. Wanneer je regenwater zo uit de lucht opvangt zal het niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterfilter geen prior 1? Kan iemand mij de bewijzen sturen dat het water in Nederland schoon genoeg is om te kunnen drinken zonder dit eerst te filteren? Zou een aangename verassing voor mij zijn :)

En fijn dat mensen een voorraad en tools en nog veel meer hebben, maar zoals al eerder is gezegd: alles is weg met een bommetje er op. En dan? Als je dan geen filter hebt oid zijn je overlevingskansen imo minimaal.

Een filter is misschien geen prior 1, maar het is wel een prep voor een zeer realistisch risico. Aanschaffen dus!

 

Voor mij idd niet prio 1 omdat je ook een waterfliter zelf kunt maken met dingen uit de natuur (heb er wel hoor). Dus zeker wel filteren maar niet per se met een gekocht filter. Tja bommetje op je voorraad is pech hebben maar wat als je waterfilter daar nou ook bij ligt!!??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij idd niet prio 1 omdat je ook een waterfliter zelf kunt maken met dingen uit de natuur (heb er wel hoor). Dus zeker wel filteren maar niet per se met een gekocht filter. Tja bommetje op je voorraad is pech hebben maar wat als je waterfilter daar nou ook bij ligt!!??

 

Meestal is er wel zoiets als een melding als er een bom gaat vallen, en dan zou ik al weg zijn met mijn BOB (waar mijn filter in zit). En uiteraard kun je water filteren met natuurlijke filters. Maar weet iedereen hoe dat moet? En wat als de omgeving niet geschikt is om van natuurlijke filters gebruik te maken? Buiten heeft het weer een heleboel invloed op je overlevingskansen. Het kan je erg moeilijk worden gemaakt om een shelter of vuur te maken, en ja, ook om water te filteren.

Als je een geoefende survival expert bent, dan heb ik niks gezegd. Maar anders raad ik echt iedereen aan om een goeie waterfilter aan te schaffen. Wel zo handig en risico dekkend. Preppen is toch je risico beperken? ;) Water is prior 1, neem er dus geen risico mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af hoeveel mensen al zelf een water filter hebben gebouwd van zand en actieve kool bv. EN hier een tijdje van gedronken hebben of de boel laten testen.

Schoon water is voor mij wel degelijk prio 1, moet niet denken aan een simpele buikgriep of erger.

 

Precies hier zat ik nou ook net aan te denken.

Ik heb zelf eerlijk gezegd nooit een waterfilter gemaakt. Maar ik heb dan ook zelf een sawyer mini en zuivering's tabletten als back up.

Maar ik denk zelf dat ik misschien nog ergens een goedkoop waterfiltertje vandaan ga halen. Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van 1 filter en tabletten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Als ik zeg dat het geen prio 1 is dan zeg ik dat het wel een prio is, de eerste plaats is natuur;lijk veiligheid als dit gegarandeerd is komen de andere prio nummers op hun beurt om de hoek zetten.

Als de kogels over mijn hoofd suizen en er breken branden uit, rellen in de straat etc. dan is mijn prio 1 geen water maar veiligheid. Daarna komt onderdak (shelter) en daarna pas water!

Als ik heb mis heb moet je het maar zeggen.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...