Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kijk tip: De Glutenvrije hype uit Amerika


Raycoupe

Aanbevolen berichten

De nieuwste hype over gewaaid uit Amerika is 'Gluten vrij'.

 

Of je er nu wel of niet allergisch voor bent (de aandoening Coeliakia), glutenvrij is de nieuwe hype en verdienmodel voor vele firma's.

Glutenvrije ananasschijfjes (ok, in ananas zitten geen gluten, maar 't bekt wel lekker), glutenvrij bier en ga zo maar door. Voor tweemaal de prijs van het normale product bent u verzekerd van een lang en gezond leven.

 

Wat één a twee boeken wel niet teweeg kunnen brengen, of ze nu wel of niet wetenschappelijk onderzoek juist interpreteren. (Titel: Wheat Belly/Brood Buik)

 

Gluten, een plantaardig eiwit, zit zowat overal in, zelfs een tomaat, dus bijna alles wat je eet moet je vervangen door speciale producten die alleen middels technologische hoogstandjes geproduceerd kunnen worden. Ok, dit gaat ten koste van voedingsvezels, vitaminen en mineralen en je moet dan wat meer vet, zout en suiker toevoegen, maar ach een kniesoor die daar op let.

 

Eindelijk een mooi samenvattende uitzending van de Keuringsdienst van Waren hierover, ik ben ze er dankbaar voor: http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2015/afleveringen/02-04-2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De nieuwste hype over gewaaid uit Amerika is 'Gluten vrij'.

 

Of je er nu wel of niet allergisch voor bent (de aandoening Coeliakia), glutenvrij is de nieuwe hype en verdienmodel voor vele firma's.

Glutenvrije ananasschijfjes (ok, in ananas zitten geen gluten, maar 't bekt wel lekker), glutenvrij bier en ga zo maar door. Voor tweemaal de prijs van het normale product bent u verzekerd van een lang en gezond leven.

 

Wat één a twee boeken wel niet teweeg kunnen brengen, of ze nu wel of niet wetenschappelijk onderzoek juist interpreteren. (Titel: Wheat Belly/Brood Buik)

 

Gluten, een plantaardig eiwit, zit zowat overal in, zelfs een tomaat, dus bijna alles wat je eet moet je vervangen door speciale producten die alleen middels technologische hoogstandjes geproduceerd kunnen worden. Ok, dit gaat ten koste van voedingsvezels, vitaminen en mineralen en je moet dan wat meer vet, zout en suiker toevoegen, maar ach een kniesoor die daar op let.

 

Eindelijk een mooi samenvattende uitzending van de Keuringsdienst van Waren hierover, ik ben ze er dankbaar voor: http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2015/afleveringen/02-04-2015

 

Rare Amerikanen, als er van nature in vele gewassen gluten zitten dan hoort het daar want zo heeft moeder natuur het bedoelt. Gluten vol voor mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rare Amerikanen, als er van nature in vele gewassen gluten zitten dan hoort het daar want zo heeft moeder natuur het bedoelt. Gluten vol voor mij!

 

Laten die mensen lekker speltbrood eten. Oh nee, daar zitten dus ook gluten in, als in alles wat zetmeel bevat.

Wat info over graansoorten: http://www.warenkennis.nl/graan/soorten.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rare Amerikanen, als er van nature in vele gewassen gluten zitten dan hoort het daar want zo heeft moeder natuur het bedoelt. Gluten vol voor mij!

 

Wat wij tegenwoordig op ons bord krijgen heeft weinig meer met moeder natuur te maken. Aardappelen, graan, groenten, fruit, het is allemaal zorgvuldig bewerkt ten gunste van hoge opbrengst en efficiëntie, niet ten gunste van de gezondheid.

 

Laten die mensen lekker speltbrood eten. Oh nee, daar zitten dus ook gluten in, als in alles wat zetmeel bevat.

Wat info over graansoorten: http://www.warenkennis.nl/graan/soorten.htm

 

Het voordeel van speltbrood is niet dat er geen gluten in zitten, maar dat spelt meer een graansoort is zoals @Range hierboven zegt "zoals moeder natuur het bedoeld heeft" dan tarwe.

Overigens zitten er wel minder gluten in spelt dan in tarwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen, ik ben mij er wel degelijk bewust van dat de huidige producten (zeker uit de supermarkt) zodanig zijn bewerkt dat dit met een flinke korrel zout mag genomen worden als het gaat om 'voedingswaarden'. Dat neemt niet weg dat mijn opmerking nog steeds staat dat 'gluten' volgens moeder natuur een wezenlijk onderdeel zijn voor menselijk voedsel en dat er daarom niet gerommeld of verminderd mag worden.

 

Zoals moeder natuur het bedoelt heeft dus :o!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alles dat moeder natuur gemaakt heeft, is voor de mens bedoeld om op te eten. Dus niet alles dat in de natuur te vinden is, is een wezenlijk onderdeel voor menselijk voedsel. In het voedsel dat we nu eten zitten juist MEER gluten doordat er mee gerommeld is. Al die intoleranties komen ook niet uit de lucht vallen.

 

Daarnaast heb ik het niet over de producten uit de supermarkt, maar zoals ik hierboven al schreef, de aardappel, tarwe, tomaten, maïs, en zo kan ik uren lang doorgaan, allemaal dingen die zoals wij ze kennen, niet voorkwamen in de natuur. Alles is zorgvuldig geselecteerd en aangepast op grotere vruchten, knollen, wortels en zaden. Zo veel mogelijk opbrengst op zo min mogelijk ruimte, in plaats van zo gezond mogelijke voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Loreen, ik ben mij er wel degelijk bewust van dat de huidige producten (zeker uit de supermarkt) zodanig zijn bewerkt dat dit met een flinke korrel zout mag genomen worden als het gaat om 'voedingswaarden'. Dat neemt niet weg dat mijn opmerking nog steeds staat dat 'gluten' volgens moeder natuur een wezenlijk onderdeel zijn voor menselijk voedsel en dat er daarom niet gerommeld of verminderd mag worden.

 

Zoals moeder natuur het bedoelt heeft dus :o!

 

Daar moet je @Keyser Suze even over consulteren: oorspronkelijk heeft graan helemaal niet zoveel gluten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alles dat moeder natuur gemaakt heeft, is voor de mens bedoeld om op te eten. Dus niet alles dat in de natuur te vinden is, is een wezenlijk onderdeel voor menselijk voedsel. In het voedsel dat we nu eten zitten juist MEER gluten doordat er mee gerommeld is. Al die intoleranties komen ook niet uit de lucht vallen.

 

Daarnaast heb ik het niet over de producten uit de supermarkt, maar zoals ik hierboven al schreef, de aardappel, tarwe, tomaten, maïs, en zo kan ik uren lang doorgaan, allemaal dingen die zoals wij ze kennen, niet voorkwamen in de natuur. Alles is zorgvuldig geselecteerd en aangepast op grotere vruchten, knollen, wortels en zaden. Zo veel mogelijk opbrengst op zo min mogelijk ruimte, in plaats van zo gezond mogelijke voeding.

 

Het is volgens mij niet zo dat de verhouding zetmeel/gluten veranderd is. Zetmeel bevat nu eenmaal gluten, dat de opbrengst per vierkante meter hoger is veranderd daar niets aan. We vreten gewoon teveel zetmeel in geraffineerde vorm en het zit in zoveel gemaksproducten en bv. nepkaas wat je op pizza's en bij de McD in je mik schuift. De consumptie van tarwe soorten is natuurlijk sterk gestegen de afgelopen paar duizend jaar.

 

De verhouding van de 'verkeerde' soort gluten/zetmeel kan per gewas enorm verschillen. Harde granen (gebruikt voor pasta's) bevatten meer gluten dan de zachte tarwe waar we brood van bakken.

 

Meer info over gluten (er zijn bv. twee soorten, alleen eentje kan tot intolerantie leiden): http://nl.wikipedia.org/wiki/Gluten

Vleesvervangers bevatten veel 'verkeerde' gluten, het geeft de stevigheid aan het product, dierlijke producten bevatten geen gluten.

 

Over de verhouding zetmeel/gluten is via Google geen beknopte informatie te vinden op de eerste 20 pagina's omdat alles tegenwoordig gaat over de glutenvrij hype.

Zeer diepgaande info over zetmeel/gluten waar ik m'n koppie nog rond moet vouwen: http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-197-zetmeel.pdf

 

Iemand een gefrituurd gluten balletje? :)

 

attachment.php?attachmentid=17513&stc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raycoupe, ik heb het gezien. Op school zijn er ook steeds meer kids die glutenvrij moeten eten. Ik denk dat het manipuleren en doorkweken van bepaalde groenten, fruit en granen ermee te maken heeft dat we "allergieën" ontwikkelen tegen bepaalde stoffen.

 

Verder is er een steeds grotere groep die bewust glutenvrij willen eten. Dat is hun keuze natuurlijk, maar op het moment dat hun kinderen allerlei allergieën krijgen, dat weet ik genoeg.

 

In de landbouw is altijd veel geëxperimenteerd met bepaalde gewassen, betere opbrengsten al duizenden jaren. Echter hebben w nu zoveel kennis dat we het in een lab kunnen doen. Dat heeft zijn voordelen maar ook nadelen.

 

Ik ben zelf een redelijk ongezonde eter qua groente en fruit, maar voor mij is de smaak bepalend. Een paprika uit de supermarkt, 3 kleurtjes even groot in een plastic zakje kan iet op tegen een paprika op de Spaanse markt die misvormt is, veel groter en waar veel meer smaak aan zit. Allemaal keuzes die we moeten maken.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ongeveer één op de honderd mensen is coeliakie aantoonbaar met de huidige technieken. In het uitstekend wetenschappelijk onderbouwde 'The Dark Side of Wheat' van de Amerikaan Sayer, geeft de auteur aan dat Coeliakie wellicht het topje van de ijsberg is van een scala aan klachten die we tegenwoordig hebben. De mensen met Coeliakie zijn diegenen, met de ernstigste klachten (diarree, buikkrampen, verlies van bepaalde structuren in de dunne darm) en klinisch onderzoek bevestigt deze diagnose. In het kort komt zijn betoog erop neer, dat een zaadje natuurlijk niet gebaat is bij opeten door zoogdieren, vogels en insecten of aantasting door schimmels. Dus naast de koolhydraten en eiwitten die nodig zijn om bij het ontkiemen een nieuwe plant te groeien, bevat een tarwe korrel ook eiwitten die 'giftig' zijn.

 

Tarwe heeft driemaal zoveel genen als de mens en er zijn reeds 23.788 eiwitten aangetroffen in Triticum gestivum – de tarwe waar wij brood mee maken. Een van die eiwitten is Wheat Germ Aglutinine (WGA) wat een aangetoonde relatie heeft met IgA nefropathy. Een groep Italiaanse onderzoekers die hij citeert, hebben een statistisch verband gelegd tussen de hoeveelheid brood consumptie en de kans op niertumoren. WGA is een potentieel toxische stof; indien alle WGA uit een heel brood direct in de bloedbaan zou worden geïnjecteerd, zouden we het waarschijnlijk niet overleven door directe bloedklont vorming.

 

Verder is WGA óók een stof die de terugkoppeling van leptine (vanuit de volle vetcellen) naar de hypothalamus blokkeert. Daarom smaakt brood waarschijnlijk ook naar meer. Begint u te snappen waardoor het dikker worden van de bevolking zo snel gaat? Veel graan/tarwe producten, insulinespiegels te hoog, mononatriumglutamaat in een scala aan kant en klaar producten, hogere spiegels van vetten in het bloed, diverse terugkoppelingsmechanismen naar onze hersenen functioneren niet meer en daarnaast worden er bepaalde eiwitten aangetroffen in tarwe die zich binden aan opioïd receptoren in ons brein (oooh....ik snak naar een boterham!). Wat deze stoffen precies doen met ons brein is nog niet duidelijk, maar de eerder genoemde resultaten met naltrexon doen vermoeden dat we inderdaad kunnen snakken naar een boterham. We leven van 'Happy Glucose Moment' naar het volgende 'Happy Glucose Moment'. Kennelijk is brood (en pasta!) ook gewoon Junk Food.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wij tegenwoordig op ons bord krijgen heeft weinig meer met moeder natuur te maken. Aardappelen, graan, groenten, fruit, het is allemaal zorgvuldig bewerkt ten gunste van hoge opbrengst en efficiëntie, niet ten gunste van de gezondheid.

 

Het voordeel van speltbrood is niet dat er geen gluten in zitten, maar dat spelt meer een graansoort is zoals @Range hierboven zegt "zoals moeder natuur het bedoeld heeft" dan tarwe.

Overigens zitten er wel minder gluten in spelt dan in tarwe.

Ook dat is niet helemaal waar, of helemaal niet zoals je wilt. Doordat Spelt een moeilijk te verbouwen gewas is, wordt de als jarenlang gekruist met tarwe. Hierdoor zijn sommige speltrassen voor wel 99% genetisch gelijk aan tarwe.Het is de vraag in hoeverre het hierdoor gezonder is dan tarwe. Ik vraag voor de gein wel eens bij de bakker van welk ras zijn speltbrood is gebakken. Er is er geen een die het me kan zeggen. Als ik dan vraag of het brood tenminste wel voor 100% uit spelt bestat is er slechts een enkeling die het weet. Wat ik vaak hoor is dat het waarschijnlijk niet zo is. Een brood dat voor 50% uit tarwe en 50% mag nog steeds een speltbrood heten en aangezien bakkers geen etiket op het brood hoeven te plakken kun je er bijna altijd vanuit gaan dat het brood wel spelt zal bevatten maar niet 100% uit spelt bestaat.

 

Ik weet in ieder geval wel dat als ik zelf een brood bak van spelt die ik zelf maal (en nee ik weet ook niet 100% zeker wel ras ik heb) dan krijg ik een heel ander brood als dat ik in de meeste winkels kan krijgen. Spelt bevat inderdaad minder gluten en die zijn juist belangrijk voor het rijzen van het brood. Omdat we tegenwoordig lucht brood zouden willen worden er tarwegluten aan het brood toegevoegd. Dan kunnen we zeggen dat we gezond aan de spelt zijn maar we hoeven nog steeds geen moeite te doen om het brood echt te kauwen voordat we het door kunnen slikken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat is niet helemaal waar, of helemaal niet zoals je wilt. Doordat Spelt een moeilijk te verbouwen gewas is, wordt de als jarenlang gekruist met tarwe. Hierdoor zijn sommige speltrassen voor wel 99% genetisch gelijk aan tarwe.Het is de vraag in hoeverre het hierdoor gezonder is dan tarwe. Ik vraag voor de gein wel eens bij de bakker van welk ras zijn speltbrood is gebakken. Er is er geen een die het me kan zeggen. Als ik dan vraag of het brood tenminste wel voor 100% uit spelt bestat is er slechts een enkeling die het weet. Wat ik vaak hoor is dat het waarschijnlijk niet zo is. Een brood dat voor 50% uit tarwe en 50% mag nog steeds een speltbrood heten en aangezien bakkers geen etiket op het brood hoeven te plakken kun je er bijna altijd vanuit gaan dat het brood wel spelt zal bevatten maar niet 100% uit spelt bestaat.

 

Ik weet in ieder geval wel dat als ik zelf een brood bak van spelt die ik zelf maal (en nee ik weet ook niet 100% zeker wel ras ik heb) dan krijg ik een heel ander brood als dat ik in de meeste winkels kan krijgen. Spelt bevat inderdaad minder gluten en die zijn juist belangrijk voor het rijzen van het brood. Omdat we tegenwoordig lucht brood zouden willen worden er tarwegluten aan het brood toegevoegd. Dan kunnen we zeggen dat we gezond aan de spelt zijn maar we hoeven nog steeds geen moeite te doen om het brood echt te kauwen voordat we het door kunnen slikken.

 

Kan ik met mijn beperkte broodkennis beamen.

 

Bij de Keuringsdienst van waarde een paar weken geleden een uitzending over spelt. De zgn. OER-spelt is door een Duitser her-uitgevonden.

 

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2015/afleveringen/12-03-2015

 

Wederom heb je gelijk. Was o.a. bij Vara Kassa over spelt en misleiding.

 

http://www.supermacht.nl/2014/01/07/7-januari-kassa-groen-over-misleiding-met-speltbrood-door-supermarkten/

de uitzending: http://www.npo.nl/kassa-groen/07-01-2014/VARA_101342015

 

Als consument moet je ervan uitgaan dat producenten er niet voor jou zijn om je bijv. zo gezond mogelijk te laten eten. Ze willen zo goedkoop mogelijk iets fabriceren wat net eetbaar genoeg is zodat jij het koopt Al moeten ze er gebakken strondvliegen in doen, ze doen het gewoon onder een bepaald E-nummer of alternatieve naam die niemand kent.

 

Wil je zo gezond mogelijk en lekker mogelijk brood eten, dan zal je als FKAGB en @lewieke je brood zelf moeten gaan bakken.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik met mijn beperkte broodkennis beamen.

 

Bij de Keuringsdienst van waarde een paar weken geleden een uitzending over spelt. De zgn. OER-spelt is door een Duitser her-uitgevonden.

 

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2015/afleveringen/12-03-2015

 

Wederom heb je gelijk. Was o.a. bij Vara Kassa over spelt en misleiding.

 

http://www.supermacht.nl/2014/01/07/7-januari-kassa-groen-over-misleiding-met-speltbrood-door-supermarkten/

de uitzending: http://www.npo.nl/kassa-groen/07-01-2014/VARA_101342015

 

Als consument moet je ervan uitgaan dat producenten er niet voor jou zijn om je bijv. zo gezond mogelijk te laten eten. Ze willen zo goedkoop mogelijk iets fabriceren wat net eetbaar genoeg is zodat jij het koopt Al moeten ze er gebakken strondvliegen in doen, ze doen het gewoon onder een bepaald E-nummer of alternatieve naam die niemand kent.

 

Wil je zo gezond mogelijk en lekker mogelijk brood eten, dan zal je als FKAGB en @lewieke je brood zelf moeten gaan bakken.;)

Ìk moet wel bekennen dat ik mijn broodinname tot een minimum heb beperkt. Als ik bak, doe ik dat voor Fkaprinsesje en dan maak ik meestal een mix van speltmeel, speltbloem en een beetje roggemeel. Sinds is nagenoeg helemaal ben gestopt met brood en over ben gegaan op vlees, noten en zaden, eieren, groente en fruit voel ik me een stuk fitter en ben ik heel wat kilo's kwijt geraakt. Maar als je inderdaad verknocht bent aan je bammetjes, dan is zelf bakken het devies. Het is trouwens ook erg makkelijk om zelf te doen, zeker als je een broodbakmachine hebt, maar ik vind zelf kneden wel een fijne bezigheid dus heb ik de machine jaren geleden al weg gedaan.

 

*disclaimer, ik hang geen speciaal dieet aan en ben ook geen health freak. Ik bestel regelmatig een kapsalon of ga een patatje oorlog halen. De belangrijkste stelregel blijft: alles met mate. Van een keer in de maand een kapsalon wordt je echt niet dikker als je voeding verder goed in balans is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat is niet helemaal waar, of helemaal niet zoals je wilt. Doordat Spelt een moeilijk te verbouwen gewas is, wordt de als jarenlang gekruist met tarwe. Hierdoor zijn sommige speltrassen voor wel 99% genetisch gelijk aan tarwe.Het is de vraag in hoeverre het hierdoor gezonder is dan tarwe. Ik vraag voor de gein wel eens bij de bakker van welk ras zijn speltbrood is gebakken. Er is er geen een die het me kan zeggen. Als ik dan vraag of het brood tenminste wel voor 100% uit spelt bestat is er slechts een enkeling die het weet. Wat ik vaak hoor is dat het waarschijnlijk niet zo is. Een brood dat voor 50% uit tarwe en 50% mag nog steeds een speltbrood heten en aangezien bakkers geen etiket op het brood hoeven te plakken kun je er bijna altijd vanuit gaan dat het brood wel spelt zal bevatten maar niet 100% uit spelt bestaat.

 

Ik weet in ieder geval wel dat als ik zelf een brood bak van spelt die ik zelf maal (en nee ik weet ook niet 100% zeker wel ras ik heb) dan krijg ik een heel ander brood als dat ik in de meeste winkels kan krijgen. Spelt bevat inderdaad minder gluten en die zijn juist belangrijk voor het rijzen van het brood. Omdat we tegenwoordig lucht brood zouden willen worden er tarwegluten aan het brood toegevoegd. Dan kunnen we zeggen dat we gezond aan de spelt zijn maar we hoeven nog steeds geen moeite te doen om het brood echt te kauwen voordat we het door kunnen slikken.

 

Vandaar mijn zorgvuldig gekozen woordje "meer" ;)

 

Overigens eet ik zelf geen brood, maar ALS ik brood koop lees ik labeltjes. Dus geen tarwe, geen bloem, geen andere troep. En dan kom je op een brood van 4,39 van de ekoplaza :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is volgens mij niet zo dat de verhouding zetmeel/gluten veranderd is. Zetmeel bevat nu eenmaal gluten, dat de opbrengst per vierkante meter hoger is veranderd daar niets aan. We vreten gewoon teveel zetmeel in geraffineerde vorm en het zit in zoveel gemaksproducten en bv. nepkaas wat je op pizza's en bij de McD in je mik schuift. De consumptie van tarwe soorten is natuurlijk sterk gestegen de afgelopen paar duizend jaar.

 

Volgens mij klopt dit niet helemaal wat je hier zegt. Voor zover ik weet gaat het bij gezonde voeding om verhoudingen en combinaties, een product heeft nutriënten en anti-nutriënten. Als jij een opgepompte anabolen-graankorrel pakt (nee natuurlijk niet echt met anabolen, maar slechts ter illustratie) is de verhouding tussen de vezels en de zetmeel totaal uit balans.

Overigens denk ik persoonlijk dat bloem/witmeel erger is dan het verschil tussen tarwe en spelt. Ken je het boek "Voeding en fysieke degeneratie" van W. A. Price? Niet helemaal wetenschappelijk correct, niet alle conclusies zijn even zuiver maar het is van een tandarts die op zoek ging naar de oorzaak van tandbederf, en daardoor bij allerlei afgelegen stammen over de hele wereld langs ging om te kijken naar hun voedingspatronen en hun gezondheid. Heel veel foto's heeft ie gemaakt, echt super cool om te zien. Nou bleek dat er enorm veel verschillende stammen waren die gezond waren en totaal verschillende dingen aten, maar een ding hadden ze allemaal gemeen en dat was dat zodra er witmeel-producten geïntroduceerd werden de gezondheid van de bevolking aantoonbaar achteruit ging.

Als je interesse hebt, of iemand anders, kan ik het boek wel een keer meenemen naar een SC, ik heb m thuis liggen =) Heb m nog steeds niet helemaal gelezen, maar alleen de plaatjes kijken vind ik al leuk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de uitzending ook gezien. Het is inderdaad weer een hype en heel Holland bakt..., nee, holt er weer achter aan.

 

Maar, het is zoals Gerbewoner al zegt: alles met mate.

 

Gliadine is een ander eiwit welke in tarwe gevonden wordt. Gliadine heeft aangetoond verantwoordelijk te zijn voor het vrijkomen van zonuline in dunne darmcellen. Zonuline op haar beurt, veroorzaakt een verhoogde permeabiliteit (doorlaatbaarheid) van de darmcellen – de darm raakt 'lek'. In een Zweedse studie van patiënten met type I Diabetes, had 42% (141 van de 339) van de patiënten abnormaal hoge concentraties zonuline in vergelijking met gezonde mensen van dezelfde leeftijd. Opvallend was dat een groep eerstegraads verwanten van de mensen met type I Diabetes ook verhoogde waardes zonuline vertoonden (tweemaal de standaard deviatie). Er werd een duidelijk verband aangetoond tussen eerstegraads familieleden van de type I Diabeten (die dus nog geen type I hadden!) en verhoogde zonuline spiegels; een aanzienlijk deel van hen ontwikkelde inderdaad binnen enkele jaren type I Diabetes. De onderzoekers stellen, dat één en ander verklaard kan worden door een genetische predispositie voor (bepaalde) auto-immuun aandoeningen (zoals type I Diabetes) en blootstelling aan bepaalde stoffen (gliadine, een bestanddeel van tarwe).

 

Kort door de bocht, mogelijk is type I Diabetes een gevolg van de consumptie van tarwe. Ik verwacht dat in de komende jaren meer negatieve berichten over graan consumptie bekend worden.

 

Wat we verder weten, is dat IEDEREEN na consumptie van graan(producten) een activatie geeft van het immuunsysteem (!!!!!!) en wel het 'primitieve' complementsysteem (zoek maar eens op Wiki hoe dat werkt). Bij mensen die OVERGEVOELIG reageren, is er vervolgens sprake van verdere (hogerop, heftiger) activatie van het immuunsysteem, waardoor de klachten zoals we die kennen bij coeliakie (gluten allergie) zich openbaren.

 

Verder moet je weten dat de wetenschap de mate van de reactie van deze 'heftiger' of 'hogerop'-reactie van je immuunsysteem, namelijk de productie van een bepaald Immuunglobuline, ge-indexeerd heeft. Pas boven een bepaalde waarde, is er dan sprake van coeliakie. Als die waarde bijvoorbeeld met 20% omlaag zou worden gesteld, zouden er ineens heel veel meer mensen coeliakie hebben (!!!).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb gisteren nog 2 broodjes frikadel op. Heerlijk, gewoon niet nadenken wat er allemaal in zit.:p

 

"Heerlijk : Niet Nadenken "

Gast. Dat is Schapen Propaganda. :D

 

Al heel lang heb ik een stukje van @Keyser Suze in mijn achterhoofd:

 

Mijn advies aan mensen (met overgewicht en/of Diabetes, cholesterol te hoog, dito tensie) is allereerst anders leren eten; boterhammen uit te bannen of dan toch ten minste te halveren.

 

De klassieke Hollandse avondmaaltijd met immer een koolhydraatbom (aardappels, pasta, rijst) naast een zielig hoopje groente en een stukje vlees of vis, te vervangen door drie of vier soorten groenten, met wat vlees of kipreepjes te roerbakken en ook eens een dagje geen vlees of vis, maar bijvoorbeeld paddenstoelen of nootjes door de groenten te roeren.

 

's Ochtends geen boterhammen maar volle yoghurt met nootjes, gedroogde vruchtjes of rozijnen en wellicht lijnzaadjes.

 

De lunch mag ook best bestaan uit wat tomaten, een eitje, een stukje worst en kaas, een komkommer, radijsjes, daar is niets mis mee. Variatie en opnieuw leren koken en eten is mijn advies en devies.

 

De zoutpot mag uit de keuken, kook met kruiden.

 

De mensen die dit advies oppikken komen twee-drie maanden later terug, melden dat ze gewicht kwijt zijn en zich veel fitter voelen en ik kan hun steevast melden dat de HbA1c gedaald is en de lipiden verbeterd zijn.

 

Bij talloze mensen is het medicijn gebruik aanzienlijk teruggedrongen of was starten met een pil voor de suiker en de gratis pil voor de cholesterol die ze er volgens de standaardbehandeling bij krijgen alsook een pil voor de bloeddruk, allemaal niet nodig.

 

Ook zijn een aantal Diabeten ineens geen Diabeet meer. Jammer voor de huisarts want die krijgt meer geld van de zorgverzekeraar voor een Diabeet dan voor een gezonde patiënt. De patiënten zijn tevreden want ze zijn hun kilo's kwijt en medicatie is (nog) niet noodzakelijk. De winst is groter dan de kilo's en de pillen; hun gezondheid gaat met sprongen vooruit. En als ze eenmaal op deze manier hebben leren eten, kunnen ze het waarschijnlijk levenslang.

 

Bedenk daarbij dat KS vroeger wat kilo's teveel had. Hoeveel, dat moet je hem zelf maar vragen, maar je weet hoe hij er nu uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was 130 kilo in mijn top tijd. Nu 98 kilo bij 196 centimeter. Allemaal spieren uiteraard.

 

Ik dacht dat dat door de drugs kwam.:p

 

Zout, suiker, veel vlees en vet eten, veel koolhydraten, cola, weinig beweging ... klopt allemaal. De mensen (vooral kids) zijn het allemaal al zo gewend dat ze niets anders meer lusten. Ik ken een mooi praktijk voorbeeld van een buur. Zijn vrouw gaat bij hem weg (tot nu toe standaard verhaal) en hij krijgt na een jaartje een relatie met een nieuwe chic (gezondheidsfreak, fit, aardige meid ook). Zijn kinderen lustten voorheen alleen maar rijst of pasta met tomatensaus (dat was het allemaal ongeveer) en waren vaak ziek, zwak en misselijk. Nu krijgen ze gezond voer, een worteltje mee naar school, fruit en verantwoorde snacks. Die gasten lusten nu alles, zijn bijna nooit ziek, groeien als kool en het gaat weer goed op school.

 

Twee van mijn eigen kinderen eten werkelijk alles, maar één is een moeilijke eter.

 

Zoals je weet ben ik de kliko. Ranzig, vet, zout, zuur of over de datum. Er wordt bij mij geen eten weggegooid. 130kg bij 1.90 dus ..... ook één en al spier natuurlijk.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen, ik heb het specifiek over de verhouding zetmeel/gluten, dus niet de voedingsvezels, want dat punt klopt als een bus. De veredeling zet in op zoveel mogelijk opbrengst per vierkante meter van zetmeel, het kiempje en schilletje zijn ondergeschikt.

 

@FKAGB: Ik denk er precies zo over. Af en toe een keertje 'zondigen' is geen enkel probleem, als je basis maar goed zit. :)

Van één gevulde koek ga je niets merken, hoe beroerd die dingen ook zijn, maar elke dag eentje........

 

@Keyser Suze: Ik ga niet pretenderen je uitgebreide info over de stoffen in granen en hun effecten op het menselijk lichaam te snappen. Dat vergt heel wat weken zo niet maanden van studie voor een leek als mij om het een beetje bij te benen, net als de pdf die ik eerder postte. Daarom is het fijn iemand zoals jij in ons midden te hebben, met de medische kennis en de interesse in deze zaken. Dat voeding het belangrijkste middel is om je gezondheid te bewaken (met wat beweging) staat buiten kijf.

 

@FincaInSpanje: Ik denk nog geeneens dat die veredelde paprika rassen (of andere groenten) het grote probleem zijn. Het grootste probleem is dat we ze zo snel mogelijk de grond uit willen stampen en de groentes alleen de voedingsstoffen krijgen die nodig zijn om een dikke paprika te vormen. Veel sporenelementen komen veel minder voor door uitputting van grond (of ander gebruikt medium), bv magnesium en selenium. Zou je deze paprika rassen telen op een normale manier en in goede grond dan zijn ze volgens mij net zo gezond als de oude rassen.

 

Het grootste probleem is volgens mij dat mensen liever kant en klaar, bewerkte rommel eten en fabrikanten liever smaakversterker (de beruchte E621) toevoegen dan bv. meer paprikapoeder voor de smaak, want dat is goedkoper. Ook is het veel goedkoper vulmiddelen te gebruiken in bv. leverworst, dan echt vlees en meestal is dat zetmeel. Dat is goedkoop en onze consumptie van dit eenzijdige spul is dan ook veel te groot. Kijk voor de grap maar eens in hoeveel producten er al dan niet gemodificeerd zetmeel op de ingrediëntenlijst staat, in producten waar je dit niet verwacht.

 

Smaak is trouwens heel relatief, subjectief en kan veranderen. Heel lang geleden was ik een dikkertje en langzaam aan ben ik de smaak van vele gezonde dingen gaan waarderen. Rauwkost en groenten zijn nu favoriet bij me, van een frikandel krijg ik echt een rare bijsmaak in m'n mond. Nog steeds hou ik van vrij uitgesproken smaken, voor mij geen vleugje dit of dat, mijn salades worden rijkelijk voorzien van lekkere azijnen, kruiden en oliën, hoewel ik ook kan genieten van de pure smaak van bv. een paprika (het terugkerende voorbeeldje). Mijn belangrijkste 'Staple food' is zilvervlies rijst, daar hoeft voor mij trouwens ook lang niet altijd een sausje over.

 

Ik denk dat het prima mogelijk is behoorlijk gezond te eten uit de supermarkt, mits je alle kant en klare producten, zakjes kruidenmix, etc maar laat staan. Zelf koken, ja je moet het leren, dat kost inspanning en tijd. Ook de vleesconsumptie is veel te eenzijdig en te groot en als er één onbewerkt product is wat wel aantoonbaar dramatisch in kwaliteit is achter uit gegaan de laatste 60 jaar, dan is het wel ons vlees en vergeet ook al die gekweekte vissoorten niet.

 

Zelf eet ik bijzonder weinig brood, ik eet nog liever het kliekje van gisteren. Op advies van @Highway bestaat mijn ontbijt tegenwoordig ook vaak uit yoghurt met havermout, honing, fruit en tegenwoordig ook wat lijnzaad.

 

De voedingsindustrie draait je een rad voor ogen, maar net zo goed doet de ene na de andere gezondheidshype, allebei met hetzelfde doel, GELD!

 

Blijf nadenken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...