Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pedal power


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ze hebben nu al doorzichtige zonnepanelen. Dus als raam te gebruiken om doorheen te kijken en het UV\licht wordt omgezet in elektriciteit. Iedere raam wordt straks dus een energie opwekker.
Ja, klopt. In Dubai zijn ook al ramen die zonwarmte omzetten in koeling ...wel nodig daar.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het mooie van deze tijd. Veel technische vooruitgang op het gebied van energie en communicatie. Tien jaar geleden was LED experimenteel en peperduur. Nu is het normaal en betaalbaar. Ik ben er van overtuigd dat ons energieprobleem binnen een halve eeuw is opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, pedal power. Professionele wielrenners kunnen voor een korte tijd wel eens 4 a 500 watt produceren, maar na een half uurtje vallen ze dan wel bijna dood van de fiets.

Het omzetten van mechanische energie naar elektrische energie gaat gepaard met flinke verliezen, dan moet je het nog opslaan in een accu (in de meeste gevallen) waarbij weer verliezen optreden.

Vervolgens omzetten van 12/24/48 volt gelijkstroom naar 230 wisselspanning voor je apparaten, weer een flink rendementsverlies.

 

Zonder hier de berekening op los te laten denk ik dat je 20 uur verder bent voordat je één Kwh aan elektriciteit hebt opgewekt. Misschien dat je met een dagelijkse trainingssessie je smartphone geladen krijgt, maar dan houdt het wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, pedal power. Professionele wielrenners kunnen voor een korte tijd wel eens 4 a 500 watt produceren, maar na een half uurtje vallen ze dan wel bijna dood van de fiets.

Het omzetten van mechanische energie naar elektrische energie gaat gepaard met flinke verliezen, dan moet je het nog opslaan in een accu (in de meeste gevallen) waarbij weer verliezen optreden.

Vervolgens omzetten van 12/24/48 volt gelijkstroom naar 230 wisselspanning voor je apparaten, weer een flink rendementsverlies.

 

Zonder hier de berekening op los te laten denk ik dat je 20 uur verder bent voordat je één Kwh aan elektriciteit hebt opgewekt. Misschien dat je met een dagelijkse trainingssessie je smartphone geladen krijgt, maar dan houdt het wel op.

 

Ik zie dat er met grote vliegwielen wordt gewerkt. Dat is efficiënter en vergroot de stroomopbrengst. Uren achter elkaar fietsen is geen optie maar af en toe tien minuten zeker wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat er met grote vliegwielen wordt gewerkt. Dat is efficiënter en vergroot de stroomopbrengst. Uren achter elkaar fietsen is geen optie maar af en toe tien minuten zeker wel.

 

Het totale rendement door het toevoegen van vliegwielen neemt alleen maar af. Je voegt ook meer wrijving toe, onvermijdelijk.

Vliegwielen kunnen nut hebben voor het soepeler laten verlopen van een mechanische beweging en het opslaan van kinetische energie voor later gebruik.

 

Dit geldt ook voor bv. versnellingen. Deze zijn er omdat de krachtbron zelve (wielrenner of verbrandingsmotor) hun maximale efficiëntie halen bij een bepaald toerental, bij een wielrenner is dat ongeveer 1 omwenteling per seconde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een vliegwiel is niet meer en niet minder dan het mechanische equivalent van een condensator.

je laat het op door kinetische energie toe te voegen, en die geeft het dan nadien terug af, mits wat wrijvingsverliezen enz..

 

de energie dat je daar in kan opslaan hangt hoofdzakelijk af van de rondraaiende massa. hoe groter en zwaarder, hoe meer energie het kan opslaan..

 

In de praktijk zijn ze enkel nuttig om pulserende of onregelmatige energie wat te dempen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het omzetten van bewegingsenergie naar elektrische energie gaat gepaard met flinke verliezen,

 

zeker als het door mensen is opgewekt, ik zag ooit een tabel die het rendement liet zien van verschillende apparaten ( HRe ketel 97-99%, dynamo 75%, de mens 25% ) en het rendement van het menselijk lichaam vind ik oneerlijk berekent want ze gingen ervanuit dat de energie die naarbinnen gaat moet worden omgezet in bewegingsenergie, maar "er gaat ook een hoop energie verloren aan warmte" ( maar dat hebben we immers ook nodig dus vandaar ) maar dat deel wat omgezet word in warmte is je enorme verlies, ik durf te zeggen dat minimaal 50% word omgezet in warmte ( de rest van de ongebruikte stoffen komt er immers weer "uit" ) en daarom lijkt het mij niet handig als je de mens als energiebron gebruikt. ( behalve dan als je hometrainers hebt die energie opwekken, verschrikkelijk eigenaardig dat dat nog steeds niet de norm is )

 

dus de energie in je voedsel, daarvan gaat maar max 25% in de beweging zitten, maar omdat er meer moet bewegen denk ik maar zo'n 10%, van die 10 procent gaat ook nog eens een hoop verloren in de wrijvingswarmte van het systeem en het magere restje, ik gok nog maar 8%, word dan omgezet in elektriciteit door de dynamo, maar die heeft ook nog een verlies van zo'n 25% dus uitgerekend gaat maar zo'n 6% van je eten in de elektriciteit zitten, dus als je om een beeld te schetsen 1 boterham neemt ( 30 gram ong. ) gaat daarvan maar 1.8 gram omgezet worden in elektriciteit ( weet wel dat 30 gram aan brood niet 30 gram aan energie is maar dit was maar even een vergelijking )

 

overigens nemen alle negatieve kanten niet weg dat het een mooi alternatief is voor het stopcontact, al denk ik dat het misschien ook handig is om het geval met ee klikrelais aan te sluiten op het net, als de stroomtoevoer van het geval stopt gaat de laptop over op het net

 

( voor diegene die wil weten waar ik die rendementstabel vandaan heb, was uit de Binas van vmbo gt, maar google is your friend ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh pedal power niet efficient ? ze zouden alle fietsen ter wereld eens moeten tellen die in gebruik zijn;) maar ook naast fietsen ,

dan wel niet direct hier , maar deze Pedal Power wordt wel degelijk nog gebruikt met name in derde wereldlanden om water te pompen en andere eenvoudige machines ed

maar ook vroeger was het hier in gebruik om allerlei kleine machines te bedienen (scharesliep ed )

@konijn @Raycoupe dit is een mooi boek over Pedal Power (is een boek van James C McCullagh)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...