Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bezoek aan ijzertijd boerderij Dongen


Rataplan

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zoals het er nu uitziet kan ik niet komen daar ik zieke Charlie niet een hele dag met de hond op kan zadelen als het niet een moetje is.

Vind het jammer, maar helaas.

Gelukkig zie ik jullie op het komende SC :)

 

Ohhhh nee dat vind ik echt zo kut!

 

Het gaat wel lekker allemaal, hier beginnende migraine :(

Wel op tijd medicatie gepakt, dus ik hoop dat het onderdrukt kan worden. Ben geen fan van pillen en pak ze zo min mogelijk, maar dit kwam zo bizar hard opzetten in een keer! Maar goed, ook al was ik er op tijd bij, dit zal morgen nog wel voelbaar zijn.

Dus als ik morgen nog stiller ben, en een beetje suf met mijn ogen loop te knijpen weten jullie hoe het komt ;)

 

Hoe dan ook, het moet wel heel ernstig worden willen wij niet van de partij zijn, mijn zoontje heeft er zo enorm veel zin in! Dochterlief en ik trouwens ook hoor ;) Maar ons enthousiasme verbleekt een beetje bij dat van zoonlief ;)

 

@Charlie heel veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zolang je maar niets gaat forceren @Rataplan, dan hopelijk tot straks

 

Beetje bewegen is wel lekker, gisteravond nog balletje getrapt met mijn zoon, ging me best goed af.

Lopen en wat rondkijken lijkt me te doen en mocht ik aanvoelen dat het genoeg is geweest ben ik zo weer op de terugweg.

Aan het weer te zien kan ik beter maar een oude broek en een paar laarsjes voor hem meebrengen denk ik of klaart het al wat op aan jullie kant.

 

Jammer @Amazing Dree had nog wel ff met je willen kletsen over sc zeeland, nou zie jullie binnenkort vast weer en @Charlie beterschap kerel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohhhh nee dat vind ik echt zo kut!

 

Het gaat wel lekker allemaal, hier beginnende migraine :(

Wel op tijd medicatie gepakt, dus ik hoop dat het onderdrukt kan worden. Ben geen fan van pillen en pak ze zo min mogelijk, maar dit kwam zo bizar hard opzetten in een keer! Maar goed, ook al was ik er op tijd bij, dit zal morgen nog wel voelbaar zijn.

Dus als ik morgen nog stiller ben, en een beetje suf met mijn ogen loop te knijpen weten jullie hoe het komt ;)

 

Hoe dan ook, het moet wel heel ernstig worden willen wij niet van de partij zijn, mijn zoontje heeft er zo enorm veel zin in! Dochterlief en ik trouwens ook hoor ;) Maar ons enthousiasme verbleekt een beetje bij dat van zoonlief ;)

 

@Charlie heel veel beterschap!

 

Dank je Loreen, ik voel me echt brak. Zwaar hoesten en het zit zo vast alsof het geklonken is.

 

En jij? Heb je de migraine kunnen afhouden? Dat lijkt me pas echt kut, migraine. Dat is mij gelukkig onbekend.

 

Alle anderen ook bedankt voor de beterschapswensen.

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Loreen, ik voel me echt brak. Zwaar hoesten en het zit zo vast alsof het geklonken is.

 

En jij? Heb je de migraine kunnen afhouden? Dat lijkt me pas echt kut, migraine. Dat is mij gelukkig onbekend.

 

Alle anderen ook bedankt voor de beterschapswensen.

 

Charlie

 

Dat klinkt niet goed Charlie :( Hoop dat je snel weer opknapt!

De hoofdpijn was gelukkig goed te doen vandaag. Wel de gebruikelijke "naweeën", dus een zeurderige pijn en niet fatsoenlijk na kunnen denken, maar daar valt goed mee te leven :p

Gelukkig heb ik tegenwoordig nauwelijks last meer van migraine, vroeger echt enorm veel en heel heftig.

 

We hebben het alle drie erg leuk gehad vandaag, ook ik zit nu moe maar zeker ook voldaan op de bank ;)

De kinderen vonden het super, vooral het boogschieten was favoriet, en dan in het bijzonder bij zoonlief. Die had het liefst niets anders gedaan. Tijdens een SHTF hoef ik in ieder geval geen honger te lijden, de kinderen schieten met gemak een zwijn neer ;)

M'n zoon hoopte ook dat ie de zoon van @Communicator vaker zou zien, daar had ie zich goed mee vermaakt.

Het restaurant-hoppen was een bijzondere afsluiting van een leuke dag ;)

 

De kids hebben naast boogschieten ook wol geverfd, en vervolgens gevilt en er een ketting van gemaakt, brood gebakken aan een stok boven het vuur, zwaardgevechten gehouden, potjes gekleid en getrommeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed... we hadden dus om 13:00 afgesproken op de parkeerplaats van de boerderij... Parkeerplaats is teveel eer... gewoon langs de kant van het zandpad dus :) Vempain en Jamhard waren reeds aanwezig toen wij aankwamen, en al gauw voegde Loreen zich met haar kroos zich bij de groep, en allemaal netjes op tijd :) Na wat handjes schudden, liepen we richting de ingang en betaalde de entree in de authentiek gebouwde toegangspoort. en de 'bewoners' in traditionele kledij verwelkomden ons.

 

Heilige Eik

Het eerste wat ons aantrok waren de klanken van een grote trommel, een didgeridoo en een knetterend kampvuur. En al gauw werden we uitgenodigd om deel te nemen aan de muziek groep. We hebben er even bij gezeten, de kids trommelden even wat mee, en in de meegekregen folder konden we lezen wat de functie van deze plek was. aangevuld met wat informatie die de aanwezige muzikanten ons vertelden.

 

Wapens & verdediging

Omdat het niet voor niets de 'ijzertijd' boerderij heet, zagen we twee heren driftig in de weer met schilden en zwaarden en helmen. Onze jongste telg kreeg ook een helm op, schild in zijn handen en een zwaard, waarna één van de bewoners hem aanviel.

Vol interesse luisterden wij naar de geschiedenis en de invloeden van de romeinen, en lieten zij vol trots hun zelfgemaakte lemmeten en kunstwerken zien. Voor ons natuurlijk extra leuk omdat wij vergelijkingsmateriaal op het forum terug kunnen vinden.

Na hier ook de nodige uitleg te hebben ontvangen over de ontwikkelingen van deze gereedschappen en wapentuigen, viel ineens het oog op voorbijhuppelende lammetjes en schapen (echte schapen.. jeweetwel, die blatende die wol geven).

 

Brood en kampvuur

Rond het grote kampvuur voor het woonhuis, was het een drukte van jewelste, allereerst omdat er een scoutinggroep zat, maar ook omdat er zo'n schattig lief klein lammetje bij iemand op schoot lag... dat heeft natuurlijk een grote aantrekkingskracht op de jeugd.

De bewoners hadden hun voorwerk gedaan, want er lagen bolletjes deeg klaar waarmee de kinderen aan de slag konden. van dat balletje werd een sliert gemaakt, en vervolgens rond een natte, schone tak gewikkeld. Deze hielden ze dan dichtbij de hete kolen en het vuur, en al snel zag je het deeg rijzen en kleuren. Na zo'n 10 minuten was het broodje klaar en kon men proeven. Dat smaakte verdomst lekker.

 

Dit gaan wij tijdens de SC in veluwezoom nog eens herhalen. Erg vermakelijk en smakelijk :D

 

Wol Vilten

De volgende plek waar wij op uit liepen was kettingen of armbandjes maken van wol. Hiervoor moesten we eerst naar een vrouw toelopen waar je een stukje wol kon halen blauw kon laten kleuren door een plant die in een ketel heet water zat (*help, ben de naam van deze plant kwijt).

Vervolgens door handig te pluizen en te rollen en te persen, kwam er als resultaat een leuk armbandje of ketting naar wens uit.

 

Persoonlijk vond ik de gebruikte en zelf gesmede schaar nog wel het interessantst :D Ik heb dit ontwerp goed opgeslagen in mijn hoofd. en zal vast ergens op internet terug te vinden zijn...(HIER dus)

 

Op dit moment kwam Jan001 aan met zijn volgelingen en even later ook Rataplan en kind )

 

Woonhuis leem en granen

Het begon iets harder te regenen en wij vonden dit een mooi moment om even het woonhuis te bekijken. Daar zag je heel mooi een replicatie en interpretatie van zo'n huis. De gebruikte technieken om kleding te maken, graan te malen zijn in de loop der jaren niet veel veranderd, enkel gemoderniseerd. Mooi om te zien hoe ze in die tijd alles bedachten en hoeveel tijd er in elke stap zat! Dat vond ik nog wel het indrukwekkendst. Of het nou ging om smeden, bakken, vuur maken, eten bereiden, alles duurde veel langer als nu. logisch natuurlijk, maar wel mooi dat het ook tijdens deze dag zo naar voren kwam.

Het viel mij ook op hoeveel dat ze leem (klei) gebruikten om vanalles te maken; Ovens, servies, muren, decoraties, etc... Vempain grapte terecht; ze hadden het beter de 'leemtijd' kunnen noemen :)

 

Vuur maken en ijzer smeden

Dit was voor mij persoonlijk het meest interessante onderwerp. Ook hier werd te meer duidelijk hoeveel tijd dit in beslag nam! Om een klein stukje ijzer te bewerken tot een gewenst resultaat moet je al gauw een uur tot 2 uur rekenen. met een balg het vuur tot hoge temperaturen blazen waarin ook het ijzer ligt, en dan vervolgens na 5-8 tikken van de hamer was het al weer zo afgekoeld dat het proces weer herhaald moest worden. Wij hebben ook nog een hele uitleg gekregen over de delving van ijzer uit de grond .. ook weer zo'n langdurend proces.

 

In hetzelfde onderkomen als de smid, zat ook de vuurmaker. Deze man was goed voorbereid en had de charcloths vuurstenen en vuurbogen al klaar liggen. Omdat Jan001 en ik nog niet zo lang geleden in de Biesbosch hiermee bezig waren lieten wij deze man extra zijn best doen, en vroegen hem om van A tot Z het proces te tonen. Dat deed hij met alle plezier, mede omdat wij oprechte interesse toonden vermoedt ik.

Dat hier een getraind persoon en goed voorbereid aan het werk was, bleek uit het feit dat hij d.m.v. een vuurboog + plank van wilg, tondelzwam (gekregen van een boswachter), binnen enkele seconden een prachtig smeulend stukje tevoorschijn toverde!

 

Ik was nog meer onder de indruk toen hij liet zien dat dit d.m.v. de tondelzwam zeker 4-5 minuten bleef smeulen. Met een klein beetje gewapper van zijn hand gloeide het weer op en zou hiermee met gemak wat hooi kunnen aansteken.

Ook een vuursteen i.c.m. een slagijzer, maakte flinke vonken. Maar niets vergeleken onze firesteels van nu natuurlijk.

 

Leem ovens en maken van leem

Onlangs hebben ze de nieuwe leemoven afgebouwd en is hij bijna klaar om goed in gebruik genomen te worden. een stukje verderop zagen wij een vierkante bak met daar in een drijfzand achtige substantie. Ik riep direct; dit is een leemput! (gokte ik). een paar meter daarnaast zagen wij rook uit een berg zand komen. Dit bleek ook een oven te zijn. Speciaal om aardewerk te bakken. Een mooi bedacht stukje om zo de temperatuur te reguleren. op dat moment liep er een bewoner voorbij die wij natuurlijk direct aanklampte om al onze vragen te beantwoorden. Wat hij vervolgens ook gelijk deed :)

Al onze eigen vermoedens en giswerk bleek correct. En de beste jongeman legde tot in detail uit hoe het één en ander in zijn werk ging. Ook hoe leem ontwikkeld word liet hij met alle plezier zien, en sprong in de leemput. Niemand van ons volgde zijn voorbeeld :D

 

Ook weer een leerzaam en interessant moment.

 

Boogschieten

Met zelfgemaakte bogen mochten wij zelf proberen om een namaak zwijn te raken. De pijlen waren helaas niet zelf gemaakt, maar gewoon kant en klare uit de winkel. Ik twijfel er niet aan dat ze hier vast goede redenen voor hebben.

De kids vermaakten zich prima, en ik was onder de indruk van de schietkunsten van zoonlief. 5 pijlen, 1 mis.

Ik probeerde het later zelf ook eens, maar vond het vies tegenvallen, en dat bleek ook uit de resultaten... 3 pijlen, 1 raak.

 

Grmbl... kruisboog... mompel... linkshandig.... grmbl....slecht weer.... regen...

 

Het weer liet regelmatig te wensen over, maar ondanks de fikse buien had dit ook wel enige romantiek, en was er over het hele terrein geen enkel treurig gezicht te bekennen. er waren voldoende schuilplekken, en ook daar was van alles te zien en te doen.

 

Na wat gebel, geroep en geregel, hebben we de koppen bij elkaar gestoken en besloten we gezamenlijk om op de uitnodiging van Bunkerprepper in te gaan om gezellig wat te drinken. Bij een plaatselijk etablissement stampten wij letterlijk binnen, en werden daar met de schrik om het hart, niet echt hartelijk ontvangen. BP had ons hier telefonisch al meermalen voor gewaarschuwd... hihihi, maar goed...

Op deze plek heeft Loreen de kadootjes overhandigt aan Vempain :) dank daarvoor!

 

Daarna heel gauw afgerekend, en wilden wij onze honger stillen. Besloten werd om in een dorp verderop een AC restaurant onveilig te maken. Dat ging 'm ook niet worden. een veel te beperkt menu, en veuls te hoge prijs.

Wat is het uiteindelijk, na veel overleg geworden; domino's pizza's en Mc donalds hihihi

 

Wij kijken allen terug op een zeer geslaagde dag, en ben weer blij dat ik een paar gezichten heb gezien van dit forum. Nu kijken wij nog meer uit naar het pinksterweekend!

 

Wij hebben een zooi leuke foto's gemaakt, maar wil deze niet plaatsen zonder toestemming van de betrokkenen.

 

er komen wat bekende gezichten van aanwezigen in voor. @JamHard, @Loreen, @jan001 en de kids....

indien gewenst kan ik de gezichten wazig/onherkenbaar maken. mag ik ze dan plaatsen? of liever helemaal niet?

 

Allen; bedankt voor jullie aanwezigheid, en voor het gezellige samenzijn! wat ons betreft voor herhaling vatbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verslag inderdaad @Communicator en wat een droomplekje he. @Loreen leuk je kids eens te ontmoeten, (komen ze een keer mee naar de sc, denk dat ze het wel leuk zullen vinden?) en zal het eens bekijken van Eindhoven museum, ik vind dat soort dingen altijd erg leuk en interessant.

 

Leuk om jullie weer gezien te hebben:)

 

zo nu nog ff een biertje en dan gaan de luikjes dicht hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een prachtig verslag @Communicator, niets meer aan toe te voegen,... TOP!

Ook ontzettend leuk om je eens te ontmoeten @Bunkerprepper, en de volgende keer zullen we gelijk op je goed bedoelde advies afgaan;)

Zeker ook leuk om alle aanwezigen weer eens te zien, maar dan ditmaal zonder de drukte van een SC.

Ook weer wat nieuwe contacten opgedaan die de moeite lonen om verder te verkennen:cool:

 

Al met al,... uitermate genoten vandaag!

 

Gezien dit topic toegankelijk is voor gasten, gelieve de foto's te bewerken komjoenikeetert;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren hebben we een hele leuke dag gehad bij de IJzertijdboerderij en heb er echt van genoten en was de dag zeer leerzaam.

Als iemand al vond dat wij zelf behoorlijk back-to-basic wonen is dat nog niets vergeleken met daar :o

Buiten de bezoekdagen om zou ik het persoonlijk helemaal niet erg vinden om zo te leven :p

De mensen die als bewoners worden gezien wonen daar helaas ook niet permanent omdat het terrein niet aan alle veiligheidsregels voldoet om er te kunnen overnachten en is het alleen voor dagbezoeken.

Het mooie was wel dat ze voor ons ook hun thuissituatie uitleggen en ook daar zijn ze in geslaagd om zoveel mogelijk off-grid te leven.

Verder hebben we leuk contact gehad met iemand die een aanbod had en we even gaan kijken naar de mogelijkheden.

Na de informatieve en mooie dag zijn we nog even ergens wat gaan drinken (en nog een keer bij een andere eettent en daarna pas bij de Mac Donalds of Domino's gegeten) en kreeg ik nog een hele lieve verrassing aan tafel.

Omdat vandaag de leeftijd van 30 is bereikt kreeg ik twee cadeautjes van de mensen die er gisteren bij waren.

Dit kwam voor mij als een totale verrassing en was het een heel toepasselijk en persoonlijk cadeau waar ik erg blij mee ben.

Deze krijgt dan ook een permanent plekje zodat ik deze altijd wel bij me heb :D

Mensen bedankt voor deze prachtige dag en was deze puur genot om mee te maken

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...