Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 276
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast ghostwhiper

@Bijenman wilde dat stukje net na de database back-up weer opzoeken maar hij was al verdwenen.

Toch belangrijke informatie.

 

Er bestaat bij de ani of overheid een potje voor vuilbroed dacht ik.

Zal even in de boekjes moeten duiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast ghostwhiper

Ik ben na punt 1 al gestopt met serieus lezen en ben er snel door gescrolled.

Klopt namelijk niets van dat er een verzwakte koningin en darren (mannetjes) zijn als er geen werksters zijn.

Darren worden door de werksters verzorgd en zonder werksters overleeft een dar het nog geen uur.

 

Bij CCD vind je ook een lege kast en niet eens dode bijen.

Bij varroa mijt zie je het aan je bijen voor het hele volk sterft en bij varroamijt vind je bergen dode bijen voor de kast en in de kast.

De nog levende bijen blijven de dode naar buiten gooien.

 

Pesticide en ander gif heeft een slechte invloed maar ook daarbij vind je dode bijen.

Electromagnetische straling is een Veel groter probleem wat nu uit onderzoek blijkt ( @Bijenman heeft resultaten gepost. )

Het ingebouwde gps systeem raakt in de war en ze kunnen de kast daardoor niet terug vinden.

 

 

Ik heb zelf CCD, varroa mijt en gif sterftes meegemaakt.

 

CCD: compleet lege kast en geen dode bijen

Ook zit er totaal geen eten meer in de raten.

Er zit soms nog wel broed in de raten.

Altijd na de winter.

 

Varroa mijt: volk sterft langzaam uit Veel dode bijen voor de vliegplank en in de kast.

Er zit nog wel broed en eten in de raten.

Jaar rond is er kans op varroa mijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze de link. Deze was door de server migratie verloren gegaan.

 

Korte uitleg:

Onlangs verschenen er twee verschillende persberichten over een en hetzelfde onderzoek naar de invloed van zendmasten voor mobiele telefonie op de honingbij. De persberichten spraken elkaar volledig tegen. De titel van het bericht van ZonMW luidde: ‘Zendmast laat honingbij onberoerd’ en in het andere bericht van het Nationaal Platform Stralingsrisico’s luidde: ‘700 % meer bijensterfte in de buurt van zendmasten’.

 

In het persbericht van de opdrachtgever van het onderzoek, de NPS, lezen we: In de actieve periode van de bijen werden metingen verricht, daarna bleven de kasten staan. Na de winter bleken in de afgeschermde kasten 9 volken springlevend en in de controle kasten waren 7 van de tien volken dood. Een verschil in overwintering van 700%. Statistisch gezien ( 7 van de 10 dood t.o.v. 1 van de 10) geeft dit nog geen 100% zekerheid, maar is een teken aan de wand.

 

700% meer bijensterfte werd door de onderzoekers in het rapport als een neveneffect terzijde geschoven en in hun opgesteld privé persbericht van Plant Research International, in het geheel niet vermeld. In de aangevraagde proefopzet staat: ‘De proefopzet en proefgrootte is bedoeld om effecten op individuele bijen en op volk niveau te onderzoeken”. Het is dan ook zeer merkwaardig dat de onderzoekers, zonder overleg, een persbericht laten uitgaan waarin wordt vermeld dat er alleen naar de individuele bij is gekeken. 700% meer bijensterfte in de buurt van zendmasten blijft in het persbericht zelfs onvermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Bijenman wat vind jij eigenlijk van de ondergeschoven theorie van te weinig voedsel variatie?

 

Veel imkers zetten jaar op jaar de kasten eerst op het fruit dan slingeren en aan de suikerwater en dan op de heide en weer suikerwater.

Dat is iets wat nog vrijwel niet onderzocht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ghostwhiper

De theorie dat imkers tussen de drachtperiodes door de bijen aan het suikerwater zetten een beetje dubieus. Er is gedurende het jaar wel een drachtloze tijd (ongeveer begin juni), maar dan zijn de bijen druk bezig met zwermen(toevallig, nee). Het kan trouwens wel eens voorkomen dat ik de nieuwe zwermen een bakje met suikerwater geef. Al is het alleen al om de nieuwe zwerm een boost in de goede richting te geven.

 

Maar om nou te zeggen dat bijen na de fruitdracht aan het suikerwater moeten en te wachten op de heidedracht....dit hoeft zeker niet. Let wel dat je de bijenkasten in een gebied neerzet waar redelijk wat variatie is aan drachtplanten. Niet op een knollenveld midden in Drenthe of in de polder tussen de eenzijdige agrariërs. Daar hebben de bijen helemaal niks aan.

 

Dus zet je kasten bijvoorbeeld in een bosrijk gebied, daar groeit altijd van alles of naast/in de stad, daar zijn altijd wel tuintjes van mensen waar van alles bloeit. Veelzijdigheid is hier het magische woord. Maar ik ben het wel een beetje met je eens hoor. Er zijn plekken waar de biodiversiteit ver te zoeken is en daar zul je de bijen suikerwater moeten voeren om ze in leven te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom

Waarschijnlijk is het inderdaad een oude buckfast bij. Zoals @ghostwhiper ook al zegt, een werksterbij leeft in de zomermaanden maar kort en ze sterft in het veld. Drie weken binnendienst en drie weken buitendienst (leuke linkjes om te weten wat een bij doet in haar leven)

Vaak kun je wel zien(op het filmpje niet helemaal duidelijk) doordat de bij er wat versleten en grauw (niet verwarren met een carnica bij, die zijn namelijk grijs :p) uitziet. Geen heldere gele streepjes meer op de rug en smalle/versleten vleugels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de uitsterving van de bijen...... ik merk er in mijn tuin weinig van. Ik heb een aantal mooie grote hoge zonnebloemen in mijn tuin waar menig bijtje te vinden is. Die dan blijkbaar ook leuk even een snel rondje rest van de tuin.doen. Ik heb zelf weinig last van ze, want de zonnebloemen trekt ze aan. Maar toch vliegen ze soms wat rond. Mijn perenboompje (een meter hoog) heeft wel zeker 20 peren gegeven. En we hebben ook heerlijk genoten van onze eigen tuinbonen en erwten.

 

Maar het is idd zorgelijk... WTSHTF heb je in no time geen stralingen meer dus las er dan nog een paar bijtjes over zijn om ons weer op weg te helpen zou mooi zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nniet alles doorlezen maar tijdje geleden gingen we hier niet ver vandaan op een boerderij met de kinderen naar een infosessie over bijen .

Het heeft de kinderen heel goed gedaan.

Ze leerden ''omgaan'' voor een stuk met de bij.

Ze maakten een bijen- hotelletje dat nu in de tuin hangt en waar toch een 5-tal gaatjes reeds zijn toegemetst door de diertjes.

Alle kleine stukjes kunnen helpen voor deze nuttige diertjes..

 

Foto volgt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 7 maanden later...
  • 4 weken later...

De afgelopen winter is 18 procent van de Nederlandse bijen gestorven, een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar.

Dat meldt bijenonderzoekster Romée van der Zee aan de NOS. "Het betekent een voortzetting van de reeks hoge bijensterften die we de afgelopen tien jaar hebben gezien", zegt ze. Vorig jaar was met 9 procent een positieve uitzondering.

 

Bron: de Telegraaf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Bijen(en hommel) sterfte is een serieus wereldwijd probleem.
Bayer is een van de grootste schurken die zich hier schuldig aan maakt en hier niet mee gaat stoppen...
Universiteit van Wageningen heeft op het gebied van zaad teelt ook een dubieuze rol (chemische baden ontwikkelen om żaden in te dompelen). Ik ben bang dat dit probleem niet meer tegen te houden is.. De mens is een slaaf van het geld geworden en een ware bedreiging voor de omgeving.
Een van de dingen die wij zelf op kleine schaal kunnen doen om de bijen en onszelf een kans te geven, is stoppen met massaproductie van honing en meer zelfstandige imkers die biologisch imkeren.
Verder is het goed om żaden te kopen die bieologisch zijn geteeld en vrij van chemicaliën.
Bij sommige gewassen, zoals pepertjes, is het vervolgens simpel op de zaden te oogsten, kiemkracht te bepalen en weer in te zaaien.

Maar het probleem van de bijen is serieus en we moeten ons hier meer bewust van zijn. Ik zit eraan te denken om zelf een imker cursus te volgen en zelf een aantal volkeren biologisch te houden.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk





Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ook een groot probleem de droogte en de opgeruimde tuinen / omgeving is. Bijen nestelen graag in houtafval, rommelige hoekjes in de tuin en hebben ook in droge tijden behoefte aan water.

Zelf zie ik (in mijn rommelige tuin met extra watervoorziening voor de vogens en insecten) juist heel veel bijen. Ik plant ook extra veel bloemen hiervoor, zodat ik het hele jaar door bloemen in de tuin heb staan.

 

Dat zaden chemisch worden behandeld heb ik ook al gezien. Koop je phacelia groenbemester (leuke bloemen!) van een Frans zaadgoedmerk in een roze verpakking, zijn de zaden gewoon chemisch knalblauw! Geen idee hoe men dat heeft behandeld, maar die zaden komen niet in mijn tuin! Of tomatenzaden die er heel gek geslepen uitzien. Weer van hetzelfde Franse merk met roze verpakking. Kwam nauwelijks op ook, dus daar hoef ik ook niks meer van. Was een apart soort, vandaar dat ik die had gekocht. Het beste is natuurlijk zoveel mogelijk zelf je zaden te telen. De kiemkracht is dan veel beter en je weet dat je geen chemisch behandelde zaden hebt. Doe dit nu ook steeds meer tot volle tevredenheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sebastian zei:


Maar het probleem van de bijen is serieus en we moeten ons hier meer bewust van zijn.

 

Klopt,Sebastian ,is zeker een serieus probleem.

 

Wat kunnen we er zelf aan doen :

" Door intensieve landbouw en betegelde achtertuinen verdwijnen de bloemen steeds meer.

Het is daarom heel belangrijk om bloemen weer terug te brengen in onze tuinen en op andere plaatsen, zoals bermen, parken en bloembakken. Zorg dat ons straatbeeld weer kleurrijk en bijvriendelijk wordt met onweerstaanbare bloemen voor bijen! "  : korte quote uit de volgende link : https://bijenclub.com/bijensterfte/bijensterfte-waardoor-veroorzaakt/. 

Hier wordt in simpele taal beschreven wat we zelf kunnen doen  als kleine bescheiden bijdrage  uitteraard!

 

In de volgende link vind je een opsomming van toe te passen planten en bloemen:

https://bijenclub.com/bloemen-voor-bijen/onweerstaanbare-bloemen-voor-bijen-kalender/

Ook wat minder vaak het gazon maaien of desnoods een hoekje reserveren als bijenveldje waar klavers de kans krijgen te groeien is bijvriendelijk !

groet,mevr.Grijpstra

Link naar reactie
Delen op andere sites

 
Klopt,Sebastian ,is zeker een serieus probleem.
 
Wat kunnen we er zelf aan doen :
" Door intensieve landbouw en betegelde achtertuinen verdwijnen de bloemen steeds meer.
Het is daarom heel belangrijk om bloemen weer terug te brengen in onze tuinen en op andere plaatsen, zoals bermen, parken en bloembakken. Zorg dat ons straatbeeld weer kleurrijk en bijvriendelijk wordt met onweerstaanbare bloemen voor bijen! "  : korte quote uit de volgende link : https://bijenclub.com/bijensterfte/bijensterfte-waardoor-veroorzaakt/. 
Hier wordt in simpele taal beschreven wat we zelf kunnen doen  als kleine bescheiden bijdrage  uitteraard!
 
In de volgende link vind je een opsomming van toe te passen planten en bloemen:
https://bijenclub.com/bloemen-voor-bijen/onweerstaanbare-bloemen-voor-bijen-kalender/
Ook wat minder vaak het gazon maaien of desnoods een hoekje reserveren als bijenveldje waar klavers de kans krijgen te groeien is bijvriendelijk !
groet,mevr.Grijpstra
Meer groen, minder beton! Helemaal mee eens. Veel zaken vergen echter een collectieve aanpak om succes te vergroten, waarbij men toch het lokale bestuur nodig heeft. Hetzelfde geldt voor vergroening van de eigen leefomgeving. Deze vlieger gaat helaas niet op voor veel mensen die bijvoorbeeld in een appartement wonen in een drukke stad. Daarbij is de keuze van żaden wederom erg belangrijk. 
 
Ik zie om mij heen erg veel groen in een zuidelijk uithoek van Arnhem, maar nog steeds weinig bijen en erg veel bijensterfte. 

Ik ben daarom voorstander van grotere collectieve bewustwording, maar ook meer terug gaan naar kleinschalige en lokale initiatieven waarbij een redelijke draagkracht ook bij het individu ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleinschalige landbouw hoeft wat mij betreft niet eens zo (alle monden moeten ook gevoed worden!), maar meer bewustzijn moet er wel komen. Hier zie ik in de vruchtwisseling bij de landbouwers ook dat zij phacelia (groenbemester en bijenplant) planten en dat zij ook langs hun gewassen stroken met phacelia en zonnenbloemen zaaien. Ook voor akkerbouwers zijn de bijen noodzakelijk! Hoe kleinschaliger de landbouw en veeteelt, hoe hoger de prijzen. En juist gezond eten moet betaalbaar blijven, zodat iedereen dat kan betalen. Het is te absurd dat junkfood en ongezonde kant en klaar maaltijden en zoetigheid goedkoper is dan groente en fruit. Er wordt wel nagedacht over een suikertax, maar dat is in mijn ogen niet de oplossing. 

 

En wat sturing kan dan ook geen kwaad. Al die grindtuinen en betontuinen zouden wat mij betreft verboden mogen worden, die warmen alleen maar op en zorgen ook nog eens ervoor dat het regenwater niet goed opgenomen en afgevoerd kan worden. Laat staan dat er bijen kunnen leven. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites



Kleinschalige landbouw hoeft wat mij betreft niet eens zo (alle monden moeten ook gevoed worden!), maar meer bewustzijn moet er wel komen. Hier zie ik in de vruchtwisseling bij de landbouwers ook dat zij phacelia (groenbemester en bijenplant) planten en dat zij ook langs hun gewassen stroken met phacelia en zonnenbloemen zaaien. Ook voor akkerbouwers zijn de bijen noodzakelijk! Hoe kleinschaliger de landbouw en veeteelt, hoe hoger de prijzen. En juist gezond eten moet betaalbaar blijven, zodat iedereen dat kan betalen. Het is te absurd dat junkfood en ongezonde kant en klaar maaltijden en zoetigheid goedkoper is dan groente en fruit. Er wordt wel nagedacht over een suikertax, maar dat is in mijn ogen niet de oplossing. 
 
En wat sturing kan dan ook geen kwaad. Al die grindtuinen en betontuinen zouden wat mij betreft verboden mogen worden, die warmen alleen maar op en zorgen ook nog eens ervoor dat het regenwater niet goed opgenomen en afgevoerd kan worden. Laat staan dat er bijen kunnen leven. 
 
 


Ik ben het niet met je eens wat veeteelt en landbouw betreft. Veeteelt is een van de grootste vervuilers en meeste van het eindproduct gaat toch op transport voor export. Die vlieger gaat ook niet op wat monden voeden betreft. Er is grootschalige subsidie afgedwongen door lobbyisten. Deze subsidies zouden verschoven kunnen worden van vlees en zuivel(mag best duurder, als de kwaliteit maar beter is) naar lokale landbouw. Het is te simpel om te denken dat we afhankelijk zijn van megastallen en intensieve landbouw om monden te voeden. De industrie wil graag dat we dit denken. Je zou eens op kunnen zoeken hoeveel eten er wereldwijd (maar ook hier in Nederland) wordt weggegooid, terwijl dit nog geschikt is voor consumptie.

Verder betekent intensieve landbouw ok per definitie meer gif en daardoor ook meer bijensterfte, maar ook ziekten als kanker (lees monsanto/bayer/glyfosaat).


Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik ben het wederom niet eens met jou. 

Veeteelt in megastallen zie ik zelf liever niet, daar moet veel diervriendelijker, maar een boer die zijn 200 koeien op het land houdt, zie ik niet als probleem. Hoewel dat diervriendelijker is dan in de stal, is het massaal houden van dieren in de stal juist milieuvriendelijker. De mest wordt namelijk verkocht aan aan landbouwers in het buitenland, daar is een grote handel in. Het milieuprobleem verplaats je met massahouding. Vlees uit megastallen en massaproductie koop ik zelf niet, dat ik vlees eet wil nog niet zeggen dat een dier daar een elledig leven en sterven voor moet hebben.

 

Het afschaffen van megastallen in Nederland is echter nog rampzaliger, want dan wordt de productie gewoon naar het buitenland verplaatst. Naar het Oostblok, waar minder diervriendelijke regels bestaan en waar er al helemaal niet aan het milieu wordt gedacht! Men denkt dat Nederlandse landbouwers en veeteelthouders het zo slecht doen, maar in vergelijking met veruit de meeste landen doen ze het heel goed. Al kan (en moet in mijn ogen) het natuurlijk beter. Maar blijkbaar wil men dat er geboerd wordt in landen waar helemaal geen controle op diervriendelijkheid en milieu is.

 

Wat slecht is voor het milieu is ook verschillend per land. De regels in Nederland zijn heel streng en worden alleen maar strenger. Ga je de grens over, dan zijn de regels veel soepeler. En wat is dan slecht en wat niet? 

 

Natuurlijk zie ik ook het liefst dat het in Nederland geproduceerde vlees ook in Nederland wordt geconsumeerd. Maar is de boer daaraan schuldig? Nee, de supermarkten willen niet veel betalen voor het vlees en de consument helaas ook niet. Dus gaat goede kwaliteit vlees naar landen waar men kwaliteit wel waardeert. Het vlees in de Nederlandse supermarkten is grotendeels al niet meer afkomstig uit Nederland, want te duur.

 

Qua landbouw is intensieve landbouw niet standaard meer gif dan biologische landbouw. Zeker in de kasteelt (groente en fruit) niet, daar loopt men behoorlijk voor en is men vaak ook nog milieuvriendelijker bezig dan biologische kasteelt. De reden dat veel boeren niet biologisch telen is omdat daar ook een hele administratie aan vast hangt en omdat biologische bestrijdingsmiddelen (bv koper!) absoluut niet milieuvriendelijker is dan heel veel conventionele bestrijdingsmiddelen. Natuurlijk zie ik het liefst dat er zonder bestrijdingsmiddelen geteeld wordt, maar dat is ook een utopie. Monden moeten gevoed worden, ondanks dat er teveel voedsel wordt weggegooid. En ook hier geldt dat de regels in Nederland strenger zijn dan de omringende landen. En de consument is niet bereid om meer te betalen voor groente en fruit. Kijk maar in de supermarkt en je ziet dat heel veel groente en fruit niet uit Nederland komt, maar uit landen waar de milieuregels veel minder streng zijn. Zelf koop ik (of teel zelf) zoveel mogelijk groente en fruit die in de regio is geteeld. 

 

De consument is de enige die hier daadwerkelijk invloed op kan hebben. Weet wat je eet! Het is een simpele kwestie van vraag en aanbod. Nu is de vraag naar goedkoop vlees (en ook groente en fruit) te groot. En dat kun je de mensen ook niet kwalijk nemen, want je kunt je geld maar 1x uitgeven.

 

Overigens ben ik geen tegenstander van het gebruik van glyfosaat, alleen niet in de voedselproductie. Maar dat is een hele andere discussie, die hier los van staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik ben het wederom niet eens met jou. 
Veeteelt in megastallen zie ik zelf liever niet, daar moet veel diervriendelijker, maar een boer die zijn 200 koeien op het land houdt, zie ik niet als probleem. Hoewel dat diervriendelijker is dan in de stal, is het massaal houden van dieren in de stal juist milieuvriendelijker. De mest wordt namelijk verkocht aan aan landbouwers in het buitenland, daar is een grote handel in. Het milieuprobleem verplaats je met massahouding. Vlees uit megastallen en massaproductie koop ik zelf niet, dat ik vlees eet wil nog niet zeggen dat een dier daar een elledig leven en sterven voor moet hebben.
 
Het afschaffen van megastallen in Nederland is echter nog rampzaliger, want dan wordt de productie gewoon naar het buitenland verplaatst. Naar het Oostblok, waar minder diervriendelijke regels bestaan en waar er al helemaal niet aan het milieu wordt gedacht! Men denkt dat Nederlandse landbouwers en veeteelthouders het zo slecht doen, maar in vergelijking met veruit de meeste landen doen ze het heel goed. Al kan (en moet in mijn ogen) het natuurlijk beter. Maar blijkbaar wil men dat er geboerd wordt in landen waar helemaal geen controle op diervriendelijkheid en milieu is.
 
Wat slecht is voor het milieu is ook verschillend per land. De regels in Nederland zijn heel streng en worden alleen maar strenger. Ga je de grens over, dan zijn de regels veel soepeler. En wat is dan slecht en wat niet? 
 
Natuurlijk zie ik ook het liefst dat het in Nederland geproduceerde vlees ook in Nederland wordt geconsumeerd. Maar is de boer daaraan schuldig? Nee, de supermarkten willen niet veel betalen voor het vlees en de consument helaas ook niet. Dus gaat goede kwaliteit vlees naar landen waar men kwaliteit wel waardeert. Het vlees in de Nederlandse supermarkten is grotendeels al niet meer afkomstig uit Nederland, want te duur.
 
Qua landbouw is intensieve landbouw niet standaard meer gif dan biologische landbouw. Zeker in de kasteelt (groente en fruit) niet, daar loopt men behoorlijk voor en is men vaak ook nog milieuvriendelijker bezig dan biologische kasteelt. De reden dat veel boeren niet biologisch telen is omdat daar ook een hele administratie aan vast hangt en omdat biologische bestrijdingsmiddelen (bv koper!) absoluut niet milieuvriendelijker is dan heel veel conventionele bestrijdingsmiddelen. Natuurlijk zie ik het liefst dat er zonder bestrijdingsmiddelen geteeld wordt, maar dat is ook een utopie. Monden moeten gevoed worden, ondanks dat er teveel voedsel wordt weggegooid. En ook hier geldt dat de regels in Nederland strenger zijn dan de omringende landen. En de consument is niet bereid om meer te betalen voor groente en fruit. Kijk maar in de supermarkt en je ziet dat heel veel groente en fruit niet uit Nederland komt, maar uit landen waar de milieuregels veel minder streng zijn. Zelf koop ik (of teel zelf) zoveel mogelijk groente en fruit die in de regio is geteeld. 
 
De consument is de enige die hier daadwerkelijk invloed op kan hebben. Weet wat je eet! Het is een simpele kwestie van vraag en aanbod. Nu is de vraag naar goedkoop vlees (en ook groente en fruit) te groot. En dat kun je de mensen ook niet kwalijk nemen, want je kunt je geld maar 1x uitgeven.
 
Overigens ben ik geen tegenstander van het gebruik van glyfosaat, alleen niet in de voedselproductie. Maar dat is een hele andere discussie, die hier los van staat.
 
Glyfosaat is juist een belangrijk onderwerp van deze discussie. Niet alleen veroorzaakt het spul kanker bij mensen, maar heeft het ook een desastreus effect op bijen, dus vormt het een serieuze bedreiging voor de bijen.

Er zijn sporen van dit spul aangetroffen in dode bijen en grondwater. Schrikbarend genoeg ook al in menselijke urine...

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt omdat glyfosaat juist te onpas wordt gebruikt in de land- en tuinbouw. Ook in bier zijn al sporen van dit gif gevonden.

 

Het is goed dat het in Europa is verboden, alleen voor de boeren dan weer totaal niet. Die moeten nu duurdere middelen kopen en zien hun concurrentiepostie flink verzwakt ten opzichte van zo'n beetje alle landen buiten Europa. 

Overigens zijn er enorm veel stoffen in het grondwater aangetroffen (ook medicijnenresten). Het is niet alleen glyfosaat, het is het totaalplaatje. En daarin zou het mooi zijn als niet alleen Europa hiertegen maatregelen neemt (dan kopen de supermarkten hun producten nog meer buiten Europa in), dit moet wereldwijd gebeuren. Overigens is glyfosaat het bekendse onkruidverdelgingsmiddel, maar de andere middelen zijn niet veel onschuldiger. Ook biologische bestrijdingsmiddelen!

 

Jij vindt glyfosaat een belangrijk onderdeel van de discussie, ik zie het als een van de oorzaken. En ik betwijfel serieus of het een hoofdoorzaak is, zoals jij vindt. 

Vergeet niet dat temperatuursveranderingen ook voor uitsterven van insecten zorgt (en andere levenswezens). In de geschiedenis van de aarde is de temperatuur al zovaak gestegen en gedaald (ijstijden bijvoorbeeld), dat is een natuurlijk proces. Dat wij als mens onze planeet niet onleefbaar moeten maken is logisch, alleen gebeurt het massaal. Niet alleen door de industrie (alles moet goedkoop en milieuregels zijn alleen maar lastig dan), maar ook doordat natuur moet wijken voor de mens. De bevolkingsgroei in Nederland zorgt er alleen al voor dat veel landbouw plaats moet maken voor woningbouw en de bijbehorende infrastructuur. Dat is net zo funest voor de bijen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...