Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
vheeswijk

Preppen. Een staats-aangelegenheid?

Recommended Posts

In het Westen geldt voor preppers: "Ieder voor zich en God voor ons allen", maar preppen is in landen als Rusland en ook China een staatsaangelegenheid. Atoomschuilkelders zijn in het Westen voor de Elite maar in Rusland voor de burger. Alleen al in Moskou waren er eind 2012 al ongeveer 5000 grote bunkers voorzien van vooraden, lucht- en waterzuiverings-installaties en goede sanitaire voorzieningen. In het zuiden van de Ural (Jamantau {google}, kwartsgesteente) bevindt zich een ondergronds complex dat ca. 60.000 mensen kan accomoderen tot op een diepte van 1 km met een oppervlak van enige miljoenen vierkante meter. Er lopen aparte spoorlijnen en autowegen naar toe. Het complex is bestand tegen Kernwapens, Chemische wapens en Biologische wapens. Grote bevolkings-centra in Rusland zijn bovendien omringd, zeg maar verzadigd, met lanceerinrichtingen (de S-500) tegen inkomende kernwapens. Dat geldt ook voor grote Chinese bevolkingscentra (met de Russische S-400).

Russen en Chinezen hoeven niet te preppen zoals wij dat doen met onze BOB, BOL en onze survival messen. Het enige probleem is daar de organisatie en de logistiek om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk onder de grond te krijgen als de boel falikant uit de hand loopt.

De vraag luidt in dit draadje: Waarom is collectief preppen in die landen een staatsaangelegenheid terwijl hier preppen een als een paranoïde afwijking wordt gezien van een groepje zonderlingen.

Russland errichtet gigantische unterirdische Bunkeranlagen

Michael Snyder | 31-03-2015 | KOPP Verlag

War Ihnen bekannt, dass die Russen im Ural einen gigantischen unterirdischen Bunkerkomplex errichtet haben, der schätzungsweise die Größe von mehr als 1000 Quadratkilometern besitzt und damit mit anderen Worten praktisch ebenso groß wie der Großraum Washington ist.

• Leuk 2

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Gast branco

in het Westen is men arrogant, onwetend en heeft men lak aan alles

men is liever bezig met GTST en X-factor kijken, of voetbal

de mensen die wel ondergrond gaan zijn de elite, de rijken, het militair-industrieel complex

degenen die deze oorlogen maken, organiseren en er miljarden winst op maken

is helaas zo

Deze post delen

in het Westen is men arrogant, onwetend en heeft men lak aan alles

men is liever bezig met GTST en X-factor kijken, of voetbal

de mensen die wel ondergrond gaan zijn de elite, de rijken, het militair-industrieel complex

degenen die deze oorlogen maken, organiseren en er miljarden winst op maken

is helaas zo

Jazeker.

Die Westerse mensen zouden eens moeten weten wat er om hen gebeurt en wat er misschien naar hen toe komt.

En de elite enzo gun ik gewoon geen kans.

Maar Rusland ,China zijn wat verstandigere landen dan wij hier in het Westen.

En de Duitsers hebben in WO2 een aantal bunkers achtergelaten die ik kan gebruiken

Deze post delen

De bunkers uit WW2 zijn enkel goed voor de inslag . En hoog uit een paar dagen er uit te zitten . Om een echte kern ramp te overleven is er nog veel werk aan die betonblokken .

Deze post delen

En toch neem ik dit met een korreltje zout want een meerderheid van de Chinese bevolking heeft niet zo'n basis niveau aan kennis zoals wij dat hebben.

Daarnaast heerst 'status' over 'praktisch' nogal en dat vind ik nu al onhandig laat staan tijdens SHTF.

En al wordt je apart aangekeken of paranoide verklaart. Ik krijg in mijn omgeving meer lof dan ik ooit heb gehad dankzij dingetjes die ik dankzij dit forum heb geleerd.

Goh wel handig dat je dat waterfilter hebt bijv. Of een recent voorbeeld: Gisteren vroeg mijn Turkse buurman (aardige kerel) of ik nog restje brood had want anders moest hij naar de supermarkt. Ik had nog wat van mijn zelf gebakken brood over dus waarom ook niet :)!

Paranoide en onafhankelijk? Wie het laatst lacht, lacht het best...

Edit: Met 5.000 leden en gemiddeld 1 nieuwe aanmelding per dag anno April 2015 zijn wij echt geen zonderlingen meer!

Deze post delen

Ja de bunkers zijn niet in hele goede staat misschien moet ik een bunker aanpassen ,zodat ik er toch enige dagen kan schuilen..

(locatie van mijn bunker is geheim.)

Maar er zijn vele bunkers te vinden in Nederland die verlaten zijn.

In mijn omgeving zijn er voldoende.

Deze post delen

De vraag luidt in dit draadje: Waarom is collectief preppen in die landen een staatsaangelegenheid terwijl hier preppen een als een paranoïde afwijking wordt gezien van een groepje zonderlingen.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, lijkt mij....Rusland en China zijn paranoïde landen waar de regering er zelf rekening mee houdt dat men "in de aanval" gaat of "in de verdediging" moet. Om het volk mee te krijgen moet je dan ook vanuit de staat wat "(schijn)veiligheid" bieden in de vorm van vluchtplekken/schuilkelders.

Verder denk ik dat het communistische gedachtegoed ook wel bijdraagt aan de gezamenlijke voorzieningen, in dit geval shuilkelders. Hoewel ik dan weer niet het idee heb dat Noord-Korea vanuit de staat zo goed voor het volk zorgt dat er schuilkelders zijn.

Deze post delen

Gast Peerke

Misschien hebben Rusland en China die schuilkelders voor iets heel anders dan een (nucleaire) wereldoorlog...

Deze post delen

En toch neem ik dit met een korreltje zout want een meerderheid van de Chinese bevolking heeft niet zo'n basis niveau aan kennis zoals wij dat hebben.

Daarnaast heerst 'status' over 'praktisch' nogal en dat vind ik nu al onhandig laat staan tijdens SHTF.

En al wordt je apart aangekeken of paranoide verklaart. Ik krijg in mijn omgeving meer lof dan ik ooit heb gehad dankzij dingetjes die ik dankzij dit forum heb geleerd.

Goh wel handig dat je dat waterfilter hebt bijv. Of een recent voorbeeld: Gisteren vroeg mijn Turkse buurman (aardige kerel) of ik nog restje brood had want anders moest hij naar de supermarkt. Ik had nog wat van mijn zelf gebakken brood over dus waarom ook niet :)!

Paranoide en onafhankelijk? Wie het laatst lacht, lacht het best...

Niet helemaal mee eens. De moderne Chinees heeft 7% hoger IQ dan een West Europeaan. Ze gaan al vroeg naar school en krijgen de materie al snel in de grijze cellen gepropt. Nu weet ik wel dat hier tegenwoordig heel veel domme mensen rondlopen die het IQ van NL sterk omlaag halen, maar in China is wel geïnvesteerd in onderwijs en kennis de afgelopen 20 jaar.

Daarnaast zijn het van nature betere preppers dan ons verwende westerse mensen. Zij kennen de klappen van de communistische zweep inmiddels wel, terwijl wij hier met de halve dag een vette joint in de rondte lopen.:p

PS vergeet niet dat de Chinese overheid ook al jaren bezig is met een vorm van preppen. Ze hebben veel goud gekocht omdat ze binnen 5-10 jaar de munt volledig willen afdekken (zeg dan maar dag dollar) en ook hebben ze veel geld in heel veel landen geïnvesteerd. Overal hebben ze een poot aan de grond, dan wel obligaties en leningen verstrekt.

• Leuk 1

Deze post delen

@FincaInSpanje, dat vind ik erg kort door de bocht. Dat zou neerkomen dat bushcrafters altijd uitstekende preppers zijn en mensen van de homestead niet. Kortom appels met peren vergelijken. Ze kunnen misschien dan wel 7% hoger IQ hebben statisch gezien, maar dat zag ik echt te weinig terug in de praktijk.

Ik baseer mij op de ervaringen van mijn reis die 7 en een halve week door China ging.

Er is wezenlijk verschil in hoe ze leren en vooral wat ook bruikbaar is in de praktijk. En op dat punt (bijv. out of the box denken) zijn West Europeanen echt onverslaanbaar. Sterker nog, wij hebben kwaliteitscontrole zo hoog in het vaandel staan dat Chinezen op die posities het liefst een Duitser of Nederlander zien. En dat vind ik wel logisch wanneer je tandpasta ontwikkelt waar zoutzuur in zit immers gele tanden zijn geen probleem als je er geen meer hebt (f*ck logica!)

Kortom laat het zo! Want daardoor is de handel tussen Azië en Europa zo levendig.

Oh en er is nog één laatste verschil wat het IQ op papier niet aantoont maar mijn ervaring wel. En dat is de manier hoe er gekeken wordt naar de wereld. Amerika aan den top (adelaar die naar beneden kijkt) maar ook de westerse maatschappij heeft dat een beetje in de zin van 'we nemen verantwoordelijkheid voor probleempjes die niet echt de onze zijn'. En dat kan al iets zijn van: 'zal ik helpen je band te plakken?' of 'Een oudere vrouw op de fiets die is aangereden door een bus helpen'.

Dat heb ik Chinezen allerminst zien doen van 'het is mijn probleem niet'. Ik heb het letterlijk nog tegen mijn zusje gezegd van: 'Maar waarom zouden we daar niet eens mee beginnen? Zo kunnen we 'good will' creëren en helpen ze ons later wel :)!' En hoewel mijn zusje het (probeert) te begrijpen is dat verder niet zoals het gaat. Eerst de familie en de rest moet het maar zelf uitzoeken. Je moest is weten hoe veel (leuke ook nog!) meisjes giechelen en 'thank you' zeiden toen ik de deur voor ze open hield. Ik heb het zelfs bij een vrouw voor elkaar gekregen en die gaf later haar man op de flikker dat die dat nooit deed xD!

Deze post delen

Preppen als staatsaangelegenheid, ben je mal!

De meesten hier hebben niet zo'n groot vertrouwen in onze overheid als het over een dergelijk cruciaal onderwerp gaat.

Ik moet er niet aan denken dat ik mijn voortbestaan in handen leg van de huidige politieke elite. ;)

Overigens zijn de beweegredenen van Rusland en China t.a.v. die bunkers helemaal niet altruïstisch, men weet dat met arbeiders, etc. nodig heeft na een eventuele atoomaanval.

Ook is het een mooi gebaar om de bevolking gerust te stellen, geef mensen het idee dat er een oplossing is, dan blijven ze kalm en gedwee.

Ik heb geen links/bronnen dat zomaar iedereen naar binnen mag of dat er wel degelijk een selectie plaatsvindt, maar reken maar op dat laatste. :o

Deze post delen

Gast branco

ik moet helaas @Raycoupe hier aansluiten dat het ook mijn vermoeden is, dat de bunkers in China en Rusland vooral voor geselecteerd publiek zijn, niet voor Igor met de pet.

tav bunkers uit WO II in NL en DUitsland - die zijn zeer verouderd, staan vaak half onder water, zijn kapot en als dat allemaal niet zo is vol schimmel. Ik heb grote twijfel of je daar iets mee kan. Daarnaast is het zo, dat de bruikbare, enigzins intacte bunkers bekend zijn bij allerlei mensen die zulke objecten interessant vinden. En dus, WTSHTF, die in no time bezet worden doro anderen. En dan geld weer het recht van de sterkste en komt het tot geweld. Denk niet dat het realistisch is daar iets van et verwachten. Tenzij je een bestaande goed functionerende intacte moderne bunker van voormalige Amerikaanse bases huurt, bv in Delmenhorst in Duitsland (bij Bremen). Kost je 100 - 150 per maand, maar dan heb je een droge dikke goede bunker. Tot het moment dat de oorlog uitbreekt en de overheid die in beslag neemt en je je voorraden kwijt bent...

tis allemaal niet zo eenvoudig helaas

Deze post delen

@FincaInSpanje, dat vind ik erg kort door de bocht. Dat zou neerkomen dat bushcrafters altijd uitstekende preppers zijn en mensen van de homestead niet. Kortom appels met peren vergelijken. Ze kunnen misschien dan wel 7% hoger IQ hebben statisch gezien, maar dat zag ik echt te weinig terug in de praktijk.

Ik baseer mij op de ervaringen van mijn reis die 7 en een halve week door China ging.

Er is wezenlijk verschil in hoe ze leren en vooral wat ook bruikbaar is in de praktijk. En op dat punt (bijv. out of the box denken) zijn West Europeanen echt onverslaanbaar. Sterker nog, wij hebben kwaliteitscontrole zo hoog in het vaandel staan dat Chinezen op die posities het liefst een Duitser of Nederlander zien. En dat vind ik wel logisch wanneer je tandpasta ontwikkelt waar zoutzuur in zit immers gele tanden zijn geen probleem als je er geen meer hebt (f*ck logica!)

Kortom laat het zo! Want daardoor is de handel tussen Azië en Europa zo levendig.

Oh en er is nog één laatste verschil wat het IQ op papier niet aantoont maar mijn ervaring wel. En dat is de manier hoe er gekeken wordt naar de wereld. Amerika aan den top (adelaar die naar beneden kijkt) maar ook de westerse maatschappij heeft dat een beetje in de zin van 'we nemen verantwoordelijkheid voor probleempjes die niet echt de onze zijn'. En dat kan al iets zijn van: 'zal ik helpen je band te plakken?' of 'Een oudere vrouw op de fiets die is aangereden door een bus helpen'.

Dat heb ik Chinezen allerminst zien doen van 'het is mijn probleem niet'. Ik heb het letterlijk nog tegen mijn zusje gezegd van: 'Maar waarom zouden we daar niet eens mee beginnen? Zo kunnen we 'good will' creëren en helpen ze ons later wel :)!' En hoewel mijn zusje het (probeert) te begrijpen is dat verder niet zoals het gaat. Eerst de familie en de rest moet het maar zelf uitzoeken. Je moest is weten hoe veel (leuke ook nog!) meisjes giechelen en 'thank you' zeiden toen ik de deur voor ze open hield. Ik heb het zelfs bij een vrouw voor elkaar gekregen en die gaf later haar man op de flikker dat die dat nooit deed xD!

Wat heb je toch een bijzondere kijk op de wereld, je weet me iedere keer weer te verbazen.

Het feit dat jij in 7,5 week tijd niets merkt van een hoger IQ wil natuurlijk niet zeggen dat ze daar niet daadwerkelijk slimmer zijn. Ik denk dat in jouw verhaal jij juist heel erg mooi illustreert hoe "wij westerlingen" over het algemeen gezien voor geen millimeter out of the box kunnen denken. We bekijken heel de wereld vanuit ons superieure eurocentrische paradigma, en alles dat niet binnen onze opvattingen past is daarom ondergeschikt. Alles dat wij niet snappen komt natuurlijk doordat anderen dommer zijn, ookal is feitelijk bewezen dat ze slimmer zijn. Dingen die wij zelf anders zouden doen zien we als probleempjes die niet de onze zijn, en die zullen wij wel eens even op gaan lossen aangezien wij toch zo superieur zijn. Het feit dat wij vaak voor de betrokkenen juist problemen creëren in plaats van oplossen is iets waar we natuurlijk vanuit onze adelaarpositie stekeblind voor zijn, wat we vervolgens wel weer zien is de ondankbaarheid van die mensen die wij zo genereus geholpen hebben.

Wel ontzettend grappig ook dat je juist kwaliteitscontrole als voorbeeld van "out of the box-denken" noemt. Op de vloer controleren over er wel aan al die regels die van tevoren al bepaald waren voldaan wordt, waarbij de regels belangrijker worden dan het product op zich, ja dat is echt enorm out of the box!

Deze post delen

@Loreen, ben jij met je slechte been uit bed gestapt vanochtend, jemig...

Beginnend met je sarcasme, nok daar is mee dat want lokt ruzie bij mij uit.

Ik blijf bij mij standpunt dat IQ testen natte vinger werk is. Mijn buurman is 'maar' electriciën maar die heb ik harder nodig in de praktijk dan een politiek figuur met universitaire opleiding. En raad eens wat een 'gemiddeld IQ' voor de verschillende opleiding niveau's staan.

En dat is even goed van toepassing ongeacht welke cultuur of land je vandaan komt.

Je rukt de context van mijn post helemaal uit het verband en doet dit forum ook geen eer aan.

Sorry hoor maar dit forum bestaat volgens mij zowat, ik durf te stellen allemaal uit 'westerlingen' tot nu toe. En dit forum bestaat alleen maar 'out of the box' te denken want daar is deze hele beweging door ontstaan! Anders denken EN handelen dan de huidige standaard.

De bronnen die ik gebruik naast mijn eigen ervaring is van Serpentza, een vlogger op Youtube die al 9 jaar in China woont!

Weet je wat ik pas Westers geneuzel vindt? Dat jij je mond durft open te trekken op een flink onbeschofte, ronduit onvriendelijke en verreweg van geloofwaardige post over dit onderwerp terwijl ik het gevoel heb dat je er nog nooit bent geweest!

En geef me vooral ongelijk want ik wil dolgraag horen of je naar China bent geweest en uit eigen ervaring spreek als het waar is. Zo niet, hou dan op met je ongefundeerd schoppen tegen mijn post, het irriteert...

Deze post delen

@Loreen, ben jij met je slechte been uit bed gestapt vanochtend, jemig...

Beginnend met je sarcasme, nok daar is mee dat want lokt ruzie bij mij uit.

Dat eerste zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik had echt kut geslapen vannacht!!

Verder ben ik het simpelweg niet met je eens, dat heeft niets te maken met ongefundeerd schoppen. Erg jammer dat je een mening die niet overeenkomt met die van jou wel als zodanig opvat.

Dat tweede, ik begon niet met sarcasme, dat is jouw invulling. Ik meen het serieus. In bijna ieder bericht van jou weet jij mij te verbazen met jouw mening, jouw visie. Soms vind ik jouw mening onbegrijpelijk, maar altijd vind ik het bijzonder omdat het me wijst op weer een andere mening. En ik hou van meningen, daarom hou ik ook van dialogen en daarom hou ik er van mijn mening te delen in de hoop dat ik als reactie daarop weer een mening van iemand anders kan lezen. Heel vaak ben ik het niet eens met jouw visie als ik hem de eerste keer lees, en heel vaak ben ik het er nog steeds niet mee eens als ik er over nagedacht heb, maar door jouw bericht heb ik er dan dus WEL over nagedacht en dat vind ik leuk. Is dat fout van mij? Storend? Sarcastisch? In mij ogen niet, maar als jij dat vind lees ik het graag :o

Ik blijf bij mij standpunt dat IQ testen natte vinger werk is. Mijn buurman is 'maar' electriciën maar die heb ik harder nodig in de praktijk dan een politiek figuur met universitaire opleiding. En raad eens wat een 'gemiddeld IQ' voor de verschillende opleiding niveau's staan.

Je beseft je toch wel dat een electriciën een persoon kan zijn met een hoog IQ hè?

Los daarvan, IQ zegt in mijn ogen maar een heel klein stukje over de daadwerkelijke wijsheid van een persoon. Het is ook nog eens een gekleurde test, vanuit het "westerse" perspectief. Maar dat was hier niet de discussie :o

Je rukt de context van mijn post helemaal uit het verband en doet dit forum ook geen eer aan.

Die snap ik niet. Ik reageer op jouw bericht, geef mijn mening over de "westerse superieuriteit", hoe achterlijk of bekrompen mijn mening ook is, wat heeft dat met de eer van dit forum te maken?? Ik post hier als Loreen, met mijn eigen forumnaam als onderschrift, en ik neem zelf de verantwoording voor mijn eigen berichten. Dit snap ik dus niet.

Sorry hoor maar dit forum bestaat volgens mij zowat, ik durf te stellen allemaal uit 'westerlingen' tot nu toe. En dit forum bestaat alleen maar 'out of the box' te denken want daar is deze hele beweging door ontstaan! Anders denken EN handelen dan de huidige standaard.

Ja, dus? Ik generaliseer in mij bericht, zeg niet voorniets "wij westerlingen", omdat jij dat in jouw bericht deed. "Wij westerlingen" tegenover "zij Chinezen". "Wij preppers" geven volgens mij net zo af op "zij schapen", oftewel de niet-preppende-westerlingen die nog altijd sterk in de meerderheid zijn volgens mij. Dus ik snap je punt niet.

De bronnen die ik gebruik naast mijn eigen ervaring is van Serpentza, een vlogger op Youtube die al 9 jaar in China woont!

China is echt fokking groot.

Weet je wat ik pas Westers geneuzel vindt? Dat jij je mond durft open te trekken op een flink onbeschofte, ronduit onvriendelijke en verreweg van geloofwaardige post over dit onderwerp terwijl ik het gevoel heb dat je er nog nooit bent geweest!

Uhm... Oke... Mag je vinden... Ik ben nog nooit in China geweest. Al was ik er een half jaar geweest, dan nog had ik niet de illusie gehad dat ik iets kan zeggen over "de chinees". Dat is zeg maar ook juist best wel een beetje mijn punt.

En over "dat ik mijn mond durf open te trekken"? Wou je me nou gaan zeggen dat ik op dit forum niet de vrijheid heb om mijn mening te geven?

En geef me vooral ongelijk want ik wil dolgraag horen of je naar China bent geweest en uit eigen ervaring spreek als het waar is. Zo niet, hou dan op met je ongefundeerd schoppen tegen mijn post, het irriteert...

BEN JE MET JE VERKEERDE BEEN UIT BED GESTAPT OFZO???

Deze post delen

@Range ik zou je overigens willen verzoeken mijn bericht waar je zo op reageerde, nogmaals te lezen met de wetenschap dat het geen sarcasme van mijn kant was. Misschien dat je dan kan proberen te lezen wat ik daadwerkelijk schrijf, in plaats van wat je denkt dat ik schrijf.

Misschien dat je dan ziet dat jouw reactie gericht is op iets dat ik niet geschreven is, en dat jouw "argumenten" dus ook niet gericht zijn op mij.

Misschien dat je dat niet ziet hoor, dat kan. Geloof het of niet maar ik ben ook maar een mens, en hoewel ik altijd mijn best doe om mijn berichten zo helder en respectvol mogelijk te schrijven ben ik ook maar een mens. Soms ben ik onduidelijk, soms maak ik fouten, soms vlieg ik nogal kort door de bocht, en soms ben ik gewoon fokking moe omdat ik al vanaf zaterdag met een ziek kind zit en 's nachts geen oog dicht doe.

Maar naar mijn weten ben ik wel altijd gewoon aanspreekbaar en voor rede vatbaar.

Deze post delen

@Loreen,

'Wat heb jij een ... Je weet mij iedere keer te verbazen' beschouw ik echt als sarcasme. Zo ben ik opgevoed en als ik exact hetzelfde zou zeggen tegen mijn familie dan weet men wel hoe dit wordt bedoeld.

En dat komt eigenlijk alleen door het woordje 'Wat' in de hele zin. Zou dat er niet staan... Compleet anders.

Ik heb nog geprobeerd die zin zonder sarcastische ondertoon te benoemen. Het lukt mij niet, ik heb de zinsopbouw maar veranderd en toen ging het wel :)!

Maar dat is misschien een cultureel iets. Ik vind het echter niet fijn als er zo wordt gesproken of getypt en ik kan ook heel goed begrijpen als mensen er aanstoot aan geven als ik dat zou doen :)!

Na het lezen van je verduidelijking heb je het niet zo bedoelt. Wat dat betreft lijken we op elkaar, we kunnen (onbewust) heel forcerend schrijven.

We zijn het heus wel met elkaar eens. En we kunnen vast beamen dat in het geval van SHTF elk persoon die nuttig is wordt geaccepteerd ongeacht het IQ nummertje.

Dat je slecht slaapt (mede door een ziek kind thuis) vind ik vervelend om te horen voor je, slaap gauw bij en laten we een lading zand overheen werpen ok?

Dat China fokking groot is weet ik maar al te goed, ik heb fokking veel gereist daar haha!

Deze post delen

Kan ik er dan van uit gaan dat je vloeiend Manderijn spreekt en individueel door het land bent getrokken ipvm met een reisgezelschap?

Maar dan nog is zeven weken wat weinig om een cultuur te doorgronden, de meeste mensen hebben daar een vier-jarige academische studie voor nodig.

De westerling als "quality manager" is het zakelijke equivalent van een trophy wife. Op een meeting aankomen met een lange blonde westerling in pak is daar wel goed voor je image. Sterker nog, ik kende een Amerikaan die zich per dagdeel verhuurde aan Chinese bedrijven als tafelvulling.

Deze post delen

Kan ik er dan van uit gaan dat je vloeiend Manderijn spreekt en individueel door het land bent getrokken ipvm met een reisgezelschap?

Maar dan nog is zeven weken wat weinig om een cultuur te doorgronden, de meeste mensen hebben daar een vier-jarige academische studie voor nodig.

De westerling als "quality manager" is het zakelijke equivalent van een trophy wife. Op een meeting aankomen met een lange blonde westerling in pak is daar wel goed voor je image. Sterker nog, ik kende een Amerikaan die zich per dagdeel verhuurde aan Chinese bedrijven als tafelvulling.

Vloeiend Mandarijn spreek ik niet. Evenmin kan een Chinees dat omdat het de de verzamelnaam is voor alle Mandarijnse taalvariëteiten. Ik ben semi individueel door het land getrokken. Ik heb geboren en getogen Chinezen als familie en daar ben ik ook voornamelijk mee opgetrokken. Reisgezelschap als dat van Oad of D-reizen is compleet out of the question.

Ho stop. Ik benoem alleen maar wat ik heb vernomen toen ik het er met een familie over heb gehad. En als 'tafelvulling' jezelf verhuren vind ik de term 'quality manager' onwaardig, ik heb het hier echt over kwaliteit bewaking.

Deze post delen

Vloeiend Mandarijn spreek ik niet. Evenmin kan een Chinees dat omdat het de de verzamelnaam is voor alle Mandarijnse taalvariëteiten. Ik ben semi individueel door het land getrokken. Ik heb geboren en getogen Chinezen als familie en daar ben ik ook voornamelijk mee opgetrokken. Reisgezelschap als dat van Oad of D-reizen is compleet out of the question.

Ho stop. Ik benoem alleen maar wat ik heb vernomen toen ik het er met een familie over heb gehad. En als 'tafelvulling' jezelf verhuren vind ik de term 'quality manager' onwaardig, ik heb het hier echt over kwaliteit bewaking.

Ik bedoelde eigenlijk manderijn als in standaard Chinees, putonghua cq Beijing dialect. Dat wordt er al decennia ingestampt via onderwijs en media dus dat begrijpt vrijwel iedereen onder de 50.

Beijing dialect (en met name uitspraak) is ook het makkelijkst voor Nederlanders om te leren, de klanken zijn wat meer Europees dan in Zuid-China.

Maar serieus, dat soort functies bestaan, en niet alleen in China. Eens dat ze term onwaardig zijn, anderzijds wel een mooie kans om betaald een land te ontdekken.

Deze post delen

Ik bedoelde eigenlijk manderijn als in standaard Chinees, putonghua cq Beijing dialect. Dat wordt er al decennia ingestampt via onderwijs en media dus dat begrijpt vrijwel iedereen onder de 50.

Beijing dialect (en met name uitspraak) is ook het makkelijkst voor Nederlanders om te leren, de klanken zijn wat meer Europees dan in Zuid-China.

Maar serieus, dat soort functies bestaan, en niet alleen in China. Eens dat ze term onwaardig zijn, anderzijds wel een mooie kans om betaald een land te ontdekken.

Ik begrijp je bedoeling. Ik was het muggenzifterij van vandaag op mijn posts in dit topic een beetje zat en liet me even te ver gaan. Het 'standaard Chinees' is vrij eenvoudig vanwege het minimale aantal 'tonen' die men kent. 4 plus een neutrale toon. Kantonees (Zuid-China, waar ik toevallig zat) kent er 9.

Ik vind het jammer om te horen dat zo'n functie bestaat. Het is er alleen maar om mensen een poot uit te draaien, en dan te bedenken waar je al dat geld in had kunnen investeren dan 'tafelvulling' (tijdens mijn reis ben ik tientallen opties tegengekomen). Dat het een mooie kans om betaald een land te ontdekken zou ik niet over mijn hart verkrijgen zonder er een tegenprestatie voor te leveren.

Deze post delen

Die kleine Chineesjes worden als kind heel jong al op school gedrild. Ze hebben een taal niet mer 26 lettertje, nee meer dan 2000 tekens en betekenissen. Dat wordt er keihard ingestampt. Het brein wordt echt flink beproeft en veel NL kinderen zouden na een paar weken al afdruipen. Een Chinees die kan lezen en schrijven kun je dus als redelijk slim beschouwen. Keiharde werkers over het algemeen met een goede mentaliteit. Nu er kansen liggen probeert iedere Chinees ervoor te gaan.

Ja, het is een f#cking groot land met meerdere volken die wij voor het gemak allemaal Chinees noemen. Tig talen en dialecten, verschillende stammen, onderdrukte volkeren ... zeg maar mandarijnen en sinaasappelen.

In NL hebben we 2,2 miljoen zwakbegaafden meteen IQ van grofweg tussen de 50-85. We hebben 2 miljoen ouderen en dat worden er steeds meer, een sloot gelukszoekers vaak laaggeschoold waarvoor we moeten zorgen. Dat allemaal op nog geen 17 miljoen mensen en iedereen wil aan het eind van de maand zijn centjes zien. In China kennen ze geen 65+ AOW of je hand ophouden. Veel respect voor deze mensen.

Deze post delen

@FincaInSpanje,

Er is ook geen andere manier om Chinees te leren dan erin stampen. Dat geldt ook voor Nederlanders met als verschil dat we wat langer over kunnen doen. En 2.000 tekens is alleen voor een basis niveau (kun je een krant lezen). Een hoog opgeleide Chinees kent er tussen de 4.000 a 5.000. Gelukkig zijn er zo'n 200 radicalen waardoor je al snel iets herkent.

Maar... zij kennen geen werkwoord vervoegingen zoals wij die kennen. Ook tellen gaat daar doodeenvoudig. Alles voor de 10 (of ander getal met nullen) wordt vermenigvuldigd en alles daarna wordt opgeteld. 66 = 6x10+6

In China kennen ze inderdaad geen AOW, ouderen vormen een wezenlijk onderdeel van het dagelijkse leven daar. Dat wij moeilijk naar zo'n samenleving kunnen gaan is omdat wij sinds de tweede wereld oorlog deze koers van verzorgingstehuizen op zijn gevaren. Dit was in eerste instantie wat ik heb gehoord nog wel is beter dan hoe ouderen zelf thuis woonden.

Maar voor die tijd woonden we nog wel is met 3 generaties in huis en waarom ook niet? 'Kinderen brengen vreugde, Volwassenen brengen inkomen, Ouderen schenken wijsheid.' (Chinees gezegde)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...