Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goed schoeisel


Jacob

Aanbevolen berichten

Beste medepreppers,

 

Ben op zoek naar een paar goede zware stappers waar ik veel kilometers op kan weglopen.

Wat zoek ik?

- Een duurzame (hoge/halfhoge) schoen die meer naar de bekende kisten dan naar een gemiddelde wandelschoen neigt. Tja ga je dan op internet kijken dan gaat het duizelen :confused:. Meindl's, Magnums, de bekende Nederlandse kisten. Etc...

 

Wat is verder van belang:

- waterdicht,

- onderhouds arm.

 

Dan hebben ze nog allemaal types ook. Zucht....

 

Geen must maar het zou wel mooi zijn wanneer ik me met de schoenen je maatschappelijk verkeer kan vertonen. Doe ze niet aan naar mijn werk maar hoop dat men mij begrijpt.

 

Ik wil veel gaan lopen omdat ik nu te weinig beweeg en niet echt een sporter ben. Loop echter graag.

 

Wil iets van €200,- uitgeven. Meer kan wanneer het meerwaarde brengt. Minder is leuk meegenomen.

 

Ja, ik ben "old skool" en wil dus passen en voelen voordat ik koop. Goed adres in of rond Amsterdam.

 

Een ieder bij voorkeur bedankt en verneem graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dan kan ik je maar één advies geven. Geef toe aan je old-skool gevoel, en zoek een out-door winkel bij jou in de buurt. en ga passen, voelen, lopen.

 

Ik heb de mijne ook gekocht door goed advies van de verkoper. zachte zolen, omdat ik vooral in NL te vinden ben. weet zo ff het merk niet uit mijn hoofd, maar dat boeit mij ook niet.

Als ze lekker lopen, is het goed. Ik was destijds zo'n 180 euro kwijt geloof ik. Dubbel en dwars waard. Waterdicht tot boven de enkel. Makkelijk aan/uit. en ze zitten als gegoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt communicator. Ga ook zelf wel op pad. Toch hoop ik van anderen wat namen te krijgen zodat ik start in de juiste richting. Er is immers zo een groot aanbod.

 

Dacht zelf aan het de Magnum Viper Pro 8.0. Mooie stoere schoen waar ik goede dingen over lees.

 

Ben benieuwd hoe anderen het zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk mens hun voeten is anders en zelfs je linker en rechter zijn niet indentiek. Wat @Communicator al benoemt is veruit de beste optie al gaat het maar om het passen, meten en voelen.

 

Wat je net het opgenoemd qua merken zijn inderdaad bekenden op dit forum en wat ik zo rechts of linksom lees zit dat goed. Maar qua types... tjaa... zie bovenstaande tip hehe :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schoen hoe die aanvoelt is erg persoonlijk.

 

Een schoen met weinig onderhoudt neem dan lig iets met goretex

Leer loopt wel lekkerder maar dan moet je ze wel regelmatig behandelen

 

Meindl vindt ik persoonlijk het fijnst. De duurzaamheid die is vrij beperkt. ik doe ongeveer 1 1/5 jaar met een paar schoenen

dan zijn de zolen op (ongeacht welk merk).

 

neem niet die nieuwe meindl kisten. deze kisten bv de m1 hebben een dichte lus voor de veter ivm parachute springen.

voor een wandelaar kan het aanspannen van de veter een vervelende taak worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds een paar jaar Magnums en ik heb nog nooit zulke lekkere schoenen gehad ;-)

Daarvoor droeg ik altijd kisten, maar omdat ik vaak last heb van mijn benen (chronische pijn) werden de kisten te zwaar en ben ik overgestapt naar de Magnums.

Idd eerst gaan passen en een tijd door de winkel heen gewandeld (dump in ommen ) , wat een verschil in gewicht ! En zacht aan de voeten, enige nadeel vind ik als het warmer weer is, dan zijn ze echt wel heel erg warm. Maar ja als het warm weer is, heb ik over het algemeen wel ander schoeisel aan ;-)

En net wat @larik al zegt, passen totdat je schoenen hebt die echt superlekker zitten en eerst tijdje binnenshuis op gaan lopen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Magnums let op dat het de echte zijn, er zijn er namaak / minder goede ook op de markt, kosten nog altijd wat geld maar zijn geen drol waard in vergelijking met de echte.

 

Echte:

Magnum-Botas-en-Airsoft-Actual.jpg

magnumcobra80_10430211.jpg

 

Namaak / of toch 'mindere':

MAGNUMLOGO.jpg

http://olx.hu/hirdetes/surrano-magnum-essential-equipment-fekete-43-as-ID15uXt.html

 

Ik heb al allerlei uitleg gehoord van 'dezelfde fabriek', 'goedkopere reeks', 'hetzelfde als merk blabla' enz.

 

Kijk naar de veteroogjes zou ik zeggen.

 

Als het er wat 'goedkoop' uitziet, leer niet zo soepel en afwerking niet prefect, geen zure euro's aanhangen.

Bij de volgende SC breng ik de el cheapo's 'es mee (als ik ze niet weer vergeet) en dan geef ik ze zo weg

aan iemand die ze wil (en weet wat ie krijgt) maar geen budget er voor heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 4 verschillende . Een paar ligt op mijn zolder die ga ik nu niet halen om het merk op te schijven . De ander 3 van links naar rechts .

zwarte hoge schoen . Merk GORE-TEX zeer stevig met veter en rits vooraan . Nadeel stalen neus

bruine half hoge schoen . Merk Teflon gekocht in Duitsland. Weet nien meer hoeveel maar weinig .

Zwarte hoge schoen . Merk UVEX origin zeer stevige schoen met rits en veter rits aan de binnenzijd van de enkel .

20150331_092947.jpg.68577d224d0078f527beaa3ef3a2e5c8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jacob

 

Vaststellen met welk doel je ze wilt aanschaffen (zware hiking tochten, lichte avond wandelingen etc, welk terrein; vlak asfalt, of puinhellingen etc) op basis van dit soort informatie kan je een redelijk afgewogen keuze maken in welke klasse je schoenen vallen; A B B/C C D. Dan passen en meten, stukje lopen en passen meten totdat je de beste schoen voor jou doel/inzet hebt gevonden.

 

Gore-tex verwerkt in een schoen is fijn, maar voor mij zijn ze soms te warm in de zomer. 100% leer vind ik fijner maar als ik dagen in de regen moet lopen en de kans om mijn schoenen te laten drogen is minimaal, dan ga ik toch voor schoenen met Gore-tex. Elke schoen/gereedschap etc heeft onderhoud nodig....hou daar gewoon rekening mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens naar hanwag, mooie schoenen vaak ook en zeker een goed merk als je flink wil stappen met bijv een bepakking.

 

Klopt, ik heb hanwag's en ben daar zeer tevreden over tot hier toe. Van lowa ook trouwens, al heb ik die nog maar pas.

Deze dus: Hanwag Special Forces Boot GTX en LOWA Zephyr Mid TF beige waarvan de laatste schandalig licht is en aanvoelt maar niet waterdicht is, maar wel luchtiger, dus leuk in de zomer.

 

Plaatjes:

41uVab6Ct%2BL._SL500_SL160_.jpg

260339_366_45.jpg

 

Voor ik het vergeet, ik heb in beide (eigenlijk in bijna al mijn schoenen) een Lowa balance binnenzool liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar, iedereen heeft verschillende ervaringen.

Heb zelf twee paar Lowa's, de Khumbhu die met mij de halve wereld al over gevlogen is en nog steeds niet versleten is na vele kilometers door steden, woestijnen en rots- cq. berggebieden. Tweede paar is de Lowa Ticam, een stuk onderhoudsvriendelijker en degelijker/steviger.

 

Maar zoals Prepass zegt, goed bedenken wat je ermee gaat doen. Dan kan je al heel wat afschrijven en focussen op het juiste type.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop zelf al jaren op de Meindl Island Pro, is voor mij een prima schoen. Even uit m'n hoofd, een cat. B/C schoen. Hanwag heb ik ook gehad, type weet ik niet meer, maar was ook een prima schoen.

 

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je bij de Zwerfkei in Woerden gaat kijken, kun je ze uitproberen op een ongeveer 11 meter lang testpad.

Let wel op dat je niet te lichte schoenen neemt en dat de zool voldoende hard is. Ik heb hier ook een paar, die lopen prima, maar je voelt er elke kiezel mee.

 

Als je bij de betere merken je zolen verslijt, dan kun je die heel goed laten repareren bij een goede outdoorzaak. Bv de Bever of Zwerfkei, dan wordt de hele zool met evt de tussenzool vernieuwd.

 

Tot zover mijn 10-cent-oude-zijde-170.gif.fb10bbd6c9cf9decda4974a65ffc80d0.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond destijds de Lowa GTX een erg fijne schoen en goed te dragen in "maatschappelijk verkeer" onder bijvoorbeeld een spijkerbroek. Niet de meest geschikte schoen om met zware bepakking te lopen, een normaal gewicht rugzak is geen probleem.

Helaas toen ik mijn laatste paar moest vervangen waren mijn voeten veranderd waardoor nieuw GTX'en mij niet meer lekker pasten. Heb toen uiteindelijk voor Hanwag gekozen, uiteindelijk ben ik daar iets minder enthousiast over, zijn wat stijf wat met bepakking wel weer een voordeel kan zijn.. Voor de Lowa's had ik Meindl, ook fijne schoenen.

Het grootste nadeel van veel van de zwaardere loopschoenen is dat je de Vibram zool niet kunt laten vervangen. Vaak komt het er op neer dat de schoen nog prima is maar de zool versleten, zeker als je veel op bestrating loopt.

Je kunt dus overwegen om te zoeken naar een schoen waarvan de zool wel te vervangen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou van mijn schoenen:

 

http://www.deveiligheidsschoen.nl/producten_omschrijving.php?id=824

 

824_schoenen.jpg

 

Het zijn "gewone" legerkisten (alleen dan VEEL beter uitgevoerd), maar dan van Neskrid. Stalen neus, punctievrije zool. Loopt zo ontzettend fijn. Heerlijk zachte binnenkant. Nog nooit zulke fijne schoenen gehad. Maar het is persoonlijk. mijn voeten zijn namelijk heel breed. Hier pas ik tenminste in en ik kan er echt uren op lopen zonder problemen.

 

Normering:

 

S3 SRA

Stalen neus

Schacht:

Upper van zwart rundleder

Sluiting door middel van haken en ringen

Voering voorzien van lederen hielvoering en Coolmax voorvoering

Inlegzool

 

Verwisselbare voetbed

Vochtabsoberend

Loopzool:

Nitril rubber loopzool

Slijtvast

Hittebestendig

Extra antislip

antiperforatie tussenzool

Wijdematen:

Wijdemaat is 11

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Hanwag, Lowa en Karrimor gehad om uiteindelijk bij Meindl uit te komen.

Zowel de Army pro (cat B) als de Island pro (cat B/C) (2 paar, 1 reserve) in bezit.

 

De Army pro is een fijne loopschoen maar ik kan er niet mee fietsen. Daarom vaak de Island pro in gebruik.

 

En qua sokken zweer ik bij Bridgedale trekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewone timberlands?

Niet de meest technische, maar lopen (vind ik tenminste) erg fijn, zijn zeer stevig, waterdicht, kun je je opzichte elke dag in vertonen en als je wilt hoef je ze helemaal niet te onderhouden (soms invetten is beter, niet nodig). Kosten rond de 200 en kun je echt bijna alles mee!

Benieuwd naar de keuze!

Groeten,

Friso

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL ik laat ingeval van versleten zool of wat ik nu met mijn Lowa's heb een loslatende vibram laag, deze repareren bij schoenmaker Paul den Ouden.

Hij heeft een uitgebreide site waar je veel over het verzolen en repareren van (berg)schoenen kunt lezen.

Eerder heb ik mijn Meindl Borneo's daar laten verzolen inclusief vibram tussenlaag...

Ik meen dat hij bijna alle schoenen wel kan verzolen, voor een redelijke prijs, nee geen koopje maar wel redelijk.

KLIK

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL ik laat ingeval van versleten zool of wat ik nu met mijn Lowa's heb een loslatende vibram laag, deze repareren bij schoenmaker Paul den Ouden.

Hij heeft een uitgebreide site waar je veel over het verzolen en repareren van (berg)schoenen kunt lezen.

Eerder heb ik mijn Meindl Borneo's daar laten verzolen inclusief vibram tussenlaag...

Ik meen dat hij bijna alle schoenen wel kan verzolen, voor een redelijke prijs, nee geen koopje maar wel redelijk.

KLIK

 

Hmm, bedankt voor de tip en link. Ik heb destijds voor mijn Meindls wel eens een schoenmaker gevraagd en die gaf aan dat sommige type zolen gewoon niet vervangbaar zijn.

Mijn oude Lowa's heb ik nog met inderdaad ook een loslatende tussenzool, zal eens kijken of het de moeite waard kan zijn die te laten verzolen. Ik kan mij voorstellen dat, gezien de relatief lage kostprijs van de Lowa.s, het wellicht duur is om ze compleet opnieuw te laten verzolen inclusief tussen zool. Als je echte dure berg schoenen hebt kan ik mij voorstellen dat het wel de moeite waard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewone timberlands?

Niet de meest technische, maar lopen (vind ik tenminste) erg fijn, zijn zeer stevig, waterdicht, kun je je opzichte elke dag in vertonen en als je wilt hoef je ze helemaal niet te onderhouden (soms invetten is beter, niet nodig). Kosten rond de 200 en kun je echt bijna alles mee!

Benieuwd naar de keuze!

Groeten,

Friso

 

Heb twee paar Timberlands. Wat je zegt is allemaal waar, maar die schoenen zijn enorm zwaar en daardoor niet echt geschikt voor langere wandelingen. Als,ik echt wandelen ga doe ik mijn Meindls aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...