Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dreutel

Urban mining: Het terugwinnen van goud en andere edelmetalen.

Recommended Posts

Een ton kapotte mobieltjes, computers of ander elektronisch afval bevat zestig keer zoveel goud als een ton gouderts. Het goud in het elektronische afval is bovendien een stuk makkelijker te oogsten. Geschat wordt dat 30 tot 40% van de wereldvraag naar zeldzame metalen hiermee gedekt kan worden.

http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/29-03-2015/VPWON_1232879

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Gast Toef

Tijd geleden was er ook een serie waar ze uit van alles en nog wat zeldzame metalen haalde.

Het was op discovery/history channel of op national geografic, met verbazing gezien hoeveel geld ze ermee verdienen.

Ik zou willen dat iemand even op de naam van de serie komt....... ik kan er niet opkomen :mad:

Deze post delen

In Amerika worden dat "scrappers" genoemd.

In de bovenstaande docu gaat het juist in het groot bij Umicore. Het mooie is dat er dan geen kleine jongetjes in Ghana fikkie lopen stoken met stroomdraad om bij het koper te komen. Uit mijn vorige computer heb ik ook wat goud gehaald, maar dat bracht helemaal niet veel op.

Deze post delen

Ben een beetje aan het snuffelen geweest op het interweb en ik heb nog wel een aantal oude onderdelen liggen waar goud in of op zit.

Vraag is, is het slim om het eens te proberen. Onderstaand filmpje legt uit hoe. Maar... 't spul moet een aantal dagen in zoutzuur en koper chloride (CuCl2). Ik heb in m'n keukentje best goede ventilatie, en het is lekker weer dus ramen en duren kunnen open. Plus natuurlijk een extra ventilator etc..

Proberen? Of is het het slechtste idee van het jaar?

Deze post delen

Leuk om te proberen maar of het het waard is? Ik geloof dat er gemiddeld in 1000Kg electronisch afval iets van 30 gram goud zit, op zo kleine schaal is dat waarschijnlijk niet echt rendabel maar misschien wel leuk om (verantwoord) te proberen :)

Deze post delen

Het zal niet veel opleveren nee. Plus dat ik wat dingen zal moeten gaan kopen ervoor dus... Maar als het zou werken en 'werkbaar' zou zijn kan ik me voorstellen om oude computers te gaan inzamelen die mensen wegdoen. Spul dat je wilt voor het goud eruit halen en de rest voor ze wegbrengen naar de juiste plek.

Deze post delen

Dit soort dingen zijn alleen winstgevend te maken op grote schaal, waarbij je dan niet alleen voor 't goud gaat maar ook koper en ijzer enzo, echt helemaal opdelen dus, zodat je elke laatste gram kan verkopen.

Veel werk, smerig werk, gevaarlijk werk... voor lage opbrengsten. Niet de moeite waard denk ik zelf.

Deze post delen

Ik ben het eens met bovenstaande opmerkingen. Wat ik er van begrepen heb van meerdere YT filmpjes is dat de opbrengst inderdaad erg laag is. Het schijnt wel dat je soms de printplaten en dergelijke waarop edelmetalen zitten kunt inleveren / verkopen en dan ook iets er voor krijgt. Het scheelt je het "extraheren" van de metalen maar je krijgt natuurlijk minder ervoor. Of dit in NL ook gedaan wordt weet ik niet. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen tenzij je echt veel tijd over hebt cq heel gemotiveerd bent en aan een shitload van elektronica kunt komen (ook oude telefoons en zo).

Deze post delen

Zo'n 15-20 jaar geleden heb ik veel geheugenmodules verkocht aan een bedrijf in Koekange.

Die vertelden dat ze ook het goud eruit haalden.

Volgens mij kreeg ik iets van 25 gulden per kilo.

Het ging dan om modules voor 286 en 386 pc's.

Vaak 256 KB, 1MB 2MB modules :-)

Maar als ik nu zie wat ze op Ebay voor 1 256kb module vragen was het dom om ze toen te verkopen :-)

Alhoewel vragen nog geen krijgen is....

.

Deze post delen

@vheeswijk, Ik zou graag je mening willen weten over dit proces, en de gevaren ervan.

Het filmpje verraadt kennis en expertise. Als je het wilt nadoen moet je het filmpje een paar keer zien en de stappen goed documenteren. Soms valt er een niet verklaard woord zoals "Aqua Regia" (koningswater). Dat is het mengsel van zoutzuur en salpeterzuur (nitric acid). Volgens mij kun je dit ook in een garage doen dat goed geventileerd is of waarvan je de deur(en) hebt opengedaan. Hang niet met je neus vlak boven de zoutzuur (36%, hydrochloric acid) en de "Aqua Regia" (vorming van stikstof-oxiden). Als je een spatje zoutzuur of salpeterzuur op je huid krijgt, geen paniek en rustig naar de kraan lopen om goed af te spoelen afdrogen met handdoek en de huid behandelen met vette crème of vaseline. Salpeterzuur geeft gele vlekken op de huid die er gewoon uitgroeien. Textiel wordt aangevreten door salpeterzuur. Salpeterzuur is een stuk gemener dan zoutzuur.

Volgens mij is dit goed te doen, maar de opbrengst is zoals forumleden al opmerkten zeer gering.

Veiligheidsbril gebruiken!

Edit:

O ja! Er wordt gebruik gemaakt van een plastic zeef en bak. Doen! Gebruik geen metalen zeef of bak want die lossen gewoon in zoutzuur op. Plastics (Polyethyleen, Polypropyleen) zijn zeer zuurbestendig!

• Leuk 1

Deze post delen

Gast Peerke

En handschoenen @vheeswijk

Heb ooit salpeterzuur in handpalm gehad. Gelijk afgespoeld. Een paar uur later kon ik de gele huid er af trekken...

Deze post delen

Mijn vader is kunstenaar en maakt naast water- en olieverf schilderijen ook etsen. Om te kunnen etsen heb je zoutzuur nodig en hij had hier een badje voor staan op zijn atelier, zonder afzuiging, alleen een glasplaat die het afdekte met daarop een doodshoofd geschilderd. Eigenlijk klein wonder dat dit tijdens mijn jeugd nooit fout is gegaan, alhoewel het goed werd ingeprent er van af te blijven. Verteld werd dat mijn vinger direct zou oplossen als ik er aan kwam :)

Deze post delen

Zien we niet iets over het hoofd?

Waarom wil de gemiddelde prepper goud in huis?

(Verstopt in de drempel, ahum).

Omdat goud goud waard is als de pleuris uitgebroken is.

En dat kun je nu voor vrijwel niets krijgen!

Een kleine investering, tijd, en energie.

En nog een mooie actie ook in het kader van hergebruik.

Dus hoezo "niet de moeite waard".

Altijd nog beter dan te gaan zitten gamen.

Deze post delen

Ben een beetje aan het snuffelen geweest op het interweb en ik heb nog wel een aantal oude onderdelen liggen waar goud in of op zit.

Vraag is, is het slim om het eens te proberen. Onderstaand filmpje legt uit hoe. Maar... 't spul moet een aantal dagen in zoutzuur en koper chloride (CuCl2). Ik heb in m'n keukentje best goede ventilatie, en het is lekker weer dus ramen en duren kunnen open. Plus natuurlijk een extra ventilator etc..

Proberen? Of is het het slechtste idee van het jaar?

Wat je voorstelt is niets nieuws. Er zijn bedrijven die dat doen op grote schaal, denk maar aan Umicore. Het is een beursgenoteerd bedrijf dat er zijn core business van maakt. Dat er geld mee te verdienen is, is duidelijk. Dat is de reden waarom we ons elektronisch afval ook nog gratis mogen inleveren in het containerpark. Anderzijds lijkt het me niet aangewezen om het zelf te gaan doen en daarvoor kosten te maken omdat de hoeveelheid afval die je hebt (of kan hebben) te klein is. Het idee dat jij hebt, had ik een aantal jaren geleden ook.

Ik loste het op een andere manier op. Lees even mee, misschien heb je er wat aan.

- Ik probeer elektronica zo lang mogelijk aan de gang te houden, daarvoor koop je dat spul uiteindelijk.

- Als het spul onherstelbaar is demonteer ik de prints en inspecteer ik ze grondig op de aanwezigheid van goud. Die spullen gooi ik in een schoendoos en vergeet ze verder. Ook jacks van oortelefoons, printjes van andere apparaten, ... gaan in de doos.

Wat is mijn punt ? Tegen de huidige goudprijzen is het afval zo goed als waardeloos in kleine hoeveelheden. Het lijkt me te verwachten dat de goudprijzen binnen afzienbare tijd fors stijgen. Als dat geval is kan het plaatje er wel eens anders uit komen te zien.

PS. Ook afval van koper houd ik bij, al doe ik niet speciaal moeite om het te verzamelen. Ik heb al overwogen om blik om te smelten tot aluminiumblokken maar bij nader inzien is de waarde te laag om de energiekost te verantwoorden.

Deze post delen

@lewieke met blik bedoel je bierblikjes of colablikjes. Dan moet ik jou teleurstellen die dingen roesten . Dwz dat ze niet uit aluminium bestaan . Maar weldegilijk uit blik.

Deze post delen

Volgens mij zie je inderdaad iets over het hoofd. Ik lees nergens iets over het restafval. Dus van het koningswater, zoutzuur en de rest wat nu verontreinigd is.

Er draait overigens een programma over op NG of discovery channel....

Is de moeite niet waard inderdaad.

Deze post delen

Volgens mij zie je inderdaad iets over het hoofd. Ik lees nergens iets over het restafval. Dus van het koningswater, zoutzuur en de rest wat nu verontreinigd is.

Er draait overigens een programma over op NG of discovery channel....

Is de moeite niet waard inderdaad.

Ik maak uit het filmpje op dat dat weer hergebruikt kan worden.

Maar we zullen zien wat goud voor een rol gaat spelen in de toekomst.

Deze post delen

@vheeswijk geweldig hoe je ook erbij zegt hoe te reageren als het 'mis' gaat en een veiligheidsbril adviseert. :cool:

Misschien is een volgelaatscherm met daaronder een zuurbril nog beter. (zou ik althans dragen, met longsleef zuurbestendige handschoenen :eek:)

Deze post delen

Goede info. Het YT filmpje heeft een link naar een site waar eea uitgebreider wordt uitgelegd. Ik zal 't eens op m'n gemak doorlezen en uitvogelen voordat ik ergens aan begin. Die simmetjes en dimmetjes en wat al niet lopen niet weg :)

Deze post delen

Nee, je word er niet rijk van. Dat weet ik ook wel.

Mijn man heeft door de jaren heen echter wel veel computeronderdelen opgespaard die goud bevatten (ca 5 kilo). Nu lijkt het hem leuk, puur om het eens te doen, om daar het goud zelf uit te halen. Echter 2 vragen hier om trend.

Vraag 1:

Op internet zijn genoeg gegevens te vinden hoe dit te doen. Zijn er echter nog tips/trucs van meer scheikundig onderlegden hier om dit te kunnen doen?

Vraag 2:

Waar kan dit sloopgoud worden verkocht? Kan je überhaupt met een blobje goud naar de goudhandelaar om dit te verkopen?

Nogmaals, het gaat er niet om, om rijk te worden, dan is het waarschijnlijk efficiënter om het te verkopen (voor wat het waard is :p). Hij wil dit gewoon een keertje proberen.

[Mod: draadje met bestaand draadje samengevoegd, groet Floshtf]

Deze post delen

Mijn man heeft door de jaren heen echter wel veel computeronderdelen opgespaard die goud bevatten

Sorry dit is echt super offtopic, maar ik snap er echt geen hol meer van. Ben je een aan polyamorie doende travestiet? Niet dat daar iets mis mee is hoor, maar de ene keer ben je een man met een vrouw, en dan weer een vrouw met een man, en ik ben compleet de kluts kwijt.

• Leuk 1

Deze post delen

Sorry dit is echt super offtopic, maar ik snap er echt geen hol meer van. Ben je een aan polyamorie doende travestiet? Niet dat daar iets mis mee is hoor, maar de ene keer ben je een man met een vrouw, en dan weer een vrouw met een man, en ik ben compleet de kluts kwijt.

Ik, Bla Bla, ben een vrouw :)

Een enkele keer reageert mijn man. Maar dan zal hij ook eerst melden dat hij het is. Hij leest het forum eigenlijk niet meer. Ondanks veel gezamelijke wijsheid wat hier te vinden is (wat hij wel kan waarderen) vind hij het ook maar een hoop gezeur in de ruimte.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...