Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nekmes ervaringen


Floshtf

Aanbevolen berichten

Ik zit al een tijdje te kijken voor een klein goed mes (je) om aan mijn nek te hangen. Op het forum is er nog geen speciaal topic over en toen dacht ik...er zijn vast ervaringen onder m'n mede preppers.

Had hierover al eens contact met een mede forum lid & ik zag wel al wat mesjes voorbij komen. Voor ik tot aanschaf overga ben ik benieuwd of er nog meer tips en ervaringen zijn?

 

Mijn keuze is op dit moment de ESEE Uzula II.

ESEE-Izula-2.jpg.b646700561478f9ae8d5c84be09a3c79.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn ervaring is dat de meeste nekmessen gaan irriteren op den duur.

Onder de kleding schuurt het touwtje in de nek, vooral als het warmer is en boven de kleding zwaait het alle kanten op als je bukt bv.

 

Het enige mesje waar ik geen last van had om te dragen was een simpel molen schilmesje, met zelfgemaakte pvc schede, zie: http://preppers.nl/forum/threads/7063-Super-simpele-schedes-voor-kleine-messen

Dat kleine schilmesje + schede + touwtje weegt net geen 30 gram en dat is zo licht dat ik het nauwelijks merk. Het kleinste mesje op de foto's in bovenstaand topic weegt 64 gram en gaat bij mij dus al irriteren rond de nek.

 

Voordat je geld spendeert aan een mooie Esee zou ik het eens proberen met iets uit de keukenla van hetzelfde gewicht met zo'n zelfgemaakt pvc schede oid.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de eerste Izula, en ik sluit me aan bij Raycoupe.

 

meestal stop ik 'm gewoon in mijn zak. nog geen echt voordeel gevonden aan een "neck knife" - het slingert ofwel alleen maar in de weg, en als je het onder je kleding draagt kan je er toch weer niet meer snel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat irriteren daar kan ik mij iets bij voorstellen. Ik heb echter al wat geoefend met wat anders en ik heb er eigenlijk geen last van. Naast dat ik hem zou dragen lijkt het mij handig om een goed extra klein mes(je) te hebben. Al is het als kleine backup, die ik ook om mijn nek kan dragen.

Natuurlijk persoonlijk. Ok oplossing Racoupe maar niet direct wat ik zoek.

 

Zijn er nog meer typen / soorten als aanrader?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Kwestie van smaak @Floshtf . Ik vroeg het me ook af en heb het uitgeprobeerd.

 

Bungelen.

Hangt in de weg als je voorover bukt.

2 handen nodig om je mes terug te doen.

Speciale knoop nodig om niet gewurgd te worden als je blijft hangen, of iemand grijpt hem.

 

Niet mijn ding voor gebruiksmes.

Kleintje als backup onder je kleding misschien, maar eigenlijk heb ik nooit van dingen om mijn nek gehouden.

Voor mij werkt gewoon aan de riem of in de zak.

Volgende keer eens een dij-versie proberen in een werkbroek met duimstok-zak.

 

Gewoon doen, wie weet vind jij het wel wat. Ik ken zat mensen die erbij zweren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een Ka-Bar BK13, ik weet niet of die te koop zijn in NL, kocht deze zelf in de VS.

Incl. schede zo'n 40 gram. Ik heb er een tijdje mee gelopen en gebruikte een balletjes ketting (hoe noem je die dingen) en dat irriteerde niet.

Wel is de beweging op je lichaam irritant en uiteindelijk vind ik het niet handig. Dan liever een klein vast mes horizontaal op je riem (ook al heb ik zulks zelf niet).

Dat geeft ook minder kans op "printing" cq zichtbaar zijn zolang je bovenkleding over je riem hangt.

 

Maar goed, de BK13:

 

BK13.jpg.3a0d809960b35b58d0761c9d56721b97.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boker Plus Gnome is met een kydex nekschede maar heeft ook een leren riemschede. Die moet je er dan wel los bij kopen. Op MP heb ik er toevallig 1 staan.

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/militaria-algemeen/m914006747-boker-plus-gnome-nekmes-kydex-schede-leren-schede.html

 

En @Floshtf ook.

 

Dat mes heb ik ook. Fijn mes, handvat is echter veel te kort. Mijn oplossing is twee meter touw als verlengstuk opgeknoopt tot handig rolletje.

 

Heb een tijd met nek tool gelopen. Aan balletjes ketting. In je broekzak of je schoen blijft toch veel makkelijker. Of je binnenzak. Tenzij je bij de SAS zit is zo'n ding om je nek lastig en levert geen gebruik gemak op. Behalve die ene keer natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 2 izula's geweldige kleine mesjes en super scherp. Houden die scherpheid ook lang vast ik draag ze meestal als EDC knive in mijn broek zak. Het verschil met de Izula 2 is puur de grote van het handvat. Heb je handschoenen maat S/M dan volstaat de izula met micarta scales (of g10 als je uit usa besteld)maar mensen met een grotere maat hebben meer baat bij de izula 2 met groter handvat. Er zijn natuurlijk zo veel verschillende neck knives te krijgen. Hangt een beetje van je budget af wil je gewoon een mes(je) voor de rest van je leven zou ik persoonlijk voor de izula gaan. Qua irriteren valt het reuze mee vind ik 90% van de tijd heb je niet eens door dat er een mesje om je nek hangt. Op YouTube moet je het kanaal van Gideonstactical maar eens opzoeken die vergelijkt de izula's met elkaar en ook met andere neck knives.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Boker had ik ook gezien. Handvat lijkt mij ook wat kort maar zo een verlengstuk is mooi idee. Zie meestal bij reviews idd. vaak stukje paracord er aan. Begint al duidelijker te worden thx.

 

Ja kleine handen / grote handen / handschoenen. Je weet wat ze zeggen van mannen met grote handen...Groot mes :o Het weinige verschil viel mij ook al op. @sqeaky thx. ik dacht dat ik de meeste reviews al kende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net vorige week een Secret Edge aan iemand verkocht voor weinig. Een verrekt lekker mesje.

Ik heb hier o.a. diverse uit de Spike series ligge, ook lekkere nekmesjes, de para edge tanto, de mini pendleton et cetera.

para-edge-tanto.jpg.813a1d0aae411902e3707eb21661438e.jpgspike3.jpg.e7d24e2445f92368e74164127774e60d.jpgspike.jpg.c0c84a4e8e26d2b7a1911131775c1d61.jpgcold-steel-mini-pendleton.jpg.9028f610bc4d8f98939ce02986a817ee.jpg

 

Er zijn heel veel lekkere nekmesjes, maar ook hier geldt weer met welk doel wil je het mesje. Backup mesje? Eten bereiden? Tactisch? Bushcraft? Et cetera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CMFC1988 dat is een mooie, heb je hem weggedaan? Goedkoper dan de Azulla en ook erg interessant.

 

Izulla schijn zich beter te lenen voor Bushcraft en wat minder voor het snijden van bijv. karton. Is wat dikker.

 

 

Helaas wel door een financiele beroerde situatie heb ik een groot gedeelte van me messen weg moeten doen, met veel spijt in me hart maar had eigenlijk weinig andere keus.

Daar zat ook de pendelton mini ook bij @hhpp dat was ook zeker een fijne inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een "neckknife" is best praktisch maar niet onder alle omstandigheden. Het probleem dat het touwtje om je nek gaat irriteren ken ik niet. Moet je veel bukken/hurken/kruipen/tijgeren/klimmen etc etc dan vind ik het vaak ook niet eens veilig. Met een verkeerde beweging kan zo'n handvat flink in je buik/borst drukken met zelfs ernstige gevolgen. Tevens kan het mes/sheath tegen je keel schieten als het los wordt gedragen (dus direct boven je t-shirt/trui).

De enige keren dat ik een "neckknife" draag is in de zomer als ik geen rugzak draag en geen jas. Tevens onder het t-shirt en dan met als voorkeur een roestvaste ivm zweet...:cool:

 

De volgende messen draag ik als "neckknife": BK-11. Mora, Victorinox (niet te dikke modellen), Endura Wave in een speciale custom made sheath, CRKT KISS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eerder de cold steel secret edge gehad, was een verdomd handig dingetje. Lekker plat model, goeie grip en je kan hem met 1 beweging eruit pakken.

[ATTACH=CONFIG]17439[/ATTACH]

 

En dat voor 45 euro.

 

Mooi ontwerp :( Vooral als je doorschiet met je hand. Gewoon gevaarlijk . Nergens een weerstand om dit doorschieten te voorkomen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi ontwerp :( Vooral als je doorschiet met je hand. Gewoon gevaarlijk . Nergens een weerstand om dit doorschieten te voorkomen :(

 

de taper gaat weg van het mes.. bij normaal gebruik zou er niet echt een probleem mogen zijn.

Mora Classics hebben ook niets om je hand weg te houden van de snede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom heb ik de Esee model 6 ook nog :). Heb je al een keuze kunnen maken?

 

ESEE Izula 2 op dit moment nog steeds. Wel blij met alle tips /meningen en ervaringen. De cold steel secret edge ook mooi maar met het er uit halen en dan je duim op de verkeerde kant zetten, dat lijkt mij een pijnlijke fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ESEE Izula 2 op dit moment nog steeds. Wel blij met alle tips /meningen en ervaringen. De cold steel secret edge ook mooi maar met het er uit halen en dan je duim op de verkeerde kant zetten, dat lijkt mij een pijnlijke fout.

 

als die scherp genoeg is voel je er niets van! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...