Ga naar inhoud
GENEGEERD

Reviewer gezocht Gransfors Brucks Small Forest Axe


dutch survival

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ben vanplan om de bovengenoemde bijl te gaan kopen, maar ik ben op zoek naar wat reviews, ik kon er nog geen vinden ook niet op het forum, wie zou er een kunnen schrijven?

 

Youtube staat vol met reviews van de Gransfors Brucks Small Forest Axe. Is dat niet voldoende voor een weloverwogen aankoop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de reviews op youtube nogal vaag, er word niet duidelijk gezegd wat hij aankan, en dit is juist mijn vraag, kan hij makkelijk mee in de rugzak? En tot hoegrote bomen/boompjes kan hij omhalen, tot hoe grote blokken hout kan hij splitten, en is hij ook goed voor precizer werk?

 

Ja, best wel een flink boompje, 15-25cm houd het wel op en ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon kopen. Krijg je geen spijt van :) Ik praat uit ervaring.

 

Same here!

 

En niet de fout begaan die ik maakte toen ik het bijltje voor het eerst vast had. Gewend aan de stompe bijltjes van de doehetzelf zaken liet ik even mijn duim over het snijvlak gaan. Een flinke jaap was het gevolg. Ze zijn vlijmscherp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Same here!

 

En niet de fout begaan die ik maakte toen ik het bijltje voor het eerst vast had. Gewend aan de stompe bijltjes van de doehetzelf zaken liet ik even mijn duim over het snijvlak gaan. Een flinke jaap was het gevolg. Ze zijn vlijmscherp.

 

Vandaar dat mijn duim nu ook gedeeltelijk gevoelloos is:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Om een hele review te maken gaat me tijdtechnisch gewoonweg niet lukken, maar wil best in het kort kwijt wat ik er van vind.

 

De Small Forest Axe is zoals het al zegt een kleine bosbijl. Veelzijdig in gebruik in het bos, maar wel voor de niet al te grote klussen. De bijl kan zeker in een flinke rugzak (in mijn Saracen zou ik zelfs nog moeten zoeken :)) en is verrassend licht in gewicht. De kwaliteit straalt er gewoon vanaf (idd vlijmscherp bij aanschaf) en je ervaart zeker wel het verschil met een budget bijltje in gebruik.

 

Voor in een SHTF een goede bijl om bij je te hebben als je onverwacht op pad moet. Je kunt er voor iedere dag prima je brandhout mee klaarmaken en kleine shelters bouwen. Thuis je eigen houtvoorraad op peil brengen is een brug te ver (de bijl houdt het wel vol, maar jij zeker niet).

 

Hoop dat je er wat mee kan. Ik vind de bijlen van Gransfors hoe dan ook een steengoede aanschaf (als je er het budget voor hebt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de reviews op youtube nogal vaag, er word niet duidelijk gezegd wat hij aankan, en dit is juist mijn vraag, kan hij makkelijk mee in de rugzak? En tot hoegrote bomen/boompjes kan hij omhalen, tot hoe grote blokken hout kan hij splitten, en is hij ook goed voor precizer werk?

 

Misschien is deze post over kleine bijltjes een hulp?

http://preppers.nl/forum/threads/2242-Review-De-strijd-der-keukenbijlen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen gransfors maar goede uitleg over maten

 

 

ik heb zelf de gransfors small voor hiking trips en zijn grotere broer die

ik nu veel mee neem. de small zoals eerder gezegd is echt een prima bijl voor het lichte werk

maar daar kun je ook een goed mes voor gebruiken. de grotere is echt de moeite waard

en veiliger in gebruik (uiteraard wel iets zwaarder)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry raycoupe, maar dan koop ik er zelf wel een en ga h gewoon gebruiken, het is niet zo dat ik geld teveel heb hoor:p

EN welke bijl bedoel je met "zijn grotere broer"? De scandinavian axe?

 

Je schrijft toch echt dat je een reviewER zoekt voor die bijl, maar ik snap wel dat je een review bedoeld. :p (Zo zie je maar weer dat een beetje correcte spelling wel belangrijk is)

 

Idd z'n iets grotere broer is de scandinavian forrest axe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 weken later...

Ik zelf heb de small forest axe, 1 wild life hatchets (+1 in back order) en de kleine outdoor axe van gransfors, allemaal heel mooi. De outdoor axe (0,5kg) is heel klein en heel licht, toen ik hem binnen kreeg dacht ik dat gaat het niet worden voor mij, maar wel handig voor in de BOB waar gewicht en ruimte toch ook wel mee spelen. Het is ook handig voor kleine taken zoals houtje splijten, en goed je kan er eventueel een boompje mee vellen, maar ik heb zelf zoiets dat je toch ook het gewicht van de bijl een beetje moet kunnen voelen. Het positieve ervan is de guard onder de bijl kop, om een beetje de klappen op te kunnen vangen. Dat zouden ze wel met allemaal mogen doen. Hij is zeker niet minder waardig dan z'n grotere broers, maar voor alles z'n plek. Toen kocht ik de small forest axe (0,9 kg) na veel reviews gelezen te hebben, en ja hij is heel mooi, een echte bijl, met een heel wat zwaardere kop (nou ja niet over dreven, maar je voelt het wel) en lange steel. Hij zou zeker in een grote rugtas kunnen passen, en is handig voor het meeste werk. Twee handig of 1 handig ermee werken kan zeker. Maar toch is dat meer in mijn opinie een base camp bijl, eentje die je niet de hele tijd mee rond zuil en die je op een vaste plek gebruikt. Gewoon een kleinere versie van een echte bos bijl. Toen kocht ik de wild life hatchet (0,6 kg) en heb er nog 1 in back order. Dat is het voor mij. De kop van de bijl is maar 0,1 kg meer dan de outdoor axe, maar je voelt het gelijk, de steel licht lekker in de hand, genoeg ruimte voor twee handig en 1 handig gebruik. Klein genoeg voor in de tas, maar zwaar genoeg om een goede impact mee te geven bij het gebruik ervan. Steel lengte is wel iets kleiner dan die van de outdoor axe (3cm), maar wel zoals ik al zei een zwaardere kop. Voor mij persoonlijk is de wild life hatchet de bijl om mee te nemen bij trekking/kamperen, zodat ik toch er alles mee kan doen. Zit ik echt op m'n totaal gewicht te letten dan zou ik gaan voor de outdoor axe, wil ik gaan base camping of het echte zware/ grof werk en kan ik het gewicht meenemen dan zou ik gaan voor de small forest axe. Dus in mij opinie ligt het er een beetje aan wat je ermee wil doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...