Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leiderschap in je post SHTF groep.


hakin9

Aanbevolen berichten

Gast Dick Berts

@ Martin. Mattheus 5:3: "Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen".

 

Ik ben niet zo Bijbel vast hoor, maar er staan wel behoorlijk wijze dingen in dat boek. Mijn mind zegt dat je gelijk hebt, maar mijn hart zegt, dat in mijn eentje overleven zinloos is.

Als simpelmind heb ik geen keus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hallo martin

 

Zet de bril van angst maar af sociale onrust komt er niet tot nauwelijks

Aankomende weekend een protest mars in Amsterdam,logische wat 100 duizend mensen leven onder armoe grens............nou die mensen ga je niet horen of zien *protest mars voor meer zon *

 

Gisteren was ik op school en waar praten mensen over ? ......................juist vakantie ........de ene gaat nog veder dan de andere ...........gezinnen waarvan bekend is dat ze niet rondt kunnen komen ...........hebben geld geleend voor deze vakantie ............mogelijk gelijk hun laste * Deze mensen verliezen in het najaar hun huis *

 

Bij de winkels/markt hoor je mensen daar over crisis ? Nee en waarom niet .............Vrij denken is bij ruim 90 % van de bevolking weg

 

Kijk naar Amerika dorpen/steden zijn leeg ............ de woningen willen de banken niet .............maar bevolking ook niet ............de bevolking gaat liever in een tentenkamp zitten .................De bevolking die nog wel een huis hebben worden dus afgeslacht door hongerig ? Nee dus ook niet

Ook daar geen sociale onrust ...............Vergeet niet dat bevolking VS zwaar onder drukt door leger/politie

 

Ook iets wat hier ook komt ...............Griekenland protest is voorbij bevolking trekt zich terug en leeft ook op straat

Dus hongerige bevolking gaat pas echt wat doen als de munt valt ?

Daar geloof ik helemaal niks van ..

 

En wij provincie Drenthe hebben meer volkstuintjes dan bevolking .............en wat doen arme ..............niks.........ze halen zelfs de gratis uien niet op bij de boer.......!!

 

kijk om je heen ........ De zombies komen niet bij jou ........... ze kiezen vrij blijvend het pad van onder drukking

Ach dat komt Elite wel goed uit .............dan de bijbel het boek met meeste verschrikkelijk verhalen ........die deel van bevolking die de bijbel volgt kan niet wachten ............... want ze kijken uit naar anti christen ..........om vervolgens een kern oorlog............en een bevolking gechipt en wel ........ te worden bevrijd door jezus !!

 

Groet Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen zijn van nature leiders en followers. Ik ga me daar niet erg druk over maken, pas als de leider in mijn ogen onrechtvaardige dingen zou doen.

Denk dat het zich aardig vanzelf wijst, de sterkste zal waarschijnlijk de leider worden, niet zozeer fysiek natuurlijk, maar wel qua daadkracht. Dat is ook nodig als er knopen doorgehakt moeten worden.

Voila Chinook en daar mee is alles gezegd. Leiders zijn niet die macho individuen, leider is een hij of zij die verantwoordelijkheid op zich neemt en daadwerkelijk voor het welzijn van een groep zorgt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

Gisteren was ik op school en waar praten mensen over ? ......................juist vakantie ........de ene gaat nog veder dan de andere ...........gezinnen waarvan bekend is dat ze niet rondt kunnen komen ...........hebben geld geleend voor deze vakantie ............mogelijk gelijk hun laste * Deze mensen verliezen in het najaar hun huis *

 

Bij de winkels/markt hoor je mensen daar over crisis ? Nee en waarom niet .............Vrij denken is bij ruim 90 % van de bevolking weg

Je mag daar niet boos op zijn. Dat noemt conditionering en die mensen weten dat zelf niet. TOT wanneer ze aan't verzuipen zijn.

 

Kijk naar Amerika dorpen/steden zijn leeg ............ de woningen willen de banken niet .............maar bevolking ook niet ............de bevolking gaat liever in een tentenkamp zitten .................De bevolking die nog wel een huis hebben worden dus afgeslacht door hongerig ? Nee dus ook niet

Ook daar geen sociale onrust ...............Vergeet niet dat bevolking VS zwaar onder drukt door leger/politie

Hmm dit klopt niet helemaal. Als een dorp leeg staat in de US heeft dit in veel gevallen te maken met economische en of natuurlijke rampspoed. En mensen die dan homeless zijn zijn ook niet zo dom om ergens te gaan wonen waar er toch geen toekomst is. En daar komt bij dat de meeste leegstand wel degelijk confisqueert is door banken. En geen sociale onrust? Zijn we occupy Wallstreet al vergeten?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo martin

 

Zet de bril van angst maar af sociale onrust komt er niet tot nauwelijks

..

 

Groet Jolanda

 

Misschien dat ik je post niet helemaal goed begrijpt , maar het is niet dat ik angst heb voor sociale onrust.

Het is een algemeen gegeven, dat zodra er honger ontstaat mensen een stuk minder beschaaft gedrag gaan vertonen.

Ik ga je de links maar besparen naar filmpjes waar mensen onder de voet worden gelopen tijdens het openen van een gaarkeuken, of waar mensen dood worden geschoten om de orde te handhaven tijdens distributie van 1 zak rijst per persoon.

 

Wat een enorme versterkende rol zou kunnen spelen is het wegvallen van heel veel zekerheden die men nu denkt te hebben.

(huis/kapitaal/pensioen/werk/voorzieningen/vakanties/sociale doelstellingen/eten)

 

Zodra een mens in een situatie komt waar hij niets meer te verliezen heeft, zal hij zich heel ander gedragen dan in de huidige situatie.

En ik denk ook, dat niet moet denken vanuit je hart, maar vanuit je verstand

 

Natuurlijk zou het geweldig zijn dat we elkaar allemaal helpen, en dat we bij een SHTF door samenwerking een mooie samenleving zullen opbouwen.

Maar mijn verstand zegt dat dit helaas niet ga gebeuren.

 

Denken vanuit je verstand.

Dromen vanuit je hart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag daar niet boos op zijn. Dat noemt conditionering en die mensen weten dat zelf niet. TOT wanneer ze aan't verzuipen zijn.

 

Hmm dit klopt niet helemaal. Als een dorp leeg staat in de US heeft dit in veel gevallen te maken met economische en of natuurlijke rampspoed. En mensen die dan homeless zijn zijn ook niet zo dom om ergens te gaan wonen waar er toch geen toekomst is. En daar komt bij dat de meeste leegstand wel degelijk confisqueert is door banken. En geen sociale onrust? Zijn we occupy Wallstreet al vergeten?

 

ik heb contact ook daar via internet .........helaas is het lam slagen gelukt *de dreiging daar kwa politie niet onder schatten *

kijk naar onze nieuws *wij krijgen veel nieuws niet * waarom niet ?

 

neem eens kijkje terug en zie de verandering in 10 jaar tijd

 

Een Politieke moord

Moordcomplot Pim Fortuyn ☆ 1/5 (Original)

http://youtu.be/-6mh430tDec

 

En de Moord op onze vrijheids uiting een teddybeer met een mening

 

Theo van Gogh praat over zijn dood (2003)

 

http://youtu.be/1DbyqwBskrY

 

En zulke mensen komen helaas niet meer voor .....................waarom eigenlijk niet ?

 

Groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik je post niet helemaal goed begrijpt , maar het is niet dat ik angst heb voor sociale onrust.

Het is een algemeen gegeven, dat zodra er honger ontstaat mensen een stuk minder beschaaft gedrag gaan vertonen.

Ik ga je de links maar besparen naar filmpjes waar mensen onder de voet worden gelopen tijdens het openen van een gaarkeuken, of waar mensen dood worden geschoten om de orde te handhaven tijdens distributie van 1 zak rijst per persoon.

 

Wat een enorme versterkende rol zou kunnen spelen is het wegvallen van heel veel zekerheden die men nu denkt te hebben.

(huis/kapitaal/pensioen/werk/voorzieningen/vakanties/sociale doelstellingen/eten)

 

Zodra een mens in een situatie komt waar hij niets meer te verliezen heeft, zal hij zich heel ander gedragen dan in de huidige situatie.

En ik denk ook, dat niet moet denken vanuit je hart, maar vanuit je verstand

 

Natuurlijk zou het geweldig zijn dat we elkaar allemaal helpen, en dat we bij een SHTF door samenwerking een mooie samenleving zullen opbouwen.

Maar mijn verstand zegt dat dit helaas niet ga gebeuren.

 

Denken vanuit je verstand.

Dromen vanuit je hart.

 

Dromen komen uit je verstand ,uit je hart komt de liefde/haat

 

Als het verstand je denken en handelen zal worden zo ontstaan zou er minder ellende geweest

Mensen reageren met woede/liefde/haat/jaloerse/ van uit hart

 

Dus in deze wereld dromen nog te weinig mensen een droom ,maar worden geleid door hun hart/emotie

 

Groet Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

""Wie is dan de baas? Jij als eigenaar van de BOL? Is iedereen even veel waard als persoon of maak je daar ook onderscheid in?

Wie neemt de beslissingen? Mag men hier tegenin gaan? wanneer wel en wanneer niet?""

 

Hier begon de eerste post mee

er is al veel gezegd maar steeds komt het ""medenzeggenschap sterk naar voren

zelf zie ik het als op een schip en dat is: er is maar 1 kapitein

het zou ff lekker zijn dat als je je bol helemaal voor mekaar hebt en er jaren aan gespendeerd hebt

dat dan de dag komt dat je "gasten"zeggen sorry wij vinden en hebben er over gestemd dat je beter kunt gaan

weet niet maar dan komt er een SHTF ineen SHTF

Link naar reactie
Delen op andere sites

""Wie is dan de baas? Jij als eigenaar van de BOL? Is iedereen even veel waard als persoon of maak je daar ook onderscheid in?

Wie neemt de beslissingen? Mag men hier tegenin gaan? wanneer wel en wanneer niet?""

 

Hier begon de eerste post mee

er is al veel gezegd maar steeds komt het ""medenzeggenschap sterk naar voren

zelf zie ik het als op een schip en dat is: er is maar 1 kapitein

het zou ff lekker zijn dat als je je bol helemaal voor mekaar hebt en er jaren aan gespendeerd hebt

dat dan de dag komt dat je "gasten"zeggen sorry wij vinden en hebben er over gestemd dat je beter kunt gaan

weet niet maar dan komt er een SHTF ineen SHTF

 

Hoi Partizan,

 

Ik ben dat zonder meer met je eens, dat niemand je BOL af mag pakken omdat ze je geen goede leider vinden.Omgekeerd betekend het niet dat het hebben van een BOL je een goede leider maakt, ook al hoor je dan wel tot de mensen die voldoende slim zijn om zich voorbereid te hebben. Persoonlijk denk ik dat wanneer je kiest om de gastvrijheid van iemand te accepteren, je je ook aan de regels houd van diegene. Wanneer die niet bij je passen kun je ervoor kiezen weg te gaan. Ik vraag me alleen af, hoe het jou zou vergaan wanneer jij in de BOL van iemand mag zijn die enorme blunders maakt en daarmee anderen in gevaar brengt. Mag hij dan toch blijven leiden en beslissen, of heb je dan de neiging om over te pakken om te redden wat kan? Probeer je een adviserende rol te krijgen? Of ga je weg? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten hoe ik zou reageren.

Slim zijn om te preppen, maakt je nog geen survival expert of strategisch genie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Partizan,

 

Ik ben dat zonder meer met je eens, dat niemand je BOL af mag pakken omdat ze je geen goede leider vinden.Omgekeerd betekend het niet dat het hebben van een BOL je een goede leider maakt, ook al hoor je dan wel tot de mensen die voldoende slim zijn om zich voorbereid te hebben. Persoonlijk denk ik dat wanneer je kiest om de gastvrijheid van iemand te accepteren, je je ook aan de regels houd van diegene. Wanneer die niet bij je passen kun je ervoor kiezen weg te gaan. Ik vraag me alleen af, hoe het jou zou vergaan wanneer jij in de BOL van iemand mag zijn die enorme blunders maakt en daarmee anderen in gevaar brengt. Mag hij dan toch blijven leiden en beslissen, of heb je dan de neiging om over te pakken om te redden wat kan? Probeer je een adviserende rol te krijgen? Of ga je weg? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten hoe ik zou reageren.

Slim zijn om te preppen, maakt je nog geen survival expert of strategisch genie.

 

Dank voor deze laatste posts, daarmee zijn we weer helemaal on-topic. Hoewel de andere posts ook interessant waren om te lezen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Ik vraag me alleen af, hoe het jou zou vergaan wanneer jij in de BOL van iemand mag zijn die enorme blunders maakt en daarmee anderen in gevaar brengt. Mag hij dan toch blijven leiden en beslissen, of heb je dan de neiging om over te pakken om te redden wat kan? Probeer je een adviserende rol te krijgen? Of ga je weg? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten hoe ik zou reageren.

Slim zijn om te preppen, maakt je nog geen survival expert of strategisch genie.

 

Wat een super hypothese Frank.

Hier komt alles wel bij elkaar.

Ik kan het me niet goed voorstellen, iemand die inziet dat hij moet preppen, de eerste weken, maanden overleeft en uiteindelijk een groep bij elkaar weet te brengen en houden, en dan kom ik of jij en wij zien hem 'blunders' maken en weten het, en zullen het wel even beter doen...

 

Als ik het omdraai en ben een van de bol bewoners dan mag je jezelf aanpassen of vertrekken..

We hebben het tot nu toe redelijk gedaan dus vertel ons niet dat jij het beter kunt?

 

Wat als er een dictatuur heerst en die persoon overleeft door macht, dan heeft die persoon het nog steeds niet slecht gedaan?

Alleen zou je nu kunnen proberen een pact te vormen met andere en de dictator omver werpen...

Reken maar dat die dictator je als nieuweling heel scherp in de gaten houd en bij elke twijfel zal ingrijpen..

Dan is weggaan veiliger?

 

Als de groep het door stom toeval overleeft heeft, kleine kans?

tja dan zou je zeggen dat je met voorstellen hoe het beter kan en bij elke fout laat zien dat het fout is en beter kan en zo het beter leiderschap kunt aantonen en krijgen, of adviserende rol?

 

Als laatse optie heb je de uber dictator, je brengt de vorige dictator efficient tot 'val' en je neemt het over....

 

wat ik zou doen?

Het hangt er enorm van af wat mijn eigen situatie is, is deze bol mijn laatste hoop op overleven, kom ik er toevallig langs tijdens een verkennings trip, krijg ik contact via de radio en wordt me gevraagt om hulp?

Is mijn eigen bol/groep ok, heb ik heel hard skills nodig, heb ik 100 dagen voorraad of nog voor 1 dag?

 

Ik zal dus geen antwoord kunnen geven ben ik bang, het is niet te vergelijken met mijn referentie punten en er zijn teveel afhankelijkheden..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de natuurlijke selectie de belangrijkste beslissingen zal nemen in deze. De eerste weken/dagen zullen onwennig zijn, maar na verloop van tijd komt ieders specialiteit of sterke kant naar boven en zal de taakverdeling gaan plaatsvinden dmv 'vergaderingen'. Aan de hand van deze vergaderingen en de opgedane ervaring met elkaar, zal er uiteindelijk een leider gekozen worden die knopen zal doorhakken.

 

Bij foute beslissingen zullen deze geëvalueerd worden en gecorrigeerd, en desnoods zal een nieuwe leider gekozen worden.

 

Grote kans dat een Alpha figuur deze rol zal vervullen, maar hierin zit ook weer onderscheid. Agressieve of Nuchtere Alpha...

Beide hebben zo hun voor- en nadelen.

 

Dis zijn situaties die je niet van te voren kunt inschatten vermoedt ik. Die moet je overkomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interressante stellingnames en aannames.

Om op het begin terug te grijpen, Als SHTF en je zit in je eigen BOL, waar je al jaren aan voorbereiding in hebt gestoken, en die ook nog eens zo groot is dat je daar een redelijke groep in kan herbergen, mag je ten minste een vooruitziende blik, toewijding en doorzettingsvermogen worden toegedacht. Geen slechte leiderschapskwaliteiten.

 

Voor de rest hangt het sterk af van het soort situatie waarin je je bevind. In een crisissituatie heb je een ander soor leider nodig als in een consoliderende of opbouwende situatie.

Ik ben goed in de eerste situatie, maar in de tweede werk ik liever op de achtergrond. Ik ben meestal niet bereid om zo diplomatiek of sociaal voelend te ageren.

Daarnaast is mijn ideale bol niet mijn privedomein, maar een koppeling van (prive)domeintjes waarbinnen iedereen doordrongen is van de voordelen die een sociale structuur met zich meebrengt.

Omdat de gemiddelde BOL in een agrarische of bosrijke omgeving zal liggen betekend dit dus ook dat je lokale binding nodig zult hebben.

Niets is ergen dan 3 hectare frans grondgebied met een vervallen boerderij daarop om bij SHTF tot de ontdekking te komen dat de "locals"je niet pruimen. Het is een illusie om te denken dat we het "na de zondvloed" wel allen afkunnen. Ik denk dat het grote voordeel van de komende crisis is dat het mensen leert om weer op elkaar te vertrouwen in plaats van op de overheid.

 

Neemt niet weg dat ik in zo een situatie graag een aantal mensen om me heen heb die ook voorbereid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

(...)

Mijn ideaal is, afhankelijk van de groepsgrootte, toch een 50-50 verhouding man-vrouw, waarbij dan het 'dagelijks bestuur' van de groep bestaat uit 4-8 mensen.

(...)

Dan gaan we allemaal schreeuwen en ruzie maken over WAT ER MOET GEBEUREN. Aangezien we allemaal heel redelijk zijn, houdt dit na een kwartier op en stelt iemand voor om (een) leider(s) aan te wijzen.

(...)

Om te voorkomen dat er nog bedacht moet worden wie De Leider is op uur U, en wat Het Grote Plan is, kun je natuurlijk nu al afspraken maken. (...)

 

"Nu al afspraken maken" lijkt mij wijs, en om eerlijk te zijn zal ik niet snel naar een groep gaan die dit niet al van te voren en duidelijk heeft uitgewerkt, want dan weet je wat er gebeurd (het wordt een dictatuur, of valt uit elkaar ?). Waar ik juist bang voor ben is de welwillende dictatuur, met een expert aan het hoofd die het wel echt goed weet, en die altijd goede adviesen geeft, luisterd naar de mensen, eerlijk is, niet opdringerig en altijd klaar is om in de voorste linie te vechten of terug te treden en een ander aan het hoofd te laten die iets beter kan. De ideale 'leider,' daar ben ik het bangste voor, want dat gaat maar 1 x goed (waarschijnlijk), wat als de 'wonder leider' dood gaat ? Dan heeft die groep (dat volk) geen enkele ervaring met zelf nadenken en de macht in toom houden. Dat wordt dus op termijn een dictatuur, en dan is het aftellen tot de misdadigers de baas zijn. Meteen een duidelijk plan hebben: iedereen heeft 1 stem en dat is de top-macht (dit is overigens ook natuurlijk, maar het is goed om het 'officieel' te maken zodat latere dictators er niet overheen gaan scheuren met "ja maar ... we hebben nu geen tijd voor een stemming, we dit we dat ...". En dan een glashelder democratische organisatie vorm die daar onder hangt. Ik zie meer in massale centrale raden, dus niet 4 a 5 man want ik ben bang voor een kleine ons-kent-ons oligarchische kliek en geetter. Liever een grote raad van 50 man/vrouw, zelfs al is de groep maar 200 man groot (dan kies je per 4 man dus 1 afgevaardigde, en hou die direct onder controle en zet af waar nodig, alle debatten en stemmingen openbaar.) De massaliteit van zo'n raad voorkomt kliekjesvorming in de top. Is er dan een snelle besluitvorming nodig, bijvoorbeeld bij een aanval ? Stel een oorlogs-opperhoofd aan, dit kan de raad doen; die kan meteen dictatoriale leger/verdedigingsbesluiten nemen die opgevolgt moeten worden, omdat de centrale raad dit zo heeft besloten en dus in wezen daar achter staat en het macht geeft. Centrale raad kan zo'n oorlogsopperhoofd ook weer meteen afzetten waar nodig.

 

Tja beetje creatief allemaal, maar ga eens kijken naar hoe je een hut bouwt, dat heeft ook zo zijn eigenaardigheden en slimmigheden, of hoe je een put slaat, of een dier vilt. Zo ook is het met de machtvraag in groepen, dit moet serieus genomen worden en op een slimme manier aangepakt (mijns inziens.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik vind dit wel een belangrijk draadje voor mensen met een groep. (misschien alleen net iets te oud)

 

Ik ben er zelf van overtuigd dat het voor een groep om belangrijke dingen te bespreken en te bepalen het best is om een klein groepje leiding gevende te hebben.

Tot nu toe heb ik alleen ervaring met een groep van een oneven aantal personen. Want anders heb je de kans dat je vast komt te zitten met stemmen.

 

Ook is het misschien een goed idee (hier heb ik nog geen ervaring mee) om bepaalde mensen die aan de leiding staan van bepaalde onderwerpen.

Zoals; Beveiliging, eten/landbouw enz.

Omdat de mensen die hier over gaan (in mijn mening) een belangrijke rol spelen in de groep.

En dus ook (in mijn ogen) een belangrijke onderdeel moeten zijn van de leidinggevende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms heb je iemand nodig die de knoop doorhakt;).

 

Dat doen we ook, met z'n allen. Een groep die goed op elkaar is ingespeeld & weet wat ze aan elkaar hebben, wat ieder zijn/haar specialiteit/skills zijn zal geen enkele moeite hebben met knopen doorhakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doen we ook, met z'n allen. Een groep die goed op elkaar is ingespeeld & weet wat ze aan elkaar hebben, wat ieder zijn/haar specialiteit/skills zijn zal geen enkele moeite hebben met knopen doorhakken.

Ik geloof je. Samenwerking qua oplossingen is een must. Maar er kan zich gerust een situatie voordoen waar lang niet iedereen het met elkaar eens is. Gekibbel zegmaar.

 

Hoe is jouw ervaring hierin?

 

c

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof je. Samenwerking qua oplossingen is een must. Maar er kan zich gerust een situatie voordoen waar lang niet iedereen het met elkaar eens is. Gekibbel zegmaar.

 

Hoe is jouw ervaring hierin?

 

c

 

 

Klopt, iedereen kan in sommige gevallen een eigen denk/kijkwijze hebben, je communiceert dan met elkaar i.p.v. kibbelen. We leven niet in een kippenhok... Alle denk/kijkwijzes worden dan opnieuw doorgenomen inclusief alle voor & nadelen. Een risicoanalyse noemt men dat;) Bij de tweede ronde kom je er echt wel samen uit, omdat je weet hoe een ieder tot zijn/haar denk/kijkwijzes gekomen is. Uiteindelijk draait het maar om 1 punt, iedereen zijn of haar veiligheid. Je gezin/familie/vrienden/mensen om je heen. Waar mogelijk combineer je ook denk/kijkwijzes, er zal altijd een oplossing komen waarbij een ieder zijn of haar veiligheid zoveel mogelijk gewaarborgd is. Zo niet, kies je als groep een andere richting.

 

Raak zoveel mogelijk bekend met de mensen waarmee je shtf ook graag door zou brengen, breng tijd met ze door, leer elkaar kennen, help elkaar & bouw een band op. Vertrouwen in elkaar is het belangrijkste dat er is!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...