Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eigen kasje


konijn

Aanbevolen berichten

mijn klapschep is echt verrassend sterk, ondanks dat ik gewoon blik heb gebruikt, ik denk dat door de ribbels en omdat hij gebogen is, en omdat ik de randen heb omgevouwen ( scherp ) maar ik ben er enorm blij mee, ik denk dat als hij eens kapot gaat dat het dan is omdat het gat waar het handvat doorheen zit zal uitscheuren, maar dat zien we dan wel weer.

 

voor de budgetters onder ons, klapschep kan gewoon van blik ;) geef je het meteen een tweede leven.

 

bedankt voor de leuke reacties iedereen.

 

dinsdag gaan er waarschijnlijk tomaatjes en paprika's in mijn kas, ik hou jullie op de hoogte.

 

ben nu nog bezig een bordje te maken waarmee ik met mijn loep ( nodig voor edelsteenkunde ) een naam in aan het branden ben ( cheapskate en millieuvriendelijk, pas wel bij mij :o )

 

ik heb om mijn tuintje ook nog een lage omheining gemaakt tegen de katten, hoop dat het werkt ( ook weer van gratis materialen die anders weggegooid zouden worden, stukken "klimplantgaas", heb ik ook nog een tweearmige hark van gemaakt, en daarmee haalde ik moeiteloos hele ladingen van die kleine worteltjes er uit )

 

leuke projecten ook iedereen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Goed bezig. Ik heb zelf mijn kasje recent ook afgemaakt (nouja mn vader met een beetje hulp van mij.)

 

Ook gebruik gemaakt van allemaal afval had ramen over van een verbouwing. Toch wel wat kosten gemaakt met name het dak moest ik iets mooier maken. Om de buren tevreden te houden. Ze zagen de plastic rand en dat irriteerdee ze. Ben waarschijnlijk een van de weinige mensen met een dubbelglas kas. En moet nog zien hoe effectief dubbelglas is het hoort ook warmte buiten te houden namelijk. Ik moet nog een keer een likje verf eroverheen doen en dan is het klaar.

 

Ook fotos voor het kasjes topic :)

 

WP_20150405_17_16_08_Pro.jpg.ace9228d5981831ab3fda9c4bd8781a9.jpg

WP_20150405_17_16_25_Pro.jpg.9f7682f0e0546e4e504388a89bf4774f.jpg

 

Heel vet!

 

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Omdat ik zelf een kas in mijn vensterbank heb staan (en de gewassen keihard groeien (stam slabonen gemiddeld 8 cm per dag) denk ik dat het (beter) werkt. Het laten afkoelen van een kas is eenvoudiger dan het opwarmen (raam open bijv.)

 

Hoe dan ook, ik heb je foto gebruikt voor een post op Preptalk. Deze staat er a.s. Woensdag op.

 

Facebook: https://www.facebook.com/preptalk2015?ref=hl

Twitter: https://twitter.com/Preptalk2015

@konijn, zie PB!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn mooi kasje . Maar een omheining tegen katten dat snap ik niet .

 

ik dacht misschien helpt het tegen de katten, die schijten m'n hele tuin onder, en ik dacht misschien dat een soort omheining ze tegen houd, het zal het in elk geval er niet makkelijker op maken om in mijn tuintje te schijten :D. weet niet of het werkt maar het geeft ook een iets knusser gevoel zo'n tuinhekje, alhoewel dit meer lijkt op een wat klein uitgevallen gevangenisomheining maar ach, een hekje is een hekje.

 

dhad als tip van een buurman nog gehoord dat koffieprut strooien ook kan helpen, omdat katten dat een vreselijke geur zouden vinden, en dan de combinatie van hek en prut zou ze misschien wel helemaal afschrikken, en ik heb geen omgewoelde grond meer gezien, hoewel die beesten er ook geod in zijn hun "sporen" weer helemaal af te dekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn Ik zet alle stukken waar nog weinig in staat gewoon vol met kleine takjes die recht overeind in de grond staan en dat werkt perfect. Dat staat dan gewoon te vol voor die beesten. De grond wat vochtig houden werkt ook, katten houden namelijk niet van een 'natte kattenbak', dus zullen ze er ook wat minder snel over heen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zefanja,

 

bedankt voor de tips, die ga ik zeker uitproberen. ik was namelijk ook al bang hoe ik het moest doen als ik net gezaaid had want als die katten beginnen te graven ligt alles door elkaar :rolleyes:. maar goed

en wat ik had gehoord van strooien met koffieprut ( want katten houden niet van die sterke geuren ) heeft maar weinig geholpen, daar ik vandaag weer een redelijk recente "boodschap" er uit heb kunnen vissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn Vergeet dan ook niet om iets als escargo te strooien; het zou jammer zijn als het je lukt om de katten er van af te houden, dat die verrekte slakken er mee vandoor gaan. (Een doorgetrokken streep van vaseline werkt trouwens ook fantastisch bij potten waar je vaak slakken bij hebt zitten. Daar houden die krengen ook niet van.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn Vergeet dan ook niet om iets als escargo te strooien; het zou jammer zijn als het je lukt om de katten er van af te houden, dat die verrekte slakken er mee vandoor gaan. (Een doorgetrokken streep van vaseline werkt trouwens ook fantastisch bij potten waar je vaak slakken bij hebt zitten. Daar houden die krengen ook niet van.)

 

hoezo niet eigenlijk? denken dan zelfs de slakken dat het hen te slijmerig is? ( ;) ) grappig dat dat werkt. ik heb ooit geprobeert een voorraadje versnipperde schelpen te krijgen maar ik kon niet genoeg schelpen en eierschalen vinden. maar ja dat zou best zuur zijn, ik heb in mijn stukje moestuin nog geen slakken gezien maar ik de rest van de tuin wel, dus het is een gevaar.

 

bedankt voor de tips ( nogmaals )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

@Range

@konijn

@Geert

 

Bedankt voor positieve reacties. Kudos naar mn pa btw. Ik ben wat minder handig. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling om de kas zo groot te maken. Maar als je geen glas kunt bewerken heb je toch wat minder keuze.

 

Wat betreft dubbelglas en sneller of langzamer groeien. Ik weet het nog niet zo of dubbel beter is dan enkelglas. Wat me wel opvalt dat planten buiten de kas aanzienlijk harder groeien. Maar eingelijk is het nu al een beetje aan de late kant voor groeien in een kas. Wat er in staat begint ondertussen wel te groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range

@konijn

@Geert

 

Bedankt voor positieve reacties. Kudos naar mn pa btw. Ik ben wat minder handig. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling om de kas zo groot te maken. Maar als je geen glas kunt bewerken heb je toch wat minder keuze.

 

Wat betreft dubbelglas en sneller of langzamer groeien. Ik weet het nog niet zo of dubbel beter is dan enkelglas. Wat me wel opvalt dat planten buiten de kas aanzienlijk harder groeien. Maar eingelijk is het nu al een beetje aan de late kant voor groeien in een kas. Wat er in staat begint ondertussen wel te groeien.

 

Het is wel belangrijk om te luchten en dat insecten er in en eruit kunnen voor de bestuiving. Het kan ook eraan liggen of ze wel genoeg zon licht krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een update

 

heb gisteravond een paar plantjes die ik van zaadje af aan in mijn kasje heb opgekweekt uitgeplant. ik heb nu de radijsjes, sugar snaps ( suikererwt ) en komkommer in de tuin zelf staan, de spaanse peper, rode biet en bieslook laat ik nog even aankomen ;).

 

ik las alleen tot mijn schrik gisteravond ( toen ik zocht op plantafstand voor komkommer ) dat een komkommer een enorme plant kan worden ( was ergens ook wel logisch maar had er nog niet eerder bij stil gestaan ) en toen vond ik het juist weer bijna een beetje jammer dat alle 4 de zaadjes het hebben gedaan. ik heb nu 2 plantjes in de tuin zelf staan en heb voor de zekerheid de andere twee allebei in een potje gezet ( een gemiddelde plantenpot )

 

heeft iemand ervaringen met komkommer uit eigen tuin? schijnt ook dat als ik ze buiten de kas bewaar dat de komkommers dan knobbelig kunnen worden, beïnvloed dit de smaak?

ik wist niet helemaal waar ik aan begon, ik kreeg de zaadjes van een kennis die nu inmiddels bijna 2 jaar als moestuinnier erop heeft zitten, misschien dat we allebei iets te overenthousiast waren met die komkommer, maar ik dacht daarom vraag ik naar ervaringen want google kan zoveel zeggen ( meestal wel aardig goed maar eigen ervaringen zijn toch een stuk beter natuurlijk ).

 

ik was er wel blij mee dat ik die zaadjes kreeg, ik zat zelf op laag budget en dit is een stuk beter als toen ik vorig jaar met mijn tuin begon, toen heb ik een heel jaar verspilt aan het wachten op kropsla die nooit opkwam. maar nu heb ik een kas en gaat het allemaal wat beter :D.

 

bedankt nog voor alle feedback e.d.

 

was ook wel erg grappig te merken dat als ik mijn hand ín de kas hield dat het daar gewoon echt een stuk warmer aanvoelde :o ( it works )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zefanja,

 

bedankt voor de tips, die ga ik zeker uitproberen. ik was namelijk ook al bang hoe ik het moest doen als ik net gezaaid had want als die katten beginnen te graven ligt alles door elkaar :rolleyes:. maar goed

en wat ik had gehoord van strooien met koffieprut ( want katten houden niet van die sterke geuren ) heeft maar weinig geholpen, daar ik vandaag weer een redelijk recente "boodschap" er uit heb kunnen vissen.

 

Ik heb dat probleem ook wel eens.

 

Een oplossing die ik toepas is gewoon een oud stuk gaas dat je over je zaaibed zet (dus horizontaal, niet verticaal). Ik plooi het dan zodanig dat het een beetje van de grond staat (zo ongeveer tussen de 5 en 10 centimeter)

Door het gaas kan gewoon licht, lucht en water, maar de katten kunnen er niet onder kruipen, en er ook niet over lopen.

En als de zaailingen groot genoeg zijn kan je het gaas er gewoon af halen.

 

Met wat geluk vind je zoiets wel van iemand die een oude afsluiting afbreekt, of in een containerpark in de afvalcontainer.

 

Er zijn ook ultrasoontoestellen, en van die reukkorrels, maar dat zijn eigenlijk allemaal veel te dure oplossingen. En ze werken ook maar tijdelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een komkommer kan groot worden ja. Het is een klimmer, dus je moet de plant ondersteunen met een hekje of zo. Dat is ook plaatsbesparend natuurlijk. Het zijn ook gulzige planten, ze hebben veel water nodig. Tegen het einde van de zomer zullen de planten waarschijnlijk meeldauw ontwikkelen. Dat kan geen kwaad, tegen dan kan je geen komkommer meer zien ��

 

Rode biet en bieslook kunnen buiten hoor. Spaanse peper kan je inderdaad best nog even achter glas houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...