Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Flow

Nederlandse overheid wil af van de WAS-sirene

Recommended Posts

Even wat praktische informatie gewenst...

Nu blijkt wel, tijdens de stroomstoring in Noord Holland op 27 Maart 2015, dat we enorm kwetsbaar zijn. Zeker als je dan bedenkt dat de overheid van plan is om de WAS-palen definitief te verwijderen.

Ik kan me namelijk bedenken dat tijdens zo'n grote stroomuitval er van alles mis kan gaan, vrachtwagens die op elkaar botsen vanwege niet werkende straatverlichting bijvoorbeeld. Als zo'n vrachtwagen nou eens toxische vloeistoffen vervoerd, en lek raakt in het getroffen gebied. Dan is er dus niets ... NIETS wat de omgeving kan waarschuwen!

Ik heb wat informatie opgezocht over WAS-sirenes, en wat ik er van begrijp, is dat het ook mogelijk is om gesproken berichten over dit systeem te sturen. Maar ik krijg dit nergens bevestigt. Kan iemand mij hierin een duidelijk antwoord geven?

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Kan iemand mij hierin een duidelijk antwoord geven?
Lijkt me een goede vraag voor de gemeente. Die zouden moeten kunnen weten hoe en wat ze met het systeem kunnen(jaja, ik blijf voorzichtig in mijn veronderstelling)

Deze post delen

Nu even mijn mening. :)

De palen hebben op zich totaal geen nut, zonder aanvullende informatie.

Aan de andere kant denk ik dat we ze wel moeten behouden.

Een voorbeeld:

Een een jaar of 3 geleden gingen hier de sirenes af, dus als braaf burger RTV Noord-Holland aan gezet.

Alleen maar vrolijke muziek en informatie over uitjes.

(Nu heb ik hier een P-2000 ontvanger dus wist ik wel wat er aan de hand was. Er was een grote brand waarbij nog al veel gevaarlijke stoffen vrijkwamen.)

Iedereen vroeg zich af wat er aan de hand was en aangezien er geen opvolgende info vrij kwam, ging het leven z'n gewone gangetje. Hier in de wijk zaten we toevallig niet onder de wind van de brand.

Later heb ik geïnformeerd waarom er geen berichten op RTV-NH geweest was. Bij RTV-NH kreeg ik te horen dat zij ook niet geïnformeerd waren.

Een ander puntje bv is:

Ik woon op -5 mtr NAP stel dat er door een/de storing een gemaal water in zou laten, dan heb ik een probleem

Ook staan er op diverse plaatsen in de polder hevels open om water in te laten, dat, in combinatie met een gemaal wat water in zou laten geeft wel een serieus probleem

Dan zeggen de sirenes alleen maar dat je naar binnen moet en ramen en deuren sluiten. Terwijl het ren voor je leven zou moeten zijn.

Met de stroomstoring van afgelopen 27 maart, viel alles in 1 keer uit.

Geen landlijnen, maar ook geen mobiel verkeer. Toevallig was de storing zo groot dat de landelijke zenders op noodstroom over moesten gaan, en daardoor werd er gelijk melding van gemaakt.

Mijn gevoel zegt ook dat P-2000 er geheel of gedeeltelijk uit lag, ik heb gedurende de storing nl. geen meldingen binnen gekregen.

Op de radio krijg je dan te horen dat je op de hoogte van de storing gehouden kunt worden via Twitter enz. Maar dat werkt niet als alle netwerken er uit liggen.

Dat NL-Alert werkt ook niet goed, want dat werkt nog steeds niet op 4G. Mijn oude toestellen doen het wel, de nieuwe niet.

Wat ik me alleen afvraag is, zouden de sirenes eigenlijk wel gewerkt hebben als het nodig was geweest. Er werd namelijk ook altijd beweerd dat het mobiele net nog een paar uur zou functioneren.

Hier was het op hetzelfde moment gedaan met het mobiele net.

Mijn conclusie is dus eigenlijk dat er zelfs meerdere systemen naast elkaar moeten functioneren.

Groetjes

(let niet op het warrige in mijn verhaal, ik ben geen schrijver)

Deze post delen

Vers van de pers:

De tweede kamer heeft vanavond besloten dat het kabinet moet waarborgen dat de luchtalarmsirenes pas mogen worden uitgeschakeld als NL Alert een ruim bereik heeft, stabiel werkt, én er voor kwetsbare groepen alternatieven zijn.

attachment.php?attachmentid=17993&stc=1

De motie die vanavond aangenomen is:

MOTIE VAN HET LID WOLBERT

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de regering overweegt om de alarmering door middel van sirenes medio 2017 te beëindigen en te vervangen door NL-Alert;

constaterende dat er bij eerdere controleberichten veel klachten waren over het niet of laat ontvangen van NL-Alert berichten;

overwegende dat het bereik van NL-Alert ’s nachts een stuk kleiner zal zijn omdat veel mensen hun mobiele telefoon dan uitzetten;

overwegende dat het gebruik van een mobiele telefoon voor alarmering juist voor kwetsbare groepen als ouderen problematisch kan zijn en hiervoor nog geen alternatieven ontwikkeld zijn;

verzoekt de regering, de alarmering door middel van sirenes niet te beëindigen voordat NL-Alert een zeer ruim bereik heeft, stabiel functio-neert en door gebruikers vertrouwd wordt, en er voor kwetsbare groepen alternatieven zijn; verzoekt de regering voorts om, het voornemen tot beëindiging van het gebruik van sirenes aan de Kamer voor te leggen voordat er een definitieve beslissing wordt genomen,

en gaat over tot de orde van de dag. (bron)

Oorspronkelijk is vorig jaar besloten dat per 2017 de luchtalarmsirenes buiten bedrijf zouden worden gesteld.

Het besluit om te stoppen met de luchtalarmsirenes is eind vorig jaar al genomen door toenmalig minister Ivo Opstelten van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Hij heeft het voorgelegd aan de voorzitters van de veiligheidsregio's, die nu bekijken hoe snel gestopt kan worden. Mogelijk is dat per eind 2017. De huidige sirenegeluiden worden afgegeven door 4283 zogenoemde WAS-palen. Hoewel met de afschaffing geen bezuiniging is beoogd, kost dat jaarlijks 3,6 miljoen euro. (bron)

Achtergrondinfo over de sirenes: hier.

Nu moet de regering die motie natuurlijk nog wel uitvoeren. :cool:

BP

PS: Vraag mij overigens niet om een boom om te zagen, een pijl en boog te maken of een konijn te slachten... #big fail if you ask Bunkerprepper to perform such basic SC skills confused.png Daarom: //learning mode maximum on.

Of in softwaretaal: while ( ! ( succes = try ( ) ) )

• Leuk 1

Deze post delen

Bizar eigenlijk ..... er wordt maar uitgegaan van het feit dat IEDEREEN een computer en een smartphone heeft ....

Die sirenes zijn voor alles en iedereen .... dat NLalert is er alleen voor de mensen met een mobiele telefoon ..... best een kromme gedachte.

Hoe dwing je mensen in een postie......

Deze post delen

zo'n luchtsirenes bieden toch meer zekerheid dan zo'n systeem als nl alert.

simpelweg omdat niet iedereen een telefoon heeft of de telefoon uitstaat al dan niet zelf gekozen(we hebben het allemaal al meerdere keren meegemaakt dat de batterij leeg is) of er zijn problemen met het gsm netwerk etc

Deze post delen

Hier hebben we trouwens geen voor zover ik weet.

Ik heb begrepen dat men erover gesproken heeft om de WAS sirenes op te nemen in het Antenneregister (zie hier voor de prachtige digitale kaart).

Dat schijnt destijds afgeketst te zijn omdat de WAS sirenes toch worden uitgefaseerd. Nu ze de boel langer in de lucht moeten houden heb je best kans dat je binnenkort mogelijk toch een extra icoontje ziet verschijnen. :o

BP

Deze post delen

Interessant. Waar heb jij kunnen vinden dat deze motie aangenomen is?

Ehm.... ehm... ik hoor wel eens wat dingen en sta op wat verschillende 'mailinglijsten' als het gaat om communicatie en zo. :)

Ik weet niet wanneer dit op parlando of de vaste sites van de Tweede Kamer te vinden is.

Als het goed is, is de kamer vandaag met reces gegaan. De amtenaren hebben nu dus alle tijd om alle moties en debatten even bij te werken en dan zal het vanzelf ook op de website van de Tweede Kamer of Parlando komen... hoop ik...

Update 22:57 uur:

Ok. ok.. dat kan ik natuurlijk niet hebben. Arghh....

De vaste link voor het terugzoeken van moties is deze.

De vaste link voor het terugzoeken van stemmingen in de Tweede kamer is deze.

Found it: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2015Z08053&did=2015D16383

attachment.php?attachmentid=17995&stc=1

BP

Deze post delen

Oh dat is ook leuk, dan kan een slimme hacker allerlei lollige alerts verspreiden :).

Alles maar met software oplossen, je zou denken dat je zelf wel een softwareprogrammatje kan schrijven die keer op keer betere beslissingen neemt dan die multimiljarden kostende overheid.

Deze post delen

Waarom blijven die sirenes niet.

Ik heb een mobiel waar NL-Alert niet op mogelijk is.

En een hacker kan er inderdaad smerige grappen mee uithalen als ie het systeem binnenkomt.

Desnoods bouw ik me nuclear sirene bovenop me dak :p

Deze post delen

hebben die dingen eigenlijk ooit hun nut al eens bewezen?

Ach, wat is nut. Ik heb in 14 jaar tijd nu drie keer een situatie gehad waarbij ik het zinvol vond dat de sirenes gingen. Een keer toen er in Vlaardingen een vissersschip in brand stond en mijn woning precies in de rook lag. Door de sirenes kon ik heel kort na het uitbreken van de brand maken dat ik op een plek kwam waar de rookpluim niet kwam. Een jaar of wat geleden was er een lek in een pijpleiding. Dat was hemelsbreed een paar 100 meter bij mij uit de buurt. Linkje

En dan hebben we natuurlijk nog het Chemie Pak incident waarbij de rookpluim over de Hoekse Waard kwam. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het eerder via de 27MC had gehoord dan dat ik de sirenes hoorde, maar ook hier hadden de sirenes wel degelijk nut.

Mijn filosofie met de sirenes is eigenlijk wel. Hopen dat iedereen naar binnen gaat en ramen en deuren sluit, dan maak ik dat ik wegkom zodra duidelijk is wat er aan de hand is.

Deze post delen

Ach, wat is nut. Ik heb in 14 jaar tijd nu drie keer een situatie gehad waarbij ik het zinvol vond dat de sirenes gingen. Een keer toen er in Vlaardingen een vissersschip in brand stond en mijn woning precies in de rook lag. Door de sirenes kon ik heel kort na het uitbreken van de brand maken dat ik op een plek kwam waar de rookpluim niet kwam. Een jaar of wat geleden was er een lek in een pijpleiding. Dat was hemelsbreed een paar 100 meter bij mij uit de buurt. Linkje

En dan hebben we natuurlijk nog het Chemie Pak incident waarbij de rookpluim over de Hoekse Waard kwam. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het eerder via de 27MC had gehoord dan dat ik de sirenes hoorde, maar ook hier hadden de sirenes wel degelijk nut.

Mijn filosofie met de sirenes is eigenlijk wel. Hopen dat iedereen naar binnen gaat en ramen en deuren sluit, dan maak ik dat ik wegkom zodra duidelijk is wat er aan de hand is.

ik woon dan blijkbaar in een rustig gebied, ik heb die dingen nog nooit gehoord m.u.v. natuurlijk elke eerste maandag van de maand. ik vraag me af of "de mensen" weten wat ze in zo'n geval moeten doen en dan adequaat reageren.

Deze post delen

ik woon dan blijkbaar in een rustig gebied, ik heb die dingen nog nooit gehoord m.u.v. natuurlijk elke eerste maandag van de maand. ik vraag me af of "de mensen" weten wat ze in zo'n geval moeten doen en dan adequaat reageren.

Dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Ik denk echter dat het goed is dat ze nog niet vervangen worden door een onbetrouwbaar systeem. In ieder geval in het gebied waar ik nu woon. En hoewel ik hier wel weg wil, moet ik zeggen dat ik van de drie keer dat ik de sirene nuttig vond ik twee keer in een dorpje in de Hoekse Waard woonde zonder grote industrie vlak in de buurt. Nederland is echter klein en er staan soms op de meest onverwachte plekken gevaarlijke objecten. Kijk maar eens op de risicokaart.

Deze post delen

Dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Ik denk echter dat het goed is dat ze nog niet vervangen worden door een onbetrouwbaar systeem. In ieder geval in het gebied waar ik nu woon. En hoewel ik hier wel weg wil, moet ik zeggen dat ik van de drie keer dat ik de sirene nuttig vond ik twee keer in een dorpje in de Hoekse Waard woonde zonder grote industrie vlak in de buurt. Nederland is echter klein en er staan soms op de meest onverwachte plekken gevaarlijke objecten. Kijk maar eens op de risicokaart.

ja, ik twijfel aan het nut van die dingen, maar begrijp ook dat de alternatieven (nog) niet goed genoeg zijn, dus wat dat betreft doorgaan met die dingen.

en ja, er liggen hier in nederland altijd risico's op de loer, denk echter dat veel mensen dat niet beseffen.....

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...