Ga naar inhoud
GENEGEERD

{DIY] Zelf houtskool maken


spechtje

Aanbevolen berichten

Omdat ik een boel afvalhout over had waar ik vanaf wilde heb ik eens goed nagedacht hoe ik daar nuttig gebruik van kon maken.

 

Allereerst, onder afvalhout verstaan we in dit geval snoeihout, dus geen hout verkregen uit afbraak van gebouwen met verf(resten), houtbeschermingsmiddelen (verdelging van houtworm, schimmels) en ook geen geïmpregneerd hout.

Het was puur een hoop snoeihout die er ondertussen al bijna twee jaar lag, en daardoor ook al redelijk droog was. Hoofdzakelijk verkregen door in het verleden weg snoeien en verwijderen van Amerikaanse Vogelkers, een soort die zich nogal invasief gedraagt, en die in dit geval een beetje moest ingeperkt worden om de lokale flora (vooral inlandse zomereik dan) een kans te gunnen.

 

Ok, zover wat het hout betreft.

 

Dus verbranden, maar wel op 1 of andere manier die energie nuttig gebruiken.

 

Daarom dacht ik eens zelf te proberen houtskool te maken. Na wat op het net te hebben zoeken besloten te werken met een vat in een vat.

Ik weet er zijn andere manieren zoals in een kuil, en deze volledig afdekken zodat er geen zuurstof meer aan kan enz.

 

Maar voor mij persoonlijk vond ik deze methode het meest geschikt.

 

Dus twee ijzeren vaten voor een eerlijke prijs aangeschaft op 1 van de welbekende tweedehands websites.

 

Een groot van 200 liter, en een kleiner van ik dacht 100 liter, maar daar ben ik niet zeker meer van. Kan ook minder zijn, maar doet er niet toe, het principe blijft hetzelfde.

 

In het grote vat onderaan een aantal ronde gaten gemaakt, voor de aanvoer van lucht.

 

attachment.php?attachmentid=17244&stc=1

 

Dan het kleinere vat volledig gevuld met gekliefde plankjes, afkomstig van oude goed droge paletten.

 

attachment.php?attachmentid=17245&stc=1

 

Vervolgens het deksel op dit vat geplaats met een klemring zodanig dat het goed op zijn plaats blijft. In dit deksel zijn een aantal gaatjes geboord om het gas uit het te verkolen hout te laten ontsnappen. Eerst is dat waterdamp, die vrij komt onder wat rook lijkt, daarna zijn dat vluchtige organische stoffen (het zogenaamde houtgas). Dat houtgas wordt door het vuur in de omringende ton onstoken, en je ziet het dan ook branden (zie verder)

 

attachment.php?attachmentid=17246&stc=1

 

Dan klein (bruinrood) vat in groot (blauw) vat geplaatst, en de fik erin. Eerst had ik nog wel wat rookontwikkeling omdat het de eerste keer was dat ik die vaten gebruikte en de verf er dus nog moest afbranden.

Op de eerst volgende foto zie je dat er al vrij snel rook uit de geboorde gaatjes komt, dit is dus vocht dat nog in het hout zit dat er uitgekookt wordt. Ondanks dat het hout al lange tijd gewoon luchtgedroogd is, bevat het dus nog altijd een hoeveelheid restvocht.

 

attachment.php?attachmentid=17248&stc=1

 

attachment.php?attachmentid=17249&stc=1

 

Na verloop van tijd, toch wel een uurtje stoken verdwijnt stilletjes aan de rook die uit de gaatjes ontsnapt en wordt deze vervangen door houtgas dat ontbrandt.

Je ziet dan ook vlammetjes branden boven de gaatjes, en je hoort (zeker in het begin) het gas met een geraas uit het binnenste vat ontsnappen.

 

attachment.php?attachmentid=17251&stc=1

 

Als dan na nog enige tijd stoken de vlammetjes verdwijnen wil dat dus zeggen dat er geen houtgas meer vrij komt en het proces dus afgelopen is.

Ik heb dan het vuur in de buitenste ton gewoon laten doven en het even laten afkoelen tot het met behulp van een paar goede lashandschoenen het mogelijk was van de binnenste ton uit het 'stookvat' te halen zonder mij te verbranden uiteraard.

Dan het roodbruine (dat ondertussen niet meer roodbruin is uiteraard, lak is er afgebrand) laten afkoelen, en ook het deksel afgedekt. Dit omdat er geen lucht en dus ook geen zuurstof in kan. Door de hitte kan de houtskool als je het vat te snel opent, of als er zuurstof aankan nog spontaan ontbranden. En dan is je moeite uiteraard voor niets geweest.

Het was wel zeer duidelijk merkbaar dat het vat dat de houtskool bevatte, nu een pak minder woog. Een behoorlijk deel van het gewicht van 'droog' hout blijkt dus toch nog uit water en vluchtige bestanddelen te bestaan.

 

Na het vatje ongeveer twee uren te hebben laten afkoelen was dit het resultaat. Netjes en volledig door en door verkoold.

 

attachment.php?attachmentid=17252&stc=1

 

Als laatste dan een foto van een volledig verkoolde 'houtstaaf' tov het origineel, en een doorgebroken exemplaar zodanig dat je goed kan zien dat het hout volledig door en door verkoold is.

 

attachment.php?attachmentid=17253&stc=1

 

En waarom nu houtskool, uiteraard voor de BBQ van de zomer.:)

 

Maar ook omdat ik het eens wilde proberen, en omdat houtskool uiteraard nog vele andere "nuttigere" toepassingen kent.

 

Zo weet ik dus dat ik het kan maken en hoe ik het moet maken als het nodig moest zijn.

 

Ik hoop dat er mensen zijn die iets hebben aan deze info.

 

Spechtje

  • Leuk 11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Fantastisch. Zijn jou tonnen nog meerdere malen bruikbaar of zijn die stuk gebrand? En zou het mogelijk zijn om van jou snoeihout houtskool te maken in plaats van palet hout ?

 

Hout is hout.

groen hout duurt gewoon wat langer voordat je het vocht er uit hebt gekregen, en moet je dus wat langer voor stoken :)

 

en tonnen zijn meestal wel een paar keer te gebruiken, het grootste probleem is vooral roestvorming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

super verslag.

in plaats van de kleine gaatjes in de rode ton zou je hierop een kogelkraan oid kunnen monteren

goed stukje buis er aan , gasslang aansluiten , oude butagas brander erop aansluiten en je hebt je aardappels gratis gekookt.

levert het houtskool project je nog eens een besparing ook op.

zijn maar hersenspinsels die bij mij rondgaan die nog steeds geen tuivoering hebben gehad.

internet staat vol met info hierover

van brander tot brandstof voor aggregaat of noem maar op.

zelfs kan je het gas opslaan in gasflessen met behulp van een compressor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hout is hout.

groen hout duurt gewoon wat langer voordat je het vocht er uit hebt gekregen, en moet je dus wat langer voor stoken :)

 

en tonnen zijn meestal wel een paar keer te gebruiken, het grootste probleem is vooral roestvorming.

 

Dat klopt, maar als je nat hout gebruikt heb je veel meer energie nodig om het vocht eruit te krijgen en duurt het proces veel langer. Ook heb je veel meer rookvorming, en dat wilde ik nu ook weer niet. Ik heb geen zin dat er iemand omwille van ergens een rookpluim hier in de buurt de politie of zo belt omdat hij of zij denkt dat ergens een brandje woedt.

Door al goed droog hout te gebruiken heb je al een deel van het proces door de zon en de wind laten uitvoeren.

En inderdaad, eens de lak van die vaten is gebrand, roesten ze vrij snel als je ze nat laat worden. Als je ze gewoon laat afkoelen, en ergens droog wegplaats, kunnen ze echter wel vrij lang mee.

Zeker niet buiten laten staan zodat er regenwater in blijft staan want dan roesten ze extreem snel door.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
super verslag.

in plaats van de kleine gaatjes in de rode ton zou je hierop een kogelkraan oid kunnen monteren

goed stukje buis er aan , gasslang aansluiten , oude butagas brander erop aansluiten en je hebt je aardappels gratis gekookt.

levert het houtskool project je nog eens een besparing ook op.

zijn maar hersenspinsels die bij mij rondgaan die nog steeds geen tuivoering hebben gehad.

internet staat vol met info hierover

van brander tot brandstof voor aggregaat of noem maar op.

zelfs kan je het gas opslaan in gasflessen met behulp van een compressor

 

Gas opslaan. Interessant. Weet jij hoe?

 

Koken kan direct he, op zo'n hete ton. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja . Hoe voeg je brandstof bij in de blauwe ton of was dat niet nodig .

 

Ja, je blijft constant stoken tot je ziet dat er geen houtgas meer uit de binnenste ton komt, dan kan je er vanuit gaan dat het hout volledig verkoold is.

 

En ik heb het inderdaad langs boven tussen de twee vaten toegevoegd. Dus constant hout in stukken breken en er tussen gooien.

Arbeidsintensief, en zorgen dat je je niet verbrand.

Maar ik ga er van uit dat in een SHTF situatie arbeid spotgoedkoop zal zijn, het principe time is money niet meer van tel zal zijn. Kwaliteit en duurzaamheid zal des te belangrijker zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fantastisch. Zijn jou tonnen nog meerdere malen bruikbaar of zijn die stuk gebrand? En zou het mogelijk zijn om van jou snoeihout houtskool te maken in plaats van palet hout ?

 

Ik heb gewoon palettenhout gebruikt, omdat ik nog een deel oude beschadigde paletten had liggen, je moet roeien met de riemen die je hebt niet waar.

Maar je kunt uiteraard ander hout gebruiken.

Alleen zou ik geen geverfd of gebeits gebruiken, dat zitten die verontreinigingen achteraf in je kool.

Je moet alleen zorgen dat je vat zo goed mogelijk gevuld is, hoe minder zuurstof er nog inzit hoe beter, anders kan het intern ook verbranden.

En hoe dikker je stukken hoe langer het duurt eer ze volledig door en door verkoold zijn.

Dus dit was een compromis, tussen wat ik beschikbaar had, dan die plankjes nog eens in repels van enkele centimeters gekloofd, om het proces sneller en beter te laten verlopen. En tijd, want vergis je niet, eer je op zo een manier zo een vatje hebt gevuld ben je een paar uurtjes verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas opslaan. Interessant. Weet jij hoe?

 

Koken kan direct he, op zo'n hete ton. :p

 

ben besmet met het you tube virus .

weet niet meer waar het stond maar daar vulde ze via een compressor een gasfles met houtgas

gas via de inlaat van de compressor cilinder en er weer uit visa de uitlaat.

zo wordt normaal de lucht ook gecompresseerd (juiste woord ?) en in de tank van de compressor opgeslagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

super verslag.

in plaats van de kleine gaatjes in de rode ton zou je hierop een kogelkraan oid kunnen monteren

goed stukje buis er aan , gasslang aansluiten , oude butagas brander erop aansluiten en je hebt je aardappels gratis gekookt.

levert het houtskool project je nog eens een besparing ook op.

zijn maar hersenspinsels die bij mij rondgaan die nog steeds geen tuivoering hebben gehad.

internet staat vol met info hierover

van brander tot brandstof voor aggregaat of noem maar op.

zelfs kan je het gas opslaan in gasflessen met behulp van een compressor

 

Daar heb ik ook aan gedacht, maar dat was nog even te complex om uit te voeren. Je mag me altijd komen helpen met zo een installatie te bouwen :p

 

Dat is verder eigenlijk het principe van een houtvergasser waarmee men in de tweede wereldoorlog zelfs auto's liet rijden.

 

Maar wat die compressor betreft, die heeft ook weer energie nodig. En compressie heeft nogal serieus wat energie nodig, dus dat vindt ik niet zo interessant. Ik heb ook gewoon de hardware om op hout te koken, dus dat is veel simpeler dan het eerst in gas om te zetten, en dat dan op te slaan in flessen. Kan ik beter gewoon een paar flessen butaan of propaan kopen. Het was me hier echt om de houtskool te doen.

 

Persoonlijk ben ik een voorstander van low-tech, hoe simpeler hoe liever. Ingewikkelde constructies zijn altijd te onderhoudsgevoelig, te grote energievreters.

En je moet het juiste materiaal hebben of aanschaffen, kost ook weer tijd en moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik ook aan gedacht, maar dat was nog even te complex om uit te voeren. Je mag me altijd komen helpen met zo een installatie te bouwen :p

 

Dat is verder eigenlijk het principe van een houtvergasser waarmee men in de tweede wereldoorlog zelfs auto's liet rijden.

 

Maar wat die compressor betreft, die heeft ook weer energie nodig. En compressie heeft nogal serieus wat energie nodig, dus dat vindt ik niet zo interessant. Ik heb ook gewoon de hardware om op hout te koken, dus dat is veel simpeler dan het eerst in gas om te zetten, en dat dan op te slaan in flessen. Kan ik beter gewoon een paar flessen butaan of propaan kopen. Het was me hier echt om de houtskool te doen.

 

Persoonlijk ben ik een voorstander van low-tech, hoe simpeler hoe liever. Ingewikkelde constructies zijn altijd te onderhoudsgevoelig, te grote energievreters.

En je moet het juiste materiaal hebben of aanschaffen, kost ook weer tijd en moeite.

 

het verhaal over houtskool maken is gewoon super je maakt van een afval product weer een gewoon bruikbaar prodct.

de foto's erbij maken het kompleet.

gas op gaan slaan in flessen is een dikke stap verder.

veel zaken en kennis meer nodig om dat te gaan doen.

maar we zijn op deze site ook bezig om kennis te delen , dus houtskool maken is een zeker goede zaak om te delen.

maar stel , ooit ooit is er ............ , vul zelf maar in.

we moeten off grid leven

wie hout kan stoken is gezegend zeg maar.

maar vervoer zonder benzine of diesel is over.

maak2 tonnen houtskool , gebruik het 2de product van 1 ton (HOUTGAS)om een aggregaat aan te drijven , die drijft weer de compressor aan die het gas uit de 2de ton opslaat in een gasfles.

is maar een idee en zeg niet dat iemand dat uit moet gaan voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ben besmet met het you tube virus .

weet niet meer waar het stond maar daar vulde ze via een compressor een gasfles met houtgas

gas via de inlaat van de compressor cilinder en er weer uit visa de uitlaat.

zo wordt normaal de lucht ook gecompresseerd (juiste woord ?) en in de tank van de compressor opgeslagen

 

1 belangrijk verschil: houtgas is brandbaar. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
het verhaal over houtskool maken is gewoon super je maakt van een afval product weer een gewoon bruikbaar prodct.

de foto's erbij maken het kompleet.

gas op gaan slaan in flessen is een dikke stap verder.

veel zaken en kennis meer nodig om dat te gaan doen.

maar we zijn op deze site ook bezig om kennis te delen , dus houtskool maken is een zeker goede zaak om te delen.

maar stel , ooit ooit is er ............ , vul zelf maar in.

we moeten off grid leven

wie hout kan stoken is gezegend zeg maar.

maar vervoer zonder benzine of diesel is over.

maak2 tonnen houtskool , gebruik het 2de product van 1 ton (HOUTGAS)om een aggregaat aan te drijven , die drijft weer de compressor aan die het gas uit de 2de ton opslaat in een gasfles.

is maar een idee en zeg niet dat iemand dat uit moet gaan voeren.

 

In principe een goed idee, dat ik best zou willen uitvoeren.

Als ik tenminste weet, hoe dit veilig kan.

Zo kan je namelijk wel je eigen brandstof produceren, die auto's, generatoren en andere machines kan aandrijven. Landbouw. Huishoudelijk. Pomp. Enz.

Je kan er op koken, ermee solderen, noem maar op.

 

En je verspilt niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben besmet met het you tube virus .

weet niet meer waar het stond maar daar vulde ze via een compressor een gasfles met houtgas

gas via de inlaat van de compressor cilinder en er weer uit visa de uitlaat.

zo wordt normaal de lucht ook gecompresseerd (juiste woord ?) en in de tank van de compressor opgeslagen

 

Tja, preppen is wel meer dan het eens gezien hebben op een filmpje op you-tube nietwaar.

Zelf de handen uit de mouwen steken en ze vuil maken. Een computerscherm is een hulpmiddel, geen vervanging van het echte werk.

 

Kom je het gas mee in opslaan in een fles ?

Ik heb nog materiaal liggen voor twee 'baksels', jij komt het gas opvangen en comprimeren. Deal ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou graag eens samen er mee bezig gaan spechtje

helaas woon je mij een paar straten te ver weg .

maar wanneer ik er mee bezig ga zal ik zeker (proberen) foto's en een verslag plaatsen.

dit soort dingen proberen branden mij in de hersenkamer.

handen vuil maken is geen probleem , maak mijn leven lang al van alles uit oud ijzer etc (schrootrookoven.jimbo.com)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...