Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lekke olielampen weer lekdicht maken


Aanbevolen berichten

Ik had pas geleden voor 6,50 euro een hele mooie koperen olielamp gekocht maar helaas lekte hij lampolie.

bij de schilderswinkel gevraagd voor een oplossing en dat bleek Waterglas te zijn.

 

dit is een vloeistof in een halve liter fles voor 1,70 euro die uithardt als je het in het brandstofreservoir gooit nadat je deze eerst

ontvet hebt met thinner.

het waterglas in het reservoir gooien, een paar keer goed rond draaien zodat alle naden en kieren bedekt zijn en dan gooi je de rest er weer uit.

na een paar dagen goed drogen heeft zich aan de binnenkant van het brandstofreservoir een vloeistofdichte laag gevormd.

waterglas wordt onder meer gebruikt om muren en vloeren van baksteen of beton waterdicht te maken.

waterglas niet mengen met water want bepaalde metalen kunnen dan oplossen. gewoon de vloeistof direct uit de fles gebruiken.

 

groeten, odessa

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als het koper is is het tankje makkelijk te dichten door te solderen . Dit is een betere oplossing dan ik weet niet wat erin gieten.

Ik had dit een tijd geleden ook met een oud olielampje en op deze manier perfect opgelost.

Bela&ngrijk is wel al voor het solderen het koper zeer proper te maken en te ontvetten....de lood/tin soldure loopt dan mooi de randen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Solderen is ook een kunst die je (jezelf aan) moet leren (of je moet het een ander laten doen).

 

Vroeger werden kapotte olielampen alijd gerepareerd door het tankje te solderen.

Dit zie je vaak nog als je een echt oude lamp goed bekijkt van rood of geel (messing) koper: op de naad onderaan zie je dan ineens een zilverkleurige reparatie. ;)

 

Het solderen van grote kopervlakken als die van een lamp moet je ook met gas doen en niet met een soldeer-bout of -pistool; die kunnen niet genoeg vermogen leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

solderen had ik al geprobeerd met een andere olielamp maar hij is nog steeds niet dicht en het ziet er niet mooi uit aan de buitenkant. dan is waterglas zekerder en je

ziet er niets van.

 

bovendien in geval van nood, is het handiger om een oplossing te hebben die geen aardgas soldeerbrander nodig heeft of zo'n elektrisch geval waarmee je ook kan solderen ( vind ik een onding ;) ) in geval van SHTF vind ik waterglas een stuk handiger, ook omdat je daarvoor bijna geen expertise nodig hebt in solderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo iets solderen doe je met een klein vlammetje. Een brandertje dat op een klein flesje campinggaz werkt.

 

dan heb je ook veel meer kans dat het soldeer netjes in de naad loopt, en dan goed ontvetten en kleine stukjes soldeer in de naad leggen en de brander er op zetten, let er ook op dat het omliggende materiaal ook goed verwarmt word, anders smelt het soldeer maar aan één kant vast.

 

en tom, u bedoelde zeker een microflame

 

SFA_Flaaemmchen_14_r.jpg.71baf9d72c31ff2271cc1946a56f33b8.jpg

 

die dingen lijken mij zeer handig, heb er zelf nooit mee gewerkt, wel met de grotere vlammen maar die hebben een heleboel "randwarmte" en zo'n microflame stuurt eigenlijk al zijn warmte naar voren toe, je kan je vinger vlak naast die vlam houden en je voelt er niks van ( voor degene die dit wil uitproberen, het is op eigen risico :p ) handig spul, maar in een SHTF gebruik ik liever niet teveel onnodig gas, zeker niet als er ook een vloeibare oplossing bestaat. @odessa1944 wat is de houdbaarheidsdatum van het spul? of staat die er niet op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

... je kan je vinger vlak naast die vlam houden en je voelt er niks van ( voor degene die dit wil uitproberen, het is op eigen risico :p ) ...

 

Haha, die microflame wordt gewoon net zo heet als een andere vlam hoor. Ik heb hier héél veel brillen mee mogen repareren en geloof mij, je brandt gewoon je klauwen! De kleine vlam maakt het wel beter de hitte te richten natuurlijk. Maar door de warmtetransmissie in het materiaal wordt al snel het hele onderdeel heet. Want deze kleine vlammetjes worden erg heet.

 

Weet iemand overigens welk soldeer je het beste kan gebruiken om koper te solderen? Ik heb een Trangia (Svea) leger brander waarbij er scheuren in de deksel zitten, die zou ik wel willen repareren. Nu lekt ie en kan ik hem niet met alcohol in de brander vervoeren. Erg onhandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, die microflame wordt gewoon net zo heet als een andere vlam hoor. Ik heb hier héél veel brillen mee mogen repareren en geloof mij, je brandt gewoon je klauwen! De kleine vlam maakt het wel beter de hitte te richten natuurlijk. Maar door de warmtetransmissie in het materiaal wordt al snel het hele onderdeel heet. Want deze kleine vlammetjes worden erg heet.

 

Weet iemand overigens welk soldeer je het beste kan gebruiken om koper te solderen? Ik heb een Trangia (Svea) leger brander waarbij er scheuren in de deksel zitten, die zou ik wel willen repareren. Nu lekt ie en kan ik hem niet met alcohol in de brander vervoeren. Erg onhandig.

 

op school gebruik ik zilversoldeer, dat smelt ongeveer rond de 700 graden, maar dat is vooral om later ook zilver en goud mee te solderen, ik heb weinig ervaringen met tinsoldeer o.i.d. dus daar kan ik weinig over vertellen maar dat zilversoldeer is oersterk, dat vormt samen met de rest van het materiaal een nieuwe legering en is dus in feite gewoon massief. weet niet of dat met tinsoldeer ook is maar ik werk het meest met zilversoldeer, ook een stuk duurder lijkt mij maar ach, ik heb het nodig voor op school.

 

als ik ooit thuis een brander heb wil ik ook is met tinsoldeer experimenteren maar dat zal moeten wachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@odessa1944 Ik ben geen chemicus ;) dan zouden we dit aan @vheeswijk moeten vragen , namelijk wat is de reactie van dit waterglas , want ik ken het enkel maar van of eieren lang houdbaar te maken

en cement en baksteen ed waterdicht te maken , waarbij de waterglas reageert met de aanwezige kalk die erin zit en hiermee een waterdichte laag vormt .

Dus ik vraag me af hoe dit waterglas dan zou moeten reageren op verzonken of vertint staal of koper ? zover als mij bekend is waterglas (natriumsilicaat) een sterke base en het enigste wat ik me

kan voorstellen is dat het waterglas een ractie aangaat met het staal in de omgeving van het gaatje en hier een oxide laag vormt die het gaatje zal dichten , vraag is voor hoelang ?

Ik weet dat men vroeger in het tijdperk van klinkverbindingen , men de naden van geklonken stoomketels met ochtend urine insmeerde zodat er een oxide laag ontstond tussen

de twee staalplaten van de klink las . Of dit ook zoiets doet ?? geen flauw idee

maar ik ben benieuwd naar het resultaat (ook na een poosje :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn als je een simpel brandertje voor kleine dingen wilt hebben voor je zilversoldeer ga je naar de Action of een Blokker en koop je zo'n Cremé Brulee brandertje

daar kun je goed kleine dingen mee solderen , leg je hetgeen je wilt solderen tussen vuurvaste steen (dus bouw je het in , net als in een oventje ,dan gaat dit nog beter)

die brandertjes kosten een paar euro :rolleyes: je kan er ook goed tin mee solderen (mits weer niet te groot , want het vlammetje is dan wel heet maar erg klein)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Epoxyhars zou ik zeker niet doen want dat gaat reageren met petrolium.

Gewoon solderen..Haal een brandertje in de Brico met een klein bobonneke gas en klaar...

 

images.jpg.4cf003c8e958383076307c3796c26d06.jpg

 

images1.jpg.7ebf662988bd22a406d431fde65d9d0e.jpg

 

 

Zo heb ik heel veel hersteld en met zo een brandertje kan je ook hardsolderen met zilver...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop dan gewoon meteen een fatsoenlijke olielamp ...

Goedkoop = Duurkoop.

 

Voor €17 heb je een Feuerhand 276. Die lekken niet.

 

Maar die zijn niet van koper/messing. Ik snap nog steeds niet om welke lamp het zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het lek ziet (meestal de naden) kun je deze dichtlijmen met Bison kombi metaal 2-componenten epoxylijm.

Zo heb ik al een lekke petroleum kachel tank dichtgekregen (ook op de naad) en het wordt ook wel gebruikt om oldtimer bromfietstanks dicht te kitten. Je moet dan wel weten waar het lek zit.

http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647-2-componentenlijmen/product/2284-kombi-metaal/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er geen koper uit maar gewoon metaal geschilderd in koperkleur. Daar ben ik vrij zeker van..

Zet maar eens een magneet op de tank...trekt hij aan ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...