Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Charlie

De ondergang van de Nederlandse verzorgingsstaat

Recommended Posts

Dat de Nederlandse verzorgingsstaat in rap tempo wordt afgebroken, is iedereen wel bekend. Toch is het schrijnend als je individuele gevallen leest.

Zoals het verhaal van Elsje: Aan het einde van mijn geld.... Van eigen baas naar bijstand.

Zie ook de reacties onder het bericht. En we staan nog maar aan het begin.

Charlie

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Net als de babyboomers langskomen zijn er amper bejaardentehuizen en moet je thuis blijven totdat er echt geen mogelijkheid is om dat te doen.

In dezelfde tijd lachenn we begrotingstekorten weg met een 3%-grijns en vergeten we dat dat gaat om 3% van het BBP en niet 3% van de begroting.

We weten niets vande gemiddelde belastingquote en de regenten vertellen dat ook niet.

We mogen langer werken, dragen minder pensioen af ondanks de tegenvallende dekkingsgraden.

Mario doet wat QE en dus maakt uw pensioenfonds wat minder veilig rendement.

Gezondheidszorg was al niet wat de naam suggereert maar kost steeds meer.

Zelf voor de oude dag zorgen: hoe kan dat op een 'witte' manier waarbij de staat niet belast?

Deze post delen

Net als de babyboomers langskomen zijn er amper bejaardentehuizen en moet je thuis blijven totdat er echt geen mogelijkheid is om dat te doen.

In dezelfde tijd lachenn we begrotingstekorten weg met een 3%-grijns en vergeten we dat dat gaat om 3% van het BBP en niet 3% van de begroting.

We weten niets vande gemiddelde belastingquote en de regenten vertellen dat ook niet.

We mogen langer werken, dragen minder pensioen af ondanks de tegenvallende dekkingsgraden.

Mario doet wat QE en dus maakt uw pensioenfonds wat minder veilig rendement.

Gezondheidszorg was al niet wat de naam suggereert maar kost steeds meer.

Zelf voor de oude dag zorgen: hoe kan dat op een 'witte' manier waarbij de staat niet belast?

Koop vastgoed, zorg dat je daarvan huurrendement krijgt en daarmee betaal je een leuke Thaise verpleegster van 25. Je mag van mijn plan willen wat je wilt maar ik ben het aan het uitvoeren. Ik heb net even gepolst bij de bank en je krijgt al geld tegen 1.5%. Waarom zou je dan geen schulden maken ?

Deze post delen

Verzorgingsstaat? Was dit woord niet geschrapt uit het Nederlands woordenboek, want ik zie de inhoud hiervan niet meer terug in onze samenleving :(

Deze post delen

Hoe schrijnend individuele gevallen ook zijn, ik zie ook lichtpunten. Een einde van de staat die voor je zorgt, ruimte voor een samenwerking met mensen uit je directe omgeving. Nieuwe disruptieve zorg-modellen. Ook hier zal 'ruilhandel' een cruciale rol kunnen spelen. Studentenhuisvesting in ruil voor huisvesting (1), kangaroe wonen (2), Abbeyfieldleefgemeenschappen (3), groepswoningen en familiale en buurtsolidariteit.

Zakelijk krijg ik steeds vaker te maken met een eis tot social return. Van het dwingende karakter kan en mag je wat vinden (vind ik ook), maar afspraken over vrijwillige wederdiensten op het gebied van zorg, huisvesting, opvang, welzijn en recreatie. Terecht de opkomst van de wederkerigheid genoemd (google maar op transactioneel vrijwilligerswerk).

Ja, de ondergang van de Nederlandse verzorgingsstaat. Maar misschien de opkomst van een veel menselijker model, waar we als burger verantwoordelijk voor zijn.

1. http://www.hetnieuweouderworden.nu/stream/studentenhuisvesting-in-ruil-voor-mantelzorg.pdf/20140716142845

2. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/79519-kangoeroewonen-voor-en-nadelen.html

3. http://www.abbeyfield.nl

Deze post delen

Dat de Nederlandse verzorgingsstaat in rap tempo wordt afgebroken, is iedereen wel bekend. Toch is het schrijnend als je individuele gevallen leest.

Zoals het verhaal van Elsje: Aan het einde van mijn geld.... Van eigen baas naar bijstand.

Charlie

Het is inderdaad een schrijnend, dat je als ondernemer (MKB) in geval van ziekte automatisch (na een tijdje) in de bijstand zal belanden.

Maar wat zou volgens jouw een mogelijke taak van de staat zijn, in een situatie als deze?

Een financieel vangnet?

En wie gaat dat betalen?

Nog meer belasting?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een waardeloze situatie, maar hoe zou het dan moeten verlopen?

Deze post delen

Het is inderdaad een schrijnend, dat je als ondernemer (MKB) in geval van ziekte automatisch (na een tijdje) in de bijstand zal belanden.

Maar wat zou volgens jouw een mogelijke taak van de staat zijn, in een situatie als deze?

Een financieel vangnet?

En wie gaat dat betalen?

Nog meer belasting?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een waardeloze situatie, maar hoe zou het dan moeten verlopen?

Het is simpel. Niemand zal voor jou zorgen. Dus moet je het zelf doen. Gebruik je creativiteit, je verbeelding, bespaar, consuminder, leer anders te leven, kijk naar de vogeltjes, kweek groenten en investeer wat je uitspaarde verstandig voor je oude dag.

Deze post delen

Het is simpel. Niemand zal voor jou zorgen. Dus moet je het zelf doen. Gebruik je creativiteit, je verbeelding, bespaar, consuminder, leer anders te leven, kijk naar de vogeltjes, kweek groenten en investeer wat je uitspaarde verstandig voor je oude dag.

Je komt alleen en je gaat alleen. Vroeger dacht ik dat een ander het goed met mij voor had omdat ik het immers ook goed met ander voor had. Dat was nogal naief. Desalniettemin heb ik het nog steeds goed met een ander voor. Het naïeve is echter weg.

Deze post delen

Koop vastgoed, zorg dat je daarvan huurrendement krijgt en daarmee betaal je een leuke Thaise verpleegster van 25. Je mag van mijn plan willen wat je wilt maar ik ben het aan het uitvoeren. Ik heb net even gepolst bij de bank en je krijgt al geld tegen 1.5%. Waarom zou je dan geen schulden maken ?

Leuk, tot je er achter komt dat de staat jouw vastgoed waar je niet in woont en dat nog niet afbetaald is, gaat gaan belasten volgens een aanslagvoet die zij zelf bedenken ... en waarmee jij helemaal niet met de huurinkomsten

verder kunt afbetalen... en op dat moment je ook bij verkoop van je vastgoed zelfs het uitstaande kapitaal niet kan afbetalen met de verkoopsom. Niet dat het zo zal zijn, maar ONMOGELIJK is het niet.

Wil je inkomsten uit rendement dat officieel is, loop je risico van gelegaliseerde confiscatie. De kans daarop is stijgend. Tenzij je een paar miljard hebt, veel kans dat je veel gaat mogen afgeven.

De kruik van schulden maken blijft te water gaan, tot ze barst. Wel, de barstjes zijn er als je het mij vraagt (en niet alleen in het financieel systeem).

Deze post delen

Mee eens wat @wodan zegt. Schulden is onder geen enkele omstandigheid iets om actief na te streven op de langere termijn.

Verder een kudo voor @f150, ik had het nog niet zo bekeken maar nu je het zegt... ik kreeg een glimlach op mijn gezicht ervan :D!

Edit: Kudo laat nog even op zich wachten want eerst iemand anders een kudo geven. Wie biedt zich aan :)?

Deze post delen

Ik hoorde laatst ook een leuk voorbeeld. Iemand die zijn hele leven zuinig had geleefd en wat geld op de bank had moest wegens ziekte (medische redenen) naar een verpleegtehuis. De kinderen konden in dit geval niet de zorg leveren die hij nodig had. Hij kreeg te horen dat hij 1000€ per maand eigen bijdrage moest leveren, maar had geen keuze dus dat deed hij. Eenmaal in het verpleegtehuis kwam men erachter dat deze persoon ook nog een eigen woning had die grotendeels was afbetaald. Of hij deze niet kon verkopen en 2000€ per maand zelf kon bijdragen.:eek:

Daar had deze persoon dus zijn hele leven voor gespaard en zuinig geleefd.

Deze post delen

Je komt alleen en je gaat alleen. Vroeger dacht ik dat een ander het goed met mij voor had omdat ik het immers ook goed met ander voor had. Dat was nogal naief. Desalniettemin heb ik het nog steeds goed met een ander voor. Het naïeve is echter weg.

Dat is een vrij ingewikkeld proces waar de meeste mensen door moeten. Ouder worden heet dat. Als ik 20 jaar geleden de ervaring had van vandaag, dan stond ik al een stuk verder.

• Leuk 1

Deze post delen

Dat is een vrij ingewikkeld proces waar de meeste mensen door moeten. Ouder worden heet dat. Als ik 20 jaar geleden de ervaring had van vandaag, dan stond ik al een stuk verder.

Dat geldt waarschijnlijk voor een ieder. Tien jaar geleden overleed mijn vader. Toen kreeg ik vanuit eerste hand te zien hoe mensen kunnen zijn wanneer het om geld en goederen gaat.

Deze post delen

Leuk, tot je er achter komt dat de staat jouw vastgoed waar je niet in woont en dat nog niet afbetaald is, gaat gaan belasten volgens een aanslagvoet die zij zelf bedenken ... en waarmee jij helemaal niet met de huurinkomsten

verder kunt afbetalen... en op dat moment je ook bij verkoop van je vastgoed zelfs het uitstaande kapitaal niet kan afbetalen met de verkoopsom. Niet dat het zo zal zijn, maar ONMOGELIJK is het niet.

Wil je inkomsten uit rendement dat officieel is, loop je risico van gelegaliseerde confiscatie. De kans daarop is stijgend. Tenzij je een paar miljard hebt, veel kans dat je veel gaat mogen afgeven.

De kruik van schulden maken blijft te water gaan, tot ze barst. Wel, de barstjes zijn er als je het mij vraagt (en niet alleen in het financieel systeem).

Ook ik vermijd schuld ongeacht de rentestand. Iets anders wordt het wanneer je wel over de middelen beschikt en op een gewenst moment de schuld kunt aflossen.

Een woning in de grote stad levert een mooi rendement op. Aanschafprijs is nog steeds hoog maar de huren zijn navenant. Commercieel vastgoed in Nederland zou ik daarentegen mijden. Zeker kantoorruimte is een markt compleet op z'n gat en dat komt niet meer goed ook binnen afzienbare tijd.

• Leuk 1

Deze post delen

Daar had deze persoon dus zijn hele leven voor gespaard en zuinig geleefd.

Nog sterker: zelfs als je korter spaart word je bestolen met de vermogensrendementsheffing; spaargeld (enzomeer) boven circa 21K euro wordt belast alsof je nog echte spaarrente krijgt.

En je moet niet de struturele geldontwaarding (dat is immers beleid!) vergeten die ook je kapitaaltje je hele leven lang aanvreet.

Deze post delen

Inderdaad word je gestraft als je spaart, maar je kan er wel iets aan doen.

Zo kan je bij een notaris laten vast leggen dat als je in een bejaarde huis terecht komt, je kinderen hun kindsdeel al krijgen op papier.

Nu zullen die kinderen weliswaar vermogensrendement moeten betalen, als ze boven de grens komen, maar dat kan die ouder jaarlijks terug schenken.

Is op deze manier nog steeds goedkoper dan de eigen bijdrage te moeten betalen voor bejaardenhuis.

En je kan ook al eerder beginnen met belastingvrij schenken aan je kinderen.

(schenker moet voor schenken op papier wel rente betalen, immers het geld/huis is dan niet meer van de schenker maar die maakt er nog wel gebruik van, dus daar moet een vergoeding

tegenover staan)

http://financieel.infonu.nl/geld/77197-schenken-op-papier-voordelen-en-nadelen.html

De verzorgingsstaat zoals ie was is niet meer op te brengen, er zijn/komen veel te veel mensen aan die gebruik maken van die verzorgingsstaat en te weinig belasting betalers.

Daar komt bij dat er groepen mensen zijn die gedurende hun leven minder premie/belastingen hebben betaald dan dat ze kosten, als dat relatief weinig mensen zijn is het op zich niet erg, dat kan dan opgevangen worden door de andere mensen die wel genoeg betalen, maar dat is helaas niet het geval, er zijn simpel weg te veel mensen die meer kosten dan ze hebben opgebracht.

Denk dan bijvoorbeeld aan de mensen die 50+ waren doen AOW werd ingevoerd, die hebben maar een paar jaar AOW premie betaald, en daarna wel de rest van hun leven AOW gekregen.

Dat ze die dus verminderen kan ik inkomen, echter moet daar dan wel tegenover staan dat de belastingen omlaag gaan, zodat men dat geld kan sparen om zelf de noodzakelijke zorg etc te kunnen kopen. Maar onze overheid kennende zal dat wel niet gebeuren, de burgers zullen wel minder krijgen en hetzelfde (of meer) moeten betalen.

Vanuit sociaal oogpunt is het niet netjes om er op deze manier tegenaan te kijken, maar het geld is een keer op.

Deze post delen

Denk dan bijvoorbeeld aan de mensen die 50+ waren doen AOW werd ingevoerd, die hebben maar een paar jaar AOW premie betaald, en daarna wel de rest van hun leven AOW gekregen.

Dat ze die dus verminderen kan ik inkomen, echter moet daar dan wel tegenover staan dat de belastingen omlaag gaan, zodat men dat geld kan sparen om zelf de noodzakelijke zorg etc te kunnen kopen. Maar onze overheid kennende zal dat wel niet gebeuren, de burgers zullen wel minder krijgen en hetzelfde (of meer) moeten betalen.

Goed plan helemaal mee eens.

Het systeem van AOW is in 1947 door Willem Drees ingevoerd middels een noodwet.

Alle 50 plussers van toen hebben nauwelijks iets betaald en teren lekker op onze zak, dat moeten we keihard aanpakken !

De AOW van alle 118 plussers zetten we per direct stop.

Deze post delen

Nog sterker: zelfs als je korter spaart word je bestolen met de vermogensrendementsheffing; spaargeld (enzomeer) boven circa 21K euro wordt belast alsof je nog echte spaarrente krijgt.

En je moet niet de struturele geldontwaarding (dat is immers beleid!) vergeten die ook je kapitaaltje je hele leven lang aanvreet.

Correct maar toch beter mee dan om verlegen. Heb je wat centen dan wordt je idd gepakt maar heb je helemaal niets " schrijf dan maar schurft op je deur". Erg maar waar.

Deze post delen

Goed plan helemaal mee eens.

Het systeem van AOW is in 1947 door Willem Drees ingevoerd middels een noodwet.

Alle 50 plussers van toen hebben nauwelijks iets betaald en teren lekker op onze zak, dat moeten we keihard aanpakken !

De AOW van alle 118 plussers zetten we per direct stop.

Het 1957, vanaf die tijd moest er ook pas premie betaald worden. Dus het zijn de 80+ van nu die er al van geprofiteerd hebben, dus niet overdrijven met je 118.

In 1947 was het de noodwet, en die was voor drie jaar bedoeld, maar werd steeds verlengt.

Het spreekt voor zich dat we die mensen nu niet meer kunnen korten.

En het was enkel een voorbeeld, het gaat erom dat als je grote groepen mensen hebt die meer krijgen dan dat ze betalen, dat dan vroeger of later de verzorgingsstaat omvalt.

Omdat dan simpelweg het geld op is of omdat de mensen die het geld moeten opbrengen niet langer bereid zijn dat te betalen.

Een ander voorbeeld is het pensioen.

Men ging massaal met de VUT, en had een eindloon regeling. Dit terwijl het allang bekent was dat er een grijze golf zat aan te komen, en er veel minder werkende zouden zijn op de premies te betalen.

30 jaar pensioenpremie betalen en dan 70% van laatst verdiende loon ontvangen, is belachelijk.

Veel eerder had men de pensioen leeftijd en AOW leeftijd moeten verhogen en eindloon regeling afschaffen.

We betalen steeds meer en krijgen steeds minder.

We kunnen beter de hele verzorgingsstaat afschaffen, en iedereen minder belasting laten betalen.

Dan zorgt iedereen maar voor zichzelf (zoals in Amerika).

Deze post delen

Veel eerder had men de pensioen leeftijd en AOW leeftijd moeten verhogen en eindloon regeling afschaffen.

Dat heet rekening houden met de ontwikkeling van de bevolkinspyramide en de opbouw van de spaarpot.

Beleid dus.

En dat faalt al decennia.

Niet alleen bij dit geval.

Deze post delen

.....................

We betalen steeds meer en krijgen steeds minder.

We kunnen beter de hele verzorgingsstaat afschaffen, en iedereen minder belasting laten betalen.

Dan zorgt iedereen maar voor zichzelf (zoals in Amerika).

Allemaal leuk en wel, maar als je al een hele tijd mooi hebt meebetaald en nu ineens niets meer kan krijgen, dat is minder leuk.

Deze die nooit betaald hebben en enkel ontvangen hebben, die gaan in hun handen wrijven... tot ze honger hebben. Ik hou ook van simpele oplossingen, maar voor complexe problemen zijn die zelden zaligmakend.

Deze post delen

Charlie

En, welk vangnet mag er dan wel voor voorbeeld-Elsje afgebroken zijn? De dame was ondernemer, ondernemers zijn altijd al aangewezen geweest op een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering, voor een verzekering van inkomen in geval van arbeidsongeschikteid. Niks nieuws aan, als de ondernemer deze verzekering niet neemt dan rest in geval van SHTF de bijstand, altijd al zo geweest. Dit heeft dus niks met afbraak van de verzorgingsstaat te maken.

Stemmingmakerij dus Charlie, wel je huiswerk blijven doen.

Of misschien wel stemmingmakerij door de schrijver van het artikel, om te komen tot nog meer heffingen en ambetnarij om ondernemers / ZZP ers naar allerlei verplichte verzekeringen te loodsen. Triest maar waar, er blijft steeds minder te kiezen over, zie de hele discussie over ZZP ers.

Deze post delen

En, welk vangnet mag er dan wel voor voorbeeld-Elsje afgebroken zijn?

Stemmingmakerij dus Charlie, wel je huiswerk blijven doen.

Ja, daar heb je wel een punt.

Deze post delen

Door een sneaky wijziging in de manier van de ww berekenen zijn seizoensarbeiders en flexwerkers straks de klos.

http://www.nu.nl/geldzaken/4120836/ww-flexwerkers-valt-onverwacht-lager.html

Op zich heeft hij wel een punt. Eindelijk eens een redelijke manier van bezuinigen (maar dan wil ik het geld wat bespaard wordt wel ergens anders in terug zien natuurlijk. Thuiszorg? Onderwijs).

Het is alleen jammer dat je nu de klos bent bij langdurig ziek zijn e.d. Daar zou wel naar gekeken moeten worden.

Maar uitzonderingen daar gelaten krijg je nu waar je voor gewerkt heb. Is daar iets mis mee? Het is eerlijker en goedkoper.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...