Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

De Slag bij de Little Bighorn, ook wel Custer's Last Stand was een slag tussen Indianen en het Amerikaanse leger, die op 25 juni 1876 plaatsvond in een vallei van de rivier Little Bighorn. Twee indianenstammen, namelijk Sioux en Cheyenne, verlieten hun reservaten en verzamelden zich in Montana om onder leiding van Sioux opperhoofden Sitting Bull, Crazy Horse en Touch the Clouds verder te vechten tegen de "blanken".

0309_oag_Custer-Sitting-Bull-1_edited-1.jpg.4f70f2f866128e289917da6d4fe4b2a7.jpg

Lieve vrienden,

Ik loop al een aantal dagen met Cowboys en Indianen in mijn hoofd rond. De Indianen -of in politiek correcte taalgebruik Native Americans- woonden en leefden in wat we nu Amerika noemen, van de noordelijke delen van Canada (Eskimo's) tot in Midden Amerika. 15.000 tot 5.000 jaar geleden bevolkten ze via Alaska het Amerikaanse continent. De rest is hopelijk bekend, Columbus kwam, de Portugezen, de Spanjaarden, de Engelsen, de Nederlanders, de Ieren, de Duitsers - Het Beloofde Land. Bizons werden uitgemoord voor het plezier en de aanleg van spoorlijnen, de Indianen die in harmonie leefden met de natuur werden van hun land verjaagd en anders was daar altijd nog de Smith and Wesson of de Colt om argumenten van de Cowboys kracht bij te zetten. Het was de tijd waarin de eerste mitrailleur het slagveld betrad, de Gatling gun.

Dat de Cherokee, de Sioux, de Cheyenne, en talloze andere groepen er al lang voor de aankomst van de blanken woonden, boeide niet heel erg. Het waren immers 'wilden' en het was het recht van -vaak- God's volk om de heidenen van hun belachelijke tradities te ontdoen. En passant natuurlijk de natuurlijke rijkdommen plunderen in de naam van progressie. Want, daar ging het om, uiteraard. Een bestaan opbouwen in dat beloofde land was hard werken, een boerderij beheren, de Indianen trotseren, de elementen, de wilde dieren. Maar het loonde, voor veel van die eerste pioniers. Avontuur! Eigen grond! Inkomsten! Nauwelijks overheid! Hoera!

De overblijfselen van die trotse Indiaanse volkeren zitten te kniezen in reservaten, worden steeds dikker, hebben vaak Diabetes en een uitkering. Drankverslaving en een uitkering, dat is hun lot geworden.

En daarmee kom ik aan de kern van mijn betoog. Want wij worden als makke schapen in een autoritair, onderdrukkend fascistisch systeem, steeds dikker, hebben ons eigen reservaat wat beheerd wordt door camera's op straat, het aantal werklozen stijgt, we zijn verslaafd aan medicijnen tegen depressie, verslaafd aan voetbal op TV, verslaafd en gedrogeerd door drank en de nieuwste iPhone. Kom niet buiten het reservaat want dan krijg je het aan de stok met de autoriteiten. Snowden zette zijn Cowboy hoed af en stak een veer in zijn haar en we weten allemaal wat er met de herboren Winnetoe gebeurde - verketterd en verjaagd.

Op de afbeelding hierboven zijn afgebeeld Sitting Bull en Generaal Custers. Ik ben in veel dingen een Indiaan maar ook een Cowboy. Een Indi Boy. Tegen wil en dank zou ik bijna willen zeggen, maar ik doe net zo graag mee met die nieuwe laptop, fijne auto, huis met grote tuin. De ratrace. Ik weiger alleen wel om mijn onvervreembare rechten als mens zomaar op te geven. Mij te laten naaien door Cowboys van de bank, Cowboys in de 2e kamer. Cowboys van de Zorgverzekeraars. Cowboys in Washington (de ergste!). Ik doe stiekem mijn Cowboyhoed op om niet op te vallen, maar wat niemand weet is dat er een veertje aan de binnenkant zit. Omdat ik een Indiaan ben.

Een indiaan wacht, hij wacht tot de Cowboys dronken zijn van het Vuur Water. Hij wacht tot de kogels op zijn van de Stokken die Vuur en Dood spugen. Hij wacht en verdraagt vernedering en onderdrukking. Maar er komt een dag, dat de strijdbijl opgegraven wordt. Dat de pees gespannen wordt op de boog. Een dag, een dag waarop de Cowboys met stropdassen niet hebben gerekend. Hoka Hey Eikels!

Hoka Hey was something the legendary Sioux warrior Crazy Horse was shouting while going to war. "Hokay hey" can be interpreted as "It is a good time to die!" or "This is a good day to die."

Ik ben stiekem een Indiaan. Zonder tomahawk, maar met een vredespijp. En als het nodig is, als de tijd erom vraagt, kan ik behoorlijk meppen met die vredespijp. Ugh!

• Leuk 2

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Volgens mij staat bij die overgebleven indianen iedere extra kilo lichaamsgewicht voor opgegeven hoop, dromen en idealen. Een beetje zoals in de westerse samenleving dus?

Slaafs volgen, en op zijn hoogst vechten tegen de schaduw ipv tegen de cowboys zelf (als je het dan toch over cowboys en indianen hebt: "Heb jij me gevangen, dan geef ik me over").

Denkend aan alles dat niet (meer) kan of mag, ipv zoeken naar wat wél kan.

En als het nodig is, als de tijd erom vraagt, kan ik behoorlijk meppen met die vredespijp. Ugh!

Gewoon nieuwsgierigheid: wanneer vind jij het nodig dan?

Deze post delen

Volgens mij staat bij die overgebleven indianen iedere extra kilo lichaamsgewicht voor opgegeven hoop, dromen en idealen. Een beetje zoals in de westerse samenleving dus?

Slaafs volgen, en op zijn hoogst vechten tegen de schaduw ipv tegen de cowboys zelf (als je het dan toch over cowboys en indianen hebt: "Heb jij me gevangen, dan geef ik me over").

Denkend aan alles dat niet (meer) kan of mag, ipv zoeken naar wat wél kan.

Gewoon nieuwsgierigheid: wanneer vind jij het nodig dan?

Als het systeem klapt en de schapen eindelijk wakker worden. Het moment vlak voor de hooivorken.

Deze post delen

Gast Heksenboot

Hallelujah! :)

------

Alcohol en tabak.

Op foto's van Beeldbank Gemeente-archief Den Haag, viel het me op, dat op elke hoek van de straat een kroeg en een tabakswinkel zaten.

In de volkswijken. Arbeiders.

Tegenwoordig zitten de drankwinkels geïntrigeerd in de supermarkten, waar je begint met een tabaksbalie.

Laatst in de kringloop in oude Margrieten staan bladeren. Jaren 60.

Om de andere bladzijde een tabaks- en een alcohol-reclame.

Nu alles keurig verwerkt in soaps.

Drugs promoten via "muziek".

Mind Control.

------

Indo hier. ;)

Deze post delen

Mooie beeldspraak van het verleden naar het heden, en zo waar. Maar vrees niet mijn broeder, u bent niet de enige en als de tijd er weer is zullen onze stammen zich verenigen om weer te strijden voor onze vrijheid.

• Leuk 1

Deze post delen

@Keyser Suze

Aan de ene kant snap ik je wel, maar langs de andere kant totaal niet.

Preppen is iets wat je doet voor het geval dat het huidige leventje ineens ingrijpend veranderd. Daar past bij dat je tot dat moment gewoon meedoet met dit huidige leventje, dus tot zover snap ik je.

Het wordt wat anders als je er heilig van overtuigd bent dat het zo verder niet kan, dat het echt anders moet. Dan kun je, denk ik, maar twee dingen doen,

* Jezelf buiten het systeem plaatsen, niet meer meedoen en vanaf de buitenkant mensen laten zien dat er een alternatief is.

* Van binnenuit werken, waarbij je de mogelijkheden van het systeem gebruikt om het systeem te veranderen. Voorwaarde daarvoor is dat je invloed hebt, niet bij diegene die buiten het systeem willen, maar juist bij de aanhangers van het systeem.

Oftewel je bent Indiaan, of Cowboy. Ik snap als geen ander hoe moeilijk het is om Indiaan te zijn in de cowboytijd, je wilt in harmonie met je omgeving leven, maar de cowboys vertellen je elke keer dat je dat niet mag, dat je er geen recht op hebt, dat je....... enfin vul maar in.

Door een beetje indiaan en een beetje cowboy te zijn maak je het jezelf wel wat makkelijker, maar je verliest veel invloed. Invloed die je nodig hebt om verandering af te dwingen en mensen mee te krijgen.

Deze post delen

@Keyser Suze

Preppen is iets wat je doet voor het geval dat het huidige leventje ineens ingrijpend veranderd. Daar past bij dat je tot dat moment gewoon meedoet met dit huidige leventje, dus tot zover snap ik je.

Het wordt wat anders als je er heilig van overtuigd bent dat het zo verder niet kan, dat het echt anders moet. Dan kun je, denk ik, maar twee dingen doen,

* Jezelf buiten het systeem plaatsen, niet meer meedoen en vanaf de buitenkant mensen laten zien dat er een alternatief is.

* Van binnenuit werken, waarbij je de mogelijkheden van het systeem gebruikt om het systeem te veranderen. Voorwaarde daarvoor is dat je invloed hebt, niet bij diegene die buiten het systeem willen, maar juist bij de aanhangers van het systeem.

Oftewel je bent Indiaan, of Cowboy. Ik snap als geen ander hoe moeilijk het is om Indiaan te zijn in de cowboytijd, je wilt in harmonie met je omgeving leven, maar de cowboys vertellen je elke keer dat je dat niet mag, dat je er geen recht op hebt, dat je....... enfin vul maar in.

Door een beetje indiaan en een beetje cowboy te zijn maak je het jezelf wel wat makkelijker, maar je verliest veel invloed. Invloed die je nodig hebt om verandering af te dwingen en mensen mee te krijgen.

En dan is er nog een derde categorie en dat is die van crisis coördinator. Ik weet niet wie, maar ik hoop dat als SHTF, dat er dan een slimme club vrouwen en mannen opstaat, om een en ander in goede banen te leiden.

Deze post delen

@Keyser Suze

Sluit ik me grotendeels bij aan.

Het systeem goed kennen, deels tegen zichzelf gebruiken waar het niet deugt een deels jezelf er buiten houden waar zinvol. De tijd om het systeem te gaan bestrijden is er (nog) niet, noch dat die strijd 'te winnen' is.

Vechten tegen windmolens of bierkaai, dat laat ik aan anderen over.

Deze post delen

Volgens mij is het merendeel cowbojaan . Een mee loper een kleine blanke man een die niet zonder anderen kan .

( met respect voor de gene met een donkerde huidskleur hier op het forum )

Deze post delen

De pen is machtiger dan het zwaard. Schrijven, kritisch blijven, mensen informeren. Zo heb ik opruiende anti verzekeraar teksten in mijn wachtkamer. Je moet weten dat dat behoorlijk gelezen wordt. Mensen beginnen er over na te denken.

Als maar 12% van een groep anders gaat denken, zo hebben psychologen ontdekt, gaat de hele groep om. Een beetje een naar voorbeeld, maar vergelijk het met Nazi Duitsland.

@wodan @netuyas

Deze post delen

Je hebt een punt, maar ik geloof NIET dat de pen machtiger is dan het zwaard. Wel dat de geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar, dat wel.

The peaceful minority is irrelevant... DAT is wat geschiedenis ons leert. Het eerste wat een dictator doet is het volk ontwapenen, niet hun stylo's en potloden afnemen.

Deze post delen

Moest gelijk aan dit nummer denken. Het intro is wat lang. Dit is een van mijn favoriete bandjes.

Fratsen - indianen

Deze post delen

Moest gelijk aan dit nummer denken. Het intro is wat lang. Dit is een van mijn favoriete bandjes.

Fratsen - indianen

Ik aan deze ;-)

Deze post delen

Gast Peerke

Bij indianen denk ik aan:

"wat heeft die Indi aan ?"

"Nou, deze heeft een rokje aan"

Deze post delen

Al sinds ik een klein jongetje was ben ik geboeid door de manier van leven van natuurvolkeren en met name de 'Indianen'.

Het verhaal wat @Keyser Suze schets is het verhaal van vele inheemse volkeren en zelfs de geschiedenis van Europa, de volksverhuizingen (en slachtingen).

Zodra er een machtiger, agressiever, technisch geavanceerder volkje ontstaat, krijg je een probleem.

Op de plek die van de indianen is afgepakt huist momenteel de zogenaamde 'Wereldmacht' de Verenigde Staten van Amerika. Wat de indianen zolang heeft beschermd tegen invloeden van buitenaf, hun eigen continent met aan beide zijden grote oceanen en nagenoeg geen dreiging vanuit het noorden en zuiden, heeft Amerika gebruikt om de 'grote pappa' van de wereld te spelen. Overal oorlogen beginnen, financieren of aanmoedigen, altijd ver van het thuisland. Amerikanen hebben helemaal geen idee wat oorlog is of betekent, de laatste keer op 'eigen' land was ergens in 1865 toen vuurwapens net een beetje betrouwbaar werden.

De beroemde toespraak van Opperhoofd Seattle (van een kleine indianen stam de Dwamish) voorspelde al wat er met de wereld zou gebeuren:

Gehele tekst: http://www.brammoerland.com/teksten/OpperhoofdSeattle.html

Hij behandelt zijn moeder, de aarde en zijn broeder, de lucht als koopwaar,

die hij kan uitbuiten en weer verkopen als goedkope kralen.

Zijn honger zal de aarde kaal vreten en slechts een woestijn achterlaten.

Ik begrijp het niet.

Onze wegen zijn anders dan de uwe.

Het zien van uw steden doet pijn aan de ogen van de rode man.

Maar misschien komt het omdat de rode man maar een wilde is die niets kan begrijpen.

Ook de historische toespraak van Geronimo schiet mij meteen te binnen (in het engels): http://www.aaanativearts.com/apache/famous_Geronimo_speech.htm

"I feel beneath the white, there is a red skin suffering from centuries of taming...."

Adam and the ants, "Kings of the Wild Frontier"

• Leuk 2

Deze post delen

Dank @Raycoupe Deze is speciaal voor jou:

Before our white brothers arrived to make us civilized men,

we didn't have any kind of prison. Because of this, we had no delinquents.

Without a prison, there can be no delinquents.

We had no locks nor keys and therefore among us there were no thieves.

When someone was so poor that he couldn't afford a horse, a tent or a blanket,

he would, in that case, receive it all as a gift.

We were too uncivilized to give great importance to private property.

We didn't know any kind of money and consequently, the value of a human being

was not determined by his wealth.

We had no written laws laid down, no lawyers, no politicians,

therefore we were not able to cheat and swindle one another.

We were really in bad shape before the white men arrived and I don't know

how to explain how we were able to manage without these fundamental things

that (so they tell us) are so necessary for a civilized society.

John (Fire) Lame Deer

Sioux Lakota - 1903-1976

• Leuk 1

Deze post delen

Dank @Raycoupe Deze is speciaal voor jou:

Before our white brothers arrived to make us civilized men,

we didn't have any kind of prison. Because of this, we had no delinquents.

Without a prison, there can be no delinquents.

We had no locks nor keys and therefore among us there were no thieves.

When someone was so poor that he couldn't afford a horse, a tent or a blanket,

he would, in that case, receive it all as a gift.

We were too uncivilized to give great importance to private property.

We didn't know any kind of money and consequently, the value of a human being

was not determined by his wealth.

We had no written laws laid down, no lawyers, no politicians,

therefore we were not able to cheat and swindle one another.

We were really in bad shape before the white men arrived and I don't know

how to explain how we were able to manage without these fundamental things

that (so they tell us) are so necessary for a civilized society.

John (Fire) Lame Deer

Sioux Lakota - 1903-1976

Prachtig en nog compact ook. :)

Wat zou een leven nuttig besteed kunnen worden zonder 'civilized society'

Deze post delen

Only when the last tree has died

and the last river been poisoned

and the last fish been caught

will we realise we cannot eat money

Cree Indian Proverb

Deze post delen

Prachtig al die indianen-uitspraken. Dat waren de mensen die de wereld begrepen. In mijn hart ben ik een indiaan. Onze samenleving maakt alleen maar kapot en ik hoop elke dag opnieuw dat mensen dat eindelijk zullen zien. Tot die tijd doe ik maar gewoon mee in de dingen die moeten. Ik ga naar school, ik werk, en hou me aan de regels. Maar de verslavingen van nieuwe telefoons, voetbal en tabak staan ver van mij vandaan. Dat is het brood en de spelen van de 21e eeuw. Daarmee worden we dom gehouden.

Wat mij betreft is het elke dag tijd om het systeem om te werpen en om de manier van leven van de echte beschaafde indianen over te nemen. Liefde en vrede in alle zaken, respect voor het leven. Maar wanneer die dag komt, dat hebben volgens mij de mensen die goed kunnen 'vechten' met hun pennen in de hand. @Keyser Suze schrijf wat je schrijven kan, want het kan niet snel genoeg. Er komt geen perfect moment, dat moment maken we zelf. Als we klaar zijn met het systeem, laten we dat dan duidelijk maken, want alleen kunnen we niks. Samen staan we sterk. Hebben we daar niet voor geprept?

• Leuk 1

Deze post delen

Het is dan weer apart dat de meeste indianenstammen kapot zijn gegaan aan alcohol- en later drugsverslaving. De restanten in de reservaten hebben er nog steeds grote last van.

Deze post delen

Prachtig al die indianen-uitspraken. Dat waren de mensen die de wereld begrepen. In mijn hart ben ik een indiaan. Onze samenleving maakt alleen maar kapot en ik hoop elke dag opnieuw dat mensen dat eindelijk zullen zien. Tot die tijd doe ik maar gewoon mee in de dingen die moeten. Ik ga naar school, ik werk, en hou me aan de regels. Maar de verslavingen van nieuwe telefoons, voetbal en tabak staan ver van mij vandaan. Dat is het brood en de spelen van de 21e eeuw. Daarmee worden we dom gehouden.

Wat mij betreft is het elke dag tijd om het systeem om te werpen en om de manier van leven van de echte beschaafde indianen over te nemen. Liefde en vrede in alle zaken, respect voor het leven. Maar wanneer die dag komt, dat hebben volgens mij de mensen die goed kunnen 'vechten' met hun pennen in de hand. @Keyser Suze schrijf wat je schrijven kan, want het kan niet snel genoeg. Er komt geen perfect moment, dat moment maken we zelf. Als we klaar zijn met het systeem, laten we dat dan duidelijk maken, want alleen kunnen we niks. Samen staan we sterk. Hebben we daar niet voor geprept?

Dank! En de indianen zijn weer actueel......actueel de lul helaas. In het grondgebied van de Navajo barst het van de steenkool.

There's a resource curse on the Navajo Nation. The 27,000-square-mile reservation straddling parts of Arizona, New Mexico, and Utah has an extremely high abundance of many energy resources — particularly coal. That coal is what's burned to provide much of the Southwest with electricity, and it creates jobs for the Navajo. But the mining and burning have also caused environmental degradation, serious health issues, and displacement.

https://news.vice.com/video/cursed-by-coal-mining-the-navajo-nation-trailer

Deze post delen

Gast Toef

En wat als ik een Cowboy ben, die ook een stukje land probeer te vinden, om mijn bestaan op te bouwen omdat ik in mijn eigen land daar niet de ruimte voor krijg ?

Wil wel opmerken dat ik Indianen respecteer en hun levenswijze bewonder.

Ik ga het niet redden he.... als cowboy :(

Deze post delen

En wat als ik een Cowboy ben, die ook een stukje land probeer te vinden, om mijn bestaan op te bouwen omdat ik in mijn eigen land daar niet de ruimte voor krijg ?

Wil wel opmerken dat ik Indianen respecteer en hun levenswijze bewonder.

Ik ga het niet redden he.... als cowboy :(

Tenzij je van plan bent de lokale bevolking uit te moorden en te onderdrukken voor je eigen (financiële) welzijn, geloof ik niet dat dat hetzelfde is.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...