Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezondheidsrisico`s wild vlees


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Ik ben Goody,woon in Europa maar niet in Nederland. Ik ben al een tijdje bekend met dit forum, maar heb nog nooit een bericht gepost zoals u ziet. Tot nu dan. Ik heb al veel van dit forum geleerd en heb altijd dankbaar gebruik gemaakt van de uitgebreide kennis die deze grote community gezamenlijk bezit. Dank daarvoor. Zelf ben ik echter niet iemand die regelmatig op het internet te vinden is, laat staan om middels een forum een bijdrage te kunnen leveren aan het grotere goed. Mijn excuses daarvoor. De voornaamste reden waarom ik op internet niet actief ben is, dat ik geen internet heb op de locatie waar ik woon. (soms best een zegen).

 

Dan komt nu de onvermijdelijke reden waarom ik de onuitputtelijke bron van kennis probeer aan te breken die ons preppers gezamenlijk bezit! Ik heb een specifieke vraag over hoe gezond wild vlees eigenlijk is. Daarvoor zal ik ook eerst een klein beetje meer over mij situatie moeten vertellen.

 

Ik woon in een erg landelijk gebied. Bebost, veel landbouw, weinig verkeer en geen grote steden in de buurt. Er loopt ook erg veel wild rond, zoals herten, konijnen, zwijnen en alles daar tussenin. Nu heb ik sinds kort de mogelijkheid om op dit wild te gaan jagen, maar ik vraag mij af of ik dit vlees wel gerust kan eten. Elk dier eet natuurlijk voedsel van waar hij zich op dat moment bevindt en krijgt zo ook wat rommel binnen. Denk daarbij aan microplastics, roetdeeltjes van verbrandingsgassen, Radioactief restmateriaal uit oude uranium mijnen(daar zijn er nogal wat van in Europa), pesticiden, giffen voor de landbouw, en zo voorts.

 

Ik beeld mij zo in dat hoe groter het dier is, hoe meer het van deze schadelijke stoffen opbouwt in het lichaam, omdat het onder andere ook langer leeft. Een konijn zal minder in het lijf hebben dan een hert, vermoed ik. Een hert zal neem ik aan ook verder reizen in zijn leven dan een konijn en daarbij zal het moeilijker in te schatten zijn welke stoffen het dier in zijn leven heeft opgenomen.

 

Dus concreet:

1) Hoe veilig is wild vlees met dit in het achterhoofd?

2) Hoe staat dit in verhouding tot vlees uit de winkels?

3) Welk soort wild is het beste en veiligste voor consumptie?

 

Alvast bedankt!

Goody

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het ligt er veel aan hoe je een stuk wild ontwijd . En bij ieder stuk wild is het anders .

Vb.

bij eenden moet de endeldarm er zo snelmogelijk uit . Daar bestaat een speciale haak voor . Ook in zakmes model .

hazen moet je na het binnen brengen eerst laten plassen . Konijnen best ook .

Herten reeën ontwijd je terplaatse . Ook evers .

Doe je dit niet kan jou vlees aangetast worden.

 

Je kan al veel zie aan de lever als het dier goed vlees gaat leven . Bij een ziek konijn komen er witte stippen op de lever . Ik eet het vlees nog de lever niet meer . Maar ja ik ben er mee groot gebracht . ( en dik )

Ook de ogen kunnen jou veel vertellen .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Belangrijk is dat de buit gezond moet zijn . goed laten besterven villen en braden .dan zou je in principe alle wild kunnen eten. Alleen met hagel jagen zou ik niet doen. Het echte wild is veel sterker van smaak, dat vindt ik persoonlijk ook lekkerder. Goede jacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht dat slachten-ontdoen van organen en vlees bakken het enige was wat moest.

Dat van laten plassen en endeldarm en ontweien heb ik nooit van gehoort.

Nog enkel weten waar de endeldarm zit.

 

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @goody,

Alsnog welkom op dit preppers forum.

mooi intro.

Maar als je al jaren meeleest, dan weet je het hieronderstaande vast al.

Je kan hier een schat aan informatie vinden met meer dan 11.000 onderwerpen en meer dan 300.000 berichten kan je hier

uren ( eigenlijk dagen zo niet weken ) doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site.

Er is zoveel informatie te vinden hier, dat je tijd te kort komt.

Ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op, voor je het weet ben je het ook:o

 

 

Kijk ook eens op : Forum - Preppers.nl FAQ

Hier kan je antwoorden vinden op vragen over hoe het forum werkt. Gebruik de links of de zoek box hieronder om je weg door het forum te vinden.

 

 

Met vriendelijke groet, Popeye.

 

P.S. Ik ben ( en velen met mij denk ik ) toch wel benieuwd in welk land je woont?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

 

De slacht is een vak apart, waar uiteraard heel wat bij komt kijken. Je kan zo ook wat wijzer worden over de gesteldheid van het dier. Het is een ander onderwerp, al raakt het wel mijn vragen op een paar punten.

 

@ popeye:het onderstaande ken ik ja. Er zijn ook tal van onderzoeken over de kwaliteit van vlees uit de supermarkt (onderwerpen als antibiotica, groeihormonen etc.etc), maar ik kan weinig nuttige informatie vinden over wild vlees en zodoende blijven mijn vragen onbeantwoord. Wellicht dat iemand op de hoogte is van een degelijk onderzoek dat ooit in dit kader is verricht. Dat helpt ook.

 

Locatie Frankrijk. :p Meer laat ik niet los :cool:

Goody

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste gifstoffen worden ingeslagen in de vetten en de organen.

 

Gezond verstand is relatief en zoals geld niet zo echt gelijk verdeeld onder de mensen..:-) als iemand elke vrijdag een steak van minstens 500grammen praktisch rauw eet en het er zo figuurlijk ingebakken zit neemt de lust naar dat stukje vlees het over van het gezond verstand. Ook al bij wetenschappelijke bewijzen dat zulke hoeveelheden van rood vlees niet bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van verschillende kwalen.. de mens zal zijn 'ongezond' gewoontes moeilijk kunnen laten..

 

Het bakken zou het vlees dan veilig moeten maken maar hierbij verdwijnen de vit B en carboniseren de eiwitten wat ook niet bevorderlijk is voor maag, darmen, lever en nieren.

 

Het is niet omdat je met iets opgebracht bent destijds dat diezelfde kwaliteit en factoren nog gelden in een tijdperk waar de vervuiling enkel maar toeneemt en de kwaliteit van fauna en floro angstwekkend achteruit gaat. Ook bij wild... het grondwater is zo hard achteruit gegaan door het gebruik van pesticiden en de ontlasting van de veeteelt, dat het ook het wild hier mee in de klappen deelt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @goody als je ooit voor een jacht verlof les volgt leer je al zo dingen . Een jachtverlof halen is meer dan wild schieten alleen . Dat is ook de reden waarom er zoveel kandidaat jagers niet slagen in hun theoretisch examen. Schieten zonder jachtverlof is stropen . In Nederland België maar ook in Frankrijk. Al zijn de wetten verschillend van land tot land .

 

ps. Het is niet wild vlees maar vlees van wild .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@goody, welkom op het forum.;)

 

Mooie eerste post en ik kan me aansluiten bij Geerts betoog. Zo snel mogelijk slachten is mijn advies. Hoe langer je wacht des te meer er mis mee kan zijn. Verder kan ik je melden dat wild beter te eten is als al die rommel van de kilo knaller. Ik eet beiden helaas, maar de smaak kun je niet vergelijken. Veel kilo-knallers worden zo snel mogelijk volgepropt met voer en er worden medicijnen gebruikt. Het dier groeit dan snel en binnen 3-4 maanden wordt het geslacht (bijv. varkens). Jou wilde zwijn moet minimaal 2x zolang groeien in de natuur om aan dat gewicht te komen. Daarnaast eten deze dieren zeer gevarieerd voer, puur natuur. Het vlees is dus 100X lekkerder.

 

Ik raad aan om het vlees goed te verhitten ook van binnen, dan kan er weinig mis mee zijn. Bij twijfel als je bijv. ziet dat de organen aangetast zijn, kun je besluiten het niet te eten.

 

Vergis je ook niet dat behoorlijk veel mensen ziek worden na het eten van kiloknallers. Dat is vaak tig keer ingevroren geweest, met water en pekel en kleurmiddel ingespoten. Dus dat is ook niet zo gezond als je denkt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast ghostwhiper

Hert en ree kunnen prima rosé ;)

Vogels, varken konijn en haas wat verder doorbakken voor de zekerheid.

 

Eend kan op zich wel rosé maar vanwege mogelijke parasieten toch iets verder door bakken.

Het dus niet maar mag wel

 

Bij varken moet je vooral rekening houden met wormen dus zeker even een paar minuten boven de 70 graden oM die dood te krijgen.

 

Konijnen kunnen myxomatose hebben, kenmerkt zich aan snot neusje, troep uit de ogen, witte spikkels op de lever, pus uit alle openingen en inwendig.

In theorie te eten aangezien het niet op mensen slaat maar neem het zekere voor het onzekere en verbrand het beestje om verdere verspreiding te voorkomen.

Laat dan de konijnen daar in de buurt verder met rust want een deel overleeft de ziekte en is een aantal maanden later prima te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...