Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen Offgrid klein goedkoop technische vragen


Aanbevolen berichten

USB zonnepaneeltjes werken prima, je hebt gelijk wat betreft hoe groter hoe beter. Als jouw zonnepaneeltje midden in de zon niet genoeg kracht heeft om je telefoon op te laden dan zal het zonnepaneeltje kleiner als 5 watt zijn geweest. kleiner dan 20cm bij 20cm.

Met een usb zonnepaneeltje van 7 tot 10watt laadt jouw smartphone prima op in volle zon, en zelfs met een klein beetje bewolking.

Een usb handdynamo'tje is altijd een goed idee maar die wekt veeeeeel minder stroom op dan een zonnepaneeltje van 7 watt.

tevens moet je berekenen dat jouw stroom met een handdynamo'tje 1 man uur kracht kost. Je telefoon opladen kost jou de hele avond draaien, in plaats van je telefoon met zonnepaneeltje een uurtje in de zon leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kun je een "on Grid" installatie met inverter aansturen met de (zuivere)sinus van een omvormer die op een accu( en kleine off grid installatie) zit?

 

Ik speelde met de zelfde gedachte en heb dit 3 jaar geleden geprobeerd.

(Mastervolt omvormer en Pure Sinus inverter)

Maar hij trapte er niet in: De omvormer ging niet aan.

Weet iemand hoe dit werkt?Zet de stroomleverancier een bepaald signaal op het net wat herkend wordt door de omvormer?

 

Ik weet wel dat je die zelfde omvormer in andere landen wel kunt kopen waarbij de netspanning niet nodig is.

In Nederland mogen die niet verkocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn offgrid setje bestaat uit 360 Wp 18V zonnepanelen, twee deepcycle accu's capaciteit ieder 105 Ah, 12V regelaar en een 1000W zuivere sinus omvormer...

Daar kan ik dan precies een avond op TV kijken, met de zware versterker, satelliettuner, grote LED tv en nog wat verlichting, maar die gaat op LED's dus is te verwaarlozen.

Het vermogen dat de TV combinatie trekt is behoorlijk; ik zal weer eens meten als iemand dat wil weten..

Laadtoestandaanduiding in de woonkamer, naast de TV. Daarmee is de installatie in de gaten te houden als hij wordt gebruikt maar ook als ie wordt opgeladen..

 

Daarom meldde ik ook in het draadje energiestoringen dat ik het offgrid systeem afschakel en de aggregaat aanschakel als het te lang duurt.

Met het offgrid systeempje kan ik het heel lang (maanden) uithouden maar dan moet ik geen TV kijken... :cool:

 

Meer info: KLIK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zwager heeft 2X 250wp panelen van 41volt per stuk.

 

Hij wil ieder paneel een eigen laadregelaar geven, en zodoende 1 accu opladen.

Kun je 2 laadregelaars op 1X 12v accu aansluiten? of gaan ze elkaar dan storen?

 

Want waarschijnlijk kan de laadregelaar niet 2 panelen van 250wp en 41volt tegelijk aan!

 

Laadregelaar

Rated Voltage: 12V / 24V ( Auto Switch )

- Rated Current : 30A

- Max Input Solar Panel Power: 840W , Connect 24V Battery ( Connect 12V Battery, Max solar Panel Power: 420W )

- Open Voltage of Solar Panel : ? 50V

- Over-charging Protection : 13.8V / ( 27.6V )

- Low Voltage Disconnection / LVD: 10.7V / ( 21.4V )

- Low Voltage Reconnected / LVR: 12.5 V / ( 25V )

- No Load Loss: ? 30mA

- Loop Voltage Drop: ?170mV

- Charging Mode: PWM mode

- Temperature Compensation: -4mV / Cell / °C

- Installation Cable area: ? 7# AWG (16 mm?2; )

- Operating Temperature: -10 ~ 60 °C

- Storage Temperature: -30 ~ 70 °C

- Humidity Requirements: ? 90% , no condensation

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zwager heeft 2X 250wp panelen van 41volt per stuk.

 

Hij wil ieder paneel een eigen laadregelaar geven, en zodoende 1 accu opladen.

Kun je 2 laadregelaars op 1X 12v accu aansluiten? of gaan ze elkaar dan storen?

 

Want waarschijnlijk kan de laadregelaar niet 2 panelen van 250wp en 41volt tegelijk aan!

 

Laadregelaar

Rated Voltage: 12V / 24V ( Auto Switch )

- Rated Current : 30A

- Max Input Solar Panel Power: 840W , Connect 24V Battery ( Connect 12V Battery, Max solar Panel Power: 420W )

- Open Voltage of Solar Panel : ? 50V

- Over-charging Protection : 13.8V / ( 27.6V )

- Low Voltage Disconnection / LVD: 10.7V / ( 21.4V )

- Low Voltage Reconnected / LVR: 12.5 V / ( 25V )

- No Load Loss: ? 30mA

- Loop Voltage Drop: ?170mV

- Charging Mode: PWM mode

- Temperature Compensation: -4mV / Cell / °C

- Installation Cable area: ? 7# AWG (16 mm?2; )

- Operating Temperature: -10 ~ 60 °C

- Storage Temperature: -30 ~ 70 °C

- Humidity Requirements: ? 90% , no condensation

 

Dat kan, ik heb ook twee laadregelaars met MPPT die het optimale laadvoltage berekenen. Maar hij kan beter 2x 12V accu nemen, dus op 24V laden. Dat gaat 2x zo snel. Dus de 2 accu's doorkoppelen en de 2 panelen doorkoppelen en 1 laadcontroller. Die kunnen trouwens meestal 24 volt en 12 volt aan.

 

Even van jouw cijfers uitgaande kom je op 250Wp\12V = maximaal 20,83 Ampere per paneel. Dus dan redt deze laadcontroller het niet en heb je minimaal een 40A nodig.

 

Lus je de 2 panelen aan elkaar door, dan gaat deze op 24V laden. Dus dan laadt je maximaal 20,83 Ampere bij 24 volt, dus kan dezelfde laadcontroller het wel aan.

 

12V / 24V ( Auto Switch )

Over-charging Protection : 13.8V / ( 27.6V )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, ik heb ook twee laadregelaars met MPPT die het optimale laadvoltage berekenen. Maar hij kan beter 2x 12V accu nemen, dus op 24V laden. Dat gaat 2x zo snel. Dus de 2 accu's doorkoppelen en de 2 panelen doorkoppelen en 1 laadcontroller. Die kunnen trouwens meestal 24 volt en 12 volt aan.

 

Even van jouw cijfers uitgaande kom je op 250Wp\12V = maximaal 20,83 Ampere per paneel. Dus dan redt deze laadcontroller het niet en heb je minimaal een 40A nodig.

 

Lus je de 2 panelen aan elkaar door, dan gaat deze op 24V laden. Dus dan laadt je maximaal 20,83 Ampere bij 24 volt, dus kan dezelfde laadcontroller het wel aan.

 

12V / 24V ( Auto Switch )

Over-charging Protection : 13.8V / ( 27.6V )

 

dankje:D

Weer wat wijzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is nu echt het grote voordeel van een zuivere sinus boven een gemodificeerde sinus?

 

Want blijkbaar kun je op een gemodificeerde sinus ook alles aansluiten!

 

gemodificeerde sinus klinkt vreselijk als je er een motortje op aansluit.

motoren draaien wel, maar soepel is anders.

 

ook creëert een gemodificeerde sinus vrij veel harmonischen, waar sommige electra gevoelig aan kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk alles waar een electromotor in zit, wil je niet op een aangepaste sinus inverter laten draaien. Het is een kwestie van (weinig) tijd voor 't naar de knoppen gaat.

 

Om 't even zo simpel mogelijk uit te leggen, vervang in gedachte de electromotor door een ouderwetse zwengel. Bij een zuivere sinus, ben je die zwengel netjes met gelijke snelheid rond aan 't zwengelen. Bij een aangepaste sinus verander je continue van snelheid met een harde ruk (zowel harder als zachter). Je lichaam, de lagers en de belasting die aan de motor hangt vinden dat allemaal niet grappig en slijten extreem snel.

 

En om het effect nog wat beter te visualiseren: pak een oude wasmachine, sloop de beveiliging van de deur en haal 't deurtje er af, laat 'm centrifugeren en pleur er dan een baksteen in:

(skip naar 50 seconden).

 

En daarom dus: GEEN electromotor op een niet-zuivere-sinus inverter!

 

Andere electronica heeft daarnaast ook vaak last van de harmonisen, maar da's een stuk lastiger uit te leggen.

 

Hoe dan ook, koop een zuivere sinus inverter, ze zijn wat duurder maar dat bespaar je op de apperaten die je niet binnen de kortse keren hoeft te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Kunnen daar dan 2x 37volt 250WP panelen op in combinatie met een 12v accu?

Volgens de tabel kan er dan maar 20v op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Nadat ik het budget wat opgerekt had kwan ik er wel uit.

Mijn keus is inmiddels gevallen op een 150Wp paneel, een AGM accu(vanwege de betere levensduurverwachting) en een MPPT laadregelaar met voldoende capaciteit om er nog een tweede paneel en/of accu bij te plaatsen. Daarnaast komt er een zuivere sinus omvormer bij. Dit is wat duurder dan nodig, maar omdat ik op termijn verwacht er meer gebruik van te gaan maken wil ik graag naar een verdubbeling van capaciteit en opbengst kunnen door simpel bij te plaatsen.

Op die manier denk ik in de lente/herfst rond de 20A( ca 250w beschikbaar dus) per dag binnen te hengelen en in de zomer ongeveer 35A/dag. Voor nu geeft me dat de mogelijkheid om de BOL van wat luxe te voorzien zoals een Koelkastje, Licht, radio en oplaadmogelijkheden voor apparatuur, batterijen en gereedschap.

 

In de winter zal de dagopbrengst rond de 7-10A liggen, Ik denk dat dit voldoende is om in een noodscenario een paar belangrijke zaken op stroom te kunnen blijven gebruiken. Volgende week komt alles binnen, dus dat wordt klussen met pasen;)

 

Mijn motivatie was als volgt.

In overleg kwamen wij thuis tot de conclusie dat het natuurlijk goed is een SHTF noodstroomvoorziening te hebben, en daar ook wat geld voor uit te geven, maar wij gebruiken de BOL ook min of meer als vakantiebestemming(werkvakanties). Dan is er niets mis mee om iets verder te kijken, waarop we via een eenvoudig optelsommetje kwamen op een daggebruik van ca 250 watt als we aanwezig zijn. Met 80W red je dat niet in voor- en naseizoen. Daarom uiteindelijk gekozen voor een 150W paneel. Prijsverschil € 60,=

De laadregelaar moet ook in de winter goed voor de batterij zorgen, en een MPPT kan intelligenter laden als de meest simpele lader. Daarnaast is het goed mogelijk dat ik vanaf volgend jaar een grotere stroombehoefte heb als 250W, dus wilde ik kunnen uitbreiden tot door het bijplaatsen van accu en een extra paneel. Extra voordeel van de MPPT is dat ik er 100v bij nullast achter mag hangen. Hier was de meerprijs aanzienlijk, van € 20,= ging ik ineens naar € 110,= maar een goede regelaar is het behoud van de accu, en het scheelt toch 20-30% in de opbrengst van het paneel, dus ik denk dat het een goede keus is.

De AGM accu is vooral vanwege de levensduur in combinatie met de laad/ontlaadkarakteristiek. de verwaching is dat deze het 8-10 jaar moet kunnen uithouden, wat investeringstechnisch en SHTF technisch een goede keus is voor de meerprijs. Meerprijs hier was € 50,=

 

Kortom het budget is ruim verdubbeld, maar hopelijk goed besteed. Een prima inzet van de vakantiecentjes zullen we maar zeggen.

 

Voor de aanschaf kwam ik terecht bij Gerritsma in Makkum, die had toch wel de beste totaalprijsaanbieding.

 

Edit: zie update 26 mei 2015 verderop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend vraagje aan de technische forumleden:

Kun je een "on Grid" installatie met inverter aansturen met de (zuivere)sinus van een omvormer die op een accu( en kleine off grid installatie) zit?

Normaal gesproken hebben deze installaties netspanning nodig, maar ik zou geen netspanning willen hebben dan en de aansluitkosten gebruiken om een kleine accubank op te zetten voor tv, laptop en verlichting 's nachts.

 

Dan kan ik extra panelen leggen zonder grote accubank, waarbij natuurlijk wel het probleem is dat ik bijvoorbeeld alleen de wasmachine kan laten draaien als de zon schijnt.

 

Het scenario is dat ik nog 3-4 jaar de lokatie als BOL gebruik, en daarna als BIL. De komende 3-4 jaar heb ik dan stroom via een ca 200wp installatie met 200Ah accu, en in plaats van 1200 euro uit te geven om een netaansluiting binnen te halen gebruik ik die €1200 om extra panelen en accucapaciteit aan te sluiten en daarnaast een zonnesysteem met inverter te plaatsen van 3000Wp( dat zou, met accuondersteuning, voldoende moeten zijn om de wasmachine ook in de winter op een zonnige dag te kunnen laten draaien). en hoeveel scheelt het als je Hotfill gebruikt bij een wasmachine?

 

De totale investering zou dan(minus de 1200) ongeveer €4000,= bedragen, maar ik heb dan geen stroomleveranciekosten meer en ongeveer € 250 per jaar aan reserveringskosten voor nieuwe accu's en electronica.

Dat zou een ROI mogelijk maken van minder dan 10 jaar voor een volledig offgrid systeem. Als backup heb ik dan mijn huidige 2600W aggregaat met zuivere sinus en 12V/230V aansluitingen

PS ons geschatte stroomverbruik op jaarbasis in die situatie zou ongeveer 1500-2000Kw zijn

 

 

Hold your horses, hier ga je ineens naar een totaal ander gebruik en kom je uit bij een oplossing die lijkt op @FicaInSpanje.

 

Mijn bol draait al jaren op 2*100Wp paneel + 1 oud (20yr) 70Wp solar paneel en 1 80Ah Semi Tractie accu.

daarnaast heb ik net een 30Wp paneel besteld en een 8Ah 12V start accu van een motor (gratis) opgehaald bij een motorzaak.

Deze is niet meer 100% goed maar met een beetje liefde is er nog veel uit te halen.

 

Dit laatste moet mijn mobiele set worden.

 

Gratis @ motor garage

1x 12V 8Ah Accu

 

@www.kleinezonnepanelen.nl

1x 30 Wp paneel (ik heb een LOEI dure zwarte semiflex gekocht, maar koop maar een gewone vaste 30Wp

1x 10 JUTA CMP12 laadregelaar

1x accuklemmen + kabel (heb ik thuis verknipt en afgesoldeerd)

2x MC40 stekkers

 

@DealExtreme

Deze is mooier en met behuizing, de 2e laad harder. deze trekt max 12V 1.1A (~2.4 A @5V)

http://www.dx.com/p/usb-powered-dc-6-24v-to-dc-5v-car-voltage-step-down-dc-converter-module-black-red-220701#.VQ1IrVylm8o

 

Deze heb ik zien oplopen naar 1.97A @12V bijna 5A op 5V, wordt wel erg warm!

http://www.dx.com/p/zndiy-bry-diy-dc-6-35v-to-5v-3a-double-usb-voltage-step-down-regulator-module-green-321489#.VQ1JJ1ylm8o

 

Deze laatste heb ik de blauwe connector afgesoldeerd en goede kabels aan gezet. Daarnaast met hotglue, koelpasta en een platgeslagen stukje koper een extra koeling gemaakt voor het zwarte component, deze werd erg heet op 2A @ 12V (laden Tablet en Ipad).

 

Wat er nog gaat veranderen:

http://www.banggood.com/Dual-Red-Blue-LED-Digital-Voltmeter-Ammeter-Panel-Volt-Gauge-Meter-p-918687.html

Deze moet inzage geven in de accu kwaliteit en de snelheid waarmee geladen wordt (als ik zie hoeveel Ams ik erin pomp kan ik behoorlijk zelf inschatten wat ik ga aansluiten.)

 

Als ik 2+ Amp naar de accu kan genereren is het een goed moment om de DX5000 op zenden te zetten (~8A) dat kan ik op het kleine accutje max een uur doen, maar dat zou korter moeten.

 

Als ik

Als er 0A naar de accu loopt en de systeemspanning is

 

Mobiel doel:

eigenlijk wil ik van de accu af en met zo min mogelijk spullen van Solar 18V (21 max open spanning) naar 5.25V usb lader. De eerste versie die ik hiervoor had deed het niet goed (PWM DC converters) toch zou het moeten kunnen. Het doel is dat dit zo klein wordt dat het achter een vast zonnepaneel in de alu rand verwerkt kan worden. Daarover later meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

150Wp paneel,

Op die manier denk ik in de lente/herfst rond de 20A( ca 250w beschikbaar dus) per dag binnen te hengelen en in de zomer ongeveer 35A/dag.

 

150Wp paneel brengt met een PWM lader max 150/~13 = 11,5 *90% = 10,4 A

 

Laten we zeggen dat dit in de zomer 3 uur lukt 31.2Ah per dag en in de late herst 0.5 uur per dag (zal eerder 3 uur steeds een beetje zijn) 31.2/6 = 5.1 Ah per dag.

 

Nu ik 5 jaar vakantie huis op een kleine solar heb laten werken ben ik pas gaan zien hoe groot de nood is in de winter en ho groot het overschot in de zomer.

Bij mij draait op de set (hierboven beschreven)

een paar uur per dag led (in de winter) totaal woonkamer ~1A (12Watt) (winter 5Ah dag, want bij het koken om 1700 gaan de lampjes al aan boven het fornuis)

een half uurtje internet, modem trekt 1A = 0,5Ah

ongeveer 30 minuten laden voor laptop/gsm (trekt 5A) 1,25Ah (dit is gemiddeld ik probeer te laden zodra de zon schijnt en ik aan de ventilator in de meterkast kan horen dat de accu vol zit, dan heb ik toch stroom over)

 

Winter behoefte ~8 Ah per dag, en dan kom ik met 275Wp op 80Ah accu niet uit.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...