Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe groot is een miljard?

Charlie
 Share

Recommended Posts

De miljarden vliegen ons de laatste tijd om de oren: 14 miljard bezuinigen, 40 miljard voor het ESM, 100 miljard voor Spanje. Maar hebben we nog enig besef hoeveel een miljard eigenlijk is? € 1.000.000.000

Dat wordt pas duidelijk als je ermee gaat rekenen...

Stel...ik ben een jonge vent van 19 jaar en ik neem me voor om miljardair te worden en ik wil beslist op m'n 65ste met pensioen.

Toevallig heb ik briljant idee waar ik octrooi op kan aanvragen: kinetische hakken. Deze plaats je onder je schoenen en je wekt energie op terwijl je loopt. Deze energie kun je thuis op het net up-loaden en daar betaalt de energie maatschappij een vergoeding voor. Lopen levert geld op.

Er blijkt grote vraag naar te zijn. Ik ontwikkel een machine die de hakken kan maken. Ik wil in 45 jaar dat miljard bij elkaar sparen, het productie proces zal volcontinu doordraaien, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Ongeacht omzet en winst, van elk paar hakken leg ik € 1,- apart om te sparen voor mijn miljard. Op mijn 20ste ga ik van start.

Om dit miljard te bereiken, hoeveel paar hakken moet de machine (of de fabriek) per minuut produceren om mijn doel te verwezenlijken?

Drieenveertig paar. Per minuut. 43 paar hakken per minuut, zonder onderbreking, 45 jaar lang. Is dat niet ongelooflijk?

(42,27 om precies te zijn).

Ja, en dan hebben we het over een miljard. Wat als je schuld een biljoen of 16 bedraagt en je wil die schuld aflossen?

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Getallen getallen getallen altijd zo mooi om over te lezen.

Ik probeerde het ooit in mijn hoofd uit te beelden hoeveel kubieke miljarden lichtjaar het volume van het boek moet zijn om enkel het getal in leesbare lettergroote op te schrijven en kwam nog NERGENS.

Om wikipedia te citeren: "omdat men nooit genoeg materiaal ter beschikking zou hebben: er zouden per atoom in het heelal minstens 10.000.000.000.000 cijfers moeten worden genoteerd."

Oh getallen getallen

RedPill

Link naar reactie

Ach sommige dingen mogen herhaald worden?

Geen getal te groot of wat hyper inflatie maakt er korte metten mee!

Had een mooi onderschrift kunnen zijn....:cool:

Geef eens voorbeelden met 10 pakken koffiebonen nu 70 euro

Groet jolanda

Link naar reactie

Geef eens voorbeelden met 10 pakken koffiebonen nu 70 euro

Groet jolanda

Uhmm snap je vraag niet?

Na hyper inflatie kost die koffie, zeg 80.000 euro en een maand later 800.000 euro.

Of nog steeds een zilver muntje:cool: dus je hypotheek van 160.000 nog maar 160/800 ste zilver muntje:rolleyes:

Link naar reactie

Uhmm snap je vraag niet?

Na hyper inflatie kost die koffie, zeg 80.000 euro en een maand later 800.000 euro.

Of nog steeds een zilver muntje:cool: dus je hypotheek van 160.000 nog maar 160/800 ste zilver muntje:rolleyes:

kijk of ik begint te snappen geld verliest zijn waarde ........... voedsel onbetaalbaar

en de gedeelte van hypotheek dat snap ik niet ?

groet jolanda

Link naar reactie

Hoi Jolanda,

Het zijn dezelfde vragen en je gaf zelf het aantwoord denk ik?

Geld wordt minder waard, nou ja het is nooit iets waard geweest, sinds de loskoppeling van goud, maar de banken/overheid hebben een geweldige campage gehouden en wij zijn er allemaal volledig voor gegaan.

Dus alles wordt "duurder" uitgedrukt in fiat geld, je zilver, goud enz wordt waarschijnlijk meer waard, lees meer koopkracht.

Dus je schulden in de fiat geld soort wordt minder waard, nu kost een zilveremunt van een ounch 26 euro, tijdens hyper inflatie kost dat zilver muntje elke week/maand een factor 10 meer uitgedrukt in die fiat geld soort.

Als dat doorgaat kun je met je zilvermuntje je huidige hypotheek aflossen.

Voor je spaar rekening kun je hetzelfde redeneren, nu kun je voor 1 euro een brood kopen, tijdens de hyper inflatie wordt die euro elke week/maand een factor 10 mindsr waard. Dus na een week kost je brood 10 euro na twee weken 100 euro.

Dan moet de rente wel heel hoog worden om je koopkracht te behouden:cool:

Deflatie is precies het omgekeerde, geld wordt meer waard, je kunt morgen iets voor minder geld kopen dan vandaag,

Je schulden wordt onbetaalbaar, je spaargeld wordt steeds meer waard enz.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

@ Jolanda. Per boon neem ik aan?

Dat doet me denken aan een grapje uit de tijd toen Joop den Uyl nog premier was. Er was toen ook een enorme inflatie.

Joop de Uyl loopt met zijn ministers door een winkelcentrum. Vol trots wijst hij op een bordje in een etalage met daarop de tekst: "Herenkostuum 250 gulden". Den Uyl: "Heren zie eens hoe goed wij de inflatie onder controle hebben".

Minister van Financien Duisenberg tikt den Uyl op de schouder en zegt: "Joop, mag ik je er op wijzen, dat dit een stomerij is".

Link naar reactie

die inflatie is er al mijn koffiebonen kosten 6.98 ...... nu 7.21 .............

Groet jolanda

Eh, het huis op de hoek stond eerste te koop voor 375.000 euro, nu voor 325.000 euro. Voor het verschil kun je heel wat pakken koffie kopen...

Link naar reactie

• 1 year later...

@Kans

Denk je echt dat ze het zover laten komen dat je met 2 zilveren munten je huis kan betalen?

Daar zullen ze wel een stokje voor steken, iedereen heeft wel wat zilver of goud, als je daarmee al je schulden kan afbetalen, lijkt me niet realistisch.

Eigenlijk kun je dus stellen dat geld geen waarde meer heeft omdat we al over miljarden en biljoenen praten?

Link naar reactie

De weg naar hyperinflatie is dusdanig heftig dat overheid/banken allang geïntervenieerd hebben voordat iemand zijn hypotheek heeft afgelost met een paar zilveren munten. Sterker nog zolang Duitsland binnen de EU aan de knoppen zit is de kans op hyperinflatie gering. Die hebben immers al leergeld gehad met Weimar. Op dit moment si het gevaar op deflatie trouwens veel groter en dat is een zelfversterkend proces wanneer het daar is.

Link naar reactie

@Kans

Denk je echt dat ze het zover laten komen dat je met 2 zilveren munten je huis kan betalen?

Daar zullen ze wel een stokje voor steken, iedereen heeft wel wat zilver of goud, als je daarmee al je schulden kan afbetalen, lijkt me niet realistisch.

Eigenlijk kun je dus stellen dat geld geen waarde meer heeft omdat we al over miljarden en biljoenen praten?

Met 30 of 60 gram zilver je huis afbetalen is bijzonder extreem.

In de Weinmar tijdens de hyperinflaie periode kon je wel een huis kopen voor een ounce goud.

Er staan nu in Amerika huizen voor enkele dollars te koop.

Dus het heeft alles met de context te maken.

Dat je met een ounce goud een huis, stel over 10 jaar op het hoogte punt van de economische ellende die gaat komen, kunt kopen wil niet zeggen dat als je nu tien ounce goud hebt je over tien jaar in enorme luxe kunt leven die hetzelfde is als dat je nu genoeg middelen had om tien huizen te kunnen kopen.

Dit wezenlijk verschil is iets waar veel mensen overheen stappen.

"Daar zullen ze wel een stokje voor steken"

Dat vind ik een leuke zin.

Wie zijn 'ze' wat doen ze en waarom....

Ik denk zelf dat er nu nog enorm veel controle is.

Dit kan door slaan naar een systeem van ultieme onderdrukking, tot een diktatuur en erger.

Het kan natuurlijk ook omdraaien naar minder extreem of bv dat Amerika wel die kant blijft opgaan maar dat bv delen van Europa democratisch en vrij blijven (worden :cool:).

De kans dat de overheden en 'ze' de controle verliezen is ook aanwezig/groot.

Er kan een oorlog komen die onvoorspelbaar zal zijn en onvoorstelbaar kan worden.

Hoe dan ook de mensen met de macht zullen ons maximaal blijven uitkleden.

Of dat nu via belasting ( overheden), dmv schulden (banken enz.), werkkampen (overheden, bezetters, bendes), of welke vorm dan ook zal zijn.

En zo kunnen we doorgaan.

Niemand zal precies weten wat waar wanneer zal gebeuren.

De huidige beweging naar meer meer schuld zal niet door kunnen gaan.

Waar en hoe dat stopt is moeilijk, wat de uiteindelijke gevolgen zijn idem, en het tempo waarin eea zich zal ontwikkelen is ook van enorm belang.

Ga ervan uit dat het veel slechter zal worden.

Een timing proberen te maken doe ik al lang niet meer.

Ik gebruik de tijd die we krijgen om verder voor te bereiden.

Veel luxe ben ik gaan schrappen, waarbij genieten nog steeds heel hoog staat, en zelfs met die mindere 'luxe' (denk aan uiteten, de nieuwste telefoon moeten hebben, electronika, enz) heb ik het nog steeds enorm luxe en koop ik nog steeds enorm veel luxe die dan wel een preppers insteek moet hebben....

En ik denk nog steeds dat als het echt fout gaat je beter heel ver weg kunt zijn van de moderne beschavingscentra en/of grote bevolkingsconcentraties,

Dan is normaal (over)leven je eerste behoeften, en een 'huis' (zoals we die nu kennen) wel eens iets wat ver weg kan zijn....

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

• 2 weeks later...
En wat betekend hyper inflatie voor spaarfondsen en een lijfrente polis ?

Groet Jolanda

Als de rente vast is ben je de sigaar.

Nominale situaties, zeker als schuld, zijn handig bij inflatie.

Nominale situaties als bezit bij inflatie zijn midner fijn. Je wilt rente die de inflatie bijblijft voor deze zaken.

Dus toch maar een deel edelmetaal? (als verzekering)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...