Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

martin

Wat te doen met hypotheek/spaargeld/goud

Recommended Posts

Ik moet bekennen dat ik in het verleden een inschattingsfout heb gemaakt over het instorten van ons economisch systeem.

Hoewel ik geen econoom ben, kan ik redelijk goed rekenen en de zogenaamde exponentiële toename waar onze economie op MOET draaien kan nooit en te nimmer in stand blijven.

Hiervan ben ik 100% overtuigd, en als men dit echt niet begrijpt dan kan je eens googelen op “Het schaakbord van koning Shirham”. Dit is een iets gesimplificeerde weergave van het probleem.

Ik ging uit van eind 2006 dat het wel ver op het einde zou lopen. Het is nu bijna 6 jaar later en het systeem hangt nog steeds aan het infuus.

Maar ik ben steeds ongeruster over de klap die gaat komen. Hoe langer men de boel zit te rekken, hoe harder de klap zal zijn. Vandaar dat ik ondertussen met het preppen ben begonnen.

De vraag zal vermoedelijk al diverse malen gesteld zijn, maar omdat er nogal wat beweging zit in de forum members en er ook beweging zit in de opvattingen stel ik de volgende vraag.

Wat doe jij?

Aflossen hypotheek zodat je in ieder geval nog iets van waarde heb? Of ga er er juist van uit dat je door hyper inflatie je hypotheek waarde gelijk is aan de prijs van 1 half gesneden bruin?

Of ga je nog een stap verder en denk je dat het zover uit de klauwen gaat lopen dat er niemand meer gaat zeuren over jouw hypotheek?

Mijn antwoord is maximaal aflossen.

Wat doe je met je spaargeld?

Hoewel ik persoonlijk de overtuiging heb dat ons geld over enkele maanden/jaren verdampt is, kan ik toch moeilijk alles in goud gaan omzetten. Dit krijg ik ook niet verkocht naar mijn partner toe.

Mijn antwoord is zoveel mogelijk uitgeven aan dingen die geld besparen zoals zonnepanelen, zonneboiler, isolatie, warmtepomp. En zoveel mogelijk uitgeven aan waardevaste zaken zoals verbouwing, goud.

Alvast mijn excuses voor de preppers die met een minimum loon of bijstandsuitkering dit luxeprobleem voorgeschoteld krijgen, maar ik post dit niet uit arrogantie.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Dick Berts

Hallo Martin, De beste financiele adviezen krijg je nog steeds van bankiers. Je hoeft ze alleen maar op zijn kop te zetten. Als je bank je aanraadt om je hypotheekrente lang vast te zetten, dan doe je het kort en andersom. De banken denken namelijk alleen aan zichzelf en hun belang is exact tegengesteld aan dat van jou. Gisteren was Gerrit Zalm overal in het nieuws met het advies aan mensen om toch vooral snel hun hypotheek af te lossen. Weer een uitstekend advies, mits je het op zijn kop zet. Zelfs de banken beginnen door te krijgen, dat de euro reddeloos verloren is en dat de hypothecaire leningen die ze uit hebben staan via hyperinflatie of nieuwe geldstelsels waardeloos dreigen te worden. Dus willen ze hun geld zo snel mogelijk terug om er stiekem goud voor te kopen. Heb je nog spaargeld dan is dit de juiste volgorde om je geld in te investeren;

1) Al het denkbare wat nodig is om te preppen.

2) Fysiek goud en zilver.

3) Aflossen van je hypotheek.

4) Papieren tegoeden bij een bank.

Punt drie en vier verdienen nog enige toelichting. Formeel worden aandelen en obligaties die een bank voor je bewaart niet meegezogen in een faillissement, maar reken maar dat die bank boys jouw bezittingen al verpatst hebben voordat ze kopje onder gaan. In de VS is dat al een paar keer gebeurd. Het deposito garantie stelsel dat spaartegoeden tot een ton garandeert is ook flauwekul. Het is immers een nominale garantie. Voor de ton die je bij hyperinflatie terug krijgt, kun je straks nog twee sigaretten kopen. Een heel pakje? Veel te optimistisch. Als ik het voor het zeggen krijg, dan staat er binnenkort op ieder pakje sigaretten: BANKTEGOEDEN ZIJN DODELIJK! ZE GAAN IN ROOK OP! Hoe dan ook, het aflossen van je hypotheek staat vrijwel onder aan mijn rijtje, maar het is een betere bestemming dan onbetrouwbare banktegoeden in welke vorm dan ook. Tenslotte wil ik nog opmerken, dat je nu zeker niet in onroerend goed moet investeren. Onroerend goed is een krediet markt. Vrijwel iedereen koopt onroerend goed via een lening en leningen zijn binnenkort nergens meer te krijgen. Dat zal onvermijdelijk de totale ondergang van de huizenmarkt ca betekenen. Vlak na de val van het Derde Rijk, kon je in het centrum van Berlijn een compleet huizenblok kopen voor een troy ounce goud (nu ongeveer 1300 euro). Zoiets dergelijks gaan wij ook tijdelijk meemaken. Vlak nadat iedereen het ineenstorten van papieren 'waarden' zoals de euro en de dollar heeft meegemaakt, moeten regeringen nieuwe papieren munten zien in te voeren. De enige manier om het zwaar geschonden vertrouwen van burgers in papiergeld om te buigen in vertrouwen in de nieuwe papieren munt, is het invoeren van een gouddekking. Ook dat zal onvoorstelbare gevolgen hebben voor de goudprijs, die op dit moment extreem gedrukt wordt door banken en overheden, omdat het systeem anders klapt.

Deze post delen

Vlak na de val van het Derde Rijk, kon je in het centrum van Berlijn een compleet huizenblok kopen voor een troy ounce goud (nu ongeveer 1300 euro). Zoiets dergelijks gaan wij ook tijdelijk meemaken.

Goh, als je toen had geleefd Dick, en dit had geweten, dan had je nu toch zeker wel een ontzilter van Katadyn kunnen kopen. En bovendien zelf je alternatieve plan voor de nood drinkwater voorziening kunnen financieren. :o

Vlak nadat iedereen het ineenstorten van papieren 'waarden' zoals de euro en de dollar heeft meegemaakt, moeten regeringen nieuwe papieren munten zien in te voeren. De enige manier om het zwaar geschonden vertrouwen van burgers in papiergeld om te buigen in vertrouwen in de nieuwe papieren munt, is het invoeren van een gouddekking. Ook dat zal onvoorstelbare gevolgen hebben voor de goudprijs, die op dit moment extreem gedrukt wordt door banken en overheden, omdat het systeem anders klapt.

Dit hoeft volgens mij niet. Indien de overheid zelf geld gaat uitgeven, hoeft daar niets tegenover te staan. Het enige dat ze moeten waarborgen, is de hoeveelheid geld die ze in roulatie brengen. Vertrouwen is natuurlijk wel een vereiste. Een mooie documentaire daarover is

.

Deze post delen

Gast Dick Berts

Ja en dan had je van mij een gouden vuilnisbak gekregen om uit te eten.

Deze post delen

Martin, je hebt je beste antwoorden zelf al gegeven.

Maar nog even over de hypotheek.

Iedereen, maar met name de prepper heeft een dak boven zijn hoofd nodig. Wat zijn je preps waard als een knokploeg je uit je huis gooit?

Een eigen stek waar je plant het "uit te zingen" is voor iedereen nodig, maar zeker voor een prepper.

Dus dan toch de hypotheek aflossen?

Niet zo snel: Als eerste NIET GAAN SPECULEREN met het dak boven je hoofd. I.e. als je besluit niet af te lossen mag dat niet zijn omdat je verwacht dat hyperinflatie je hypotheek wel voor je zal aflossen. De geschiedenis leert dat dit bijna nooit het geval is. Waarschijnlijk zul je dan je dak en je preps verliezen.

Wat dan wel?

Dat is een heel moeilijke beslissing, en heel sterk van persoonlijke omstandigheden afhankelijk.

Je moet wel proberen je hypotheek van je nek te krijgen, dat is een potentiele molensteen die je onder water trekt.

Als je de hypotheek niet kunt aflossen, dan moet je misschien de bittere pil slikken en het huis verkopen en een eenvoudiger, kleiner, goedkoper huis kopen.

Maar helaas kan niet iedereen dat. Als je ook bij een verkoop niet voldoende geld overhoudt om een nieuw huis te kopen, dan rest eigenlijk alleen het huren en dan sparen voor een eigen huis. Maar huur dan zo klein mogelijk. Als je zwaar in de min komt door je huis nu te verkopen, dan moet je zelfs overwegen om dan maar failliet te gaan.

Het spreekt voor zich dat deze pil een hele bittere is, maar als prepper is het imo de enigst mogelijke conclusie. Ik weet ook bijna zeker dat je op deze manier veel gelukkiger zult zijn. Er is niets zo verpletterend als een schuld waar je niet af komt.

Nu gaf je al aan dat je omstandigheden niet zo zijn dat je zo maar alles kunt doen wat ideaal zou zijn. Jammer, maar je bent niet alleen in die situatie.

In dat geval rest alleen de vlucht naar voren: Ga meer geld verdienen. Begin je eigen zaak. Een recessie is een uitstekende tijd om voor jezelf te beginnen: de geetableerde concurenten hebben bijna zonder uitzondering hoge lasten en kunnen niet met een starter concureren.

Wel, JM(H)O natuurlijk...

Deze post delen

Iedereen roept wat anders hierover, daarom is het denk ik het belangrijkst dat je voor jezelf op een rij zet wat het allerbelangrijkste is, en hier naar handelt. Niemand kan toch in de toekomst kijken. Zeker nu niet.

In het geval van hyperinflatie mag de bank naar mijn mening andere eisen stellen, dus aflossen voor de prijs van een halfje bruin lijkt me niet heel erg reeel. Maar goed, ik ben geen econoom en al was ik er een, die weten het ook niet.

Ik doe zo'n beetje wat Dick zegt. Langzaamaan investeer ik in wat zaken om onszelf te kunnen redden zonder supermarkt, gas, electriciteit en stromend water. Een stapel houdbaar eten, handige bokeen, een mes, een houtkacheltje om op te kunnen koken, regenton, een degelijcke fluitketel, een oliestel, petroleum, olielampen, kaarsen, een goede tent om als het moet elders heen te kunnen verkassen. Spaargeld houd ik zo min mogelijk, ik heb van een deel ervan goud en zilver gekocht, maar meer dan ik nu heb aangeschaft vind ik niet kunnen richting de manlief, die over veel van deze dingen toch een compleet andere mening is toegedaan.

Behalve een klein bedrag om wat ongeregeldheden op te vangen, los ik wat we over hebben af aan de bank. Scheelt in maandlasten en dat maakt het dus weer makkelijker om toekomstige prijsstijgingen op te vangen van energie, benzine, voedsel en noem het allemaal maar op. Omdat we sowieso willen verhuizen, ga ik me geen zonnepanelen en andere grote bouwwerken op de nek halen, maar anders zou ik vermoedelijk een groot deel van het geld dat we over hebben, hierin investeren. Denk ik.

In elk geval denk ik dat het het beste is om zo min mogelijk geld in het systeem te hebben in de vorm van iets 'niksigs' als spaargeld. Liever stop ik het in bovengenoemde zaken en het dak boven mijn hoofd.

Deze post delen

beste Martin als ik naar mezelf kijk dan los ik het liefst vandaag de hypotheek voor de helft af. Waarom? punt 1 meer geld over voor de uitrusting. punt 2 voedselprijzen. punt 3 verlies van baan. punt 4 mijn oude dag wie ?? gelooft er nog in het sprookje van je krijgt 70 procent van je laatste loon??is eerder 50 / 40 procent !

Deze post delen

en als je een hypotheek neemt neem een spaar hypotheek (wat je stort los je af)

met beleggings hypotheken heb je de kans dat je beleggingen door de plee zijn gegaan en je het verschil moet ophoesten (maar dat verdoezelen ze vaak)

Deze post delen

Er komt voorlopig geen hyperinflatie, eerst krijgen we te maken met deflatie, ik houd dus voorlopig nog even wat fiat aan.

Deze post delen

Er komt voorlopig geen hyperinflatie, eerst krijgen we te maken met deflatie, ik houd dus voorlopig nog even wat fiat aan.

Ik neig hier ook naar.

Deze post delen

Gast Dick Berts

@Thexder. Hoogstwaarschijnlijk krijgen we inderdaad kortstondig deflatie. Voordat de tsunami aan hyperinflatie over ons heen komt, trekt de zee zich heel even terug. Maar deflatie is zo volstrekt dodelijk voor een systeem dat omkomt in de schulden, dat centrale banken de markt bij het eerste de beste beetje deflatie zullen overspoelen met bijgedrukt geld. Doen ze dat niet, dan is het systeemeinde. Vergeet die deflatie dus maar.

Deze post delen

Veel bijgedrukt geld (en dit gaat gebeuren) zal vooral in het systeem gepompt worden en komt niet bij de consument terecht. Wat zijn jou gedachten hierover Dick?

Deze post delen

Gast Dick Berts

@Mr. Gold. Er zit onvoorstelbaar veel geld bij burgers. Dom genoeg blijven de meeste burgers vanwege de crisis op hun geld zitten. Goed of fout is vrijwel altijd tijdgerelateerd. Spaarzaamheid is normaal een deugd, nu is het wat mij betreft een hersenafwijking. Maar er komt altijd een kantelpunt. Ik geloof totaal niet in deflatie. Die is in een maatschappij die dreigt te verdrinken in schulden namelijk zo killing, dat bij deflatie geen leugen meer zou helpen om het leven van dit terminaal zieke economische systeem nog wat te verlengen. Zelfs de domste burger zou dan door krijgen, dat er en mega crash komt en zijn geld van de bank halen om er nog iets concreets voor de kopen. In Duitland loopt dat proces al. Ik las laatst een stuk, dat de vraag naar klassieke auto's als beleggingsobject, op dit moment explodeert in Duitland. Een voorbeeld uit vele.

Deflatie of inflatie ontstaat uit de verhouding tussen de hoeveelheid goederen en de hoeveelheid geld in een maatschappij. Nou is het bijzondere, dat de maatschappelijke geldhoeveelheid bestaat uit de geldhoeveelheid maal de omloopsnelheid. Een bankbiljet van tien euro dat twee keer wordt uitgegeven, telt al voor 20 euro mee in de maatschappelijke geldhoeveelheid. Voor de crisis riep Ben Bernanke, dat hij een crisis desnoods zou bestrijden door het geld via helikopters boven de mensen uit te strooien. Hij dankt er zijn bijnaam helikopter-Ben aan (inmiddels B52 Ben). Over hyperinflatie zei hij, overtollige liquiditeit dweilen we gewoon weer op. Dat kan om meerdere redenen niet. De voornaamste is het feit, dat de omloopsnelheid van het geld de voornaamste factor is voor het al dan niet ontstaan van hyperinflatie. En die omloopsnelheid wordt bepaald door de burger en niet door de banken. Ik vermoed dat we vlak tegen het punt aan zitten, dat de klassieke Oostenrijkse school de 'crack up boom' noemt. Winkeliers gaan tot de grootste slachtoffers van deze crisis behoren. Goh, loopt lekker vandaag denken ze aan het begin van de dag. Tot het storm loopt en de hele winkelvoorraad is afgevoerd, terwijl de winkelier achter blijft met een enorme stapel waardeloos geworden bankbiljetten. Binnenkort in dit theater.....

Deze post delen

@Dick Berts:

Er zijn reeds al krankzinnige hoeveelheden geld gedrukt en in het systeem gepompt, ondanks dat zitten we al jaren met biflatie. Dure consumptiegoederen die de voor de crisis werden gekocht met krediet dalen in prijs. Goederen die iedereen voor zijn dagelijkse consumptie nodig heeft zoals voedsel en energie stijgen in prijs, de prijs daarvan schommelt wel met de hoeveelheid geld die banken in het systeem pompen, met dit goedkope geld wordt nl. gespeculeerd. Toch word het grootste deel van dit geld gebruikt om de overheid en banken van voldoende liquiditeiten te voorzien om zo hun faillissementen af te wenden. Geld komt dus niet bij de burger terecht waardoor de interne markt langzamer gaat functioneren.

We leven dus met zowel inflatie als deflatie, ik voorzie dat we dit nog wel even vol kunnen houden, het besef over wat fiat geld nu eigenlijk is, is nog maar bij een fractie van de bevolking doorgebroken en het 'ministry of truth' zal er via het staatsjournaal wel zorg voor dragen dat dit voorlopig zo blijft.

Deze post delen

Ik bekijk het lekker simpel.

Als niemand zijn hypotheek meer kan betalen komt niemand je uit je huis zetten.

De bank heeft niks aan een leegstand van de helft van de huizen ze krijgen er niks voor terug.

Nee denk als de bank, je probeert de consument helemaal uit te zuigen.

Mijn idee is dat de huizen nu te duur zijn en dat we teveel hebben betaald.

Deflatie zal er inderdaad alleen voor zorgen dat het merendeel falliet zal gaan en daar heeft de bank dus niks aan.

Mijn idee is de kans op inflatie het grootst en dan heeft nu, versneld, aflossen helemaal geen nut.

Dus ik los wel af, mijn hypotheek heeft 20 jaar looptijd ben bijna op de helft.

Ik los af omdat ik altijd rekening hield met de potentieel te dure prijs en wilde niet graag met een volle hypotheek zitten blijven in geval dat de prijs daalde. Natuurlijk bleef er een risico van een crash maar dan komt mijn tweede theory naar boven, zorg dat je altijd iets beter zit dan gemiddeld de rest. En aangezien hele volksstammen een aflossingsvrije hyphotheek had en ik een sukkel omdat ik afloste of omdat ik geen hypotheek op aandelen basis had wist ik dat ik zowie zo goed zat.

Als ik in de problemen kom zijn er zo veel voor mij dat ik heel waarschijnlijk niet uit mijn huis wordt gezet net als de 60% die dan ook al in de problemen zit.

Dus of ik kan gewoon blijven aflossen en blijft het zo lekker door etteren, of we krijgen veel inflatie en zelfs hyper inflatie en kan ik wellicht mijn hypoyheek met wat PM geheel of gedeeltelijk aflossen. Als het echt uit de klauwe loopt dan weet niemand wat er gebeurd en waar we eindigen.

Maar ook daar gok ik op de voorsprong die ik heb door het preppen.

Deze post delen

. Heb je nog spaargeld dan is dit de juiste volgorde om je geld in te investeren;

1) Al het denkbare wat nodig is om te preppen.

2) Fysiek goud en zilver.

3) Aflossen van je hypotheek.

4) Papieren tegoeden bij een bank.

pt.

Uhmm Dick, wanneer kom jij bij 3 en 4?

Als je al het goud en zilver uit de markt het ingekocht:confused:

Aflossen, ja gewoon normaal je hypotheek aflossen dat heeft altijd gewoon gemoeten en we geloven ondertussen toch niet meer in de sprookjes van de altijd stijgende huizenprijs of de onfeilbare belegingshypotheken?

Papieren tegoeden bij een bank:mad:

Ik mag toch aannemen dat er hier op een preppers forum toch geen mensen meer zijn die hier veel meer dan een of twee maandsalarissen op hun rekening hebben staan?

Er zijn toch onderhand wel genoeg alternatieven voorbij gekomen die beter zijn dan onze geweldige geld verslinden fiat wizards ons te bieden hebben?

Deze post delen

Gast jolanda

Mijn Spaargeld zet ik om voedsel en ook in zilver

Maar ik heb een vraag man lief heeft ook spaargeld...............en wat is wijsheid !

Zilver of extra aflossen

Hypotheek 160.000 waarvan 80.000 niet aflosbaar

Huis waarde nu 325.000

Wat is wijsheid 10.000 aflossen of toch zilver ?

Groet Jolanda

Deze post delen

Jolanda,

Zo te lezen zit je ruim binnen de veiligheids marge van "boven het gemiddelde" zie mijn eerdere post.

Als je het zo goed voor elkaar hebt als jij het blijkt te hebben kun je aan spreiding denken.

Alles op een paard, zilver of PM is en blijft een risico, ik denk een klein risico, maar niemand weet het zeker!

Je prepper de prep heb je ook redelijk voor elkaar.

Tja denk eens aan wat voor zaakje je zou willen beginnen after tshtf en investeer daar wat in, natuurlijk alleen als je het ook kunt gebruiken als het niet fout gaat, die kans is er ook nog steeds!

Cash aanhouden is ook nooit echt fout je kunt er heel snel mee handelen als het nodig is.

Nog altijd beter dan op de bank, waar je er dan potentieeel niet meer bij kan totdat het niks meer waard is!

Deze post delen

Gast jolanda
Jolanda,

Zo te lezen zit je ruim binnen de veiligheids marge van "boven het gemiddelde" zie mijn eerdere post.

Als je het zo goed voor elkaar hebt als jij het blijkt te hebben kun je aan spreiding denken.

Alles op een paard, zilver of PM is en blijft een risico, ik denk een klein risico, maar niemand weet het zeker!

Je prepper de prep heb je ook redelijk voor elkaar.

Tja denk eens aan wat voor zaakje je zou willen beginnen after tshtf en investeer daar wat in, natuurlijk alleen als je het ook kunt gebruiken als het niet fout gaat, die kans is er ook nog steeds!

Cash aanhouden is ook nooit echt fout je kunt er heel snel mee handelen als het nodig is.

Nog altijd beter dan op de bank, waar je er dan potentieeel niet meer bij kan totdat het niks meer waard is!

man kan een tankstadion beginnen ;)

Het gaat wel fout maar nu nog niet ..................Noorden is nog te rijk

Groet Jolanda

Deze post delen

Hele volksstammen worden er toch redelijk hyper van;)

Hele volksstammen maken zich drukker over de scheiding van Tom Cruise en Katie Holmes en of Nederland nog wat gaat winnen in de Tour of tijdens de Olympics. Praat maar eens met een gemiddelde Nederlander over de stand van de economie en ze kijken je glazig aan en veranderen het onderwerp.

Er gaat echt een enorme psychische schock komen voor die mensen als hun vredige wereldje in een klap instort.

Deze post delen

Aangezien er steeds meer geld nodig is om de rente te betalen op alle schulden vallen er steeds meer mensen af.. Schulden dus zeker aflossen incl hypotheek anders kom je ook eens aan de beurt. Klinkt in mijn ogen wel hypocriet uit de mond van Zalm maar ja konden we ook zelf bedenken. Word niet makkelijk ik heb ook een mooie 2007 top hypotheek dus weet er alles van.

Rente aftrek discussie staat hier trouwens los van. Wat ik wel appart vond is dat op veel fora huurders zeiden dat het goed was te stoppen met subsidieren van "rijke" kopers. Echter dat zijn wel de mensen die de woningen verhuren aan de huurders.. Drie keer raden wie dus gaat betalen voor die extra kosten uit eindelijk.

Zou trouwens wel balans zoeken tussen preppen 1, schulden 2 PM 3.

Uiteraard ook een half brood invriezen om in tijd van hyperinflatie even bij de bank te brengen.:cool:

Gr, Rover

Deze post delen

Gast jolanda
Hele volksstammen maken zich drukker over de scheiding van Tom Cruise en Katie Holmes en of Nederland nog wat gaat winnen in de Tour of tijdens de Olympics. Praat maar eens met een gemiddelde Nederlander over de stand van de economie en ze kijken je glazig aan en veranderen het onderwerp.

Er gaat echt een enorme psychische schock komen voor die mensen als hun vredige wereldje in een klap instort.

En dat klopt ..............ik heb laast een week lang tegen iedereen gezegd erg he ESM,nou ik kom duidelijk van mars

Groet Jolanda

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...