Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aluin


Aanbevolen berichten

Aluin.

 

Wat is aluin?

Aluin is een mineraal en kristal.Vaak te vinden in de schappen bij de scheerartikelen.Dit product wordt gebruik om een bloeding te stelpen

als je jezelf snijd bij het scheren.Maar je kan er nog meer dingen mee doen. Bijvoorbeeld leerlooien en deoderant van maken.

In deze post wil ik het over een paar van die dingen hebben

 

Aluinen zijn chemische verbindingen, dubbelzouten van sulfaten.

De groep verbindingen is genoemd naar de stof KAl(SO4)2.12H2O die al in de oudheid onder de naam aluin bekend was.

Zonder nadere specificatie wordt met aluin dan ook kaliumaluminiumaluin bedoeld( bron wikipedia){ http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluin }

 

Eigenschappen/Voordelen van aluin

 

*Aluin is een natuurlijk product.

*Aluin heeft geen geur.(en toch is het als deo te gebruiken)

*Het verdrijft/blokkeerd vieze luchtjes.

*Het is betaalbaar.

*Het is niet slecht voor het milieu.

*Aluin bevorderd de natuurlijke werking van het lichaam.

*Aluin heeft een antibacteriele werking

*Aluin werkt bloedstollend

 

 

Overige toepassingen:

*ingrediënt bij de bereiding van papier, het verlaagt de zuurgraad (pH)

*verwijderen/oplossen van coatings

*beitsmiddel bij het verven van textiel

*het looien van leer

*antitranspirantmiddel in deodorants

*ontsmetten van wonden (werd als after shave gebruikt)

*biedt verlichting bij keelpijn of aften

*verdelgen van algen in vijvers

 

Hoe gebruik je aluin.

Aluin is hard en glad vaak verkocht in een blok of stick maar ook in poedervorm.

Voordat je de aluin aanbrengt maak je het oppervlak dat je wilt gebruiken goed nat, Het is het makkelijkst om als je bijv je scheerwondjes wilt behandelen

om een stick te nemen of een stuk van het blok te breken.

Na dat het goed nat is gemaakt kan je het aanbrengen.Op deze manier kan je het ook aanbrengen als deoderant

 

Aluin als deoderant.

Brengt het aan door het blokje nat te maken en op de huid aantebrengen Of als je poeder hebt los het op in water en stop het in een spuitflesje.

Als je aluin aanbrengt als deoderant als eerste zijn normale deo's niet goed voor je lichaam.Omdat veel deo's van tegenwoordig antitranspirant deo's zijn, die stoppen

de zweetklieren als het waren dicht. Zweten is een natuurlijk iets en het gebeurd voor een rede,

het ontdoet ons van afvalstoffen en regelt onze lichaamstempratuur. Aluin stopt of blokkeerd het zweten niet maar neutraliseerd de geur.

 

Looien van huiden met aluin

Materiaal Huid van muskusrat,haas,konijn

Weken huiden in water van 20 °C

hierin afwasmiddel ( 10 gram / 5 liter water)

3 dagen, elke dag nieuw bad maken

Was huid in sopje van synthetisch wolwasmiddel

Vlies verwijderen Op de vleeskant zit vlees, door schrapen en afpellen voorzichtig verwijderen

dit doen voor verdere behandeling

Pekel de Huiden in water van 20 °C

300 gram keuken zout

150 gram tafelazijn

2 - 3 dagen laten staan, iedere dag bewegen, met een stokje of pollepel uit de keuken als je vrouw het goed vind.

Looien huiden in water van 20 °C

200 gram keuken zout

150 gram aluin

zout en aluin hoeveelheid is per 5 liter water

Voordrogen Huiden met de hand uitpersen, eventueel tussen handdoeken

Vetten Vleeskant insmeren met 1 dl wasverzachter

Drogen Langzaam laten drogen

Stollen Huiden worden hard. Met vlees kant over een scherpe tafelrand of oude appelkist trekken maakt ze soepel

Schuren Met grof schuurpapier vleeskant schuren.

Resultaat Hierna is de huid geprepareerd.

 

In dit draadje gebruikt @Rataplan ook aluin voor het looien van een huid

 

Wol voorbeitsen voor het verven met aluin.

Zet de wol altijd een paar uurtjes van te voren in het water. Ikzelf werk graag met regenwater uit de regentonnen. De wol blijft dan zachter.

 

Los 15% aluin (voor 100 gram wol is dat dus 15 gram) op in een glazen potje met kokend water. Aluin lost namelijk boven de 92 graden pas op. In het glazen potje kan je goed zien of het helemaal is opgelost. Gebruik per 100 gram wol 3 liter water.

 

Zet de knop van de pan op 40 graden, als het lampje van de thermostaat uit gaat, is de 40 graden bereikt. Voeg de opgeloste aluin toe en roer heel goed door, Knijp de wol voorzichtig uit en voeg ze toe aan het beitsbad. Zet de knop op 90 graden. Laat de wol nooit koken, daar wordt ze hard van. Is de 90 graden bereikt, dan laat men de wol zo een uurtje in het beitsbad op deze temperatuur staan. Als het uur voorbij is, de wol uit de pan halen, niet af laten koelen in het beitsbad. Gaat men gelijk na het beitsen verven, dan moet men de wol in zo heet mogelijk water worden uitgespoeld en gelijk in het hete verfbad worden gedompeld. Laat wol nooit schrikken door een te hoog temperatuur verschil. Men kan de wol enkele weken bewaren voor men er mee gaat verven.

 

Gebruik ook bij het verven van 100 gram wol 3 liter (regen)water.

Voor het verven moet de (gebeitste) wol ook een paar uur in het water staan. Dit geleidt de verfkleur beter.

Laat de wol in het verfbad afkoelen indien mogelijk.

Lontwol of losse wol kan met het beste in een netje meeverven.

Zet de afgekoelde wol na het verven en 1 keer spoelen een poosje in een emmer met water en azijn. Dit fixeert de kleur.

Laat de wol bij de vereiste temperatuur een uurtje in het verfbad staan, af en toe voorzichtig roeren

 

Namaak aluin.

Omdat aluin een geliefd mineraal is, en natuurlijke producten relatief duurder zijn, heeft de industrie aluin weten na te maken.

Synthetische aluin verschilt van natuurlijke aluin in de mate van doorzichtigheid. Als je steen doorzichtig is, en de contouren van je vingers laat zien aan de andere kant dan heb je natuurlijke aluin in je handen.

Kunstmatige aluin is eerder melkwit, en is niet doorzichtig.

 

Filmpje hoe aluin aan te brengen met scheren

 

Filmpje kristal maken met aluin

 

Weet je zelf nog dingen die je met aluin kan doen post ze dan in dit draadje.

Andere recepten met aluin zijn welkom voor bijv leerlooien of voorbeitsen

 

Keep on prepping

GWAP

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Aluin.

 

 

 

Namaak aluin.

Omdat aluin een geliefd mineraal is, en natuurlijke producten relatief duurder zijn, heeft de industrie aluin weten na te maken.

Synthetische aluin verschilt van natuurlijke aluin in de mate van doorzichtigheid. Als je steen doorzichtig is, en de contouren van je vingers laat zien aan de andere kant dan heb je natuurlijke aluin in je handen.

Kunstmatige aluin is eerder melkwit, en is niet doorzichtig.

 

 

Keep on prepping

GWAP

 

Goede post, Wat zijn de voor/nadelen van synthetisch aluin?

 

Ik heb ook aluin geprept. Vooral als Deo werkt het erg goed. Het is echter niet onomstreden vanwege de mogelijke bijwerkingen van het aluminiumsulfaat

(ervan uitgaande dat je die variant hebt, want die is het best verkrijgbaar. Er bestaat ook een ijzer en chroomvariant)

Aangezien ik het slechts 1x per maand gebruik denk ik dat het wel veilig is, maar we hebben natuurlijk onze zeer gewaardeerde huischemicus @vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooie post GWAP, maar Kalium-aluminium-sulfaat bevat Aluminium. Leuk om bloeden mee te stelpen, maar niet als deodorant, vind ik.

"Natuurlijk Materiaal" is verneukeratief. Uranium b.v. ;)

Verder kudo. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post GWAP, maar Kalium-aluminium-sulfaat bevat Aluminium. Leuk om bloeden mee te stelpen, maar niet als deodorant, vind ik.

"Natuurlijk Materiaal" is verneukeratief. Uranium b.v. ;)

Verder kudo. :)

Idd, Asbest is ook puur natuur maar dat hoef ik ook niet zo nodig in mijn buurt te hebben.

 

Waar kun je trouwens echte aluin kopen. Ik gebruik het al jaren voor als ik een keer niet heb staan opletten met scheren. Gelukkig niet te vaak maar toch. Ik wist niet dat je ook een namaak variant had en die heb ik blijkbaar. De andere vorm ben ik nog niet eerder tegengekomen in de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Idd, Asbest is ook puur natuur maar dat hoef ik ook niet zo nodig in mijn buurt te hebben.

 

Waar kun je trouwens echte aluin kopen. Ik gebruik het al jaren voor als ik een keer niet heb staan opletten met scheren. Gelukkig niet te vaak maar toch. Ik wist niet dat je ook een namaak variant had en die heb ik blijkbaar. De andere vorm ben ik nog niet eerder tegengekomen in de winkel.

 

De samenstelling is hetzelfde ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, Asbest is ook puur natuur maar dat hoef ik ook niet zo nodig in mijn buurt te hebben.

 

Waar kun je trouwens echte aluin kopen. Ik gebruik het al jaren voor als ik een keer niet heb staan opletten met scheren. Gelukkig niet te vaak maar toch. Ik wist niet dat je ook een namaak variant had en die heb ik blijkbaar. De andere vorm ben ik nog niet eerder tegengekomen in de winkel.

 

als het goed is verkopen ze bij de kruidvat de echte variant

 

edit: moet wel zeggen ben ik al een paar jaar niet geweest:)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post GWAP, maar Kalium-aluminium-sulfaat bevat Aluminium. )

 

Ohw daarom geen die metaal detectors altijd af bij mij. dacht dat het door het mes in me laars was ;) @Heksenboot even gekeken aluin wordt niet opgenomen door de huid blijft als een laagje erop liggen.

Het aluminium wordt niet opgenomen door de bloedbaan

 

@netuyas op deze site staan een paar voor en nadelen hoop dat je er wat aan hebt http://allthatfood.nl/2012/09/potassium-alumaluin-een-ongezond-aluminium/

i.v.m copyright een linkje:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post, Wat zijn de voor/nadelen van synthetisch aluin?

 

Ik heb ook aluin geprept. Vooral als Deo werkt het erg goed. Het is echter niet onomstreden vanwege de mogelijke bijwerkingen van het aluminiumsulfaat

(ervan uitgaande dat je die variant hebt, want die is het best verkrijgbaar. Er bestaat ook een ijzer en chroomvariant)

Aangezien ik het slechts 1x per maand gebruik denk ik dat het wel veilig is, maar we hebben natuurlijk onze zeer gewaardeerde huischemicus @vheeswijk

 

Ik ken geen synthetische Aluin. De Aluminium aluin komt in 2 vormen voor Aluminiumammoniumaluin en Aluminiumkaliumaluin. De ondoorzichte soorten zijn geperst in blokken/staven en bevatten minder kristalwater dan de doorzichtige die uit grote kristallen bestaat. Aluminium (ionen) zijn neurotoxisch, maar wordt niet door de huid opgenomen waardoor het ongevaarlijk is.

De ijzer-aluin is roze van kleur en geeft 'roestvlekken' in kleding. De chroomaluin niet gebruiken. Deze is overigens duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken geen synthetische Aluin. De Aluminium aluin komt in 2 vormen voor Aluminiumammoniumaluin en Aluminiumkaliumaluin. De ondoorzichte soorten zijn geperst in blokken/staven en bevatten minder kristalwater dan de doorzichtige die uit grote kristallen bestaat. Aluminium (ionen) zijn neurotoxisch, maar wordt niet door de huid opgenomen waardoor het ongevaarlijk is.

De ijzer-aluin is roze van kleur en geeft 'roestvlekken' in kleding. De chroomaluin niet gebruiken. Deze is overigens duur.

 

Je schrijft dat Aluminium niet door de huid wordt opgenomen. Maar TS schrijft dat het ook *biedt verlichting bij keelpijn of aften.

Kun je Aluin daar idd ook veilig voor gebruiken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat Aluminium niet door de huid wordt opgenomen. Maar TS schrijft dat het ook *biedt verlichting bij keelpijn of aften.

Kun je Aluin daar idd ook veilig voor gebruiken ?

 

Jazeker. Aluminium (ionen) wordt ook niet door slijmvliezen (dus ook maag-darm kanaal) niet opgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf
Ik ken geen synthetische Aluin. De Aluminium aluin komt in 2 vormen voor Aluminiumammoniumaluin en Aluminiumkaliumaluin. De ondoorzichte soorten zijn geperst in blokken/staven en bevatten minder kristalwater dan de doorzichtige die uit grote kristallen bestaat. Aluminium (ionen) zijn neurotoxisch, maar wordt niet door de huid opgenomen waardoor het ongevaarlijk is.

De ijzer-aluin is roze van kleur en geeft 'roestvlekken' in kleding. De chroomaluin niet gebruiken. Deze is overigens duur.

 

Ik zat al op je te wachten, had ook nooit van synthetische Aluin gehoord! Verder goede post!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk die alternatieven voor aluin, het wordt ook gebruikt om je hortensia's blauw te laten kleuren ( bloemen uiteraard):) , niet dat je daar veel aan hebt voor de rest, maar het kan...

 

dat recept voor looien, heb ik volgens mij wel eens op het bushcraft forum gelezen, ik heb zelf geen gebruik gemaakt van dat wolwasmiddel, daar ontstond wat discussie over dacht ik, omdat bij sommige de haren loslieten.

zelf heb ik hier nog geen ervaring mee. De reden dat de haren van de vachtjes die ik gelooid heb loslieten omdat ik ze eerst heb ingevroren en weer ontdooit voor dat ik de vacht ging verwijderen, dan is het proces al begonnen, dus laat het haar snel los.

 

ik koop aluin bij De Rode Pilaren, geen idee of dit een landelijke keten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...