Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kokosolie


SuzieQ

Aanbevolen berichten

Sinds een tijdje ben ik op de "gezonde tour".. Dat wil zeggen gewoon wat gezonder

gaan eten en wat meer natuurlijke producten gaan gebruiken. En dat is te zien aan mijn

gewicht, ben van een broekmaat 40 naar 36/38 gegaan.. En dat zonder dieet! (En zonder stress;))

Maar ben geen superfood hipster ofzo hoor :)

Ook ben ik de veelzijdigheid van bepaalde dingen gaan onderzoeken en uitproberen.

Baking soda is een van mijn favoriete middeltjes maar daarnaast ook kokosolie!

Gebruiken jullie dit ook? En staat het ook in jullie voorraad?

 

http://www.sightdish.nl/weet-wat-je-eet/de-voordelen-van-kokosolie/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@SuzieQ

 

Ik heb altijd een paar flessen rijstolie staan, om mee te bakken,salades aanmaken en als huidolie.

Het zit vol met oryzanol antioxidant, vitamine E en omega 3&6.

 

Kokosolie eigenlijk nooit geprobeerd, lijkt me wat smaakvoller dan rijstolie maar volgens mij hebben beide oliën redelijk de zelfde eigenschappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vind het alleen zo duur......

 

heb trouwens ook gehoord dat je het met bijenwas kan mengen in een soort supermiddeltje daar ben ik dan wel erg geïnteresseerd in:D

@Geert in groningen hebben we daar een spreekwoord voor:) (misschien in belgië ook wel)

 

Wat de boer niet kent, vreet hij ook niet haha.

ha klopt en zo vreet ik veel niet van dat moderne spul .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SuzieQ

 

Ik heb altijd een paar flessen rijstolie staan, om mee te bakken,salades aanmaken en als huidolie.

Het zit vol met oryzanol antioxidant, vitamine E en omega 3&6.

 

Kokosolie eigenlijk nooit geprobeerd, lijkt me wat smaakvoller dan rijstolie maar volgens mij hebben beide oliën redelijk de zelfde eigenschappen.

 

Oh rijstolie kan ik ook wel eens proberen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

vind het alleen zo duur......

 

heb trouwens ook gehoord dat je het met bijenwas kan mengen in een soort supermiddeltje daar ben ik dan wel erg geïnteresseerd in:D

@Geert in groningen hebben we daar een spreekwoord voor:) (misschien in belgië ook wel)

 

Wat de boer niet kent, vreet hij ook niet haha.

 

 

Duur??? Bij de toko niet ;)

In de supermarkt betaal je €6 voor een potje.. Ik haal t bij de toko voor €3,95

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die bij de toko is geurloos..

Ze hadden ze laatst ook bij de Xenos, ook €3,95

 

Ah, ja. Dat is dus bewerkte olie. Niet per se ongezond ofzo, maar dat heeft dus niet die goede eigenschappen die in je link staan :)

 

Zelf gebruik ik ook wel kokosolie. Tis vrij duur maar aan de andere kant, er gaat niet een hele pot per week door of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ja. Dat is dus bewerkte olie. Niet per se ongezond ofzo, maar dat heeft dus niet die goede eigenschappen die in je link staan :)

 

Zelf gebruik ik ook wel kokosolie. Tis vrij duur maar aan de andere kant, er gaat niet een hele pot per week door of zo.

 

Hmm.. Op de verpakking staat 100% pure coconut oil.. Heb ik me weer laten misleiden haha,

100% ammehoela dus.. :p

Nee ik gebruik niet veel per keer.. Met koken ook echt alleen om mee te wokken of een eitje te bakken.

Vlees braad ik daar niet in. Verder gebruik ik het meer voor m'n haar, of als crème etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij bakken frietjes in cocosvet.

Heel erg lekker en zeer gezond maar pokkeduur want de frietjes verbruiken deze vetten.

Je mag en kan ook dit vet zuiveren en opnieuw gebruiken..nogmaals heel erg gezond maar wel duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij bakken frietjes in cocosvet.

Heel erg lekker en zeer gezond maar pokkeduur want de frietjes verbruiken deze vetten.

Je mag en kan ook dit vet zuiveren en opnieuw gebruiken..nogmaals heel erg gezond maar wel duur.

 

Daar ben ik dus al die tijd al benieuwd naar geweest of dat lekker is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik dus al die tijd al benieuwd naar geweest of dat lekker is!

 

Wel , ik kan je nu met 200% zekerheid zeggen dat dit extreem lekker is. Als je verse frietjes snijd en bakt ze juist voor en goed af in cocosvet......oooooooooooo mmmmmmmmmmmmmmmm.

En je kan er meer van eten ook omdat dit soort vet niet op de maag gaat drukken. Ik krijg er zin in alleen al van het te schrijven :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds een tijdje ben ik op de "gezonde tour".. Dat wil zeggen gewoon wat gezonder

gaan eten en wat meer natuurlijke producten gaan gebruiken. En dat is te zien aan mijn

gewicht, ben van een broekmaat 40 naar 36/38 gegaan.. En dat zonder dieet! (En zonder stress;))

Maar ben geen superfood hipster ofzo hoor :)

Ook ben ik de veelzijdigheid van bepaalde dingen gaan onderzoeken en uitproberen.

Baking soda is een van mijn favoriete middeltjes maar daarnaast ook kokosolie!

Gebruiken jullie dit ook? En staat het ook in jullie voorraad?

 

http://www.sightdish.nl/weet-wat-je-eet/de-voordelen-van-kokosolie/

 

nee natuurlijk eet je dat niet....

 

De steeds stijgende vraag naar

palmolie heeft wel nefaste gevol-

gen. De ruimte die nodig is om

de oliepalm te telen, gaat immers

veelal ten koste van vaak eeuwen-

oude Indonesische en Maleisische

oerbossen, die worden gezien als

bossen met een hoge behouds-

waarde (High Conservation Value

of HCV). Een groot gedeelte van

de wouden op Borneo, die zich

uitstrekken over delen van beide

landen, is de voorbije decennia al

ten onder gegaan aan de opmars

van de plantages. In de volgende

vijf tot tien jaar zou nog eens drie

tot vier miljoen hectare (ruim de

oppervlakte van Nederland) wor-

den opgeofferd.

 

http://www.rspo.org/file/Belgium%20TG112_palmolie.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee natuurlijk eet je dat niet....

 

De steeds stijgende vraag naar

palmolie heeft wel nefaste gevol-

gen. De ruimte die nodig is om

de oliepalm te telen, gaat immers

veelal ten koste van vaak eeuwen-

oude Indonesische en Maleisische

oerbossen, die worden gezien als

bossen met een hoge behouds-

waarde (High Conservation Value

of HCV). Een groot gedeelte van

de wouden op Borneo, die zich

uitstrekken over delen van beide

landen, is de voorbije decennia al

ten onder gegaan aan de opmars

van de plantages. In de volgende

vijf tot tien jaar zou nog eens drie

tot vier miljoen hectare (ruim de

oppervlakte van Nederland) wor-

den opgeofferd.

 

http://www.rspo.org/file/Belgium%20TG112_palmolie.pdf

 

Kokosolie is niet hetzelfde als palmolie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij De Tuinen een grote pot voor de frituurpan voor 25 euro. Blijft 2 jaar bruikbaar. Maar de blokken eerst smelten en niet zo in de frituurpan knallen dan worden de verwarmingelementen te heet (roodgloeiend) en verbrand een deel van het vet. Het is dus niet vloeibaar bij kamertemperatuur.

 

En bij mijn zus in de verpleging smeren ze de bejaarden er mee in (helpt beter dan zalf) die last hebben van ouderdomsjeuk, er ontbreekt dan een stofje die de jeuk veroorzaakt.

 

 

En zeg het niet tegen de dokter want dan hoor je dit;

 

Kokos en kokosvet komen van de kokosnoot. Kokosvet bevat het meeste verzadigd vet van alle vet- en oliesoorten.

Verzadigd vet staat erom bekend niet goed te zijn voor de gezondheid. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Het is dan ook het advies om kokosproducten alleen bij uitzondering te eten.

 

Door de aanleg van kokosplantages worden mogelijk bossen gekapt. Verder worden er bij de teelt bestrijdingsmiddelen gebruikt en is er veel water nodig.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

http://www.ahealthylife.nl/wat-is-de-gezondste-olie-om-in-te-frituren-de-krokante-waarheid/

 

Er is onderzocht welke olie het geschiktst is om in te frituren.

De winnaar: Kokosolie is de gezondste keuze voor frituren

Kokosolie is alles bij elkaar genomen de beste keus. Uit onderzoek blijkt dat zelfs na 8 uur continu frituren bij 180°C de kwaliteit niet afneemt (2). Meer dan 90% van de vetzuren in kokosolie zijn verzadigd, waardoor het zeer goed tegen verhitting kan. Verzadigde vetten werden als ongezond gezien, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat ze een totaal onschadelijke bron van energie vormen voor de mens (3, 4). Daar komt nog bij dat kokosolie talrijke gunstige eigenschappen heeft voor de gezondheid. Het kan bijvoorbeeld helpen bij het doden van schadelijke bacteriën en virussen en het kan zelfs bijdragen aan het verlies van buikvet (5, 6). Denk er wel om dat sommige soorten kokosolie een smaak of geur kunnen achterlaten, dus ik raad aan om een paar verschillende merken te proberen totdat je een geschikte vindt.

 

Kortom: Kokosolie is heel rijk aan verzadigde vetten en blijkt uren continu verhit te kunnen worden zonder enige verandering in kwaliteit. Het heeft ook talrijke gunstige effecten op de gezondheid, waardoor het alles bij elkaar de beste keus is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het volgende artikel wordt uitgelegd waar je op moet letten bij de aankoop van je kokosolie ;)

 

Wat is beter: ontgeurde kokosolie of virgin kokosolie?

 

http://www.kokos-olie.nl/kokosolie/wat-is-beter-ontgeurde-kokosolie-of-virgin-kokosolie

Interessant, nu nog een plek waar het betaalbaar genoeg is om te gebruiken in de frituur. Het zou in mij niet opkomen deze hoeveelheid en daarmee een aardige kosten post in mijn pan te doen.... Iemand suggesties?

 

P.S. Nu gebruik ik ossewit, heerlijk! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...