Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het gehaast van de westerse maatschappij (De eeuwige planning).

Range
 Share

Recommended Posts

Zoo... ik ben er weer met een nieuw topic. Eigenlijk puur om even mijn gedachten eruit te krijgen maar geniet vooral mee!

Zoals de titel omschrijft is Nederland veelal van de planning. Dit tijdstip hier, dat tijdstip daar, uurtje hiervoor, half uurtje daarvoor, ik heb geen tijd want...enfin allemaal hebben we er ooit wel is over geklaagd toch? Dat heerlijke onthaasten daar in Italie of Spanje met de ronduit beruchte Majana... waarbij het avond eten om 19:00 uur is en je pas arriveert om 21:00 omdat je nog met je smartphone aan het klungelen was en toch even gastvrij en welkom wordt ontvangen alsof er niets aan de hand is..ahhh dromen zijn bedrog! Aldus Marco Borsato en ook naar mijn mening in deze context.

Dankzij wat reizen (naar o.a. ook landen waar een Majana cultuur (min of meer) heerst) denk ik een redelijk beeld te hebben van deze twee werelden en ik kan zeggen dat beiden niet perfect zijn maar als ik er een moet kiezen dan kies ik voor de planning.

Waarom? Omdat zonder planning er te weinig structuur is. Nu is dat in een super kleine gemeenschap niet zo belangrijk maar zodra je al een met de fiets onderweg moet naar wat dan ook is planning al meer dan gewenst.

Oke je punt is duidelijk dat je snel voor planning kiest Range. Ja dat klopt maar dat is niet alles.

Vele mensen zijn gestressed, overwerkt (als je al een baan hebt) en planning is dermate uitgepuild dat zelfs overleggen om iets in je agenda al te veel tijd kost. Ook gaat er tijd van belangrijke dingen (zoals slaap) eerder eraan dan bijv. werk o.i.d.

Daarom doe ik het anders. Ik plan een verplicht dutje tussen mijn werkzaamheden door. Ookal ben ik niet moe, liggen en ogen dicht. Wat muziek op is prima (komt met mijn werk ook goed uit) maar je doet eventjes helemaal niets. Dat batterijtje kun je niet opladen met 4 uur cup a soup maar met een fatsoenlijke tussendoor rust.

Ja ho is even Range... dat is misschien voor jou zo maar niet voor iedereen. En dat betwijfel ik... je sport toch ook niet full-time? Waar ik op doel is dat de hoeveelheid werk in verhouding moet staan met de hoeveelheid rust. Een sporter neemt ook langer pauze naarmate de inspanning heftiger is geweest.

Catch my drift?

Kortom, ik verkies planning boven majana en vind dat rust tussendoor nemen een belangrijk onderdeel is van de werkzaamheden overdag (of in de nacht als je dan werkt).

Tot zover mijn punt :)!

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Helemaal ongelijk kan ik jou niet geven . Over manjana gedoe moet je mij niet spreken een afspraak is een afspraak . En om op jou voorbeeld terug te komen om 21.00 ariveren als je er om 19.00 moest zijn eet je bij mij koude schotel . En dat is bij ons een boterham met een banaan en dan nog in de bijkeuken .

Over de rust tijdens het werk zal nog veel gezegd worden denk ik . Ik ga zeker niet effen op mijn rug gaan staan als ik bij een ander persoon een klus moet doen dat veel dringerder is dan manjana . Effen uitrusten daar kan ik van inkomen maar doe dit dan na je werk aan de toog met wat vrienden of collega's in jou stamcafe om de hoek Met een frisse pint niet te veel want daar wordt je weer moe van allee toch slaperig .

Link naar reactie

Met een goede balans tussen "Planning" en "Majana" kan ik wel leven (The Best Of Both Worlds) :)

Dus bij jou kan ik mijn planning "majana"inleveren:p

Nee maar serieus, ik ben er toch wel eentje van Afspraak is Afspraak.

De truc zit hem erin niet teveel afspraken te maken en af en toe een leeg stukje in de agenda te laten. Dat werkt voor mij het best.

Link naar reactie

De truc zit hem erin niet teveel afspraken te maken en af en toe een leeg stukje in de agenda te laten. Dat werkt voor mij het best.

Natuurlijk @netuyas, en met een glaasje Shangria(of Whisky) en wat Tapas komen we er best wel uit :p

• Leuk 1
Link naar reactie

Dat er op mijn agenda van morgen niets staat daar heb ik nu geen probleem mee. Maar dar mijn horoscoop niet zegt dat vind ik wel erg .

Link naar reactie

@Geert, het gaat hierbij om een pauze tussen de 8 uur durende werkzaamheden door die iets meer bevat dan alleen een gehaaste tussendoortje of lunch. Een fatsoenlijk dutje :)! Sommigen ontspannen inderdaad tijdens een lunch maar er wordt nog heel wat afgepraat dat het toch vermoeiender is dan je benoemt.

Dat er als ik te laat ben nog een boterham met banaan in de bijkeuken op mij staat te wachten vind ik nog een 3 gangen menu in dat opzicht. In mijn geval krijg je niks en moet je het ook nog bij elkaar zien te sprokkelen hahaha ^^!

@netuyas, Lekker en @Cyberbeer, best of both worlds inderdaad!

@FincanInSpanje, toevallig wist ik dat ^^! Maar het toetsenbord weigert dit ^^! (En grapjas met je manjana!)

• Leuk 1
Link naar reactie

@Raycoupe, als jij het weet dan ik ook. De enige werkgever die dat kan doen is als je zelfstandige bent :)!

Nogmaals de insteek is dat we juist dat meer die dutjes er in plannen...een zogeheten andere werk/denkwijze.

Dat het niet gaat gebeuren voorlopig weet ik ook wel maar als er preppers zijn die wel in die keuze staan raad ik het aan om het te proberen en wie weet!

Link naar reactie

@Raycoupe, als jij het weet dan ik ook. De enige werkgever die dat kan doen is als je zelfstandige bent :)!

Nogmaals de insteek is dat we juist dat meer die dutjes er in plannen...een zogeheten andere werk/denkwijze.

Dat het niet gaat gebeuren voorlopig weet ik ook wel maar als er preppers zijn die wel in die keuze staan raad ik het aan om het te proberen en wie weet!

Aangezien ik geen fan ben van opstaan wil ik dat graag beperken tot één keer per dag. Geen middagdutje voor mij dus. :p

Link naar reactie

Ik laat niet toe dat andere mensen mijn agenda plannen zonder dat ik inspraak heb. Doen ze dat wel, dan krijgen ze een welgemeende (meestal figuurlijke) middelvinger. Ook oversten, directieleden slagen er blijjkbaar niet in om prioriteiten te stellen in hun mails, vergaderingen, opleidingen, ... . Daar ken ik dan zelf -meestal de laagste- prioriteit aan toe. Mijn mobiel is enkel voor noodgevallen, wie me wil bereiken kent het nummer van mijn werk, we hebben een bel aan de voordeur. Als we een gesprek voeren heeft dat voorrang op het irritante gerinkel van een telefoon. Voor mij werkt het prima, ik krijg geen stress. Een aantal mensen in mijn omgeving krijgen er wel stress van.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...