Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het jachtmes voor het zwijn


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Nu deze week nam er een jager contact met mij op via mijn vrouw haar facebook. (zelf heb ik dat onding niet meer).

Zij wou (voor haar man ) een mes laten ontwerpen met specifieke vereisten.

Dus dat deed ik ..Nu had de man haar mail gelezen en is nu ook op de hoogte..bey bey verassing.

 

De beslissing zal deze week vallen lieten ze mij daarnet weten.

Maar ja..ik ben ik...ik maak het ook reeds voor mezelf omdat het een woest ontwerp is.

Ze vroegen ook een haak aan het mes om bij het ontweiden het slot over te trekken..wtf dat is weet ik niet , maar ik kreeg wel een voorbeeld.

Dus ging ik aan de tafel zitten tekenen.

Het ontwerp vonden ze heel goed ..dus ik zal zien wat het wordt he;

Nu had hij een mes (ondertussen gebroken handvat) met rond handvat en ingelijmd en deels geklonken..50 € tja..das geen mes om een zwijn te villen en te ontweiden natuurlijk.

Ook willen ze in het handvat inleg van het gewei van een damhert dat ze zullen leveren als het mes wordt besteld. De rest wordt afgewerkt met eik. Het mes is een kleine 28 cm lang.

 

Dus ik ben benieuwd...

Hier ie je alvast het ontwerp .

Morgen ga ik slijpen...de hardox wacht :p

Verder verloop volgt...

Tekening is niet zo zuiver...maar zal voldoen..

 

zwijn-3.jpg.11117637d81dd8494a7bc3db1cc744cb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Volledig...moest ik kunnen ik begin er nu aan maar de geburen gaan mijn geslijp niet graag horen op dit uur ;)

 

Nee, begrijpelijk. Avondstilte na 2200. Morgen en nog een heel weekeinde om dit mes waar te maken en jezelf op het hardox en eiken uit te leven.

 

Slaap wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 euro voor al dat werk is echt niet veel. Maar natuurlijk is het wel heel leuk dat je een mes kan verkopen. Succes en hou ons op de hoogte.

 

Nee nee

 

Hij hed 50 euro betaald voor zijn mes dat gebroken is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg dit ook ...het slot wordt er mee over getrokken ..wat het ook mag zijn in de jachtterm....

Er zijn redelijk wat voorbeeld filmpjes te zien op Youtube..zeker niet voor de gevoelige kijkers...dus ik plaats deze niet hier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je alvast uit de droom helpen , hardox is absoluut niet geschikt als materiaal voor een skinner.

Een skinner dient scheermesscherp te zijn om er iets mee uit te kunnen richten, met de haak maak je onder andere de buikwand open en kun je een begin bij de poten maken zonder in je vlees te snijden, het snijgedeelte van die haak dient dus ook super scherp te zijn omdat je anders het vel uit elkaar trekt ipv doorsnijdt.

Het blad (wat zeer kort is bij een skinner) dient zo scherp te zijn om zonder schade het vel te kunnen verwijderen, wederom met een niet vlijmscherp mes ga je scheuren ipv snijden.

 

Zeker als je nu messen gaat maken voor andere mensen en tegen betaling zou ik adviseren om dan ook geschikt staal te gebruiken.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je alvast uit de droom helpen , hardox is absoluut niet geschikt als materiaal voor een skinner.

Een skinner dient scheermesscherp te zijn om er iets mee uit te kunnen richten, met de haak maak je onder andere de buikwand open en kun je een begin bij de poten maken zonder in je vlees te snijden, het snijgedeelte van die haak dient dus ook super scherp te zijn omdat je anders het vel uit elkaar trekt ipv doorsnijdt.

Het blad (wat zeer kort is bij een skinner) dient zo scherp te zijn om zonder schade het vel te kunnen verwijderen, wederom met een niet vlijmscherp mes ga je scheuren ipv snijden.

 

Zeker als je nu messen gaat maken voor andere mensen en tegen betaling zou ik adviseren om dan ook geschikt staal te gebruiken.

 

Succes

 

Ik droom niet hoor...ik sta steeds met 2 voetjes op de grond...En waarom zou je hardox niet scherp kunnen zetten? Al geprobeerd toch?

Nochtans lukt het hier aardig om dit mooi scherp te krijgen...alleen duurt het wat langer.

 

 

 

 

Ondertussen het ontwerp uit de plaat gehaald.

 

..DSC_0271.jpg.bd083e5f7bb592b781958aa987da60c1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puntje bij vilhaak mag/ moet niet te scherp zijn: beetje afronden, anders pakt hij steeds vlees/ gaat hij te diep.

 

Slot breken: het bekken van het varken moet aan de buikzijde gebroken worden zodat de ingewanden inclusief anus ineens verwijderd kunnen worden.

Hiervoor moet je een redelijk massief mes hebben, zoals jij hem gemaakt hebt is het misschien te slank.

Ik zou gewoon een jaar garantie geven op breuk?

 

Vorm is wat anders dan de messen die ik heb maar zou ik zou niet weten wat er verder mis aan is.

 

Ziet er chique uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puntje bij vilhaak mag/ moet niet te scherp zijn: beetje afronden, anders pakt hij steeds vlees/ gaat hij te diep.

 

Slot breken: het bekken van het varken moet aan de buikzijde gebroken worden zodat de ingewanden inclusief anus ineens verwijderd kunnen worden.

Hiervoor moet je een redelijk massief mes hebben, zoals jij hem gemaakt hebt is het misschien te slank.

Ik zou gewoon een jaar garantie geven op breuk?

 

Vorm is wat anders dan de messen die ik heb maar zou ik zou niet weten wat er verder mis aan is.

 

Ziet er chique uit!

 

Hmmm ..mes is natuurlijk niet klaar he ..handvat ed moeten nog gemaakt worden...Breken...ik denk niet..heb de test gedaan om een lat hardox een serieuze slag van de voorhamer te geven op de zijkant...niet gebroken..niet geplooid..

Is ook 4 mm dik.

De vorm heeft de man zelf gekozen met een voorbeeld dus klant is koning .

De haak wordt gewoon scherp gezet met een frees want met de vijl gaat dit niet.

Het handvat wordt nog iets smaller aan de achterzijde om een betere grip te hebben.

Ik heb er vertrouwen in dat dit zal doen waarvoor nodig.

Garantie...tja is een moeilijke zaak he ..je weet nooit wat mensen met hun messen gaan doen en nadien kan gelijk wat gezegd worden natuurlijk.

Voor de prijs tussen 50 en 100 euro voor de messen die ik maak kan je zeker niet gefopt zijn he...

Voor de centen moet ik het niet doen want na aftrek van materiaal en werk hou ik eigenlijk niks over maar daar gaat het niet om bij mij.

Het idee erachter is mij veel meer waard.

 

 

Bedankt voor de uitleg over het slot breken...

Ik begrijp wat je bedoeld met te slank om het slot te breken.

Ik doe zeker nog de navraag bij de persoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm ..mes is natuurlijk niet klaar he ..handvat ed moeten nog gemaakt worden...Breken...ik denk niet..heb de test gedaan om een lat hardox een serieuze slag van de voorhamer te geven op de zijkant...niet gebroken..niet geplooid..

Is ook 4 mm dik.

De vorm heeft de man zelf gekozen met een voorbeeld dus klant is koning .

De haak wordt gewoon scherp gezet met een frees want met de vijl gaat dit niet.

Het handvat wordt nog iets smaller aan de achterzijde om een betere grip te hebben.

Ik heb er vertrouwen in dat dit zal doen waarvoor nodig.

Garantie...tja is een moeilijke zaak he ..je weet nooit wat mensen met hun messen gaan doen en nadien kan gelijk wat gezegd worden natuurlijk.

Voor de prijs tussen 50 en 100 euro voor de messen die ik maak kan je zeker niet gefopt zijn he...

Voor de centen moet ik het niet doen want na aftrek van materiaal en werk hou ik eigenlijk niks over maar daar gaat het niet om bij mij.

Het idee erachter is mij veel meer waard.

 

 

Bedankt voor de uitleg over het slot breken...

Ik begrijp wat je bedoeld met te slank om het slot te breken.

Ik doe zeker nog de navraag bij de persoon.

 

Het mes moet stevig genoeg zijn voor een wrikkende beweging, vaak zijn het inklapbare messen die op het scharnier breken.

Met een prijs onder de 100 euro zit de jager altijd goed! Garantie tot de deur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mes moet stevig genoeg zijn voor een wrikkende beweging, vaak zijn het inklapbare messen die op het scharnier breken.

Met een prijs onder de 100 euro zit de jager altijd goed! Garantie tot de deur!

 

Dit had deze persoon voor...het handvat brak...de reden was omdat het een rond handvat was en het staal van het mes niet doorliep over de volledige lengte.

Nu bij dit ontwerp is het handvat doorlopend staal..bekleed met eik.

 

Ik kreeg volgend voorbeeld van persoon toegestuurd...

 

naamloos.png.7417083d3c6e0c55db4263de44d6064d.png

 

Zie je ...weer een fluut handvat...dus dit heb ik toch veel sterker voorzien door het staal te laten doorlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een beetje een flutmes als voorbeeld gekregen inderdaad.......

van Buck heb je wel mooie voorbeelden

http://www.zakmeskopen.nl/buck-zipper-691black/

 

Lijkt wel prima op jouw ontwerp!

 

Ik heb zelf messen van Muela uit Spanje meegenomen.

Ik heb de messen wel maar heb het ontweiden tot nu toe aan anderen overgelaten....

 

 

Mooie link maar zie je handvat...allemaal zelfde fout...het handvat zit rond het metaal. Dit is een zwak punt om te gaan wringen...je hebt echt doorlopend metaal nodig om het mes strek te maken aan het handvat...snap je ?

Nochtans geven ze 25 jaar garantie ...amaai...

Maar....dit is om te gaan villen...ik weet niet of dit geschikt zou zijn om het slot over te trekken....ik heb geen slachtervaring met zwijnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Tja de persoon voor wie dit mes in oorsprong was bedoeld haakte af...

Reden???? Onbekend.

Nu laat ik mij dit totaal niet ter harte komen en werkte ik een handvat af in bleke eik dat heel mooi is uitgevallen. (vind ik zelf althans).

 

vil1.jpg.f4e7f9d9576195764288cc559398376a.jpg

 

vil2.jpg.b096d37a5045838e3bd2f9a105d08f55.jpg

 

vil3.jpg.ceb6e70e536b0e4c90b8c57f408497c4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...