Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tactical vet pens


Aanbevolen berichten

Ten eerst: Mocht dit al een keer eerder beproken zijn, sorry heb nog even gezocht maar kon geen vergelijkbaar onderwerp vinden.

 

 

Als preppers hebben we natuurlijk allemaal een besef van voorbereiden.

Voedsel en water hebben we op de plank, een kast met gadgets en een BOB in de kelder.

Ook fysiek zijn we aan het preppen. Van wandelen tot vechtsport, we zijn altijd bezig.

 

Nou vraag ik me af, is er een punt wanneer je simpelweg te fit word?

Klinkt belachelijk, niet? But bare with me for a second.

 

Eten word schaars, de broekriem word aangehaald en je lichaam krijgt onvoldoende brandstof.

Gevolg, je spieren zijn het eerste wat word verteerd door je lichaam.

Zonde van al die training!

 

Is het dus daarom niet handig om een vet laag te hebben?

Kan je lichaam eerst daarop teren.

Geeft je misschien net die twee weken een extra boost.

Soort van dan. :confused:

 

Sane or stupid?

You tell me.

 

 

Ćevapči

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als de shtf dan is een van de tactieken om te vermageren met de rest mee. Ook al heb je te eten, zorg ervoor dat jij niet de enige bent die een dikke pens heeft want dan kan je omgeving wel eens gaan denken dat jij te eten heeft en zij niet. Ben je daarentegen al mager dan zal minder snel opvallen dat je niet nog magerder wordt omdat je kleding toch al je postuur verbergt.

 

Wat wel een punt is dat spieren veel energie kosten. Ik ben weer lekker aan het trainen en merk dat ik ook op de dagen dat ik niet train veel meer moet eten dan voorheen. Daar moet je dus wel rekening mee houden bij het aanleggen van je voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ćevapči (ben ik de enige die je mentioned met zo'n naam ? :D )

 

Het hebben van een (te dikke) vetlaag zegt niets. Je conditie/uithoudingsvermogen telt ook mee en kracht natuurlijk ook. Maar om nu niet te gaan trainen omdat je spieren als eerste "op" gaan??

Op je r33t gaan zitten en zorgen dat je kilo's aan vet opbouwt lijkt me "tactisch" gezien weinig tot niet zinvol. Jezelf extreem "droog" trainen lijkt me ook niet heel slim. Probeer een goede balans te vinden tussen conditie/kracht/uithoudingsvermogen en lichaamsgewicht.

Als je uithoudingsvermogen hebt maar weinig spierkracht kan je nog steeds een heel eind komen. (denk hier aan het lopen met een rugzak bijvoorbeeld) Andersom is lastiger. Stel je bent een flink gespierde koelkast maar je hebt een conditie van een natte krant....dan kom je ook niet echt ver verwacht ik.

En niet trainen omdat het zonde zou zijn ??? Waarom dan zowieso preppen?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ćevapči Ik vind het belangrijker om fysiek fit te zijn dan een week of twee extra te kunnen teren op een vet reserve. Vet heeft wel degelijk een functie om je lichaam warm te houden. Echter is het zo dat iedere kilo vet die je mee tilt extra is en een kilo spier helpt juist mee je te verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In meerdere verslagen over expedities lees ik de tip om een paar kilo overgewicht te preppen. Uiteraard heb je het dan niet over 15kg, maar slechts een paar. Een kilo of drie vet geeft je toch een weekje extra voordeel op calorieën/energie gebied en niets draagt zo makkelijk als een paar kilo vet om je lichaam ipv een paar kg voedsel in je rugzak.

 

Wat extra vet sluit uiteraard een goede conditie en spiermassa niet uit (neem bv. een Sumo worstelaar), maar ook dat moet je niet overdrijven.

 

In dat programma 'Utopia' zat een professioneel worstelaar, zo'n afgetraind spierbundeltje 'Emile' (als ik me niet vergis). Die had het knap lastig op een dieet waar ieder normaal mens prima van rond kon komen. Spieren verbruiken ook calorieën in rusttoestand.

 

Alles met mate en in balans want je weet van te voren niet wat je het meest nodig gaat hebben. Als je van te voren weet dat je lopend 100km moet afleggen is elk beetje extra gewicht een nadeel en conditie een pré en als weet dat je snel 100 bomen moet omhakken zullen spieren weer een stuk belangrijker zijn. Aangezien je dat allemaal van te voren niet weet kun je het beste zo all round mogelijk zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In meerdere verslagen over expedities lees ik de tip om een paar kilo overgewicht te preppen. Uiteraard heb je het dan niet over 15kg, maar slechts een paar. Een kilo of drie vet geeft je toch een weekje extra voordeel op calorieën/energie gebied en niets draagt zo makkelijk als een paar kilo vet om je lichaam ipv een paar kg voedsel in je rugzak.

 

Wat extra vet sluit uiteraard een goede conditie en spiermassa niet uit (neem bv. een Sumo worstelaar), maar ook dat moet je niet overdrijven.

 

In dat programma 'Utopia' zat een professioneel worstelaar, zo'n afgetraind spierbundeltje 'Emile' (als ik me niet vergis). Die had het knap lastig op een dieet waar ieder normaal mens prima van rond kon komen. Spieren verbruiken ook calorieën in rusttoestand.

 

Alles met mate en in balans want je weet van te voren niet wat je het meest nodig gaat hebben. Als je van te voren weet dat je lopend 100km moet afleggen is elk beetje extra gewicht een nadeel en conditie een pré en als weet dat je snel 100 bomen moet omhakken zullen spieren weer een stuk belangrijker zijn. Aangezien je dat allemaal van te voren niet weet kun je het beste zo all round mogelijk zijn.

 

Goed voorbeeld van die worstelaar. Ook in Expeditie Robinson zat een K1 vechter "Remy" die wereldkampioen is geweest en al. Na een paar weken verliest hij van een simpele oetlul tijdens de eliminatie proeven. Wie had dat verwacht?:eek: Hijzelf knakte daarna zelf van het feit dat een super getrainde fitte gast verliest van een "gewone" man.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed voorbeeld van die worstelaar. Ook in Expeditie Robinson zat een K1 vechter "Remy" die wereldkampioen is geweest en al. Na een paar weken verliest hij van een simpele oetlul tijdens de eliminatie proeven. Wie had dat verwacht?:eek: Hijzelf knakte daarna zelf van het feit dat een super getrainde fitte gast verliest van een "gewone" man.

 

Dat is nog een goed voorbeeld. :)

 

Mensen die all round duur sporten beoefenen zien er dan meestal ook niet uit als afgetrainde atleten

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een interessant idee. Het buikje overleeft.

Maar denk eens aan je persoonlijke uitrusting, je outdoor-kleding: die (kleding)maten zullen allemaal veranderen. Daar kan een molle-system (Modular Lightweight Load-carrying Equipment) niets aan veranderen. Veel kleding zal je te ruim vallen. Ben je daarop voorbereid?

 

GHB-Woman.jpg.a44728bc42a8832c66bc6462f22f8565.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hayauchi: Als je geen riem hebt, neem je een stukje touw. ;)

 

Overigens zijn mijn favoriete broeken enorm verstelbaar door klittenband en gespen en mag wat naaigerei natuurlijk bij niemand ontbreken.

Te ruime kleding (en dan hebt je het voornamelijk over de taillemaat) is niet echt een probleem, te krap is een ander verhaal.

 

Beetje een onzin probleem wat je aankaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In geval van schaarste is het belangrijker hoe snel jouw lichaam reageert op tekorten. Sommige mensen zijn te dik, maar kunnen ook supersnel afvallen en weer aankomen. Sommige mensen vallen juist zeer langzaam af en komen ook langzaam aan. Gaat je lichaam dus snel op de spaarstand of gaat je lichaam snel mee met het voedselaanbod. Het werkt dus voor iedereen anders om een shtf door te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een interessant idee. Het buikje overleeft.

Maar denk eens aan je persoonlijke uitrusting, je outdoor-kleding: die (kleding)maten zullen allemaal veranderen. Daar kan een molle-system (Modular Lightweight Load-carrying Equipment) niets aan veranderen. Veel kleding zal je te ruim vallen. Ben je daarop voorbereid?

 

GHB-Woman.jpg.a44728bc42a8832c66bc6462f22f8565.jpg

 

Andersom kan ook. In 2009 zat ik in mijn eigen crisis en woog toen net 60 kg. Nu 5 jaar verder ben ik 25 kg zwaarder.

De kleding van toen daar pas ik niet meer in en heb ik weggegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar kilo vet kan misschien nuttig zijn. Overgewicht niet, dat is ongezond, nu en ook in een shtf. Misschien wel vooral in een shtf wanneer de gezondheidszorg op z'n gat ligt. Veel belangrijker dan vet is volgens mij een goede conditie.

 

Overgewicht is relatief.

 

Zo moest ik vorig jaar een onderzoek laten doen voor mijn verzekering en mijn premie zou omhoog gaan omdat ik zogenaamt te veel overgewicht heb. er werd enkel rekening gehouden met het BMI en dat is dat is iets waar ik totaal niet in geloof. Ik heb zelf bijkomende onderzoeken aangevraagd zoals cholesterol, suikerwaarde, longcapaciteit en ook een uithouding-cardio test en de uitkomst van deze lagen allemaal binnen de marge van een gemiddelde verzekerde zonder overgewicht.

 

Ik vind het beetje absurd om te denken dat je zou moeten bijbetalen enkel en alleen omwille van een iets te simpele formule betreft leeftijd, gewicht en lengte.... wat niet in rekening wordt genomen is spiermassa, eetgewoontes, allergieën, stofwisselingswerking, verslavingsgewoontes (roken, drinken, overdreven suikerconsumptie...). Volgens de bmi index zou mijn ideale gewicht 80-85 kg zijn en een 8 jaar terug ben ik tot 93kg gegaan en ik was alles behalve gezond, ik voelde me helemaal niet fit en sterk in de benen staan... nu zeg ik niet dat er nu een paar kilo's af mogen maar ieder z'n metabolisme ligt anders. ik ken gasten die 4 keer in de week friet en een pot mayonaise verorberen en die hebben 'ondergewicht' terwijl ze heel de week bureauwerk doen en zelden sporten...

 

In een survivalsituatie zou je kunnen rekenen dat per halve kg overgewicht je een dag extra kan verteren op je reserve na die 3 weken als je echt niets te eten hebt. Maar als je goed kan rantsoeneren en de mentale knop van te denken dat je honger hebt kan uitzetten kan je makkelijk om de 3 dagen iets eten, zonder hiermee je lichaamsfuncties in gevaar te brengen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass

 

Ik bedoelde met 'zonde van de training' dat de training die je hebt gedaan in no time weg is als je weinig voedsel en water hebt.

Zogeheten 'gains' maken is best lastig en kost extreme toewijding.

Ik probeer nu zo'n 6/8 kilo vet op m'n lichaam te krijgen. (Moet peanuts zijn lol)

 

@bjo1998

 

Klopt het is me inderdaad opgevallen dat bij primitieve stammen de 'chubby ones' altijd de 'betere' krijgers zijn.

Dit kan ik echter totaal niet wetenschappelijk onderbouwen.

Misschien omdat ze meer eten vangen?

Call it a gut feeling lol.

 

@hayauchi

LMAO

Je hebt de hele huiskamer aan het lachen gekregen :D

 

 

Bedankt voor de input iedereen, geeft me veel om over na te denken.

 

Ćevapči

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp me niet verkeerd jongens ik ben wel degelijk fit, daar maak ik me geen zorgen om.

Aangezien zwaar fysiek arbeid het enigste is waar ik tegenwoordig voor in aanmerking kom is dit ook wel nodig.

Ik label de post niet voor niets 'tactical vet pens'. lol :D

@prepass

 

Ik bedoelde met 'zonde van de training' dat de training die je hebt gedaan in no time weg is als je weinig voedsel en water hebt.

Zogeheten 'gains' maken is best lastig en kost extreme toewijding.

Ik probeer nu zo'n 6/8 kilo vet op m'n lichaam te krijgen. (Moet peanuts zijn lol)

 

@bjo1998

 

Klopt het is me inderdaad opgevallen dat bij primitieve stammen de 'chubby ones' altijd de 'betere' krijgers zijn.

Dit kan ik echter totaal niet wetenschappelijk onderbouwen.

Misschien omdat ze meer eten vangen?

Call it a gut feeling lol.

 

@hayauchi

Je hebt de hele huiskamer aan het lachen gekregen :D

 

 

Bedankt voor de input iedereen, geeft me veel om over na te denken.

 

Ćevapči

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar kilo reserve hebben lijkt mij totaal niet ongezond of dom. Het is alleen wel belangrijk dat je die paar kilo niet opbouwt met junkfood. Vet slaat niet alleen vet op, maar ook de voedingsstoffen waarmee het aangelegd wordt. Als het vet verbrand wordt, komen die stoffen weer vrij in je lichaam. (Één van de redenen waarom mensen die gaan afvallen zich beroerd voelen, is dat alle troep die ze opgeslagen hebben weer vrij komt.) Goede balans is natuurlijk altijd het beste; goede conditie, goede spierkracht en goede reserve... Hoe dat er uit ziet is voor iedereen verschillend.

 

Het huidige beeld van gratenpakhuizen (vrouwen) en spierbundels (mannen) zonder enig laagje vet is (vreselijk en) ongezond. De mensen die aan het modebeeld van vandaag proberen te voldoen (door pijn en moeite, niet van nature) die hebben in mijn ogen geen schijn van kans wanneer shtf... hun lichamen zijn in feite al in totale shtf, tot het randje uitgemergeld en/of overbelast door te veel spiermassa. Sommige volwassen vrouwen menstrueren niet eens meer omdat hun lichaam dat niet meer kan opbrengen. Wanneer er werkelijke schaarste en chaos ontstaat zijn deze mensen om te beginnen al te verzwakt om enige vorm van disbalans te kunnen weerstaan (het psychische aspect even daar gelaten). Op één of andere manier is het voor veel mensen 'okee' om op die manier ongezond te zijn, terwijl ze fel uithalen naar mensen met overgewicht (waarvan sommigen niet eens werkelijk overgewicht hebben, maar er alleen niet super strak uitzien). Natuurlijke balans is het best, ieder lichaam heeft zo'n punt waarop het het beste functioneert, het is een kwestie van dat punt te vinden. Dat is wat anders dan in de kleinste maat spijkerbroeken passen of de topper van de sportschool zijn...

 

Ik ben het eens met wat @Richa zegt, de één is de ander niet. Waar de één van nature graatmager is, amper aankomt of afvalt, kan de ander jojo-en als een malle. Ik kan hier natuurlijk niet de 'gezondheids-goeroe' uit gaan hangen, want ik ben zelf op dit moment veel te zwaar, maar in mijn ogen is gezonde, verse voeding cruciaal voor een gezond lichaam. Nu moet ik zeggen dat ik heel blij ben dat ik te zwaar ben en niet te licht, want ik kan er in ieder geval een tijdje tegenaan :p Ik heb ook de 'mazzel' dat mijn lichaam super spaarzaam is, wat helemaal niet fijn is als je gewicht wíl verliezen, maar in geval van schaarste is het weer een pré :)

 

Als de shtf dan is een van de tactieken om te vermageren met de rest mee. Ook al heb je te eten, zorg ervoor dat jij niet de enige bent die een dikke pens heeft want dan kan je omgeving wel eens gaan denken dat jij te eten heeft en zij niet. Ben je daarentegen al mager dan zal minder snel opvallen dat je niet nog magerder wordt omdat je kleding toch al je postuur verbergt.

 

Haha, je kan ook een paar te grote kleren preppen om de illusie van gewichtsverlies te wekken :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn ook mensen die van nature "dik "zijn.wanneer zij een periode van schaarste meemaken vallen ze dan af maar dan zien ze er "normaal"uit

in de oorlog en de hongerwinter werden die mensen schuin aangekeken en kwamen er zelfs door in de problemen , want zij moesten wel een voorraad hebben of op dubieuze wijze aan eten komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht echt dat dit topic ging over tactische dierenarts pennen. Dus ik dacht iets van epi-pennen voor honden in camo-kleur ofzo, weet ik veel.

 

Persoonlijk denk ik dat een gezond lijf de beste prep is (incl psychische gezondheid als het even kan).

Als je gezond eet, de voedingsstoffen die jouw lijf nodig heeft binnen krijgt, overbodige troep laat staan, en een gezonde mate van lichaamsbeweging hebt denk ik dat je de voor jou gezonde lichaamsomvang hebt. De een heeft van nature wat meer reserve dan de ander. Bewust meer eten dan je lijf nodig heeft voor een vetreserve waarvan je niet weet of en zo ja wanneer je hem nodig hebt lijkt mij dan ook niet nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...