Ga naar inhoud
GENEGEERD

[OPROEP OEFENING] LiveBlog oefenavond plannen

Communicator
 Share

Welke Avond voor oefening?  

5 leden hebben gestemd

1. 1. Welke Avond voor oefening?

• Maandag avond
      1
    • Dinsdag avond
      1
    • Woensdag avond
      1
    • Donderdag avond
      1
    • Vrijdag avond
      1

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Goed nieuws!

Ik heb goed nieuws te vertellen. Sinds de oefening en introductie van de LiveBlog bij preppers.nl en noodnetwerk.nl hebben we dit systeem geen enkele keer nodig gehad. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik twee keer op het punt heb gestaan om de liveblog te activeren. Eerst bij het Charlie Hebdon gebeuren, en daarna bij het incident van de NOS in de studio. Maar al met al liep deze laatste gelukkig al gauw met een sisser af.

Maar ook dit goede nieuws heeft een keerzijde. Het Liveblog raakt een beetje in het verschiet. En,... hoe werkte het ook weer? (geldt ook voor mij hoor).

Ik wil hierbij dan ook alle medewerkers oproepen om begin volgende week een oefen avond in te plannen. Ik ben alle dagen/ avonden van volgende week beschikbaar.

Mentionlijst: @phtvs, @prepass, @Kvgorp @f150, @DickBerts, @phaelin, @Emergency, @vheeswijk, @Davena, @Highway

Ik stuur dit bericht tevens ook per mail naar de LiveBlog collega's.

Handboek + instructie video/pps

Ondertussen ben ik druk bezig met het updaten van het Liveblog Handboek (bijna klaar) en heb ik een complete powerpoint presentatie inclusief verbale uitleg gemaakt waarin de werking van LiveBlog en Tweetdeck uit de doeken wordt gedaan.

Handboek wordt enkel via mail of prive communicatie beschikbaar gesteld aan de medewerkers.

TeamSpeak

Tevens wil ik alle medewerkers met klem vragen om ook teamspeak te installeren en de hiervoor benodigde microfoon / hoofdtelefoon in bezit te hebben.

Je mag teamspeak testen zoveel je wilt op ts3.noodnetwerk.nl

Onderlinge communicatie tijdens een calamiteit is wel zo fijn lijkt mij!

wtf? Livewatte?

Voor diegene die geen idee hebben wat het LiveBlog nu eigenlijk inhoudt, heb ik vanmiddag een WIKI pagina aangemaakt waarin het één en ander uitgelegd wordt.

POL invullen!

Enkel voor medewerkers: Geef in de Pol aan welke dag het beste uitkomt.

Voor de nieuwsgierigen; Als we gaan oefenen, maken we daar een andere LiveBlog voor aan. Deze zullen we op het forum bekend maken zodat je mee kunt kijken en eventueel feedback kunt leveren. Mocht je zelf interesse hebben om hieraan mee te werken, stuur een PM richting mij. Let wel; er wordt wel verwacht dat je je aan de gestelde protocollen houdt die in het handboek beschreven staan!

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 month later...

Ik heb onlangs een felle, maar goede discussie gehad met iemand die de website van noodnetwerk bezocht en ontdekte dat hier weinig nieuws werd vermeldt. En ook de vraag... waarom is de liveblog niet actief geweest tijdens de grote stroomstoring rondom Amsterdam jl.

Dat de website nauwelijks updates krijgt is aan mezelf te wijten en daar ben ik inmiddels druk mee bezig om dat op te pakken. Maar dat de liveblog niet is geactiveerd, ligt niet alleen aan mij. We zijn met een groepje verantwoordelijk voor de werking en vulling tijdens calamiteiten. Dat niemand heeft besloten om de liveblog te activeren, maakte mij duidelijk dat er toch echt iemand moet zijn die dit initieert.

In het meest gunstige geval moeten er een aantal personen zijn die deze taak op zich nemen op het moment dat er iets gaande is in Nederland, of in de wereld.

Ik wil des de volgende vraag neerleggen bij de medewerkers, en bij de rest van het forum;

Hoe kunnen wij er voor zorgen dat de LiveBlog een actief onderdeel wordt tijdens calamiteiten. Dit kan en mag niet afhankelijk zijn van 1 persoon!

ideeën en suggesties zijn dus meer dan welkom!

@prepass, @f150, @phaelin, @Emergency, @vheeswijk, @Davena, @Highway

Link naar reactie

waarom is de liveblog niet actief geweest tijdens de grote stroomstoring rondom Amsterdam jl.

In het meest gunstige geval moeten er een aantal personen zijn die deze taak op zich nemen op het moment dat er iets gaande is in Nederland, of in de wereld.

Hoe kunnen wij er voor zorgen dat de LiveBlog een actief onderdeel wordt tijdens calamiteiten. Dit kan en mag niet afhankelijk zijn van 1 persoon!

ideeën en suggesties zijn dus meer dan welkom!

Naar mijn idee was de grote storing nog lang niet in een stadium om het blog te openen.

Het heeft slechts een paar uur geduurd en er was heel snel veel aandacht voor op vrijwel elke radio zender. Tevens ben je -zoals ik- als je in de storing zit, eerst zelf bezig met inventariseren wat nodig is en wat mogelijk is, en bleek ik zelfs niet internet te hebben en dus niet het blog te kunnen zien. Zelfs het versturen van een sms duurde langer dan normaal.

Zo heb ik @Raycoupe een sms verstuurd dat hier een grote abnormale storing is, met de gedachte: hij zit ver bij mij vandaan en mogelijk buiten de storingszone, en hij zou als 'relais' kunnen dienen tussen mij en het forum en dus het blog, zolang sms nog werkt. Van hem weet ik dat ie dan zou gaan kijken wat hij aan info kan krijgen en door kan geven. Zou ik andersom ook doen.

Wel had ik het blog al in gedachte op die eerste momenten, omdat het onvoorspelbaar was hoe lang en hoe groot dit zou gaan worden. Gelukkig was het relatief snel en met slechts ongemakken weer opgelost, hoewel het getroffen gebied enorm was. Ik was van mening dat het geen extra bijdrage meer zou leveren het blog te openen.

Er mag ook wel op gelet worden dat we niet te nerveus gaan worden, en bij elke soort storing hoog in de touwen gaan klimmen... De grote stroomstoring was geen ramp maar een welvaartsongemak.

• Leuk 2
Link naar reactie

De massale stroomstoring was zeker een grensgeval en ik twijfel er niet aan of de Liveblog was live gegaan als de storing nog 4 uur langer had geduurd. Nu was vrij snel duidelijk wat de oorzaak was en waren de eerste gemeentes binnen een paar uur weer elektrisch operationeel.

Wil je via datumprikker een voorstel doen voor een overleg met het team? Een van de zaken waar we aan moeten werken is kortere contactlijnen. Bij voorkeur een whatapp groep en een skype group naast de teamspeak client die (bij mij) alleen wordt opgestart als er een overleg is.

Link naar reactie

@Highway

Dat was ook mijn eerste reactie naar hem toe; de stroomstoring was inderdaad geen aanleiding genoeg om de liveblog in te schakelen. Maar aan de andere kant;

Als we met de liveblog gaan zitten wachten op 'the big one' dan streven we ook het doel voorbij. Op dat moment is het zinloos om de blog bij te houden want dan hebben we wel andere zorgen.

Er was voldoende te melden over de stroomstoring, en voor velen heeft het vrijwel de hele dag geduurd voordat het opgelost was.

Ik heb er ook lang over nagedacht, maar ben ook van mening dat de LiveBlog veel eerder ingeschakeld mag worden tijdens calamiteiten, die van oorsprong klein lijken, maar potentieel groot kunnen worden. Zolang het geen onzin blogs worden, dienen we nog altijd een nobel doel. Houden we de naamsbekendheid in leven, en hebben we vaker de mogelijkheid om onze kennis omtrent het bloggen op peil te houden.

Daarnaast moeten we ECHT vaker oefenen om de professionaliteit vast te houden. En kunnen we eventueel ook andere netwerken inschakelen, zoals bijvoorbeeld de 27mc'ers die zich ook hebben aangemeld voor het Noodnetwerk.

Al is het maar dat er 'stand-by actie' wordt ondernomen; Zorg dat je klaar bent voor een eventuele activatie.

Link naar reactie

@Highway

Als we met de liveblog gaan zitten wachten op 'the big one' dan streven we ook het doel voorbij. Op dat moment is het zinloos om de blog bij te houden want dan hebben we wel andere zorgen.

Er was voldoende te melden over de stroomstoring, en voor velen heeft het vrijwel de hele dag geduurd voordat het opgelost was.

Je zal wel moeten wachten. Want eerst moet je bepalen of het een 'nood' situatie is. Dat hebben we denk ik allemaal wel gedaan. Anders gaan we een nieuwsdienst voeren die er al was en volgens mij streef je juist dan het doel voorbij: mensen informeren van gevaarlijke bedreigende situatie's. Want daar is het toch voor? ... natuurlijk duw je er dan ook gelijk informatie tussen die er betrekking op heeft.

Link naar reactie

Moeilijk geval he...

de LiveBlog zou dan een verzameling worden van alle nieuwsdiensten die op dat moment actief zijn, aangevuld met info waar de MSM niet bij nadenkt. Dus ik denk wel een rijke aanvulling te zijn in alle opzichten. De LiveBlog zou dus in alle gevallen de eerste plek moeten zijn waar mensen gaan kijken als er iets is. Als ze dan telkens op de pagina: Niet actief komen. verliest de liveblog zijn waarde en bekendheid.

Ik ben ondertussen de telefoonnummers aan het samenvoegen, en zal na jullie goedkeuring, een whatsapp groep opzetten voor de LiveBlog. @prepass, @f150, @phaelin, @vheeswijk, @Davena, @Highway, @jan001

ik mis dan nog telefoonnummers van: @phaelin @vheeswijk en @Davena

• Leuk 1
Link naar reactie

Moeilijk geval he...

de LiveBlog zou dan een verzameling worden van alle nieuwsdiensten die op dat moment actief zijn, aangevuld met info waar de MSM niet bij nadenkt. Dus ik denk wel een rijke aanvulling te zijn in alle opzichten. De LiveBlog zou dus in alle gevallen de eerste plek moeten zijn waar mensen gaan kijken als er iets is. Als ze dan telkens op de pagina: Niet actief komen. verliest de liveblog zijn waarde en bekendheid.

Ik ben ondertussen de telefoonnummers aan het samenvoegen, en zal na jullie goedkeuring, een whatsapp groep opzetten voor de LiveBlog. @prepass, @f150, @phaelin, @vheeswijk, @Davena, @Highway, @jan001

ik mis dan nog telefoonnummers van: @phaelin @vheeswijk en @Davena

en Zebralert er ook bij doen?

Link naar reactie

@Communicator voor mij was er op dat moment ook flink werk aan de winkel aangezien wij ook enige "hinder" van de stroomstoring ondervonden. Mijn eerste gedachte was ook of dit een trigger zou kunnen worden (mits langer durend en een grotere impact) voor de Liveblog activatie. Ik had er op dat moment niet de gelegenheid voor ivm de extra werkzaamheden die ik er zelf door ondervond. Extra nieuws vergaring in zo'n situatie is altijd welkom. Een actieve bijdrage wordt dan wat lastig omdat de prio voor mij bij m'n werk lag. Ik heb wel contact gehad met 2 andere zeer gewaardeerde preppers om te horen of ook zij problemen ervaarden en wat bij hun de impact was.

Een Whapp groep is een goed idee. Kort overleg bij een calamiteit wie het Liveblog gaat activeren lijkt me zinvol.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...