Ga naar inhoud
GENEGEERD

Duurzaam vervoer. Straks is er geen keuze meer.


lewieke

Aanbevolen berichten

Economische motivatie

 

De tijd van goedkope olie is voorbij. Definitief. Ondanks het feit dat de prijzen aan de pomp momenteel een dipje kennen. Een meevallertje zeg maar en een extra kans om je voor te bereiden én daarvoor ook het nodige budget te krijgen. Maak er gebruik van want de prijzen blijven met zekerheid niet op dit niveau.

 

Waarom ?

 

Om nu al te voorspellen dat brandstof voor de meesten van ons binnenkort onbetaalbaar wordt, moet ik vertrekken van een paar aannames, vanzelfsprekend beaseerd op feiten.

 

1/ We mogen verwachten dat de dollar nog stijgt in waarde tov de Euro. De ECB doet er ook alles aan om de Euro onder druk te zetten. De QE die gestart werd heeft nu al gevolgen. Als je de grafiek bekijkt, dan mogen we verwachten dat de Euro naar pariteit gaat met de dollar. Een verhouding 1/1 dus. Dit is slecht nieuws voor de import van brandstoffen omdat die op de internationale markten genoteerd worden in dollar. Merk op dat onze Euro in korte tijd al ongeveer 20% van haar waarde verloor. In maart 2013 kostte 1 euro pakweg 1.35 dollar. Vandaag nog nauwelijks 1.15 dollar. Zelfs bij de huidige koers van de Euro raken we in de knoei als de olieprijs weer normaliseert.

 

[ATTACH=CONFIG]16715[/ATTACH]

 

2/ De olieprijs staat op een historisch laag niveau. Het is niet realistisch om te verwachten dat de prijzen op dit niveau blijven en wel om volgende redenen : het aanbod verschraalt, er zijn diverse conflicthaarden én de markt wordt momenteel gemanipuleerd.

 

De winning van dure teerzandolie en olie uit 'fracking' wordt stilgelegd als dit niet meer rendabel is. Investeringen in nieuwe olievelden worden beperkt, moeilijk bereikbare bronne worden niet meer ontgonnen en een aantal leveranciers gaan failliet.

 

In Irak, Libië, staan verschillende opslagplaatsen en bronnen in brand of ze zijn in handen van IS. Bovendien gaat Rusland steeds meer akkoorden met China aan voor het leveren van gas. Dat is allemaal brandstof die niet meer onze kant op komt. Het is een kwestie van tijd voor dit impact zal hebben op de markten.

 

Momenteel pompt Saoudi-Arabië nog onverminderd olie op. Wellicht is het de bedoeling om een aantal andere spelers uit de markt te drukken. De strategie blijkt succes te hebben omdat een aantal zwakke spelers nu al in de knoei zitten. Als we de grafiek bekijken, dan zouden we kunnen stellen dat 85 usd een normale prijs is voor een barrel. Het duurt nog wel eventjes maar de markt zal zeker normaliseren. Bij 85 usd (en dan spreken we nog niet over hogere prijzen) zal de prijs aan de pomp skyhigh zijn.

 

[ATTACH=CONFIG]16717[/ATTACH]

 

3/ Combineer de bovenstaande grafieken en maak op basis van de gegevens die we kennen een extrapolatie en dan komen we tot het volgende schokkend reslutaat. :

 

De huidige evolutie.

 

[ATTACH=CONFIG]16716[/ATTACH]

Lichtblauw : benzine

Donkerblauw : diesel

Geel : Huisbrandolie

 

In maart 2013 kostte een liter diesel pakweg 1.50€, toen stond de dollar aan 1.30€, een barrel olie kostte toen 95 usd. Nu kost diesel 1.15€ aan de goedkoopste pomp (normaal 1.2€/l) met een olieprijs van 55 usd en de euro aan 1.15 usd

 

Stel dat we rekening houden met een olieprijs van 95 usd/barrel, en een dollar van 1 usd = 1 eur, dan mogen we aannemen dat de prijs voor een liter diesel aan de pomp minimaal 2.50€/liter bedraagt. Voor benzine gaan we dan gelijk door de grens van 2.75 €/liter. Gaat de prijs van 1 barrel naar 110 usd/vat, dan mogen we verwachten dat een liter benzine vlotjes 3€ kost. Nog iemand en tankje vullen ?

 

En dat de Euro om gaat is zeker realistisch http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23701478/__Goldman__Euro_zakt_onder__1__.html

 

Kan vervoer duurzaam zijn ?

 

Door zo veel mogelijk duurzame keuzes te maken kunnen we minder vervuilen, minder energie verbruiken, minder CO2 uitstoten én besparen.

 

We willen ons verplaatsen of dingen bijslepen en daar hebben we transportmogelijkheden en - middelen voor nodig. We kunnen veel doen en toch nog een redelijke mate van comfort behouden al vraagt het wel een mentaliteitswijziging. Er zijn echt wel andere mogeljkheden dan de auto. Bovendien bespaar je er ook nog mee, waardor je minder hoeft te werken om je (dure) transportmiddelen te betalen. Een win-win situatie dus.

 

Ik gebruik het STOP-principe, zonder evenwel de economische afweging uit het oog te verliezen. De keuze die ik maak, doe ik in onderstaande volgorde.

 

Stappen voor afstanden van 1 à 2 km

Trappen voor afstanden van 2 à 20 km

Openbaar vervoer vanaf 10 km

Privé vervoer met het hele gezin, moeilijke trajecten of voor het halen van boodschappen.

 

Transporthacks.

 

- Ik bouwde een paar standaardfietsen met een elektrische kit om. Hierdoor vergroot de actieradius én het comfort gevoelig. We moeten wel rekening houden met de steeds strengere regelgeving waardoor dit soort projecten steeds moeilijker wordt en de technische uitdagingen aanzienlijk. Ik heb me ingewerkt in de materie (wetgeving en techniek) waardoor ik mijn fietsen binnenkort conform de regelgeving kan krijgen.

 

- Moet je nù echt naar de winkel om spullen bij te halen of kan het nog wel even wachten ? Als je een voorraad en een boodschappenlijstje aanlegt kan je je wel zo organiseren dat je niet gelijk naar de winkel hoeft zodra de suiker of eieren op zijn. Met ons gezin van 4 personen gaan we om de twee weken winkelen. Brood kopen hoeft niet omdat we dat zelf bakken en fijne vleeswaren halen we bij de plaatselijke slager. Met de fiets.

 

- Combineer transporten. De kinderen naar de sportclub of muziekvereniging brengen ? Bekijk je traject en combineer dat met boodschappen die je toch moet doen. Vermijd ritjes met slechts één doel.

 

- Iets kopen dat je niet in de buurt vindt ? Er zijn mogelijkheden om prijsgunstig te laten leveren. Zelf maak ik dikwijks gebruik van Kiala. Bij online aankopen kan je gebruik maken van de postdiensten. In Vlaanderen is de Nederlandse post vaak heel prijsgunstig. Veel pakjes worden geleverd tegen een prijs waar je zelf nog niet van kan dromen.

 

- Doe eens een beroep op anderen : je familie, ouders, collega's, ... . Het is vaak een kleine moeite voor je bekenden om iets mee te brengen. Gewoon vragen is vaak al genoeg. Zelf kan je ook aanbieden om dingen mee te brengen, daarmee krijg je een beetje goodwill.

 

- Koop lokaal. Moet je écht naar dat ver afgelegen shoppingcentrum ? Liggen de prijzen in jouw streek hoger ? Bekijk het eens. Er is veel kans dat je tegen een vergelijkbare prijs in jouw buurt koopt. Sinds kort halen wij bijna al onze boodschappen uit een winkel die grenst aan onze tuin. Voor groenten en fruit steun je bovendien ook nog de lokale economie én je bouwt een relatie op met de handelaar waardoor hij soms geneigd zal zijn om je te laten genieten van een koopje, een seizoensaanbieding, een extra service, ... . Met klantentrouw en een vriendelijk praatje krijg je veel voor elkaar !

 

- Vraag een collega/vriend uit je buurt om mee te rijden naar het werk of naar je vereniging. Als je aanbiedt om een deel van de brandstofkost te helpen betalen word je niet afgeschilderd als 'profiteur'.

 

Mijn eigen ervaringen :

 

 

http://preppers.nl/forum/threads/6822-Werken-aan-energie-onafhankelijkheid-Auto

 

http://preppers.nl/forum/threads/10503-Werken-aan-onafhankelijkheid-fietsen-herstellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Onze volgende wagen - huidige is een zuinig 15jaar oud golfje - zal waarschijnlijk geen diesel meer worden. Daarvoor doen we echt te weinig kilometers (+/- 15000 km/ jaar) .

Kijken uit naar een zuinige benzine , iets in de aard van een caddy life , berlingo ...

Ook ik heb mijn fiets terug van onder het stof gehaald (ondanks het feit dat ik een bedrijfswagen heb en brandstof niet zelf moet betalen ) ,betrapte me er meer en meer op dat ik voor belachelijk korte afstanden de bestelwagen nam .

Zal mijn conditie ook goed doen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar collega's die een gecombineerd auto-fiets traject afleggen. De fiets gaat achterin. De kilometers worden netjes gedeclareerd als fietskilometers à 0.15€/km.
Als de werkgever daar achter komt, is dat mogelijks een reden voor ontslag op staande voet wegens fraude... (Bij een klant van mij is er eentje die zo een paar jaar alle vergoeding heeft mogen terugbetalen omdat er aantoonbaar een tiental keren onweerlegbaar was geknoeid met de opgegeven kilometers en de man is op staande voet om die reden ontslagen - oplichting, valsheid in geschrifte en vertrouwensbreuk...)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de werkgever daar achter komt, is dat mogelijks een reden voor ontslag op staande voet wegens fraude... (Bij een klant van mij is er eentje die zo een paar jaar alle vergoeding heeft mogen terugbetalen omdat er aantoonbaar een tiental keren onweerlegbaar was geknoeid met de opgegeven kilometers en de man is op staande voet om die reden ontslagen - oplichting, valsheid in geschrifte en vertrouwensbreuk...)

 

Het is nauwelijks aantoonbaar. Hij komt daadwerkelijk met de fiets aan en vertrekt ook met de fiets. Hij stopt ergens halverwege en rijdt dan verder. Niet dat ik het goedkeur maar een auto rijdt ook niet op water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stukje proza weer @lewieke. Met punt 2 heb ik mijn twijfels omdat er veel oorlogen zijn. Feit is altijd dat wanneer er veel oorlogen zijn in de wereld dat de olieprijs laag staat. Ten tweede weten we allemaal dat prijzen gemanipuleerd worden door de grote spelers. Zou de euro zover dalen t.o.v. de oliedollar en de prijzen aan de pomp gaan richting 2 euro, dan breekt bij het volk de pleuris uit. En dan weten ze natuurlijk. Dus ik vermoed dat de olie wel iets gaat stijgen en de dollar, maar dat het net zo duur wordt totdat er net geen ellende uit gaat breken.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stappen voor afstanden van 1 à 2 km

Trappen voor afstanden van 2 à 20 km

Openbaar vervoer vanaf 10 km

Privé vervoer met het hele gezin, moeilijke trajecten of voor het halen van boodschappen.

 

Ik ben meer van het SP-principe. Stappen als ik een beperkte afstand moet afleggen, voor al het overige pak ik de auto waarbij ik dan wel zoveel mogelijk dingen combineer om onnodige kilometers en koude starts te voorkomen. Een fiets is onhandig als je veel of grote dingen moet vervoeren, of wat grotere afstanden moet afeggen (en dat is al snel). Openbaar vervoer is meestal hopeloos inefficiënt en uiteindelijk vaak net zo duur, zo niet duurder, dan een auto als je daarmee precies hetzelfde doet als dat je met een eigen auto zou doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nauwelijks aantoonbaar. Hij komt daadwerkelijk met de fiets aan en vertrekt ook met de fiets. Hij stopt ergens halverwege en rijdt dan verder. Niet dat ik het goedkeur maar een auto rijdt ook niet op water.

 

Dat dacht de man ook, tot men hem wat beeldmateriaal toonde. (Ik vermoed dat een jaloerse collega de aanleiding was ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stukje proza weer @lewieke. Met punt 2 heb ik mijn twijfels omdat er veel oorlogen zijn. Feit is altijd dat wanneer er veel oorlogen zijn in de wereld dat de olieprijs laag staat. Ten tweede weten we allemaal dat prijzen gemanipuleerd worden door de grote spelers. Zou de euro zover dalen t.o.v. de oliedollar en de prijzen aan de pomp gaan richting 2 euro, dan breekt bij het volk de pleuris uit. En dan weten ze natuurlijk. Dus ik vermoed dat de olie wel iets gaat stijgen en de dollar, maar dat het net zo duur wordt totdat er net geen ellende uit gaat breken.;)
Als men de pompprijs van benzine en diesel naar +3€ zou laten gaan op een goed jaar tijd, gaat men klagen en gewoon betalen, zeg dat ik het gezegd heb.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht de man ook, tot men hem wat beeldmateriaal toonde. (Ik vermoed dat een jaloerse collega de aanleiding was ...)

 

Ik ben sowieso geen voorstander van fraude. Beeldmateriaal dat op onregelmatige wijze werd verkregen kan niet als bewijsmateriaal worden gebruikt. Wellicht zocht de werkgever een reden om de kerel te ontslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sowieso geen voorstander van fraude.

Ik onder bepaalde omstandigheden wel. Soms is het de enige manier om nog een beetje recht te maken wat krom is. Fraude vind ik een groot woord. Creatief omgaan met de feiten klinkt leuker. Dat doen onze eigen regering en overheid soms ook dus wie ben ik om dat voorbeeld niet te volgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik onder bepaalde omstandigheden wel. Soms is het de enige manier om nog een beetje recht te maken wat krom is. Fraude vind ik een groot woord. Creatief omgaan met de feiten klinkt leuker. Dat doen onze eigen regering en overheid soms ook dus wie ben ik om dat voorbeeld niet te volgen?

 

Voor een paar euro zet ik mijn job niet op de helling. Als de inzet hoog genoeg is wil ik dat wel overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ...back on topic..

Goede samenvatting. Zoals in een ander topic weet je dat ik ipv mijn dikke Chevy nu met een Nemo rij.

Heel erg zuinig (en spotgoedkoop want ik mag van de baas 2 x per maand privé tanken met de kaart van het werk).

Nu ben ik zeker voorstander van zo veel mogelijk beperken. Kiala gebruik ik heel veel..voor 4,5 euro kan je echt zelf niet rijden;

De post is hier dikke miserie want die mannen slapen meer..soit uiteindelijk komen de pakjes ook toe.

Maar wij letten heel erg op de verplaatsingen want diesel is duur. @Jan c een Berlingo is zeer praktisch maar op benzine door zijn bouw een slurper...ik ehb mijn nieuwe Berlingo ervoor weg gedaan..dat was een dronkaard...

Maar feit is...we moeten gaan veranderen...geen dikke luxe bakken meer maar bescheiden wagentjes en doordachte verplaatsingen.

 

 

Mooie topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals in een ander topic weet je dat ik ipv mijn dikke Chevy nu met een Nemo rij.

Heel erg zuinig (en spotgoedkoop want ik mag van de baas 2 x per maand privé tanken met de kaart van het werk).

Nu ben ik zeker voorstander van zo veel mogelijk beperken. Kiala gebruik ik heel veel..voor 4,5 euro kan je echt zelf niet rijden;

De post is hier dikke miserie want die mannen slapen meer..soit uiteindelijk komen de pakjes ook toe.

Maar wij letten heel erg op de verplaatsingen want diesel is duur. @Jan c een Berlingo is zeer praktisch maar op benzine door zijn bouw een slurper...ik ehb mijn nieuwe Berlingo ervoor weg gedaan..dat was een dronkaard...

Maar feit is...we moeten gaan veranderen...geen dikke luxe bakken meer maar bescheiden wagentjes en doordachte verplaatsingen.

 

 

 

en wat ook een idee is om alles wat binnen een straal van 20 kilometer ligt te gaan fietsen, als je redelijk doortrapt doe je dat in een uurtje, en zelfs op dagelijkse basis is dit goed vol te houden ( tenminste ik hb het twee jaar lang gedaan maar ik ben dan nog vrij jong en heb niet bepaald noemenswaardige klachten zoals een slechte rug of iets, dus wellicht niet voor iedereen een optie? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

en wat ook een idee is om alles wat binnen een straal van 20 kilometer ligt te gaan fietsen, als je redelijk doortrapt doe je dat in een uurtje, en zelfs op dagelijkse basis is dit goed vol te houden ( tenminste ik hb het twee jaar lang gedaan maar ik ben dan nog vrij jong en heb niet bepaald noemenswaardige klachten zoals een slechte rug of iets, dus wellicht niet voor iedereen een optie? )

 

Met een elektrische fiets vergroot je je comfort, actieradius en snelheid. Zeker te overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar een elektrische fiets is toch nog behoorlijk prijzig, mijn fiets was 750 euro, waar nog 50 euro vanaf ging omdat een drukfout in de catalogus mij had benadeelt toen ik een nader model wilde hebben, maar de goedkoopste elektrische fietsen zitten toch al gouw rond de 1000 euro. bovendien gebruikt die stroom en als de motor het niet wil doen heb je een groot probleem omdat je dan op eigen kracht een loodzware fiets moet voortrappen, en wat ik een voordeel vind aan de fiets is dat de enige uitstoot die aan een fiets te wijten is die van de productie is, en na een paar jaar van intensief gebruik heb je die millieubenadeling er ook wel weer uit, wellicht met een elektrische fiets ook ( als die nooit kapot zou gaan ) maar dan in elk geval een stuk minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi en goed onderbouwt stuk, @Lewike. Ik denk dat je ook ver gelijk hebt, maar er is natuurlijk ook een maar.

 

Want wat gebeurt er met de economie als de een liter diesel € 2,50 gaat kosten? Dan loopt de economie vast, want alles wordt duurder, omdat bijna overal olie voor nodig is en iedereen de hogere brandstof prijs moet doorberekenen.

De economie krimpt, werkeloosheid neemt toe, consumptie neemt af, de vraag naar olie loopt terug en bij teruglopende vraag dalen de prijzen. Desalniettemin kan het tanken voor de doorsnee burger een te kostbare zaak worden.

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi en goed onderbouwt stuk, @Lewieke. Ik denk dat je ook ver gelijk hebt, maar er is natuurlijk ook een maar.

 

Want wat gebeurt er met de economie als de een liter diesel € 2,50 gaat kosten? Dan loopt de economie vast, want alles wordt duurder, omdat bijna overal olie voor nodig is en iedereen de hogere brandstof prijs moet doorberekenen.

De economie krimpt, werkeloosheid neemt toe, consumptie neemt af, de vraag naar olie loopt terug en bij teruglopende vraag dalen de prijzen. Desalniettemin kan het tanken voor de doorsnee burger een te kostbare zaak worden.

 

Charlie

 

Dan ben je dus twee keer genaaid. Alles wat vervoerd moet worden wordt duurder én je eigen verplaatsingen worden ook nog eens duurder. Voor burgers niet nu al een stukje maand over hebben aan het einde van hun budget wordt de situatie dan nog onhoudbaarder. Vooral de consumptieprijzen zullen duurder worden.

 

Voor bedrijven is het veel minder problematisch omdat ze gewoon hun prijsniveau aanpassen. Lukt de verkoop niet meer, dan daalt de productie en worden werknemers ontslagen. Voor de overheid is er ook geen probleem omdat de belastingen op energie en brandstof een percentage van de prijs uitmaakt. Hoe hoger de prijs, hoe hoger de inkomsten voor de overheid. Het zal ze een zorg zijn hoe de burger het rooit. Er gaan nu al stemmen op dat de 'burger' te veel loon krijgt. We worden in de armoede gedrukt. Allemaal onder het mom van competitiviteit. Terwijl banken, bedrijven en verzekeringsmaatschappijen nooit meer winst maakten.

 

Investeringsgoederen zullen wellicht door het gebrek aan beschikbare centen op de markt goedkoper worden onder andere omdat burgers die in de knoei zitten hun bezittingen zullen moeten van de hand doen. Op dat ogenblik zal ik klaarstaan om mijn slag te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de redenering niet hoe je uitkomt dat de benzineprijzen richting, of zelfs (ver) over, de 3 euro per liter gaan met de waardes die jij beschrijft. toen de olieprijs op z'n hoogtepunt was (ergens rond die 140 dollar per vat) lagen de prijzen aan de pomp ook nog steeds ruim onder de 2 euro per liter. Nou zal de euro-dollar wisselkoers ook wel invloed hebben maar ik kom nog steeds lang niet bij die 3 euro uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de redenering niet hoe je uitkomt dat de benzineprijzen richting, of zelfs (ver) over, de 3 euro per liter gaan met de waardes die jij beschrijft. toen de olieprijs op z'n hoogtepunt was (ergens rond die 140 dollar per vat) lagen de prijzen aan de pomp ook nog steeds ruim onder de 2 euro per liter. Nou zal de euro-dollar wisselkoers ook wel invloed hebben maar ik kom nog steeds lang niet bij die 3 euro uit.

 

Ik maak een raming en die kan natuurlijk ook fout zijn, het staat je vrij om mij te corrigeren en je mening te geven. Toch is het niet zomaar nattevinger werk. Wat je wel al kan afleiden uit de huidige prijzen is dat de belastingen en accijnzen op olieproducten sinds de prijsdalingen gevoelig werden opgetrokken. De kans dat die weer gaan dalen is mijn inziens nihil, dus die worden bij prijsstijgingen en stijgende dollarkoers gewoon doorgerekend. Waardoor we steeds meer bestolen worden. Ik heb niet de pretentie te beweren dat mijn berekening correct is, de ordegrootte is dat wel en wel om volgende reden :

 

Prijssituatie 2013 Diesel Vlaanderen

 

1.5€/lx1€ (eurokoers)

__________________ = 0.012415 (verhouding brandstofprijs over prijs per vat rekening houden met de dollarkoers)

 

95 usd (barrel)x1.3€/usd

 

Prijssituatie 2015 Diesel Vlaanderen

 

1.15€/lx1€ (eurokoers)

___________________ = 0.01818 (verhouding brandstofprijs over prijs per vat rekening houden met de dollarkoers)

 

55 usd (barrel)x1.15 usd (per euro)

 

Extrapolatie bij stijgende dollarkoers (pariteit 1usd=1 euro), bij olieprijs 95 usd/barrel en 110 usd/barrel

We houden rekening met de gestegen accijnzen, die je terugvindt in het cijfer dat de verhouding weergeeft !

 

0.01818x95 usd/barrelx1.15 (stijging 15% dollar/eur) = 1.986eur/liter diesel

 

0.01818x110 usd/barrelx1.15 (stijging 15% dollar/eur) = 2.29eur/liter diesel

 

Dit zijn prijzen in de Vlaamse situatie, In Nederland liggen de prijzen hoger. We hielden ook nog geen rekening met de officiële maximumprijs die vandaag 21/02 op 1.276€/liter staat, dat is nog 13 cent duurder dan waar we rekening mee hielden. In Nederland liggen de prijzen dan nog eens 10 à 15 cent hoger.

 

Dit zou dus concreet 1.986+0.13+0.10 zijn, ofte 2.23€/liter diesel

 

of 2.29 + 0.13+0.10 ofte 2.52€/liter diesel.

 

Vandaag is benzine in Vlaanderen 0.2€/liter duurder dan diesel. Tel dat prijsverschil bij de dieselprijs en je komt uit op 2.43€ à 2.72€/liter.

 

Toch nog een bemerking. Inderdaad alles wat vervoerd moet worden zal duurder worden. Vlaanderen heeft beslist om een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren omdat veel buitenlandse vrachtwagens onze wegen stukrijden zonder hiervoor bij te dragen.(Misschien moeten we ook maar een sleurhuttentax invoeren, niemand maakt een probleem van de heffingen in Frankrijk, Duitsland, Spanje of Oostenrijk, waarom moet de Belg dan instaan voor de schade veroorzaakt door Nederlandrs ?) Er wordt gesproken over een heffing van 0.15€/km. Deze regeling zal zowel voor binnenlandse als voor buitenlandse vrachtwagens gelden. Dit betekent de facto dat sowieso het transport van alle goederen uit het Zuiden van Europa voor Nederland duurder zal worden door deze heffing. Het is een feit een deel van de belastingstijging op transport anders kan verrekend worden dan via de brandstofprijs. Hierdoor zal het misschien niet nodig zijn om de heffingen op brandstof te laten stijgen waardoor het effect aan de pomp beperkter kan blijven voor de burgers. Op de een of andere manier krijgen we toch wel de rekening gepresenteerd.

 

Als deze regeling inhoudt dat de consumptieprijzen gevoelig gaan stijgen, dan heb ik met mijn gezin me al voorgenomen om te gaan winkelen in Frankrijk waar deze belasting misschien niet zal gelden. De taal is geen probleem, de afstand evenmin.

 

http://www.duurzame-mobiliteit.be/kilometerheffing-vrachtwagens-en-wegenvignet-komen-eraan-2016

 

Wat mij betreft @houthe mag je gelijk hebben. Sterker nog, ik hoop het van ganser harte dat je gelijk krijgt. Als prepper kan je er toch maar beter rekening mee houden dat het niet zo zal zijn. En je daar op voorbereiden door nu al te gaan voor een mentaliteits- en gedragswijziging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de prijzen zullen stijgen komen we ongetwijfeld niet onderuit, laten we maar hopen dat het niet zo extreem word of dat we op tijd serieuze alternatieven hebben, ik denk niet dat de huidige maatschappij zich voor kan stellen dat de meesten geen auto meer kunnen betalen en ik verwacht niet dat men dat op die schaal gaat accepteren.

 

Ik zelf heb sinds kort een bromscooter die dan nog wel op benzine rijd maar qua verbruik in elk geval een heel stuk zuiniger dan mijn huidige (en ook de volgende) auto. Helaas weet ik door mijn werk nog niet waar ik na april ga werken en of het haalbaar is om die afstand met de brommer te doen, hoewel het wel de planning is. Het liefst zou ik dan ook een volledig elektrische scooter willen, maar dat is de volgende stap :)

 

@lewieke Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar jouw elektrische hulpmotor die je op je fietsen bouwt, kon hiervan geen foto vinden maar zou wel willen weten hoe dat er uitziet en wat er voor nodig is (die info miste ik in je fietstopic).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het mogelijk is de fiets nemen.

Ik neem eigenlijk altijd de fiets terwijl me ouders met de auto ergens naar toe gaan.

Voor boodschappen is de fiets ook handig alleen wat vaker heen en weer fietsen.

Ik heb hierdoor een erg goede conditie en het bespaard tijd om te sporten ,het is eigenlijk transport en sport in een.

Mijn vader gaat ook altijd met de fiets naar het werk (25km per dag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...