Ga naar inhoud
GENEGEERD

Arktis en Fjallraven waterdichte jas


destille

Aanbevolen berichten

Mijn ervaring met twee geweldige jassen.

 

De Arktis wind en waterproof en

De Fjallraven Montt Hydratic.

 

De Arktis wind en waterproof

 

Aangeschaft voor 239 pond

8 jaar mishandeld en goed gebruikt. anno 2015 klittenband vervangen van de mouwen.

Winkelhaken en uitgescheurde zakken hersteld (dit gaf geen verminderd plezier in gebruik)

 

Deze Jas gekocht vanwege het totaal gewicht en het formaat waarmee het ingepakt kan worden.

De jas is geschikt vanaf het naseizoen tot het eind van het voorjaar, daarbuiten is deze jas toch

echt te warm.

 

Met lange tochten door de bossen in Frankrijk vaak doorweekt inclusief de nodige schade door het dichte struikgewas

heeft deze smock zich keer op keer bewezen. De jas heeft voldoende zakken om het nodige voor onderweg in te proppen,

bijna zoveel dat je er 1 maat in groeit. gelukkig 1 binnenzak achter de waterdichte voering (erg nodig voor je telefoon).

helaas de buiten zakken zijn niet waterdicht en is het verstandig om gevoelig materiaal in plastic te stoppen anders drijft het weg.

De knopen zijn er niet af te krijgen en als je blijft hangen dan valt de schade erg mee.

 

licht, comfortabel en bovenal waterdicht (100%)

 

Dan breekt de dag aan dat mijn vrouw zich afvraagt of ik ooit iets anders ga aantrekken (ik loop 99% van de tijd erbij als Ko de boswachter).

 

Nou ja vooruit maar dan wel een fatsoenlijke vervanger. Mijn oog valt voor de Fjallraven Montt Hydratic uitgevoerd met fleece en waterdicht.

Belachelijke aanschafprijs en durf hem bijna niet te kopen maar voelt snel vertrouwd (door de broeken, daar woon ik in). de Jas zit wonderbaarlijk prima en dat heb ik niet snel met een jas.

 

De Jas oogt netjes en zeker voor werk geschikt. wat wel opvalt is het gebruik van klittenband. op alle zakken inclusief het sluiten van de jas (heeft ook nog een rits)

overal klittenband. Dit is erg jammer want als je iets moet pakken in de nacht dan hoor je dat al snel een paar honderd meter verder, ook als je dus iets uit je binnen

zak moet halen. Ik moet niet vergeten dat de jas niet voor tactische doeleinde is gemaakt dus deze voor mij grote minpunt zet ik opzij (de arktis heeft ook klitte band maar minder lig niet op de zakken). Al snel voelt deze jas als een soort Piama en wil je er niet snel afscheid van nemen. erg soepel en stil (muv zakken).

De opbergmogelijkheden zijn in zakken gelijk maar wel minder ruimte dan de Arktis. maar dan!

 

De temperatuur zakt onder 0 en ga toch stiekem steeds vaker de Arktis weer gebruiken. ondanks dat de Arktis geen fleece heeft voelt deze warmer aan bij koude

omstandigheden en is de fjallraven al snel te koud. de kou voel je goed door de stof heen terwijl de Arktis dit niet heeft. Hoe kouder het wordt hoe sneller ik naar de Arktis grijp.

(ik heb voor de Arktis een snugpak aangeschaft echter deze maar 1 keer hoeven te gebruiken bij -15)

 

Mijn conclusie

 

De Arktis met 9 punten de grote winnaar.

 

+

warm

stil

waterdicht (nog steeds)

licht

 

-

slechts 1 waterbestendige (binnen) zak.

niet geschikt voor de zomer

capuchon zit soms in de weg

 

De fjallraven 8 punten

 

+

hoog draag comfort

waterdicht

afritsbaar capuchon

geschikt voor frisse zomerdagen

-

zwaar

veel klittenband

kun niet bij mijn binnenzak als de fleece erin zit

 

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met jassen maar deze twee zijn mijn favoriet.

 

http://www.fjallraven.com/montt-3-in-1-hydratic-jacket

 

http://www.arktisltd.co.uk/products/b310/

 

foto's van internet gehaald

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb de reguliere Montt jacket van Fjallraven. (dus niet de hydratic of de 3 layer luxe beestje. ) En dat is van alle jassen wat mij betreft de meeste veelzijdige en het meest de combineren met andere uitrusting stukken, als buiten laag.

in najaar, winder, begin voorjaar is hij goed gewaxed, in de zomer, alleen de schouderspartij. Prima te combineren in de winter met donsje, en in najaar en voorjaar met een softgel.

 

Absolute voordeel : Geen militaire look, wel gedekte kleuren, wel handig in alle omgevingen, van natuur tot de binnenstad, of uitgaansomgevingen.. Veel zakken, zonder dat het opvalt dat ze redelijk gevuld zijn. De klitteband zie ik niet als een probleem, als het echt tactical word, dan zijn er prima methoden om daar omheen te werken. En voldoet de jas ook dan nog steeds prima.

 

De jas is slijtvast, kan vonkjes aan bij kampvuur, droogt snel bij regen. Prima de combineren met oa, de Fjallraven poncho voor de enorme regenbuien.

 

De Montt is volgens mij redelijk schaars, maar ik heb hem bij de knaagdier vandaan, voor nog geen 150 euro. En dat is die jas echt waard.

 

Het waxen is goed te doen, met een hete luchtfohn en een blox wax. en dat doe ik maar twee keer per jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Vladimir,

 

Waterdicht maken? das toch niet nodig met hydratic?

Ok de stof wordt wel door en door nat maar hij droogt vrij snel. het water komt er echt niet doorheen.

nadeel dat de zakken dan ook vol staan maar das niet anders.

 

wax jij hem dan helemaal?

 

Als je hem wast moet je hem wel weer opnieuw in de wax zetten anders gaat hij lekken in een flinke regenbui.

Heb wel eens een nat paspoort in mijn binnenzak gehad, maar zou ook kunnen dat de mijne op maandagochtend gemaakt is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vladimir,

 

Ik heb nog niet gemerkt dat de Montt doorslaat maar een test zou geen test zijn als je het niet probeert.

bij de eerste de best echte hoosbui zal ik er een tijd in gaan staan met papier in mijn binnen zakken.

dan merken we snel genoeg of hij echt waterdicht is. Op mijn jas zit nauwelijks wax dus we gaan het meemaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak gebruik van verschillende merken outdoor kleding(jassen) fjallraven, deer hunter, harkila etc, ze hebben zo allemaal hun voor en nadelen, over het algemeen vind ik ze te duur in verhouding tot de kwaliteit.

Fjallraven jas bevalt best goed, het grootste pluspunt vind ik het lage gewicht van mijn winterjas en waardoor het nog aangenaam blijft met vele lagen eronder aan kleding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een mooie natte dag om meteen proef op de som te nemen voor de fjallraven.

eerste anderhalf uur buiten de jas goed laten nat worden.

 

bij thuis komst 2 uur laten drogen. Aangetrokken en weer de regen in gegaan

 

de jas is 100% waterdicht muv de zakken op de buitenkant die zijn doorweekt.

de tweede keer voelt de jas erg kil aan en de buiten kant is nauwelijks droger dan 2 uur eerder

(wellicht door een keer of 2 te waxen zal hij ongetwijfeld sneller droog zijn)

 

lig blijf ik droog net als de arktis echter de fjallraven voelt kil en soort van klam aan.

 

top jas echter over geprijsd. hooguit een 3 seizoenen jas. en voor beide jassen geldt, waarvoor

een waterdichte outdoor jas op de markt brengen met buiten zakken waar je een goudvis in kan laten zwemmen (tijdelijk).

in het veld hebben we toch als snel een hoop troep in de zakken zitten. maar goed wie ben ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...