Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eindelijk serieus begonnen


erwin

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb al een poosje zitten lezen op preppers maar was nog niet actief begonnen met preppen dit omdat ik een krot van een woning gekocht heb en hier nog het een en ander aan gedaan moest worden. Ik ben nu toch op een punt gekomen dat ik het bewoonbaar genoeg vind om toch maar eens actief te gaan preppen.

 

Ik ben van plan in geval van SHTF om thuis te blijven. ik woon in een straat waar iedereen redelijk veel contact met elkaar heeft en elkaar ook ondersteund. (dit heb ik iig het afgelopen halfjaar zo ervaren) Ik ben echter niet van plan informatie te dellen dat ik me ergens op voorbereid. Maar mocht er iets gebeuren dan ga ik de mensen bij elkaar halen om het samen op te lossen.

 

Nu bedacht ik me het volgende.

 

 

Eten: Te allen tijde voor minimaal 2 weken eten en drinken in huis hebben. Daarom dacht ik om wanneer er zich aanbiedingen voordoen van grote hoeveelheden HAK groenten te kopen. Dit meer omdat ik op internet voldoende informatie hun productie proces kan vinden. Dit geeft een beetje vertrouwen dat ik geen rare dingen in mijn eten heb zitten. (zojuit voor meer dan 2 weken aan potjes verschillende groente gekocht)

 

Iemand nog tips over lang houdbaar eten?

Ik zat er aan te denken de kruipruimte te gebruiken voor dit soort dingen. Het nadeel is dat deze erg vochtig is. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar ik me een beetje zorgen om maak zijn die dekseltjes gaan die uiteindelijk roesten? of valt dit mee?

 

 

 

Drinken:

Water ben ik nog niet helemaal uit. Plastic flessen zijn een optie maar als je die jaren bewaard gaan deze schijnbaar lekken en krijg je de zacht makers van het plastic in het drinkwater. Dodelijk zal het niet zijn en in geval van nood gaat het zeker gedronken worden. Omdat ik er nog niet uit ben houd ik het Houdbaarheid kraanwater topic in de gaten.

 

Heeft iemand al een schatting gedaan over hoeveel water er per dag nodig is? Zo ja doe is delen ;)

 

Koken:

Ik twijfel een beetje tussen een 25 Liter butaan of propaan gas met bijbehorende brander. Of een multifuel brander en losse camping gas of andere brandstoffen. Zolang het maar handig te bewaren is en bij voorkeur goedkoop :)

 

Verwarming:

De winters in Nederland zijn over het algemeen mild maar je zult net zien bruine rommel in de ventilator gecombineerd met 3 maand -20 graden. Ik zit te denken om een Zibro R 224 T te kopen. Deze werd genoemd in het topic over de Tonysun Foetsie. De Zibro lijkt me veiliger dan de Foetsie.

 

Vervoer:

Ik heb geen auto misschien dat ik er dit jaar 1 koop maar voorlopig is mijn vervoersmiddel de fiets.

 

Ik heb nog niet nagedacht over bugout gear waarschijnlijk worden dat mijn kampeer spullen in een tas. Ik ben eigenlijk van plan om 50 euro o.i.d. per maand uit te geven en dan langzaam alles bij elkaar te sprokkelen.

 

Ik ben waarschijnlijk nog genoeg dingen vergeten. Alle tips zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo @erwin,

Alhoewel je al sinds oktober 2014 bent ingeschreven, alsnog welkom op dit preppers forum.

Mooi intro.

Je kan hier een schat aan informatie vinden met meer dan 11.000 onderwerpen en meer dan 300.000 berichten kan je hier

uren ( eigenlijk dagen zo niet weken ) doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site.

Er is zoveel informatie te vinden hier, dat je tijd te kort komt.

Ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op, voor je het weet ben je het ook:o

 

Kijk ook eens op : Forum - Preppers.nl FAQ

Hier kan je antwoorden vinden op vragen over hoe het forum werkt. Gebruik de links of de zoek box hieronder om je weg door het forum te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@erwin ja blikken zullen roesten, of ze weg roesten voor de officiele houdbaarheid verstreken is weet ik niet, dat denk ik niet. Je kunt eventueel de blikken beschermen met een was.

Je kunt overwegen om blikken gevriesdroogd voedsel te kopen van bijvoorbeeld Mountainhouse. Die blijven 25 jaar goed. Niet goedkoop maar ik heb er zelf een aantal als absolute noodvoorziening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@erwin,

 

2 weken eten vind ik minimaal. Ik zou voor minimaal een maand gaan. Bij de Vara kassa groen moet je gezien hebben. Conserven kun je makkelijk 20-30-40 jaar bewaren, mits het vacuum erop blijft.

 

http://www.npo.nl/kassa-groen/06-12-2013/VARA_101343334 MOET JE FF BEKIJKEN.

 

Neem een paar pakken of flessen water, maar belangrijker is je waterfilter. Aan water in NL geen gebrek dus kun je zuiveren en drinken, wassen en koken.

 

Verwarming, verlichting en koken kunnen persoonlijke keuzes zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedrankt voor de tips. Ik heb trouwens geen blikken gekocht maar die glazen potjes hak. Het deksel is alleen wel van blik. Maar in een plastic zak luchtdicht afsluiten is opzich een zeer goed idee. Ik zit er ook sterk aan te denken zo in de ruimte onder het aanrechte te stoppen. Het is daar minder vochtig en ik doe toch niets met die ruimte. Ik denk dat ik daar ook wel een maand aan eten kwijt kan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn kant zou ik als tip willen meegeven: spreid je kansen.

 

Zorg er ook voor dat je je BIL kunt verlaten in geval van nood.

Je zult net zien dat de pleuris uitbreekt in jouw gebied (of in het minst erge scenario dat er een boom/iets zwaars op je huis valt) en dan is het handig als je een BOB/INCH achter de hand hebt.

Daarnaast kun je de inhoud van je BOB/INCH ook gewoon gebuiken in je BIL bij SHTF.

 

Ik heet je ook van harte welkom. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te snel alles aanschaffen. Doe het rustig aan, maak een lijstje met dingen die je graag wil hebben en schuim internet af voor de beste (tweedehands) koopjes. Dat scheelt alles bij elkaar een bak geld.

 

Prioriteiten stellen. Drinkwater is het belangrijkst van alles. Daarna voedsel, warmte, licht, iets om op te koken en eventueel iets om de veiligheid van de woning te vergroten.

 

Action, Lidl en Aldi zijn geweldige winkels. Nog beter: regel een pasje van een groothandel en hou de aanbiedingen daar in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedrankt voor de tips. Ik heb trouwens geen blikken gekocht maar die glazen potjes hak. Het deksel is alleen wel van blik. Maar in een plastic zak luchtdicht afsluiten is opzich een zeer goed idee. Ik zit er ook sterk aan te denken zo in de ruimte onder het aanrechte te stoppen. Het is daar minder vochtig en ik doe toch niets met die ruimte. Ik denk dat ik daar ook wel een maand aan eten kwijt kan :)

 

Dus 20-40 jaar na houdbaarheidsdatum gewoon te eten. Bij voorkeur donker en koel bewaren in een niet te vochtige ruimte.;)

 

http://www.npo.nl/kassa-groen/06-12-2013/VARA_101343334

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Dus 20-40 jaar na houdbaarheidsdatum gewoon te eten. Bij voorkeur donker en koel bewaren in een niet te vochtige ruimte.;)

 

http://www.npo.nl/kassa-groen/06-12-2013/VARA_101343334

 

Ik ga dan mijn buffer vergroten. Naar voldoende eten voor een maand. Mischien langer afhankelijk van de ruimte. Ik ben alleen niet vanplan om het 40 jaar te bewaren. Maar gewoon het rond de tht datum op te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...