Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Fysiek goud kopen en belastingaangifte

Recommended Posts

Hallo Preppers,

Ik als beginnende prepper heb toch een vraag over het kopen van gouden munten/baren.

Stel ik koop online bij een van de bekendste winkels fysiek goud voor een bedrag ergens tussen de 2.000 en 5000 euro.

Je moet dat dan toch als "vermogen" op je belastingaangifte invullen (box3).

Ik denk niet dat iedereen dit netjes opgeeft.

Wat gebeurt er dan? Welke controles kan men toepassen? Bij de betreffende winkel de boekhouding opvragen?

Dan zou men tijdens eventuele goud confiscatie bij iedereen voor de deur staan die ooit goud heeft aangekocht.

Als ik in januari goud koop is het toch goed mogelijk dat ik het in oktober van datzelfde jaar niet meer heb, ingewisseld

tegen contanten en een weekje of 3 ervan genieten en uitgeven.

Ik ken de fiscale regels niet dus graag jullie advies voordat ik achteraf spijt krijg van een eventuele aankoop.

Groet,

Rose

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo Preppers,

Ik als beginnende prepper heb toch een vraag over het kopen van gouden munten/baren.

Stel ik koop online bij een van de bekendste winkels fysiek goud voor een bedrag ergens tussen de 2.000 en 5000 euro.

Je moet dat dan toch als "vermogen" op je belastingaangifte invullen (box3).

Ik denk niet dat iedereen dit netjes opgeeft.

Wat gebeurt er dan? Welke controles kan men toepassen? Bij de betreffende winkel de boekhouding opvragen?

Dan zou men tijdens eventuele goud confiscatie bij iedereen voor de deur staan die ooit goud heeft aangekocht.

Als ik in januari goud koop is het toch goed mogelijk dat ik het in oktober van datzelfde jaar niet meer heb, ingewisseld

tegen contanten en een weekje of 3 ervan genieten en uitgeven.

Ik ken de fiscale regels niet dus graag jullie advies voordat ik achteraf spijt krijg van een eventuele aankoop.

Groet,

Rose

Je hebt volgens mij al een keer belastingen betaald op die centen. Je moest eerst werken, daarvan kon je een deeltje sparen. Dat geld haal je gewoon uit de bankautomaat, desnoods in een paar keer. Een bedrag tussen 2 en 5000€ is een kleine som. Je kan dat goud gewoon anoniem aankopen bij elke goudhandelaar -op voorwaarde dat hij contanten aanvaardt-. Waarom zou je in vredesnaam dat goud aangeven in je belastingaangifte (Dit is in België helemaal niet nodig.) Je kan dat gewoon in je portemonnee vervoeren (we praten hier over pakweg 20 muntjes ter grootte van 5 cent), zelfs als je een vliegtuigreis maakt. Goud wordt overal ter wereld aanvaard en omgewisseld tegen contanten.

Het grote voordeel van PM is dat je precies belastingen (zoals erfenisrechten, vermogensbelasting, ...) kan ontwijken. Door niet te declareren dat je PM hebt, bescherm je je in de toekomst ook tegen een eventuele confiscatie.

Als je twijfelt over controles dan ga je gewoon over de grens naar België, Duitsland of Frankrijk en koopt daar je goud. In België kan je nog tot 3000€ contant betalen. (De rest is al aan banden gelegd) Als dat bedrag te klein is, dan doe je gewoon twee aankopen met een tussentijd van een kwartier, of je neemt je partner mee, desnoods ook nog je kinderen, je seniele schoonmoeder of wat je allemaal kan bedenken.

Als je er echt niet uit komt, dan geef ik je wel een paar adresjes waar je terecht kan. Met mijn groeten krijg je bovendien ook nog een faire prijs van de verkoper (die dankzij mij al veel nieuwe klanten kreeg).

Bij munten betaal je een iets hogere premie maar die hebben dan heel vaak ook een verzamelwaarde. Tegenwoordig koop ik vooral munten.

Disclaimer : Gelieve op te merken dat investeren in kunst, oldtimers, PM, aandelen, valuta,... in België toegelaten is en geen enkele overtreding inhoudt. Met de regelgeving in Nederland ben ik niet vertrouwd. Het is duidelijk dat elkeen geacht wordt de regels ivm belastingen in zijn eigen land te respecteren. In dit stukje wordt mijn MENING weergegeven op basis van de situatie waarin we ons in België bevinden. Het is me niet bekend of er fiscale wetten worden overtreden als je PM aankoopt in andere EU landen. Bij mijn weten is er een vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal.

Als je voor 10.000 euro waspoeder koopt betaal je ook geen vermogens belasting

Dus ik zie niet in waarom die over PM wel moet worden betaald.

En zit je al aan de vrijstelling? Dan ben je goed bezig, alleen nog omzetten in spullen :p

Ik denk dat we in een transitie fase zitten en dat binnenkort heel andere regels gelden. Als je nu doet wat de bansters en roverheid van je verlangen ben je niet goed voor gesorteerd op de nieuwe realiteit. Kijk maar eens naar de geschiedenis van de goud confiscatie van de USA jaren 30 vorige eeuw.

Een gezonde dosis eigewijzigheid en ongehoorzaamheid gaat je verder brengen op dit moment.

Wacht niet te lang met je beslissing.

1

Google maar eens op "Operation Choke Point"

je weet het natuurlijk nooit zeker (alu hoedje) maar in de states schijnen ze bedrijven indirect op de knieen te krijgen door de banken eisen te laten te stellen in het kader van know your costomer en zwart geld bestrijding...... vooral wapen-, en PM handelaren

2

er gaat een beslissing komen over griekenland, en er zijn al berichten dat er meer fysiek goud gekocht wordt in europa.

wijsheid ;-)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Misschien is mijn denkwijze verkeerd/te angstig maar er zijn nu al beperkingen wat contant geld betreft, zowel voor het betalen als afhalen.

Hoe zit het dan met het eventueel omwisselen van fysiek goud in de toekomst? Als ik geen contant geld meer ontvang voor fysiek goud of maar

in hele kleine bedragen of de betaling alsnog via de bank moet laten lopen t.z.t tja.......daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Wat heb ik aan fysiek goud als ik het niet meer anoniem kan inruilen?

Big brother is watching en dit wordt alleen maar erger.

Lewieke: als ik hier in de buurt goud anoniem aankoop dan betaal ik best veel voor een munt of baartje.

Mocht je gunstigere adressen weten dan hoor ik dat graag van je.

Maar hoe weet ik dan dat ik dezelfde kwaliteit/puurheid geleverd krijg als bij bv Amsterdamgold of gelijkwaardige winkels?

Groet,

Rose

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Misschien is mijn denkwijze verkeerd/te angstig maar er zijn nu al beperkingen wat contant geld betreft, zowel voor het betalen als afhalen.

Hoe zit het dan met het eventueel omwisselen van fysiek goud in de toekomst? Als ik geen contant geld meer ontvang voor fysiek goud of maar

in hele kleine bedragen of de betaling alsnog via de bank moet laten lopen t.z.t tja.......daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Wat heb ik aan fysiek goud als ik het niet meer anoniem kan inruilen?

Big brother is watching en dit wordt alleen maar erger.

Lewieke: als ik hier in de buurt goud anoniem aankoop dan betaal ik best veel voor een munt of baartje.

Mocht je gunstigere adressen weten dan hoor ik dat graag van je.

Maar hoe weet ik dan dat ik dezelfde kwaliteit/puurheid geleverd krijg als bij bv Amsterdamgold of gelijkwaardige winkels?

Groet,

Rose

Als je gekende munten koopt dan is er nooit een probleem ivm zuiverheid, kwaliteit en puurheid. Ik koop overigens nooit in Nederland omdat het te duur is.

Als je anoniem wil kopen, kan je ook met een tussenpersoon werken.

Vergelijk gewoon de prijs van pakweg een gouden tientje.

https://www.amsterdamgold.com/nl/goud-kopen/gouden-munten

http://www.goudbank-antwerpen.com/gouden-munten-muntstukken.php

@Rose

Goed punt van die beperkingen.

Ik denk dan wel, dat zijn de beperkingen van nu van de huidige roverheid.

Mocht je daar nog aan twijfelen, neem dan kleinere baren/muntjes qua waarde

nadeel; meer kosten

voordeel; makkelijker weer ongemerkt naar de bovenwereld te krijgen

boodschappen zal je de komende tijd echt nog wel cash kunnen afrekeken

En als anoniem betalen helemaal niet meer kan dan weet je dat je in de politie staat leeft

Je hebt volgens mij al een keer belastingen betaald op die centen. Je moest eerst werken, daarvan kon je een deeltje sparen. Dat geld haal je gewoon uit de bankautomaat, desnoods in een paar keer. Een bedrag tussen 2 en 5000€ is een kleine som. Je kan dat goud gewoon anoniem aankopen bij elke goudhandelaar -op voorwaarde dat hij contanten aanvaardt-. Waarom zou je in vredesnaam dat goud aangeven in je belastingaangifte ? Je kan dat gewoon in je portemonnee vervoeren (we praten hier over pakweg 20 muntjes ter grootte van 5 cent), zelfs als je een vliegtuigreis maakt. Goud wordt overal ter wereld aanvaard en omgewisseld tegen contanten.

Het grote voordeel van PM is dat je precies belastingen (zoals erfenisrechten, vermogensbelasting, ...) kan ontwijken. Door niet te declareren dat je PM hebt, bescherm je je in de toekomst ook tegen een eventuele confiscatie.

Als je twijfelt over controles dan ga je gewoon over de grens naar België, Duitsland of Frankrijk en koopt daar je goud. In België kan je nog tot 3000€ contant betalen. (De rest is al aan banden gelegd) Als dat bedrag te klein is, dan doe je gewoon twee aankopen met een tussentijd van een kwartier, of je neemt je partner mee, desnoods ook nog je kinderen, je seniele schoonmoeder of wat je allemaal kan bedenken.

Als je er echt niet uit komt, dan geef ik je wel een paar adresjes waar je terecht kan. Met mijn groeten krijg je bovendien ook nog een faire prijs van de verkoper (die dankzij mij al veel nieuwe klanten kreeg).

Bij munten betaal je een iets hogere premie maar die hebben dan heel vaak ook een verzamelwaarde. Tegenwoordig koop ik vooral munten.

Volgende week een cursus oude vrouwtjes beroven of beperk je je tot vermogensdelicten?

Mod : Terechte opmerking. Ik ging even uit van de situate in België. Omdat we niet willen aanzetten tot fraude of tot het overtreden van fiscale regels werd bij de originele post een disclaimer geplaatst.

• Leuk 1

Niet iedereen heeft een sadomasogistische inslag

als ik 3 keer de overheid over mijn inkomen heen heb gehad is het wel genoeg.

dat heeft niets met oude vrouwtjes of gebrek aan solidariteit te maken

Een keer is het genoeg

als er meer geld nodig is gaan ze dat maar halen bij de mensen en bedrijven die afspraken hebben met de beslasing dienst

En een ander puntje, zolang er nog geen banksters veroordeeld worden, en die strafvervolging af kunnen kopen ben ik klaar met rechts gelijkheid enzo

Vladinir ben jij medewerker van het UWV of belasting inspecteur ofzo?

Mod. : Dit is een persoonlijke mening en geen aanzet tot het overtreden van regels of wetten.

• Leuk 1

@Vladimir en @dR3 en @vdwalle

De correlatie is er natuurlijk duidelijk: als minder mensen betalen en de kosten van de overheid blijven gelijk dan zullen minder mensen meer moeten betalen. Dat neemt echter niet weg dat de overheid, ook als er niet minder mensen betalen, de belastingen verhogen.

Dat de belastingen ieder jaar stijgen heeft denk ik niet zo zeer te maken met dat steeds minder mensen belasting betalen, belastingontduiking is van alle jaren. Je zou zelfs verwachten dat minder mensen ontduiken omdat de opsporingsmethoden steeds beter worden.

Dus volgens jou is er geen correlatie tussen het aantal mensen dat niet betaalt en de belastingdruk voor de overige mensen?

Leg uit?

Correlation does not mean causation. Ten tweede: de overheid bepaald de belastingdruk, niet de bevolking.

De correlatie is er natuurlijk duidelijk: als minder mensen betalen en de kosten van de overheid blijven gelijk dan zullen minder mensen meer moeten betalen.

Nee hoor, de overheid leent gewoon geld als de belastingopbrengsten niet voldoende zijn. Dan kun je beweren dat de staatsschuld groeit omdat sommige mensen minder belasting betalen, maar je kan ook concluderen dat je zelf niet genoeg belasting betaald. Of een combinatie (politici en ambtenaren betalen bijv geen belasting). Je kan ook concluderen dat de overheid teveel geld uitgeeft.

• Leuk 1

Goud is geen gebruiksartikel maar een 'belegging'.

Ook de hoeveelheid contant geld die je bezit zou je moeten opgeven.

E.e.a. hoort bij je ' vermogen'. (zie ook die grens van circa 20K euro aan 'vermogen' voor de fictieve rendementsheffing)

Daar is vast een drempel voor maar daarna mag je fijn belasting betalen.

En in dit land betalen we zelfs specifieke belasting over een verzekering. (dus men wil eigenlijk niet dat je je verzekert...)

De wet:

Het bezit van goud en zilver wordt gezien als belegging en dient u bij de belastingdienst in box 3 op te geven als vermogen. In box 3 worden namelijk de inkomsten uit sparen en beleggen in Nederland belast. De waarde van uw bezittingen en schulden in box 3 worden nog maar op 1 peildatum bepaald, namelijk 1 januari. Dit bedrag wordt de grondslag sparen en beleggen genoemd.

Contant geld is tot €517 vrijgesteld waarbij de belastingdienst het je makkelijk maakt: ook saldo's op chipkaarten, waarde van cadeaubonnen en uitgeleend geld horen bij de rubriek 'overige vorderingen'.

Mijn persoonlijke mening is dat de overheid een schaamteloze inbreuk maakt op ons bezit door zich het recht toe te eigenen volledig inzicht te verkrijgen in onze bezittingen en deze te belasten. En - in het geval van 'buitengewone omstandigheden' - onder het mom van artikel 26 noodwet je goud mag confisceren.

Wil je (legaal) wegblijven van de vermogensbelasting en je maakt minder dan 4% rendement, laat je geld dan in een BV staan.

Mijn persoonlijke mening is dat de overheid een schaamteloze inbreuk maakt op ons bezit door zich het recht toe te eigenen volledig inzicht te verkrijgen in onze bezittingen en deze te belasten. En - in het geval van 'buitengewone omstandigheden' - onder het mom van artikel 26 noodwet je goud mag confisceren.

Vreemde wetgeving hebben we toch, ze pakken wel je goud en vakantiehuis af (in zoverre "het buitenland" dat toestaat natuurlijk) maar andere edelmetalen worden buiten beschouwing gelaten?

De wet:

Het bezit van goud en zilver wordt gezien als belegging en dient u bij de belastingdienst in box 3 op te geven als vermogen. In box 3 worden namelijk de inkomsten uit sparen en beleggen in Nederland belast. De waarde van uw bezittingen en schulden in box 3 worden nog maar op 1 peildatum bepaald, namelijk 1 januari. Dit bedrag wordt de grondslag sparen en beleggen genoemd.

Contant geld is tot €517 vrijgesteld waarbij de belastingdienst het je makkelijk maakt: ook saldo's op chipkaarten, waarde van cadeaubonnen en uitgeleend geld horen bij de rubriek 'overige vorderingen'.

Wil je (legaal) wegblijven van de vermogensbelasting en je maakt minder dan 4% rendement, laat je geld dan in een BV staan.

Als je rekening houdt met 20K voor jezelf, je partner en eventueel je twee kinderen, dan kom je toch al een heel -belastingvrij- end. Zo zouden we dat in Vlaanderen doen. En de rest in een vennootschap dumpen natuurlijk. Een stichting zoals die in Nederland bestaat is in Vlaanderen niet gebruikelijk maar ik ben wel al even aan het kijken hoe ik die toch zou kunnen gebruiken om successierechten in de toekomst te vermijden.

Nu ben ik benieuwd of juwelen daar ook bij horen. Als dat niet zo is, dan maak je hangers waarin gouden munten passen. Dan heb je niet langer goud maar persoonlijke juwelen.

Maar dan loop je toch weer tegen het fictieve salaris v/d DGA waarover inkomstenbelasting betaald moet worden? Kan natuurlijk de moeite waard zijn als dat

De waarde van goud en edelmetalen wordt gezien als belegging en moet je dus opgeven in box 3.

https://www.hollandgold.nl/belasting-btw-en-edelmetalen. Als peildatum moet je 1 januari nemen om de waarde te bepalen.

Vermogensrendementsheffing vrijstelling 2015

Iedereen heeft recht op een heffingsvrij vermogen van 21.330 euro. Voor fiscale partners is dit het dubbele: 42.660euro. Sparen tot dit bedrag kan dus belastingvrij.

Dus Box 1 en 2 de bezittingen en schulden en je vermogen in box 3. Is dat minder dan de vrijstelling dan betaal je geen VRH, anders 1,2%. Ik zou zoveel mogelijk netjes alles opgeven, want de meeste mensen komen niet aan het bedrag. Dan is het ook niet gek als je over 10 jaar ineens een kilo goud verkoopt als de prijs goed is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...