Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Aankondiging] SHTF Prepper Alert Systeem: ZEBRALERT


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bericht ontvangen, eet smakelijk...

 

 

Vraagje: ik zie dat het test bericht niet van mn credits is afgegaan. Klopt dit of ging er iets mis?

Overigens lijkt het mij logisch dat de ontvanger betaald voor de sms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, hoop vragen en opmerkingen, dank jullie wel! Erg waardevol!

Is er overigens al iemand die zelf al een groep heeft aangemaakt en (zichzelf) een bericht heeft verstuurd? Hoor graag of daar nog op/aanmerkingen op zijn!

 

 

 

Een vraagje/tip

Ik weet niet of je deze omgeving "gehost" heb staan (euroVPS?), of dat hij via een omweg fysiek bij iemand privé staat?

In ieder geval lijkt het me wel cruciaal om een sms gateway te maken.

 

Wat ik bedoel is dat zodra het internet compleet plat is, en het GSM netwerk nog up, je via een SMS verzending alsnog instaat zou moeten zijn om een bericht uit te zenden.

Dit lijkt me niet zo heel complex. Je zou dan met een SMS precode kunnen werken, en via een SMS dialin nummer alsnog een bericht weg kunnen sturen.

Je kon zover ik me kan herinneren met de software van "Nokia datasuite" zoiets voor elkaar krijgen.

Moet je uiteraard alsnog de complete adreslijsten synchroniseren tussen web en de "stand alone" PC omgeving, maar het zou naar mijn idee een belangrijke aanvulling zijn.

 

Als internet plat ligt dan is er een dusdanige ramp aan de gang dat een SMS versturen via 't mobiele net OF niet meer werkt, OF niet meer nodig is.

 

Daarnaast is 4g ook volledig IP (en bestaat de SMS functionaliteit als zodanig stiekem niet eens meer, dat wordt op een andere manier afgeleverd op je mobiel), dus als 't internet er uit dondert ligt 't 4g net er ook snel uit. Het 2g/3g net houdt 't misschien iets langer vol maar de providerprovider communicatie gaat veel ook over (vpn tunnels over) het internet.

 

Daarnaast is zo'n hoeveelheid SMSjes met een mobieltje of usb modempje versturen een stuk lastiger dan 't lijkt. Ik betwijfel dus ook of er enig toegevoegde waarde is aan een eigen sms gateway opbouwen voor "als internet er helemaal uit ligt" :)

@martin De site staat nu idd 'gewoon bij de provider' (geen speciale configuratie, of fysieke omweg) en vooralsnog lijkt het me een te grote stap om een dergelijk backup systeem te creëeren, om de redenen die @Enki noemt. Wat ik wel wil is dat via een SMS short code een bericht naar een groep (door de owner) geinitieerd kan worden.

 

Het likt mij wel belangrijk dat meerdere mensen kunnen posten in een groep. Terug naar het voorbeeld van Klaas met zijn bankrun alert: stel Souflakis uit Griekenland is ook lid, en er is een bankrun in Griekenland, Kan hij dat dan ook melden?

 

Meerdere mensen laten kunnen posten staat al op de wishlist :) En ja, ook Souflakis kan dit melden als hij een account aanmaakt, het gebruikte SMS systeem verstuurd wereldwijd.

 

Vraagje: ik zie dat het test bericht niet van mn credits is afgegaan. Klopt dit of ging er iets mis?

Overigens lijkt het mij logisch dat de ontvanger betaald voor de sms.

 

Klopt, zoals je in screenshot kan zien (en als je zelf inlogt) staat deze lijst ingesteld op 'Verzender betaalt'. Maar voor de meeste groepen zal 'ontvanger betaalt' inderdaad de meest logische keuze zijn.

 

 

apfelstrudel.jpg.8a1205d18845e126fb894ecff163ec4f.jpg

 

Majmmmmmmmmmm!!!

 

testbericht ontvangen. Wat moet ik met het codewoord?

 

@Dr.Prepper ik verwacht dus binnenkort een thuisbezorgde *codewoord*

@Dreutel @MyronPrps ik zal wat stukken meenemen naar de eerst volgende SC waar ik naartoe ga (moet het eerst lekker weer worden, dat wel) ;)

 

@Dr.Prepper 'Your Groups' staar rechtsboven en niet linksboven :p

 

Haha fixed!

 

Aangemeld, kun je ook een aangemaakte groep verwijderen?

 

Zie het tenminste niet tussen de FAQ staan.

 

Nog niet, goed dat je het zegt & heb het toegevoegd aan de FAQ. Is niet moeilijk dus zal dit binnenkort mogelijk maken.

 

Ik vind het ook een fantastisch idee. Ik heb me aangemeld voor de test groep (maar te laat voor het bericht van half 9). Ben erg benieuwd naar het verdere verloop. Ik hoop dat er goede alertgroepen worden opgezet.

 

Dank! Morgen stuur ik nog een testbericht, ik wil graag boven de 50 ontvangers uitkomen, dus blijf aub aanmelden.

 

Scherp opgemerkt, de alertgroepen is inderdaad waar het vervolgens om draait! Na het testdraaien ga ik hier aandacht aan besteden en mensen polsen wie waarvoor goed een groep aan zou kunnen en willen maken. Personal note: Toen het idee voor ZA ontstond, was de primaire gedachte die ik had: Ik wil dat het simpel en prettig genoeg werkt dat ook Dick Berts ermee uit de voeten kan en dan wil ik heel graag op de lijst van deze man die elke nacht de wacht houdt, ookal is hij niet meer op het forum ... Deze vraag ga ik hem binnenkort nog wel voorleggen, wie weet :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als internet plat ligt dan is er een dusdanige ramp aan de gang dat een SMS versturen via 't mobiele net OF niet meer werkt, OF niet meer nodig is.

 

Daarnaast is 4g ook volledig IP (en bestaat de SMS functionaliteit als zodanig stiekem niet eens meer, dat wordt op een andere manier afgeleverd op je mobiel), dus als 't internet er uit dondert ligt 't 4g net er ook snel uit. Het 2g/3g net houdt 't misschien iets langer vol maar de providerprovider communicatie gaat veel ook over (vpn tunnels over) het internet.

 

Daarnaast is zo'n hoeveelheid SMSjes met een mobieltje of usb modempje versturen een stuk lastiger dan 't lijkt. Ik betwijfel dus ook of er enig toegevoegde waarde is aan een eigen sms gateway opbouwen voor "als internet er helemaal uit ligt" :)

 

Nu kan niemand voorspellen hoe zaken zullen lopen, maar als we denken aan bijvoorbeeld de watersnoodramp, en als dat nogmaals zou gebeuren, dan zullen de mensen in bijvoorbeeld Vlissingen/Middelburg nog ontvangst kunnen krijgen vanuit Goes.

Of bij een zeer grote stroomstoring kan ik me voorstellen dat het internet compleet down is, maar het GSM netwerk nog beperkt operationeel is

(ik heb het een keer meegemaakt, duurde helaas maar 12 minuten :) )

 

Als alles plat is heb je uiteraard gelijk, maar de kans op een regionaal probleem is naar mijn idee een stuk groter dan een landelijke ramp.

En zo lastig was het niet om via die oude nokia telefoons met http://www.microsoft.com/nl-nl/mobiel/support/compatibiliteit-nokia-pc-suite/ aan de slag te gaan

Ik heb het ooit (8 jaar geleden) bij diverse transportbedrijven geïnstalleerd als noodcommunicatie tussen de planning, en de vrachtwagens.

En tot mijn verbazing gebruikt men deze toepassing nog steeds als backup indien er een storing is met gps trackingsoftware, of indien het internet er uit licht.

Software is te koppelen met outlook, en je kan gewoon een distributielijst aanmaken, je kan importeren/exporteren, het is nog uit een tijd dat een programmeur de moeite nam om iets fatsoenlijks te programmeren.

Enige uitdaging is om nog een oude Nokia te vinden die via een datakabel is aan te sturen ipv bluetooth (want anders heb je geen pushfunctie binnen je SMS verkeer)

 

Het is eigenlijk een beetje tegenstrijdig wat we nu doen.

Via internet een SMS verzenden, en er vanuit gaan dat het internet beschikbaar blijft

Dan kan je toch net zo goed via whatsapp een distributiesysteem aanleggen wat via een tussenstation anoniem is te maken?

Of nog simpeler, maak een mailinglist aan en vraag aan iedereen een nieuw / anoniem / uniek emailadres waar je uitleg om er een forward op in te stellen naar je eigen e-mailadres.

 

Ik wil de boel overigens niet afkraken, ik zie best wel wat mogelijkheden.

Maar zonder een mogelijkheid om buiten het internet een bericht aan te bieden vind ik het geen echte meerwaarde hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu kan niemand voorspellen hoe zaken zullen lopen, maar als we denken aan bijvoorbeeld de watersnoodramp, en als dat nogmaals zou gebeuren, dan zullen de mensen in bijvoorbeeld Vlissingen/Middelburg nog ontvangst kunnen krijgen vanuit Goes.

Of bij een zeer grote stroomstoring kan ik me voorstellen dat het internet compleet down is, maar het GSM netwerk nog beperkt operationeel is

(ik heb het een keer meegemaakt, duurde helaas maar 12 minuten :) )

 

Als alles plat is heb je uiteraard gelijk, maar de kans op een regionaal probleem is naar mijn idee een stuk groter dan een landelijke ramp.

En zo lastig was het niet om via die oude nokia telefoons met http://www.microsoft.com/nl-nl/mobiel/support/compatibiliteit-nokia-pc-suite/ aan de slag te gaan

Ik heb het ooit (8 jaar geleden) bij diverse transportbedrijven geïnstalleerd als noodcommunicatie tussen de planning, en de vrachtwagens.

En tot mijn verbazing gebruikt men deze toepassing nog steeds als backup indien er een storing is met gps trackingsoftware, of indien het internet er uit licht.

Software is te koppelen met outlook, en je kan gewoon een distributielijst aanmaken, je kan importeren/exporteren, het is nog uit een tijd dat een programmeur de moeite nam om iets fatsoenlijks te programmeren.

Enige uitdaging is om nog een oude Nokia te vinden die via een datakabel is aan te sturen ipv bluetooth (want anders heb je geen pushfunctie binnen je SMS verkeer)

 

Het is eigenlijk een beetje tegenstrijdig wat we nu doen.

Via internet een SMS verzenden, en er vanuit gaan dat het internet beschikbaar blijft

Dan kan je toch net zo goed via whatsapp een distributiesysteem aanleggen wat via een tussenstation anoniem is te maken?

Of nog simpeler, maak een mailinglist aan en vraag aan iedereen een nieuw / anoniem / uniek emailadres waar je uitleg om er een forward op in te stellen naar je eigen e-mailadres.

 

Ik wil de boel overigens niet afkraken, ik zie best wel wat mogelijkheden.

Maar zonder een mogelijkheid om buiten het internet een bericht aan te bieden vind ik het geen echte meerwaarde hebben.

Noem eens een concreet voorbeeld dat het internet in heel Nederland eruit lag dan? Is bij mij weten nog nooit gebeurd. Eerder dat heel NL zonder mobiel netwerk zit.

Simpel gezegd, als het internet in heel NL eruit ligt, dan zit ik niet meer te wachten op een sms bericht maar ben al lang en breed onderweg naar mn BOL ;-)

 

Een ramp zoals de watersnoodramp had er ook niet voor gezorgd dat in heel NL het internet plat zou gaan, in dat deel van NL wat getroffen was uiteraard wel.

Mocht er een reden zijn dat internet helemaal plat gaat, bijvoorbeeld in oorlogstijd, dan kun je ervan uit gaan dat het mobiele netwerk ook plat ligt. Hetzij opzettelijk uitgezet danwel overbelast.

En dat is het enige waar ik mij zorgen over maak met dit systeem, bij een grote ramp kun je er vergif op innemen dat het mobiele netwerk plat gaat. Is het niet door overbelasting van het netwerk, dan wel dat de providers het grotendeels plat gooien om hulpdiensten bereikbaar te houden.

 

Al met al vindt ik het een mooie aanvulling op de bestaande waarschuwings systemen die er al zijn. Vroegtijdig op de hoogte zijn van een (mogelijke) ramp, is voor mij erg belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er ook even rekening mee dat @Dr.Prepper en @Mr. Gold deze toepassing in het leven hebben geroepen met een veel breder perspectief dan alleen Nederland (globaal namelijk). Daarnaast, ook al valt in Nederland het internet uit en je hebt het als alert groep goed voor elkaar (immers in de toekomst zullen er meer mensen zijn die binnen een groep een alert kunnen versturen) dan kan ook vanuit een ander land alerts kunnen worden verstuurd. Alles valt en staat dus met de organisatie binnen een alert groep. Los daarvan is dus nog veel functionaliteit niet geïmplementeerd en zien we nu de basis van de toepassing en niet het eindproduct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk een beetje tegenstrijdig wat we nu doen.

Via internet een SMS verzenden, en er vanuit gaan dat het internet beschikbaar blijft

Dan kan je toch net zo goed via whatsapp een distributiesysteem aanleggen wat via een tussenstation anoniem is te maken?

Geen telefoon met whatsapp hier en ik zal niet de enige zijn. SMS is een systeem wat op vrijwel elke mobiel te ontvangen is en als het bericht aankomt kan de ontvanger het lezen zonder ergens naar toe te moeten, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...