Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY semi-professionele bandschuurmachine


carismo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mooi, dan weet ik dat ik die binnenkort ga halen :p

Ook nog even een vijl jig maken (wil ik van de week doen).

 

Dan mag je zeker geen mes maken uit Hardox want daar vijl je jouw vijl weg ipv bevel...:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat wordt niet gedaan...

de rollen staan haaks tov de aanslag zodat je perfect vlak kan schuren..als je één kant gaat liften schuur je niet meer over de volledige oppervlakte van de rol aan de bovenzijde.

Rollen worden haaks gemonteerd tov het frame..

Links en rechts bijstellen gebeurt met shimmen..kleine dunne als het ware rondellen die de juiste maat op die manier uitlijnen.

Kijk maar eens op professionele schuurbanden of andere werktuigen..er worden veel shimkes gebruikt..net zoals bij bv assen van bobcats ed.. om de kleine tienden of hondersten op te vangen.

 

 

BTW wel leuke topic hier..praten over machines is ALTIJD leuk.. ;)

 

Helaas heb je dat in dit geval mis, bij deze staande bandschuurmachines word bijna altijd het sporen van de band geregeld door het "tilten" van een rol , niet de rol die direct bij de slijpplek ligt , maar aan de achterkant tussen motor en spanrol.

Uitshimmen is idd beter , maar absoluut niet bruikbaar bij een bandschuurmachine waarmee je tussendoor snel van belt wilt wisselen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik, alleen zou ik geen reden weten om dat staal voor een mes te gebruiken.

 

 

Excuseer??? Geen reden ????? moet ik eens een stukje hardox opsturen of een mes uit hardox??? Eens zien wat de reden is?

Hardox is DE sterkste staalsoort die in de industrie te krijgen is.

Messen om autos te vermalen worden uit Hardox gemaakt...er wordt enorm veel uit hardox vervaardidg dat bijna onverwoestbaar is..

Daarom maak ik mijn messen nu in Hardox 500.

 

Dus dat is de reden.

 

Doe dit maar eens...dat is de reden waarom ik Hardox verkies (buiten het feit dat ik voor mn werk dagelijks zie wat het kan..)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb je dat in dit geval mis, bij deze staande bandschuurmachines word bijna altijd het sporen van de band geregeld door het "tilten" van een rol , niet de rol die direct bij de slijpplek ligt , maar aan de achterkant tussen motor en spanrol.

Uitshimmen is idd beter , maar absoluut niet bruikbaar bij een bandschuurmachine waarmee je tussendoor snel van belt wilt wisselen....

 

 

AAA daar zeg je het ...enkel het achterste wiel kan bijgesteld worden.

En bij een goede schuurband is dit zelfs niet nodig...

Ik heb nog nooit de rollen moeten bijtrimmen. Als je de juiste band voor de machine gebruikt en je schuurt op de juiste manier zal die er niet aflopen...20 jaar ervaring kan al wat vertellen natuurlijk.

 

Bij deze machine kan achteraan getrimd worden omdat daar ook het veersysteem zit en dit altijd kleine afwijkingen kan hebben bij een wissel.

Bij schuurbanden waarbij het voorste wiel wordt gespannen met veer , maar dan de as ..is er geen afwijking en zal de band in het midden lopen doordat deze met de achterzijde juist staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuseer??? Geen reden ????? moet ik eens een stukje hardox opsturen of een mes uit hardox??? Eens zien wat de reden is?

Hardox is DE sterkste staalsoort die in de industrie te krijgen is.

Messen om autos te vermalen worden uit Hardox gemaakt...er wordt enorm veel uit hardox vervaardidg dat bijna onverwoestbaar is..

Daarom maak ik mijn messen nu in Hardox 500.

 

Dus dat is de reden.

 

Doe dit maar eens...dat is de reden waarom ik Hardox verkies (buiten het feit dat ik voor mn werk dagelijks zie wat het kan..)

 

 

Denk dat de vraag eerder is hoe houdt dit metaal zijn snede en kan je deze makkelijk ITF onderhouden en met wat.

 

Ik heb een vermoeden dat hardox net als inox niet aan te raden is scheerscherp te maken omdat anders de snede beetje omkrult... maar ideaal om bv een chopper of kliever van te maken en eventueel ook wat hout voorbereidend werk maar echt fijn werk zoals skinnen, fileren of een tomaat in schijfje van een mm snijden zie ik een mes van 4 mm dikte met deze eigenschappen niet doen. Ik heb iets gevonden wat inox ITF geschikt maakt om te onderhouden, geen idee of het doenbaar is met hardox.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik ook dat filmpje gezien. Ik zou het gebruiken voor een bijl, speerpunt, koeienvanger voor een auto en ik kan me nog veel andere dingen bedenken waar ik dat voor zou kunnen gebruiken. Maar een mes? Ik weet dat het sterk is, ik weet waar het normaal vaak voor gebruikt word (opzetstukken van landbouwvoertuigen bijvoorbeeld) maar ik zou er zelf geen mes van maken. Ik heb dan liever een hoger carbon staal. Maar we dwalen nu wel af van het topic en gaan meer over persoonlijke voorkeuren praten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat meeste bandschuurmachines niet echt een voldoen aan mijn eisen binnen mijn budget, ben ik eens op zoek gegaan en het model in dit filmpje interesseert me wel.

 

 

Iemand een idee wat het ongeveer zou kosten om zoiets te maken?

 

Ik zou de wielen en assen zelf draaien, standaard lagers, beetje plaatwerk en wat bouten. 2e hands motor van marktplaats. Ik schat dat ik deze voormezelf voor een euro of 70 zou kunnen bouwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat de vraag eerder is hoe houdt dit metaal zijn snede en kan je deze makkelijk ITF onderhouden en met wat.

 

Ik heb een vermoeden dat hardox net als inox niet aan te raden is scheerscherp te maken omdat anders de snede beetje omkrult... maar ideaal om bv een chopper of kliever van te maken en eventueel ook wat hout voorbereidend werk maar echt fijn werk zoals skinnen, fileren of een tomaat in schijfje van een mm snijden zie ik een mes van 4 mm dikte met deze eigenschappen niet doen. Ik heb iets gevonden wat inox ITF geschikt maakt om te onderhouden, geen idee of het doenbaar is met hardox.

 

Ja ok maar kijk...ik maak messen om te gebruiken..messen waar je een doef kan op verkopen en dat het niet geeft...

Als ik in een survival situatie kom ga ik mij niet druk maken of mijn mes een tomaatschijfje van 4mm kan snijden of niet. Neen op de survival mode moet het zwijn , konijn , kip , stuk tak of stammetje eraan geloven als dit mij red en dan kan ik vertrouwen op een Hardox mes omdat het meer dan sterk genoeg is .

Dus zoals je zegt ...het hangt af van de prioriteiten dat je aan een mes stelt en daar bestaan duizenden theorieën over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ok maar kijk...ik maak messen om te gebruiken..messen waar je een doef kan op verkopen en dat het niet geeft...

Als ik in een survival situatie kom ga ik mij niet druk maken of mijn mes een tomaatschijfje van 4mm kan snijden of niet. Neen op de survival mode moet het zwijn , konijn , kip , stuk tak of stammetje eraan geloven als dit mij red en dan kan ik vertrouwen op een Hardox mes omdat het meer dan sterk genoeg is .

Dus zoals je zegt ...het hangt af van de prioriteiten dat je aan een mes stelt en daar bestaan duizenden theorieën over.

 

Maar sterk genoeg is toch niet de enigste vereiste, wat heb je aan een beest van een mes als dat ding niet itf te scherpen is. ga je je slijptol ook in je bob steken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar sterk genoeg is toch niet de enigste vereiste, wat heb je aan een beest van een mes als dat ding niet itf te scherpen is. ga je je slijptol ook in je bob steken?

 

Maar dat mes is zeker scherp te zetten...mijn 2 zetstenen doen hun werk perfect...het duurt wat langer...das alles..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik, alleen zou ik geen reden weten om dat staal voor een mes te gebruiken. Ik wil zelf O2 gebruiken.

Reden? Tja... Als je een zeer harde staalsoort die ook nog eens taai is en zeer slijtvast niet overweegt... dan weet ik het ook niet meer. Spijtig dat het zo duur materiaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal en vooral de doe het zelvers zoals Tom die heel goed bezig is.

Hierbij even een linkje van een zeer goede gereedschap zaak die alles heeft voor de doe het zelver en de professionel de zaak heet HBM en ze hebben een enorm asortiment en met hele nette prijzen

............................

In de zaak zelf kun je verdwalen en je koopt vaak meer als bedoelt

groetjes kartelmesje

 

Modbreak: vast een goede zaak, maar dit lijkt een beetje op het promoten van een website.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...