Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het HARDOX 500 mes.


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Vandaag met heel veel verwachting en plezier naar Veurne gereden om het stuk HARDOX 500 te halen dat ik bestelde.

Het was wel een weg van maar liefst 165 km enkel..dus het kon tellen...

 

Na een aantal tussenstoppen op de terugweg en een aantal zaken nog te regelen begon ik om 16u met mijn ontwerp uit de plaat HARDOX 500 van 4mm dikte te slijpen.

 

Dit ging vrij goed maar je kon zien aan de vonken dat dit een ander soort staal was.

Na de vorm te hebben geslepen te hebben begon ik verder af te werken met grove schijf..

Nadien met de lamellenschijf en eindigen met de schuurschijf.

De messnede (bevel) heb ik afgetekend op 13 mm links en rechts en volledig met de vrije hand gezet..Als je goe weg kan met een kleine slijptol werkt dit zeer goed.

Ik hou altijd in het hoofd dat dit een handgemaakt mes is en geen fabrieks laser uitgesneden ding dat te perfect is...

Neen ik wil handwerk zien en geen 100% perfectie...hier zit ziel en hart in..

 

43.jpg.c4bd03c847a8301f7b21ac7d65da7022.jpg

 

44.jpg.06861626e065e5e02dcad2806be12fa2.jpg

 

45.jpg.e2d9b8aef4ba42a192c7f17679f09e6b.jpg

 

20150210_202117.jpg.f7404d0f25c5279f4f1ab8781e8c6c7f.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=5GmCOslPrXM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@tom666 waar heb je dat eikenhout vandaan? Is dit gestabiliseerd hout?

 

Dit hout komt van een houthandel in de buurt.

Dit komt van een blok overschot uit de zagerij waar men meubelen maakt. Het is hoogwaardige eik.

Dit blok werd weggegooid omdat er jarenlang een kogel heeft ingezeten en zo de blauwing in de nerven is meegegroeid. Hout is volledig droog natuurlijk .

Voor het maken van een mes is dit natuurlijk een ultiem stukje hout en deze blok kreeg ik zo mee en gratis..dus 2 x top. Want als je het in het echt ziet is dit stukje eik zo heel erg prachtig dat ik er heel voorzichtig met omspring.

Binnen kort ga ik een notelaar omzagen ook bij iemand in het dorp die mij dit vroeg dus dat wordt ook mooi hout.

Vers gezaagde blokken die ik voor messen wil gaan gebruiken liggen onder mijn houtvuur zodat deze perfect kunnen drogen.

Het is als een zoektocht..steeds laat ik mijn oog vallen als ik hout zie liggen ...overal zit wel een mooi stukje bij om een handvatje van te maken...en steeds is de verrassing een plezant gegeven bij het vinden van..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok..verder met het mes...

Ik ben soms ne rare en om inspiratie op te doen heb ik muziek nodig.

In dit geval is het 100% zeker Mike oldfield met Tubular Bells en Vangelis met Albedo 0.39.

 

Ik werk nu eenmaal beter met zo een soort muziek. Hoewel ik metal adoreer kan ik ook heel erg mijn weg vinden in andere soorten muziek waar dat iets meer inzit.

 

Bon, terug naar het mes. Ik wil niet zomaar een handvat...neen het hout is zo prachtig dat ik meer wil dus gebruik ik 2 lijnen aluminium om dit handvat op te smukken.

Dit bestaat nu uit verschillende delen en alles lijmen en passend maken is toch een vrij grote karwei.

Maar het lukt en stilaan komt resultaat naar boven.

Op het eind van de werken vandaag even wat opgeschuurd om een eerste resultaat op te vangen en wat voor één ...Dit wordt prachtig.

Morgen even op het werk de grootste diktes op de schuurband wegschuren en dan kan ik verder met mijn papiertjes en vijlen...

 

Oordeel zelf...

 

46.jpg.706f90dc976cbd3442be44597d3e4d46.jpg

 

47.jpg.71ea4d703fc604460e30c404acca5c89.jpg

 

48.jpg.cabbc408cd83d94068ad50deb5f3fcc2.jpg

 

49.jpg.15549484d7dbc8a9894ab350e21faed1.jpg

 

50.jpg.ae7bc67fe56ddcbbd757a4a9e1cea9c5.jpg

 

51.jpg.369caee98848c4f3c10342666044bf36.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende mes met een fingerguard?

 

Ja het wordt iets in die richting. Ik zou willen werken met verschillende lagen achter elkaar maar met doorlopend handvat .

Het mes wordt dan in het handvat gelijmd en niet ertussen zoals nu.

Ik zoek nog ergens wat messing of aluminium om te starten...Ik zou voor een ovale guard gaan en niet naar voor af achter gebogen omdat dit niet zo mijn voorkeur draagt.

Maar dat idee is dus al even aan het broeden dus dat valt in de komende weken wel uit de bus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...