Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schadelijk regelgeving voor werklozen

Flow
 Share

Recommended Posts

De V&D, De Blokker, de Rabobank & vele andere bedrijven ontslaan nog steeds vele werknemers, jongeren & ouderen komen niet meer aan een baan, het gaat bar slecht op de arbeidsmarkt... Stress dus, vervolgens komen dit soort zaken daar nog eens bovenop!

http://www.werkloosheidsmeter.nl/

Als je als uitkeringsgerechtigde een bijstandsuitkering ontvangt dien je je aan een wirwar van regels te houden. Uit een onderzoek van De monitor onder medewerkers van sociale diensten blijkt dat 50% van de ambtenaren zich kan voorstellen dat een aantal van die bijstandsregels mensen tot pure wanhoop drijven. Bijvoorbeeld Martin Bosch uit Enschede, oud-muzikant en bijstandsgerechtigde, die onder andere mantelzorger is voor zijn oude, demente moeder. Na een anonieme tip dat hij geld zou hebben verdiend met twee optredens tijdens Koninginnedag besluit de sociale dienst een diepgravend onderzoek te beginnen, niet alleen naar hem maar ook naar de mensen om hem heen.

Bron & de rest van het artikel: https://marjelleblogt.wordpress.com/2015/02/09/torenhoge-boetes/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
zo dacht ik ook makkelijk een baantje te kunnen krijgen, 19jaar jong 4jaar eredivisie basketbal gespeeld dus wel wat verstand van discipline erg veel inzetbaar en bij 2 sportscholen gewerkt.

tot nu toe na 6 bedrijven nog geen succes.

Dat is kut.

Maar laat de moed niet zakken, de aanhouder wint.

Link naar reactie

Wordt leuk. Als iemand een hartaanval op straat krijgt en de enige die dat ziet is een werkloze verpleegster dan mag die niet reanimatie doen omdat dit alleen door mensen die er geld aan kunnen verdienen mag worden gedaan. Als je een oud vrouwtje de straat over helpt en iemand gaat de kliklijn bellen dan raak je je uitkering kwijt en kun je die maand niet rondkomen.

Trouwens mensen met een baan mogen vast ook niet hun medemens helpen want dan moet je eerst een vakdiploma halen, je inschrijven bij KVK, BTW nummer aanvragen, aan de ARBO regels voldoen en dan pas mag je helpen. Daarna factuur sturen tegen marktconforme tarieven en BTW heffen. Dan kan de persoon die je wil helpen het geld terugstorten. Maar wel eerst schenkingsrechten betalen he!

Lekkere participatiemaatschappij hebben we dan.

Link naar reactie

Je moet gewoon bereid zijn om voor een minimum,

knettertjes hard te buffelen tussen Polen en Bulgaren.

Als je voor het zelfde geld werkt als een Roemeen.

Dan kiest de baas voor iemand die Nederlands en Engels spreekt.

Gooi je fancy studie in de prullebak en ga naar een fabriek

voor wat 'good old manual labor' en vraag om een nul uren contract.

Iedereen wil tegenwoordig super duper manager worden.

Look for something humble.

Works for me, niet fijn maar je hebt iets..

Ćevapči

Link naar reactie

Wordt leuk. Als iemand een hartaanval op straat krijgt en de enige die dat ziet is een werkloze verpleegster dan mag die niet reanimatie doen omdat dit alleen door mensen die er geld aan kunnen verdienen mag worden gedaan. Als je een oud vrouwtje de straat over helpt en iemand gaat de kliklijn bellen dan raak je je uitkering kwijt en kun je die maand niet rondkomen.

Trouwens mensen met een baan mogen vast ook niet hun medemens helpen want dan moet je eerst een vakdiploma halen, je inschrijven bij KVK, BTW nummer aanvragen, aan de ARBO regels voldoen en dan pas mag je helpen. Daarna factuur sturen tegen marktconforme tarieven en BTW heffen. Dan kan de persoon die je wil helpen het geld terugstorten. Maar wel eerst schenkingsrechten betalen he!

Lekkere participatiemaatschappij hebben we dan.

Kun je dit onderbouwen met wettelijke regels of zijn dit veronderstellingen?

Link naar reactie

Je moet gewoon bereid zijn om voor een minimum,

knettertjes hard te buffelen tussen Polen en Bulgaren.

Als je voor het zelfde geld werkt als een Roemeen.

Dan kiest de baas voor iemand die Nederlands en Engels spreekt.

Gooi je fancy studie in de prullebak en ga naar een fabriek

voor wat 'good old manual labor' en vraag om een nul uren contract.

Iedereen wil tegenwoordig super duper manager worden.

Look for something humble.

Works for me, niet fijn maar je hebt iets..

Ćevapči

Valt in lijn met mijn gedachtegang.:)

Link naar reactie

Misschien moeten wij preppers (de werkelozen dan) de arbeidsmarkt maar verlaten en op andere manieren onze inkomsten verkrijgen.

Ik denk aan huisnijverheid maar dan in het straatje van preppen. Bijvoorbeeld het aanbieden van kant en klare wasmiddel in jerrycans van marsaille zeep. Je kan ook PET flessen gebruiken bijv. Heb je wasmiddel voor onderweg.

Ik neem als voorbeeld mijzelf. Op dit moment doe ik veel dingen zelf maar natuurlijk kan ik niet alles. Mocht ik preppers in mijn omgeving kennen die bijv. ook gewassen verbouwen dan ben ik bereid eerder daar te kopen dan in de supermarkt. Het gaat er mij vooral om dat het de community ten goede komt en dat er geen onoverkomelijke afstanden overbrugd dienen te worden. Ik denk aan bijv. max afstand die je per fiets kan afleggen heen en terug.

Doe zoveel mogelijk klusjes onder de radar. Banken zijn toch niet veilig dus waarom betalen we dan niet cash uit.

Is het netjes? Nee, en dat is de regelgeving voor werkelozen evenmin... werk moet lonen en als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan ongeacht de kleur...

Link naar reactie

Kan je misschien ook uitleggen waar je oneerlijke concurrentie uit het oostblok ziet?

Mijn vader werkt al meer dan 30 jaar in de bouw, elektricien om precies te zijn een betere vakman als hij kan ik me niet voorstellen.

De laatste jaren zijn er echter veel medewerkers uit oostblok landen die voor rond de 6 euro in het uur aan het werk gaan. Mijn vader kan hier echter niet tegenop. Omdat van iedere 13 euro die hij per uur kost hij al 12 moet uitgeven aan balastingen, hypotheken en andere vaste lasten. Een pool heeft thuis in polen niet zoveel onkosten en kan dus veel goedkoper aan het werk.

Het werk wat overblijft zijn 90% van de tijd klussen van een week of 2 waar de Nederlandse vakmensen de rotzooi moeten maken wat de Polen hebben achter gelaten.

Link naar reactie

Maar aan de andere kant willen mensen (ook jouw vader) bij de supermarkt een stukje vlees kopen wat niets mag kosten en

dat gaat weer ten koste van de boer die zijn dieren met minder winst kan verkopen waardoor hij minder te besteden heeft om

de stal voor die dieren uit te breiden, zodat hij niet anders kan dan goedkopere mensen uit het Oostblok in dienst te nemen

om die stal van elektriciteit te kunnen voorzien.

Het alternatief is dat de grenzen gesloten worden, de staat prijzen (voor arbeid en op goederen) op een minimum en maxiumum

niveau afdwingen, alle uitkeringen stopzet (of verder minimaliseert) en (verplichte) werkverschaffing aanbied.

We hebben geleerd dat het communisme, want zo heet dat systeem, in de wereld uiteindelijk ook niet werkt (want uit wat voor

gebied komen die mensen uit het Oostblok ook alweer?)...

Ik zeg niet dat ons systeem perfect is, maar dat is zoals het nu werkt, helaas... :(

Er wordt (ook hier) regelmatig gek*nkerd op bedrijven en mensen die uit zijn op "Winstmaximalisatie", maar feitelijk zijn de meeste

(zo niet alle) mensen op de planeet daar op uit: veel willen hebben voor weinig; het vlees is zwak.

Groeten,

QF

• Leuk 1
Link naar reactie

http://nos.nl/artikel/460910-schijnconstructie-poolse-arbeiders.html

een van de voorbeelden , belasting technisch zijn ze goedkoper

Dank voor het voorbeeld, je kiest er precies een uit van de sector waar ik al mijn hele werkzame leven (zo'n 25 jaar, het werkzame deel bedoel ik) in doorbreng. Laten we eens beginnen met analiseren van de stelling van de oneerlijke concurrentie. Uit het aangehaalde artikel blijkt dat het bruto-netto verschil door deze constructie kleiner wordt, er blijft dus minder aan de strijkstok van de overheid hangen, en de eventuele naheffing die in Polen volgt zal de heer Weverling worst wezen vwb het gedeelte dat het pech is voor de pool, maar des te belangrijker vwb het deel dat hij eigenlijk vind dat dit in de Nederlandse staatskas moet vloeien.

Maar vergelijk nu even de situatie van de poolse meneer/mevrouw met zijn Nederlandse collega: de pool maakt gebruik van een belastingvrije onkostenvergoeding ten gevolge van het feit dat hij ruim duizend kilometer reist voor werk, en hier extra (woon)kosten voor moet maken. De nederlandse collega kan, in het geval hij of zij in een huurhuis woont mogelijk gebruik maken van huurtoeslag, voor degenen die in een koophuis wonen is er de hypotheekrente aftrek.

Belastingvrije onkostenvergoeding en hypotheekrente aftrek zijn beide rechtstreekse belastingkortingen, huurtoeslag is ook een aanvulling op het inkomen.

Laten we nu naar de situatie in de tuinbouwsector kijken: het is een race to the bottom voor de meeste bedrijven, waarbij zoals @QuickFix al aanhaalt de supermarkt en de consument de opbrengstprijs voor de producent dicteren. Laag-lager-laagst. Dit gecombineerd met de hoge produktiekosten in Nederland (de totale kostprijs van produceren is gewoon erg hoog, dit heeft zeker niet alleen betrekking op de kosten van arbeid) maakt dat de sector sterk op alle kosten moet letten.

Doen de individuele ondernemers dit niet, horen ze binnenkort gewoon bij de afvallers. Toen ik 6 jaar geleden mijn werk kwijtraakte werd ik benaderd door 3 tuinbouwondernemers of ik interesse had om bij hen te komen werken (ja, dus om 20-30 polen/tsjechen ofzo aan te sturen, of om gewassen te telen en dergelijke). Van deze 3 ondernemers is er nu nog 1 ondernemer, de andere 2 zijn de laatste jaren afgevallen. Ik koos anders, ben voor geen van drieen gaan werken, kom ik op terug.

Dan kan je zeggen: de bedrijven worden groter, dus de werkgelegenheid blijft, iedereen moet tenslotte toch eten, dus voedselproduktie zal er blijven. Ja, die voedsel (en sierteelt) produktie zal inderdaad nodig blijven, maar die is zich op dit moment in rap tempo uit Nederland naar het buitenland aan het verplaatsen, bijvoorbeeld: http://www.agrarischondernemer.nl/genomineerden-2014/tomatentelers-philip-van-antwerpen-en-kees-van-veen/ , hier een bedrijf dat dus ook in Tunesie tomaten gaat kweken voor de europese markt. Verder gaan er ook meer groente dichter op de afzetmarkt geteeld worden: engeland, oostblok en dergelijke. Zulke werkgelegenheid is dus gewoon weg uit Nederland, en komt niet meer terug. Ik verwacht dat dit de komende jaren minimaal met hetzelfde tempo doorgaat, zo niet versneld. Is dit dus op te lossen door alleen goedkopere arbeid? Nee, zeker niet, maar voor mij wel een duidelijk teken dat Nederland voorbij de top is, en de wal het schip gaat keren. Zoals @sqeaky schrijft: "een pool heeft thuis niet zoveel onkosten", klopt, daar moet hoognodig iets aan gebeuren. Aan die onkosten die er in Nederland wel zijn bedoel ik natuurlijk. Die moeten omlaag.

Wat ben ik dus zelf gaan doen? Ik ben zelf nog verder van Nederland verhuisd dan Tunesie, om hier tuinbouwprodukten te kweken voor o.a. de europese markt. Nogmaals, zulke verplaatsing van produktie heeft niet alleen te maken met arbeidskosten, maar met het totaalplaatje van produktieomstandigheden en produktiekosten.

Overigens onderschrijf ik hetgeen Cevapci zegt: voor hetzelfde geld kiest de baas iemand die Nederlands en engels spreekt. Ik was in Nederland altijd blij met een paar mensen als Cevapci en @Changing the mindset te werken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...