Ga naar inhoud
GENEGEERD

Spirulina en Chlorela


Aanbevolen berichten

Misschien nu niet de eerste dingen waar je aan denkt bij het preppen, maar spirulina en chlorela zijn 2 hele goede voedingsmiddelen. Ik heb geen zin om het heel uitgebreid te gaan beschrijven,eer is meer dan voldoende over te vinden voor wie het interessant vind. een goede link met veel info waar je het ook goedkoop kunt krijgen is:

 

http://www.leefbewust.com

 

Mogelijk een idee om gezamenlijk in te kopen voor wie interesse heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 5 maanden later...

Een wat oude thread waar ik wel wat over te zeggen heb (phoei, eindelijk nuttige inbreng). Doomsday Preppers Seizoen 2 aflevering 6 (You've got chaos) zit een prepper die Spirulina kweekt. Ik vond het zeer interessant want ik slik zelf spirulina of chlorella dagelijks. Spirulina is volgens de aflevering een van de simpelste levensvormen op aarde en heeft hoge kwaliteit aan proteïnes, en hoge hoeveelheden vitamines en mineralen zoals calcium, ijzer en ook vitale aminozuren. Aldus DD. Volgens hun is spirulina en water gelijk aan overleven (NASA voedsel). Schijnbaar heb je rond 10 en 20 gram dagelijks nodig. De prepper in die aflevering heeft daar 4 aquariums van 40 liter voor (5 gram per aquarium per dag). Ik ga er zelf induiken hoe dat te maken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam Spirulina tegen deze week! Schijnt ook door veel body builders en krachtsporters gebruikt te worden vanwege de vele proteïnes die erin zitten en alle bijkomende voordelen zoals vitamines en aminozuren. Ben me momenteel een beetje aan het inlezen. Het schijnt dat het goedje niet alleen gezond is maar je lichaam ook detoxed en je zou kunnen leven puur en alleen op dit spul :). Zoals @damnsharp meldde. Wat @frank1964 zegt heb ik dusver ook gelezen.

 

Er kwam alleen wel enkele minpunten naar boven en dat is dat er o.a. Microcystin in voor kan komen:

 

''Microcystin is highly toxic and can result in liver damage, kidney failure, injured nervous tissue, seizures, respiratory arrest, acute pancreatitis and cardiomyopathy.''

 

http://www.livestrong.com/article/458932-what-are-the-dangers-of-using-the-herb-spirulina/

 

Ben me momenteel aan het verdiepen hierin het zou namelijk net als 'sprouting' voor ons preppers een goede en simpele aanvulling kunnen zijn op onze voorraden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwa kalorische waarde zeker, echter kwa mineralen en vitamines is het een goede aanvulling. Daarnaast helpt chlorella met het verwijderen van zware metalen en andere ongewenste stoffen.

 

Je kunt ze dus ook binnenkrijgen via Spirulina als je deze uit een niet geschikte bron haalt!

 

''Heavy Metal Poisoning

By far the most frequently cited danger of spirulina is heavy metal toxicity or poisoning. How does a blue green algae poison someone? The answer lies in where the algae was grown and in how it is harvested.Spirulina is an algae, and algae grows on lakes, ponds and in man-made ponds. If the water it's grown in contains heavy metals such as mercury or lead, the little spirulina algae will absorb the metals. Then when they are harvested and dried into a supplement, the metals remain inside the supplement.''

 

Bron: http://vitamins.lovetoknow.com/Danger_of_Spirulina

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kungfufox, met die metalen klinkt natuurlijk minder. Maar als je het zelf kan kweken heb je het in de hand. Ik kan alleen nog niet vinden hoe. Misschien zoek ik niet goed ;) Omdat mijn voorraad Spirulina en Chlorella op is toch maar weer een hoeveelheid aangeschaft. Heb ik weer wat langer de tijd om uit te vogelen hoe te maken.

 

Heb je helemaal gelijk in maar dit zijn toch dingen waar je rekening mee moet houden dan. Je zult dan eerst de bron waarin je het wilt kweken/of hebt aangetroffen moeten testen of het thuis in een gecontroleerde omgeving doen. Dat 2e lijkt me het meest voor de hand liggend. Maar net als jij ben ik me ook een beetje aan het inlezen. Mocht ik wat interessants vinden dan zal ik het hier posten :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Weer een stapje verder in de zoektocht naar een spirulina kwekerij, ik vond een globale handleiding op deze website. Ik heb ze mail gestuurd voor meer info, als ik dat krijg deel ik dat hier.

Wat ze schrijven is het volgende:

 

"Hoe kweek je spirulina.

 

Spirulina kweek je in water, waarbij de temperatuur niet onder de 25 graden mag dalen. Het water moet regelmatig geroerd worden. De spirulina groeit onder invloed van zonlicht en voedingsstoffen. Op de eerste foto zie je de grote spirulinabak op de voorgrond. Rechtsachter staat de oven en de gebouwen van de kwekerij. Linsachter is de waterput.

 

Vervolgens wordt de spirulina geoogst. Water met spirulina wordt in een bak met een doek gepompt. De ‘algendrab’ blijft achter. Nadat het water uit de ‘drab’ is geperst wordt de spirulina in spuiten gedaan en worden er ‘spaghettisliertjes’ gemaakt. Deze worden op bladen in de oven geplaatst. De oven wordt verwarmd door de zon waardoor er een luchtcirculatie op gang komt en de spirulina in ca. 3 uur wordt gedroogd. Daarna blijven harde ‘spaghettisliertjes’ over die worden fijngestampt tot poeder. Vijf gram spirulinapoeder per persoon per dag is als voedingssupplement voldoende."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je helemaal gelijk in maar dit zijn toch dingen waar je rekening mee moet houden dan. Je zult dan eerst de bron waarin je het wilt kweken/of hebt aangetroffen moeten testen of het thuis in een gecontroleerde omgeving doen. Dat 2e lijkt me het meest voor de hand liggend. Maar net als jij ben ik me ook een beetje aan het inlezen. Mocht ik wat interessants vinden dan zal ik het hier posten :).

 

ik gebruikte het ook toen ik nog super veel trainde, maar ben wel geschrokken van de gifstoffen die er in kunnen zitten. hier nog wel een relativerend artikeltje over met name spirulina.

 

http://www.skepsis.nl/leugenkruiden.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spirulina van biologische teelt lijkt mij het antwoord. Ga je linkje straks bekijken :) dank je.

 

Toen jij veel trainde gebruikte je dus spirulina. Merkte jij indertijd dat jij dat nam? Ik moet je zeggen, ik slik spirulina, chlorella, vitamine D en een multi-vitamine. Ik merk er nu niets van maar omdat ik 6x per week intensief nu sport hoop ik dat het bijdraagt aan herstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spirulina van biologische teelt lijkt mij het antwoord. Ga je linkje straks bekijken :) dank je.

 

Toen jij veel trainde gebruikte je dus spirulina. Merkte jij indertijd dat jij dat nam? Ik moet je zeggen, ik slik spirulina, chlorella, vitamine D en een multi-vitamine. Ik merk er nu niets van maar omdat ik 6x per week intensief nu sport hoop ik dat het bijdraagt aan herstel.

 

Ik zie het er niet tussen staan maar ik ga er vanuit dat je ook gewoon proteïne/eiwitshakes gebruikt? Whey-shakes zijn namelijk het eerste wat je nodig bent als het aankomt op goed herstel van je spieren. Helemaal als je 6x per week traint. Je kunt nog zo goed en gebalanceerd eten maar als je zoveel sport als jij kun je nooit genoeg aan je maaltijden alleen hebben. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spirulina van biologische teelt lijkt mij het antwoord. Ga je linkje straks bekijken :) dank je.

 

Toen jij veel trainde gebruikte je dus spirulina. Merkte jij indertijd dat jij dat nam? Ik moet je zeggen, ik slik spirulina, chlorella, vitamine D en een multi-vitamine. Ik merk er nu niets van maar omdat ik 6x per week intensief nu sport hoop ik dat het bijdraagt aan herstel.

 

een voedingschema en rust is het belangrijkste bij intensieve sport, maar daar zijn andere forums voor. nee ik merkte ook geen verschil., ja ik werd een beetje onrustig van spirulina dat herriner ik mij nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de 1e week dat ik zo intensief aan sport deed sliep ik heel slecht en voelde me niet goed. Toen ben ik na sporten creatine gaan nemen en whey proteïne shake en dat beide doet wonderen. En ik eet 5x per dag en de zwaarste maaltijd 's middags.

Hoort niet helemaal bij preppen maar toch ook weer wel, we moeten allemaal zo fit mogelijk zijn lijkt mij straks ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@joost5, dank je! Goh, creatine voor het sporten? Ik kan het eens proberen. Merk wel na het sporten dat ik kapot ben en dan na drinken druivensap oid met creatine ik me meteen beter voel. @chulodogo, jij schreef dat je soms onrustig van spirulina werd. Ik heb het idee van duizeligheid. Nu heb ik ook gehoord dat je het gebruik moet opbouwen wat ik niet doe. Wat was jouw ervaring daarmee? Ik slik 's ochtends stuk of 5 pilletjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Een wat oude thread waar ik wel wat over te zeggen heb (phoei, eindelijk nuttige inbreng). Doomsday Preppers Seizoen 2 aflevering 6 (You've got chaos) zit een prepper die Spirulina kweekt. Ik vond het zeer interessant want ik slik zelf spirulina of chlorella dagelijks.

ja, die aflevering wekte ook mijn interesse.

 

Ik ben aan het googlen en youtuben geslagen en dit is de beste info die ik vond over zelf kweken:

http://www.algaeindustrymagazine.com/growing-spirulina-at-home/

 

ik zit nog met deze vragen:

- iedere keer dat je oogst, je ook weer voedingsstoffen en mineralen in het water moet doen. Ik vraag me af of als je grondwater toe zou voegen, of daar dan genoeg mineralen in zitten.

- ik lees dat het water boven de 25 graden moet blijven, maar dat het ook werkt bij lagere temperaturen, maar dan langzamer. Ben benieuwd hoe dat bij Nederlandse kamertemperatuur is.

- waar koop je levende spirulina om te kweken?

 

Lijkt me geweldig voor iedereen die met zelfvoorziening bezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...