Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke vaardigheden heb jij post shtf?


Kaat

Aanbevolen berichten

Hehe, :)

Ik vind je plaatje wel leuk.

Psychologisch gezien ook wel interessant, want je verstopt jezelf achter het plaatje van een man I][en[/i] hij heeft nog eens een masker op ook.....

Mooi plaatje hoor. ;)

Aan de ene kant plaag ik je een beetje en aan de andere kant, zet ik je aan tot psychologie, want dat wordt straks 1 van je grootste vaardigheden...

 

Hahaha, ohnee! Je hebt me helemaal door! Ik ben trouwens begonnen met andere vaardigheden stilaan uit te bouwen! Mijn vriend doet verschillende gevechtssporten en hij leert mij nu wat grepen aan en andere dingen die wel van pas kunnen komen :D !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 166
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Orde en veiligheid bewaren en groene vingers.

Voor de rest ben ik afhankelijk van jullie :rolleyes:

 

Greener

 

Jep ik ook... alhoewel groene vingers.... heb wel een hoveniers niv3 diploma maar heb dat nooit echt leuk gevonden..

ik heb wel "Combat Multipliers" kennis en onderdelen waardoor ik voor een veilige en makelijkere te onderhouden "safe-zone" kan zorgen..

 

dus hoop dat dit van nut zal zijn voor jullie... hahah

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hahaha, ohnee! Je hebt me helemaal door! Ik ben trouwens begonnen met andere vaardigheden stilaan uit te bouwen! Mijn vriend doet verschillende gevechtssporten en hij leert mij nu wat grepen aan en andere dingen die wel van pas kunnen komen :D !

 

Perfect: Lichaam en Geest in Balans, noemen we dat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan eigenlijk niks, maar dat is waarschijnlijk omdat t niet nodig is.

Ik weet dat ik mezelf heel erg ga verbazen als t moet.

 

Dank voor je post, moest lachen om je zelf-spot. Heerlijk!

 

Opvallend dat de meeste preppers 1 essentiële skill hebben (medisch, beveiliging etc) of een manusje van alles zijn, beiden kunnen (imho) niet zonder elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hulde Vlinder! Na de SHTF zullen veel levenden de doden benijden. De impact van een SHTF op de psyche wordt nu volledig onderschat. Het omgaan met de nieuwe situatie zal voor velen een "cultuurshock" zijn en expertise op het omgaan met deze nieuwe situatie zal zéér gewenst en noodzakelijk zijn!

 

Ik zag laatste een documentaire met een (volgens mij) Argentijnse dame; voor de crash daar had ze een goed leven als psycholoog maar tijdens/na de crash kwam vrijwel niemand voor een gesprek terwijl juist meer mensen het nodig hadden/hebben. Ik raad niet aan om er van uit te gaan dat je met zulk werk je boterham kunt verdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vaardigheden waar je nu een diploma voor nodig hebt is instalatie techniek, dus gas ,licht en water.

Ben een oud militair dus op dat gebied wbt verdediging, wapens en ehbo weet ik genoeg.

Ben een nerd wbt insekten en ongedierte weet welke je kunt eten (een uit de hand gelopen hobby) trouwens in haarlem zit goed restaurant waar je ze kunt eten,

verder ben ik een rasechte macgyver alles wat ik zie, wat techniek betrefd kan ik maken of repareren.

 

Zelf denk ik dat je beter kunt afvragen wat weet ik nog niet of hoe kan ik dit verbeteren of waar kan ik dit leren, mijn struikel blok is het ontleden van wild, ik kan het maar een verbetering zou niet gek zijn.

 

Misschien is er hierover al een Topic zoniet lijkt het me een goed plan om die te maken

 

Dus bij deze iemand die weet hoe je het beste en snelst een dier kunt onleden? ik ontvang graag tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vaardigheden waar je nu een diploma voor nodig hebt is instalatie techniek, dus gas ,licht en water.

Ben een oud militair dus op dat gebied wbt verdediging, wapens en ehbo weet ik genoeg.

Ben een nerd wbt insekten en ongedierte weet welke je kunt eten (een uit de hand gelopen hobby) trouwens in haarlem zit goed restaurant waar je ze kunt eten,

verder ben ik een rasechte macgyver alles wat ik zie, wat techniek betrefd kan ik maken of repareren.

 

Zelf denk ik dat je beter kunt afvragen wat weet ik nog niet of hoe kan ik dit verbeteren of waar kan ik dit leren, mijn struikel blok is het ontleden van wild, ik kan het maar een verbetering zou niet gek zijn.

 

Misschien is er hierover al een Topic zoniet lijkt het me een goed plan om die te maken

 

Dus bij deze iemand die weet hoe je het beste en snelst een dier kunt onleden? ik ontvang graag tips.

 

 

Van dieren slachten en of uitbenen ken ik wel iets . Dus ik hoop dat Je met ontleden het vlees versnijden bedoeld .

En over welke dieren gaat het wild pluimvee kleine zoog dieren of koeien en paarden ?

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kookboek over wild en wild schoonmken is altijd handig en wordt in stappen uitgelegt.

 

Is even geleden voor mij maar is net als fietsen heb het veel als leerlingkok moeten doen.

 

 

We pakken het konijn of haas (elk dier werkt hetzelfde alleen de maat verschilt).

Hang het konijn aan zijn achterpoten op (twee vleeshaken of aan twee touwtjes).

Snijd de huid rondom in net onder zijn poten en snijd de pees/spier door.

Snijd de huid bij het sterretje van links naar rechts in tot aan de bovenbeen.

Trek voorzichtig (wel met kracht) de huid van de poten naar beneden als een trui uit tot aan de kop.

Als de huid verwijderd is kan je schoon maken en portioneren.

Snijd met punt van je mes een inkeping in de buik, wel voorzichtig zodat je geen ingewanden raakt (we willen geen gal raken).

als je dit gedaan hebt kan je voorzichtig met je handen de ingewanden verwijderen.

Hierna kan je het dier portioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@backschless Nou dit was dus wat ik eigenlijk wilde weten, het maakt dus geen verschil qua grote van het dier,en ja het stukje vlies doorprikken zonder daarbij in je vinger te snijden is rottig als je niet weet wat je doet. @Geert gevogelte geen probleem, dat is villen of plukken, note voor de novice onder ons watervogels DROOG plukken landvogels nat (even onderdompelen)

Een kookboek over wild en wild schoonmken is altijd handig en wordt in stappen uitgelegt.

 

Is even geleden voor mij maar is net als fietsen heb het veel als leerlingkok moeten doen.

 

 

We pakken het konijn of haas (elk dier werkt hetzelfde alleen de maat verschilt).

Hang het konijn aan zijn achterpoten op (twee vleeshaken of aan twee touwtjes).

Snijd de huid rondom in net onder zijn poten en snijd de pees/spier door.

Snijd de huid bij het sterretje van links naar rechts in tot aan de bovenbeen.

Trek voorzichtig (wel met kracht) de huid van de poten naar beneden als een trui uit tot aan de kop.

Als de huid verwijderd is kan je schoon maken en portioneren.

Snijd met punt van je mes een inkeping in de buik, wel voorzichtig zodat je geen ingewanden raakt (we willen geen gal raken).

als je dit gedaan hebt kan je voorzichtig met je handen de ingewanden verwijderen.

Hierna kan je het dier portioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als er 2 weg vallen heb je niks aan je synergie1-1=0

Ik heb twee rechter handen, maar ben links handig.

kan bijna alles maken wat ik zie.

Wat ik niet kan heb ik een netwerk voor. Daarmee kan ik dus uiteindelijk alles.

 

Ik heb mijn hele leven doorlopend geleerd en ben vaardig geworden op allerlei gebied. Hiermee red ik me primair.

De echte winst is te behalen uit synergie. De extra winst factor door samen te werken. (1+1=3)

Investeer in contacten en je directe omgeving.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kookboek over wild en wild schoonmken is altijd handig en wordt in stappen uitgelegt.

 

Is even geleden voor mij maar is net als fietsen heb het veel als leerlingkok moeten doen.

 

 

We pakken het konijn of haas (elk dier werkt hetzelfde alleen de maat verschilt).

Hang het konijn aan zijn achterpoten op (twee vleeshaken of aan twee touwtjes).

Snijd de huid rondom in net onder zijn poten en snijd de pees/spier door.

Snijd de huid bij het sterretje van links naar rechts in tot aan de bovenbeen.

Trek voorzichtig (wel met kracht) de huid van de poten naar beneden als een trui uit tot aan de kop.

Als de huid verwijderd is kan je schoon maken en portioneren.

Snijd met punt van je mes een inkeping in de buik, wel voorzichtig zodat je geen ingewanden raakt (we willen geen gal raken).

als je dit gedaan hebt kan je voorzichtig met je handen de ingewanden verwijderen.

Hierna kan je het dier portioneren.

 

Moei uitgelegd . Wil ik nog aan toevoegen als je de ingewanden er uit haalt (die vallen er bijna uit als je het buikvlies hebt open gesneden ) blijft de lever hangen aan de lever hangt een groen zakje . De gal blaas . Door met uw mespuntje achter de galblaas en uw duim er voor trek je die er zo af . Zeker geen gal vloeistof op uw vlees morsen dat is erg bitter . uw vlees word bijna oneetbaar met gal vloeistof er op .

En nog een tip . Als je een haas of konijn zelf dood door middel van geweer of mes . Het dier eerst laten plassen voor je het opzij legt .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wil je zeggen, wat is je bijdrage in deze discussie. @hamster? Heb je mijn eerste alinea gelezen?

Als er twee wegvallen dan heb je allebei niets. Als er één wegvalt, en het is niet Driehart dan heb ik me iig een leven lang vaardig genoeg gemaakt.

Om te overleven heb ik de synergie niet direct nodig. Het maakt alles alleen een stuk gemakkelijker als je de juiste mensen bij elkaar kan vinden...

 

Driehart

 

 

 

 

 

als er 2 weg vallen heb je niks aan je synergie1-1=0
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben een bushcrafter en ben als het moet zelfvoorzienend. Ik weet wat wanneer te eten is uit de natuur en ben bekend met trappen en jagen. Mijn plan is om naar een ruig gebied te trekken zodra SHTF.Ik heb goeie uitrusting en vooral kennis waar ik een leven lang mee kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Ach ja, ik dacht laat ik dit draadje weer eens uit het stof halen :o

 

Ik ben de laatste tijd niet zo heel actief geweest op het forum. Dat gaat nu eenmaal met ups en downs. Maar één van de redenen was dat ik weer wat aan het knutselen was. Niet echt preppper gerelateerd, maar dat kan ook niet niet altijd. Ik heb voor de oudste van ons een nieuw computertafeltje gemaakt. Een meubeltje op maat, zogezegd.

 

Zie hier:

 

 

 

DSCF3458.JPG.db91401c2557a9b9521ec8248d9f8c58.jpg

 

 

En het schone van dit massief eikenhouten tafeltje is, het is gerecycled. Het is een eiken vloer geweest. Je kunt het zien aan de kopse kant van het tafelblad en de voorzijde van de linker achterpoot, verlijmde delen. Rechts, onder de PC, zit nog een laatje.

 

En verder moeten de snoeren nog een beetje weggewerkt worden.

 

Ik heb hier natuurlijk wel elektrisch gereedschap voor gebruikt, maar het zou ook zonder kunnen. Maar dan is het wel heel wat meer werk. En zonder lijm, wordt het helemaal moeilijk. Aan de andere kant, daar kun je ook het ontwerp van je meubels op baseren.

 

Zo! Op naar de volgende klus.

 

Charlie

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, ik dacht laat ik dit draadje weer eens uit het stof halen :o

 

Ik ben de laatste tijd niet zo heel actief geweest op het forum. Dat gaat nu eenmaal met ups en downs. Maar één van de redenen was dat ik weer wat aan het knutselen was. Niet echt preppper gerelateerd, maar dat kan ook niet niet altijd. Ik heb voor de oudste van ons een nieuw computertafeltje gemaakt. Een meubeltje op maat, zogezegd.

 

Zie hier:

 

 

 

DSCF3458.JPG.db91401c2557a9b9521ec8248d9f8c58.jpg

 

 

En het schone van dit massief eikenhouten tafeltje is, het is gerecycled. Het is een eiken vloer geweest. Je kunt het zien aan de kopse kant van het tafelblad en de voorzijde van de linker achterpoot, verlijmde delen. Rechts, onder de PC, zit nog een laatje.

 

En verder moeten de snoeren nog een beetje weggewerkt worden.

 

Ik heb hier natuurlijk wel elektrisch gereedschap voor gebruikt, maar het zou ook zonder kunnen. Maar dan is het wel heel wat meer werk. En zonder lijm, wordt het helemaal moeilijk. Aan de andere kant, daar kun je ook het ontwerp van je meubels op baseren.

 

Zo! Op naar de volgende klus.

 

Charlie

 

Wat maak je toch mooie spullen, klein beetje jaloers op je skills;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ik al in dit topic had gereageerd maar niet dus. let wel nergens papieren voor omdat het mij altijd om de kennis ging niet om het papiertje.

logistiek organisatie. ( ervaring in magazijn organisatie )

sportmassage dus kan helpen als mensen zich te zwaar hebben belast. ( cursus en extra lessen van een ceasar therapeut )

Lacatatiedeskundige. dus kan helpen ervoor te zorgen dat zuigelingen het overleven als de KV industrie is ingestort. ( ook praktijk ervaring vrijwilligers organisatie)

Natuurlijk ook ervaring met zaken zoals bomen snoeien kappen.

Daarnaast voedselverwerking , langer houdbaar maken.

vast nog wel wat meer maar kan ik nu niet opkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan goed logisch denken, processen analiseren en uittekenen, programmeren; goed het opzetten en onderhouden van computernetwerken.

 

Daarnaast heb ik ruim voldoende kennis van electra om een volledige installatie in huizen aan te kunnen leggen en bij een langdurige SHTF/TEOTWAWKI zou ik waarschijnlijk bij de netbeheerder in de buurt aankloppen om te kijken of ze behoefte aan hulp hebben met 't her-opbouwen van de infrastructuur.

 

Ook met hout kan ik aardig wat. Mijn grootste "probleem" daarin is dat ik de kracht van hout nog wel eens wil onderschatten en dus veel stevig bouw dan nodig. Of dat nou echt een probleem is weet ik niet, denk 't eigenlijk niet :)

 

Ik heb ook een hoop handgereedschap waar ik goed mee om kan gaan; eigenlijk alle om van een stuk bos een huis te bouwen, zonder stroom (maar met een hele hoop tijd, gaat tenslotte niet zo snel zonder stroom!).

 

Een simpele moestuin heb ik ook, wil deze straks in de lente een heel stuk uitbreiden en deels automatiseren, wat water voorziening betreft (dus met druppelaars e.d. werken) en ik wil experimenteren met bakken boven de grond, ipv in de volle grond. Dit om onkruid en klein ongedierte minder kans te geven en 't wat minder slopend voor je rug te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Als je deze draad leest dan is het wel frappant: de vraagsteller noemt op wat ze allemaal kunnen en of dat wat is in in crisissituatie en eigenlijk wat ze nog meer kunnen doen of dat hun vaardigheden behulpzaam kunnen zijn voor anderen. Vervolgens komt er niet meer dan een wedloop van wie wat allemaal kan . Het lijkt me een soort van bezorgdheid van de topicstarter dat ze denkt niet genoeg vaardigheden te hebben om te kunnen overleven . Wel grappig om te zien dat het gemiddelde kuddedier de hurde volgt en hun eigen vaardigheden gaat opsommen. Alleen was dat helemaal de vraag niet !! De vraag is inmiddels zo lang geleden dat het echte antwoord wel duidelijk zal zijn voor de topic starter...

Lees deze topic nou eens opnieuw.... lachwekkend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...