Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kraz 255b


Neodar

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Een tijdje geleden kwam ik een voertuig tegen waar ik meteen verliefd op werd.

Een Kraz 255b.

 

Kraz255b.jpg

 

Het is in mijn ogen een uitstekende BoV als je achterop een woonvoorziening maakt.

Het gaat om een 6x6 met onafhankelijke wielophanging die word aangedreven door een V8 (jammer genoeg zonder turbo), en met een maximum snelheid van 70km/h.

 

Het enige probleem is dat hij 20cm te breed is voor op de openbare weg, maar zo snel word je toch niet aan de kant gezet, en als de pleuris uitbreekt is het toch ieder voor zich.

 

Wat vinden jullie van dit voertuig?

 

Gr.

Neo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hij is heel mooi, maar zou de achterkant wel veranderen. Beter bewoonbaar maken voor langere tijden en warmte/water dicht maken, aangezien versleten canvas het niet helemaal meer doet.

Precies, dat bedoel ik met een woonvoorziening maken. Een soort camper zeg maar, maar dan een heel stuk veiliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die 20cm te breed is hoe breed is dat dan? Waar of in welk leger word dit voertuig gebruikt ? Kan je daar een link van geven ( liefst vertaalt in het Nederlands ) op welke brandstof rijd de vrachtwagen ? Ho ik heb nog veel vragen maar laten we hier mee beginnen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als hij te breed is enzo, dan wil je hem stallen en motorisach enzo gezond houden?

Is 70 Km/u niet wat traag?

Ik wil hem idd stallen en onderhouden maar ik zal er evengoed vaker mee rijden, zoals ik al zei: zo snel zetten ze je niet aan de kant.

 

En hoezo is 70km/h te traag? Ik kom er wel. En offroad kun je toch niet zo snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hem idd stallen en onderhouden maar ik zal er evengoed vaker mee rijden, zoals ik al zei: zo snel zetten ze je niet aan de kant.

 

En hoezo is 70km/h te traag? Ik kom er wel. En offroad kun je toch niet zo snel.

 

Op wat voor brandstof rijd deze? en zou je misschien ook over kunnen zetten naar bio-diesel/houtgas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Neodar,

 

mooie off-road vrachtwagen, :) wat vind je van de Mercedes-Benz Zetros?

The Mercedes-Benz Zetros is an off-road truck for extreme operations. It was first presented at the 2008 Eurosatory defence industry trade.

 

480_Zetros_640.jpg.b8881e6a331403d7a4548ee264a44627.jpg

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@hayauchi veel te veel electronica wat kapot kan gaan ;)

een beetje diesel truck loopt op 3 plus draden.

Gloeiers

brandstof schakelaar (kan zelfs er tussen uit maar dan moet je de motor uitzetten door de diesel slang te knikken.

startmotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor, die oostblok machines :o lekker lomp! Maar je hebt er pas wat aan als je de taal begrijpt en een techisch handboek hebt, want bedienen en onderhoud is vaak heel anders dan wij kennen.. en dan nog onderdelen vinden... Die Russen en Ukrainers bouwen geen standaard voertuigen. Zou hadden sommige voertuigen van Ural uit de jaren '70 een houtkachel als verwarming in de chauffeurs cabine, dat is dan wel weer leuk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die 20cm te breed is hoe breed is dat dan? Waar of in welk leger word dit voertuig gebruikt ? Kan je daar een link van geven ( liefst vertaalt in het Nederlands ) op welke brandstof rijd de vrachtwagen ? Ho ik heb nog veel vragen maar laten we hier mee beginnen .

De auto is 2,75m breed en rijd op diesel.

Of hij ook op kerosine en stookolie rijd zoals de amerikaanse "deuce and a half" weet ik niet.

Oorspronkelijk komt deze auto uit oekraïne en word daar voornamelijk gebruikt in de bosbouw, maar ook door o.a. het finse en oekraïnse leger om drijvende brugdelen mee te vervoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor, die oostblok machines :o lekker lomp! Maar je hebt er pas wat aan als je de taal begrijpt en een techisch handboek hebt, want bedienen en onderhoud is vaak heel anders dan wij kennen.. en dan nog onderdelen vinden... Die Russen en Ukrainers bouwen geen standaard voertuigen. Zou hadden sommige voertuigen van Ural uit de jaren '70 een houtkachel als verwarming in de chauffeurs cabine, dat is dan wel weer leuk ;)

Technisch inzicht heb ik wel dus dat moet wel lukken, en als het echt te primief wordt, bestaat er natuurlijk altijd nog zoiets als retrofitten. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Neodar Een Nederlands kenteken zal wel een probleem worden alleen al gezien de breedte en als er nog niet eerder 1 is gekeurd kan het nog een heel gedoe worden.

 

Ik denk dat je toch ook wel op de openbare weg wilt rijden, trouwens tijdens een SHTF kunnnen de verkeersregels nog wel gehandhaafd worden en dan is een gekeurde truck wel zo handig.

 

Waarom kies je niet een Nederlandse leger truck met kenteken en voldoende onderdelen in het land en kan ook wel goed meekomen in de wildernis:cool:

 

Voor de prijs zit je ongeveer op hetzelfde nivo, een Kraz zonder kenteken kost in Duitsland ongeveer 5000 euro en de Nederlanse legertruck kant en klaar iets meer 6500 euro

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m874620217-daf-legertruck.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Tom ik help je even uit de illusie

je krijgt geen legertruck van het Nederlandse leger op de weg met kenteken.

Worden niet afgegeven door het rdw, de reden is simpel je mag je niet voordoen als militair voertuig.

 

Schakelpook begrenzen, driehoek er achterop en een landbouwbestemming hebben is de enige mogelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom ik help je even uit de illusie

je krijgt geen legertruck van het Nederlandse leger op de weg met kenteken.

Worden niet afgegeven door het rdw, de reden is simpel je mag je niet voordoen als militair voertuig.

 

Schakelpook begrenzen, driehoek er achterop en een landbouwbestemming hebben is de enige mogelijkheid.

 

Hoe zit het dan met de legertruck met

Nederlands kentekenplaten?

https://www.google.nl/search?q=legertruck&hl=nl&rlz=1T4NDKB_nlNL594NL594&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=2DvRVPH1CIPSaJb-gPAN&ved=0CCIQsAQ&biw=1024&bih=502

 

En bij oldtimerdagen zie je de oude Daf legertrucks toch gewoon ok de openbare weg rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto is 2,75m breed en rijd op diesel.

Of hij ook op kerosine en stookolie rijd zoals de amerikaanse "deuce and a half" weet ik niet.

Oorspronkelijk komt deze auto uit oekraïne en word daar voornamelijk gebruikt in de bosbouw, maar ook door o.a. het finse en oekraïnse leger om drijvende brugdelen mee te vervoeren.

 

Als hij op diesel rijd zal hij ook op stookolie rijden en rode mazout . Kerosine dat weet ik niet .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Hoe zit het dan met de legertruck met

Nederlands kentekenplaten?

https://www.google.nl/search?q=legertruck&hl=nl&rlz=1T4NDKB_nlNL594NL594&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=2DvRVPH1CIPSaJb-gPAN&ved=0CCIQsAQ&biw=1024&bih=502

 

En bij oldtimerdagen zie je de oude Daf legertrucks toch gewoon ok de openbare weg rijden

 

De hele oude van voor 1990 zijn van voor die wet maar veelal niet te betalen of rotter dan rot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom ik help je even uit de illusie

je krijgt geen legertruck van het Nederlandse leger op de weg met kenteken.

Worden niet afgegeven door het rdw, de reden is simpel je mag je niet voordoen als militair voertuig.

 

Schakelpook begrenzen, driehoek er achterop en een landbouwbestemming hebben is de enige mogelijkheid.

 

Dit klopt, wat je echter wel mag doen is een leger vrachtwagen kopen, en deze overspuiten (bv grijs) zoals je vaak bij de

expeditie campers ziet. Dan krijg je hem gewoon op Nederlands kenteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Dit klopt, wat je echter wel mag doen is een leger vrachtwagen kopen, en deze overspuiten (bv grijs) zoals je vaak bij de

expeditie campers ziet. Dan krijg je hem gewoon op Nederlands kenteken.

 

En de groene en blauwe lamp er uit en vervangen voor een civiele versie.

ook eventueel bepantstering er uit halen.

Ohja vergeet niet om er nieuwe sloten in te zetten want die zijn allemaal hetzelfde (meegeleverde sleutels wel houden want die passen andersom ook op alle defensie vrachtwagens)

 

Kortom er staan goedkopere trucks op marktplaats.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vrachtwagens/m888712775-mercedes-benz-1619-with-crane-topcondition-bj-1988.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vrachtwagens/m848485741-m923-a1-cargo-reo-us-army-truck.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een tijdje geleden kwam ik een voertuig tegen waar ik meteen verliefd op werd.

Een Kraz 255b. Het is in mijn ogen een uitstekende BoV als je achterop een woonvoorziening maakt.

 

Weg dromen is natuurlijk heel gezond, maar neem pas een besluit als je weer wakker bent ...zou ik zeggen :) Die Kraz is leuk als hobby, maar gaat ie doen wat je nodig hebt?

 

Een soort camper zeg maar, maar dan een heel stuk veiliger.

 

Kijk eens op http://forum.overlanders.be , daar zijn veel Nederlanders en Belgen, Fransen en Duitsers met shiploads aan info en ervaring. Op hun treffens geven ze demo's van hun reizen en hun vindingrijke aanpassingen.Veel ex-leger, ex-brandweer en ex-wegenbouw wagens En ze laten vol trots hun voertuigen zien. Echt heel leuk en leerzaam :)

 

En offroad kun je toch niet zo snel.

 

Hoe kom je daar bij? Woon je in de rimboe? of in de Andes? Met trucks kan je rally's rijden met snelheden die ver boven de 100 kmh gaan, en zeker in Europa.

 

Misschien is een oude 3300 een goed alternatief?

 

Alternatief in welk perspectief? Als model bouw misschien, daar kan Hatsjoe je alles over vertellen :p

 

Als jou was zou ik om te beginnen een MAN 4x4 nemen ;) en als je het kan betalen een MAN 8x8 :D

 

[video=youtube_share;d4DyBCtLD4U]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...