Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf kruidenmengsels maken


Gast martin

Aanbevolen berichten

Gister had ik zin in gyros. Dus ga je het interwebs af en vind je een recept. Ik heb wel veel in huis, maar ook niet alles.

Met wat ik had zo goed als mogelijk wat gemaakt. Het gerecht smaakte na bereiding wat flets. Misschien te weinig gekruid of ontbrak er wat ?

De volgende keer gaat er meer gyrosmengsel over.

 

http://kruidenmix.plazilla.com/page/4295020884/kruidenmixen-zelf-gyros-kruiden-maken

 

Gyros hou je nog tegoed, ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik heb ondertussen een stuk of 8 variaties, maar ik zal binnenkort eens moeten gaan praten met de kok van een Grieks restaurant

Ik zal in het weekend een post maken over het maken van satésaus / pindasaus.

Na 6 maanden experimenteren durf ik het aan om hier iets over te schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik zou het niet doen omdat het een compleet andere smaak heeft.

Niet dat het niet lekker is, of dat het niet kan. Maar dan kan je het nog beter de eerste keer laten vervallen.

 

Ik probeer altijd uit te gaan van de basis, en daarna pas experimenteren met alternatieven.

 

Zelf gebruik ik nooit/zelden gemberpoeder. Altijd verse gember. Voor de nasi doe ik twee, drie plakken gember, die gaan in de pan na de olie,zodat de olie goed de smaak kan opnemen. In de kruidkoek gebruik ik de gember geraspt.

Het klopt wel dat het een andere smaak heeft. Voor mij een betere dan de poeder.

 

Erg lekker is ook gemberthee. Gewoon een paar plakjes gember in de theepot doen en aanvullen met kokend water.Even laten staan. Eventueel beetje citroen erbij. Ook erg lekker als het afgekoeld is, als icetea(in de hete thee wat suiker doen als je zoete icetea wilt). Als je hele sterke icetea maakt en dan af laat koelen en mengt met bubbelwater heb je gingerbeer. Ook lekker met takje munt.

Gember heeft een positief en versterkend effect op de spijsvertering. Het is goed tegen misselijkheid, reisziekte en buikpijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Proloog:

 

Vorige jaar was ik in Spanje en kwam (wederom) tot de ontdekking dat sommige zaken die ik zo gewoon vind, daar niet kon vinden.

Zelfs niet in een supermarcado van de carrefour

Ik herinnerde me gelijk weer mijn zoektocht van ruim 25 jaar geleden toen ik in Frankrijk op zoek was naar satésaus, en na het bezoeken van 6 verschillende winkels , en het aandringen van enkele vrienden die mijn obsessieve zoektocht meer dan irritant begonnen te vinden, het heb moeten opgeven.

 

Vastberaden was ik deze keer in het ontrafelen van het recept van de perfecte satésaus.

Zodra ik thuis was ben ik opzoek gegaan naar geschiedenis van de satésaus, en hoe je deze satésaus zo authentiek mogelijk zou kunnen maken.

 

Alle recepten die gebruik maakten van pindakaas als basis heb ik links laten liggen, want het moet uiteraard wel van “echte pinda’s”

 

De marktkoopman vond het in ieder geval prima dat ik iedere week met een zak verse pinda’s zijn kraam verliet, want dit was een van de lastigste recepten die ik tot nu toe heb proberen te doorgronden.

 

Geschiedenis:

 

Een positief punt van de Nederlandse expansiedrift tijden de VOC periode is dat we kennis maakten met de Indische keuken. In Indonesië werd pindasaus voornamelijk toegepast in de gerechten saté babi (varken) en saté ajam (kip) vandaar dat de pindasaus al snel de naam “satésaus” kreeg. Ook werd deze saus gebruikt in het gerecht Gadogado, een eenvoudig maar heerlijk gerecht.

 

Praktijk:

 

Het malen van pinda's tot een smeuïge massa is nog een flinke klus. Als je de pinda's gewoon gaat malen met een keukenmachine dan krijg je een klonterige zooi die beslist niet smeuïg is.

Bij poging nr 4 begon mijn vrouw haar geduld al flink te verliezen, en ben ik in de kelder verder gegaan met mijn experiment.

Na heel lang proberen kwam ik eindelijk op het punt dat ik d.m.v. olie (notenolie of zonnebloemolie GEEN olijfolie) en pinda's plus een theelepel zout een redelijk goede basis had, maar het is nog steeds een beetje korrelig. langzaam maar zeker kwam ik tot de conclusie dat ik verkeerd bezig was, want pindakaas is niks meer dan gemalen pinda’s met olie en zout.

 

Poging 2:

 

Opnieuw de recepten erbij gepakt, maar nu op basis van pindakaas.

Iedereen kent wel die typische satésaus zoals “bij de chinees”

Dit is uiteraard niet traditioneel, maar wel lekker, dus dat is recept nr 1 wat ik moet bemachtigen.

En als 2e de (zover mogelijk) traditionele satésaus. en dat is nr 2.

 

De “Chinese” variant

 

Dit recept is door de chinezen aangepast (net zoals de overige gerechten) aan de smaakpapillen van de gemiddelde Nederlander.

Dit heeft dus niets meer te maken met het traditionele recept, maar wat maakt het uit als je het lekker vind.

 

Dit recept heeft me redelijk wat tijd gekost omdat ik de tip van een Chinese kok als grap beschouwde, maar dat bleek achteraf niet het geval te zijn.

 

  • 4 eetlepels pindakaas
  • kokosmelk of gewone melk (afhankelijk van je smaak)
  • 1 eetlepel bruine basterdsuiker
  • ½ theelepel knoflookpoeder
  • 2 theelepels zoete sojasaus
  • 1 theelepel tamarinde pasta (als je dat niet heb, vergeet het dan, is niet cruciaal)
  • ½ theelepel sambal, of een snufje cayennepeper, of een half rood pepertje
  • ½ eetlepel ketchup

 

En nu komt het, het “geheim” van de chinees, het is geen grap:

 

  • 2 eetlepels appelmoes !

 

En voordat je denk, gadverdamme, dat kan nooit goed zijn, probeer het maar.

Bereiding: gelijk aan bereiding van recept 2

 

De “traditionele” variant

 

Is extreem eenvoudig, en kan iedereen binnen 10 minuten op tafel zetten.

 

Minimaal benodigd:

 

  • 4 eetlepels pindakaas (de goedkoopste die je kan vinden, met minimaal 80% pinda en GEEN light)
  • ½ of 1 ui
  • 1 a 2 tenen knoflook
  • 3 scheutjes ketjap zoet
  • 1 theelepel laos
  • 1 theelepel djintan
  • ½ of 1 leper (basterd)suiker
  • 2 theelepels ketoembar
  • 2 theelepels sambal

 

Optioneel:

 

  • 2 theelepels djahe
  • halve theelepel trasi ( niet ruiken, gewoon er in gooien :) )
  • 1 eetlepel azijn.

 

Bereiding:

 

Deze massa doe je in een pan, maar eerst doe je er vloeistof in.

 

Hou je van kokossmaak, dan gebruik je dus kokosmelk. Persoonlijk vind ik dit het lekkerst, en heb je nog melk in de koelkast, dan gebruik je melk. Met melk heb ik de indruk dat het geheel wat homogener is, en minder schift. En anders pak je gewoon lauw water.

Hierna de pindakaas, en de rest. Die ui en de knoflook moet je uiteraard zeer fijn versnipperen.

Hierna roeren, en NIET laten koken. Zodra het een massa is, en het een beetje begint te bluppen is je saus klaar.

 

Resumerend:

 

Ik heb tegenwoordige 4 potten pindakaas in Spanje staan, en die blijven minimaal 1 jaar goed.

Ik ben dus 4 maanden aan het experimenteren geweest met verse noten terwijl ik achteraf gelijk met pindakaas aan de slag had moeten gaan.

Nog 1 puntje over pindakaas. De kans dat je in het buitenland pindakaas tegenkomt is een stuk groter dan pindasaus, maar de kans is groot dat je dit alleen zal tegenkomen in de grotere supermarkten.

Wil je niet voor een verrassing komen te staan als je op de camping in Frankrijk, of op de finca van @FincaInSpanje een saté wil maken, neem dan een paar potten pindakaas mee van de lidl/aldi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stukje @martin en mijn favoriete saus persoonlijk. Ik maak het in Spanje ook regelmatig en mijn buren zijn er inmiddels verzot op. Ik koop ook wel potten of droge satésaus als basis, die je zelf kunt opleuken. Maar wel van recepten met een indo achtergrond, zoals Dessa of inproba. Deze zijn nog goedkoop ook.

 

Satésaus is gewoon een heerlijke basis niet alleen bij saté, maar ook lekker om een stokbroodje in te dopen, de bbq of gril.

 

inproba-pinda-satesausmix-68-g.jpg.2435f7d1130d98712d60fd1167fbdc43.jpg

index.jpg.ca0645d4481f9181258b451c50b16b82.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gyros hou je nog tegoed, ik ben er nog niet helemaal uit.

 

Ik had beloofd om het gyros recept te posten zodra ik de indruk had dat ik eruit was.

Na diverse pogingen durf ik het aan om een recept te posten wat naar mijn idee identiek is aan de gyros en souvlaki zoals je deze bij de beter Griekse restaurants kan nuttigen.

 

We beginnen met gyros.

 

Als je ooit de fout heb gemaakt om gyroskruiden aan te schaffen in de supermarkt, dan zal je dit hierna nooit meer hebben gedaan. De meeste mixen zijn voor 99% identiek aan shoarmakruiden. En hoewel ik shoarma lekker vind, heeft dit een compleet andere smaak dan gyros.

 

Minimale benodigde ingrediënten voor de marinade

 

gyros_1.jpg.f07082a656261dd401bf770beb80a9ee.jpg

 

  • Zwarte peper
  • Zeezout of gewoon zout
  • 2 theelepel oregano (wilde marjolein)
  • 2 theelepel tijm
  • 1 a 2 theelepel paprikapoeder (zoet of mild)
  • 1 theelepel komijn (djintan)
  • 2 teentjes knoflook (geperst)
  • 1 citroen of limoen.

 

 

Bereiding gyros.

Je koopt 2 a 3 ongepaneerde schnitzels. Deze mogen best wel wat vet bevatten.

Als je echt allergisch bent voor vette schnitzels kan je ook varkenshaas nemen.

 

vlees.jpg.ea1cf922242e6286fc95c4eecc91b375.jpg

 

Deze schnitzels snij je in dunne reepjes.

 

 

Vervolgens maak je een marinade door alle bovenstaande ingrediënten in een schaal te doen.

je giet hier een flinke scheut (Griekse) olijfolie bij (200 ml) en vergeet de sap van de citroen er niet bij te doen.

 

Als dit je eerste poging is om zelf gyros te maken dan hou je jezelf aan deze ingrediënten.

Als je bij poging nr2 nog wat wil experimenteren dan kan je optioneel de volgende zaken toevoegen.

 

  • 2 theelepels sterke mosterd.
  • ½ theelepel kaneel
  • 1 theelepel chilipoeder
  • 1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)

 

 

Deze zaken zijn dus OPTIONEEL, en pas je toe indien je na het eerste recept de indruk heb dat je iets mist.

 

Vervolgens zet je de schaal een uurtje of 2 (of heel de avond) in de koelkast.

en we gaan aan de slag voor het maken van souvlaki.

 

Souvlaki

Souvlaki is qua kruiden bijna gelijk aan gyros, maar het is toch net iets anders

Het verschil zit hem in het gebruik van rozemarijn, en laurier, en het (optioneel) weglaten van tijm. Als je een beetje efficiënt om wil gaan met de bereiding dan maak je dus een dubbele portie gyros marinade, en het 2e bakje voorzie je van 2 eetlepel fijngehakte rozemarijn (mag droog, mag vers) en 2 blaadjes kurkdroge laurier die je versnipper

 

Bereiding Souvlaki

Voor Souvlaki gebruik ik wel varkenshaas. Je snij hier wat blokjes van en deze laat je ook minimaal 2 uur in de marinade trekken. Wat je in dit geval kan doen is de marinade en varkenshaas inwikkelen in vershoudfolie.

Na minimaal een uurtje of 2 (ik doe meestal een uurtje of 8) moet je niet schrikken dat het vlees wit is. Dat komt door het zuur van die citroen/limoen.

Je spies de stukken vlees op een satéprikker.

 

Bakken.

Omdat zowel de gyros als Souvlaki flink gemarineerd zijn gebruik je GEEN extra olie.

Je gebruik een grillpan die je flink warm maakt. Hierna doe ik eerst de souvlaki bakken.

Ongeveer 2 minuten aan iedere kant. vervolgens haal ik ze uit de pan, en bak de gyros krokant.

Als laatste doe ik de Souvlaki nog even terug in de pan, en die kan op tafel worden gezet.

 

grillpan.jpg.d61830c813f01b93a372ebd7ef4f44ba.jpg

 

Wat kan er bij?

Wat ik persoonlijk wel smakelijk vind bij dit gerecht is een Griekse salade.

Gewoon wat paprika, komkommer, ui, tomaat en uiteraard feta kaas.

 

grieks_salade.jpg.e1e3f882bba9493a289895c2ebc82bfa.jpg

 

Aardappels vind ik geen combinatie met dit gerecht, dus kom ik uit op rijst of een pastasoort.

In dit geval heb ik gekozen voor pasta (het ziet er uit als rijst, maar het is pasta)

 

En wat er echt niet mag ontbreken is een flinke schep tzatziki.

Smakelijk.

 

bord.jpg.ce84d83f12a5fbfad22264c83257f294.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

o.k. @martin

 

Ik heb je kruidenmengsel zoals beschreven gemaakt. De gemarineerde varkenshaas heb ik heel even op heet vuur aangebakken, waarna er champignons, ui en paprika bijgingen.

 

gyros.jpg.47b0d32b81658660134fe0972ba4df34.jpg

 

Het recept hou ik erin !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...

Leuk topic! :) Mooie step-by-step verslagen @martin.

 

Via het moestuinforum (ja, sorry.. alweer :rolleyes:) kwam deze langs en komt van de site van Diana. Is eigenlijk meer een nat groentemengsel. Wel met aardig wat zout om het te conserveren...

Bouillonpasta om in te maken. Handig om op voorraad te hebben.

 

http://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/bouillonpasta/

 

Kook eigenlijk altijd gewoon "uit de losse hand" dus gewoon wat strooien en proeven ipv vaste mengsels te gebruiken (behalve als ik "ouderwetse" macaroni of nasi wil maken... dan gebruik ik een ouderwetse mix) dus heb ik heel veel soorten kruiden in huis.

 

Wat ik me nu bedenk... dat ik de wat ouder wordende kruiden in het keukenkastje wel eens tot mixen zou kunnen omtoveren om ze op die manier wat sneller weg te werken en zodoende ruimte maken voor vers spul.:) Dat lijkt me wel een leuk winterklusje.

 

Een heel lekker kruidenmengsel dat ik helaas pas een jaar geleden hebt ontdekt is de Za'tar ( Za'atar).. o.a. te koop in Marokkaanse supermarkt, komt eigenlijk uit Libanon. Ondertussen gooi ik het bijna overal door én over... :cool:

Het is een mix van sesamzaad, tijm, marjoraan/oregano en zeezout (ben ook een variant met sumac tegengekomen).

 

Ook te gebruiken als rub, voor vlees, als je het vermengd met wat olie.

Hier een stukje erover mét recept.

http://www.101cookbooks.com/archives/zaatar-recipe.html

 

En Ik geloof gelijk dat dat zelfgemaakt nog veel lekkerder is (merk ook al duidelijk verschil in smaak tussen de zak Za'tar uit Dordrecht en die ik hier in Groningen heb gekocht (bij Nazar). Zal mn kruidenkweek van de betreffende kruiden volgend jaar opvoeren.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Souvlaki kruiden van Verstegen zijn één van de weinige kruiden die echt goed te doen zijn uit pot. Helaas heb ik er nooit een klein verpakking van gezien, dus koop ik een grote strooibus. Voor als je geen zin hebt om het zelf te maken.
Die bestaan voor bijna de helft uit zout!!!

 

49% Zout, 28% specerijen (peper, koriander), groenten (ui, knoflook), aroma's (bevat selderij, soja), 3% kruiden (oregano), smaakversterker: mononatriumglutamaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bestaan voor bijna de helft uit zout!!!

 

49% Zout, 28% specerijen (peper, koriander), groenten (ui, knoflook), aroma's (bevat selderij, soja), 3% kruiden (oregano), smaakversterker: mononatriumglutamaat.

 

Je kunt ook deze kruidenmengsels zonder zout kopen en dan zelf zout toevoegen naar smaak.

 

Marinademixen bevatten ongeveer 30% zout, speklapjeskruiden wel 50% en kipkruiden 70% zout. Ik kan het weten want ik heb er 4 jaar gewerkt.

 

De kwaliteit van de specerijen van Verstegen is echter niet te evenaren door welke andere kruidenboer dan ook, alleen vers zal mogelijk beter zijn. Ze hebben nl. eigen plantages in Indonesië en kopen ook voor meerdere jaren de oogsten al op bij boeren. Ze kopen dus geen vaak inferieure kwaliteit op de grondstoffenmarkt of overjarig spul, zoals de concurrenten wel doen, bijv. Silvo die vooral goedkoop wil zijn. Bovendien is het gehalte van eventuele bacteriën het laagst bij Verstegen. Daarom zijn ze ook vaak 2x zo duur als de concurrent en toch zijn ze marktleider (horeca, slagerijen en grootverbruik zoals AH en Masterfoods die hoge eisen stellen). Wil je zelf je recept maken, dan raad ik toch aan om kwalitatief de beste kruiden en specerijen te gebruiken en geen inferieure kwaliteit. Dan kun je kruiden dus los of vers kopen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Hoi beste @martin 

Een bescheiden aanvulling.

 

Ik heb niet alles gelezen maar mis, dat je kruiden moet aanbakken zodat de smaak meer vrij komt.

Ook in de plaats van suiker in de Indische keuken gula jawa te gebruiken dat maakt het een stuk lekkerder.

Ook in plaats van keuken zout Himalaya zout te gebruiken dat maakt het een stuk lekkerder.

 

 

En voor degene die hardleers zijn,

Nasi is rijst wat je in de winkel of op de markt koopt, en nog niet is verwerkt tot "nasi kukus" (gestoomde rijst) (kukusan is een rijststomer)

Nasi goring, gebakken rijst, eerst ga je de rijst stomen, en dan klaar maken met de ingrediënten die @martin al heeft beschreven in een koekenpan, Wadjan of wok de wok is ideaal omdat je het even er snel ik kan goreng of roerbakken.

Dus wat is Nasi, ja helemaal goed, droge rijst wat je niet zo wilt eten, voor mij dus toch maar geen Nasi *makan* (dat betekend *eten*). 

Nasi Goerih goreng

Nasi kuning goreng, dat is gele rijst door de kurkuma die er door heen zit.

 

Kukusan (keukengerei) - Wikipedia

nl.wikipedia.org › wiki › Kukusan_(keukengerei)

Doordat de kukusan van gevlochten riet of bamboe is vervaardigd, wordt aan de rijst ook een licht en typerend smaakaccent gegeven.

Het woord is kukusan ..

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhkpfSrcDqAhXJ_KQKHVJtB4QQFjABegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FKukusan_(keukengerei)&usg=AOvVaw2dKY-JZ5WW72DYhqU6oZYG

Deze rijststomer of Kukusan kennen de meesten hier wel.

Kukusan.jpg

Wil je het originele (bamboe) smaakje verkrijgen, dan kan je hier je rijst in stomen:

 

kukusan-stoommandje-11.jpg

 

Je kan ook rijst in een gewone pan stomen.

Je gaat is de rijst lezen (steentjes en rommel er uit halen), dan ga je het wassen, rijst in de pan, water er in door roeren met je gewassen handen, af gieten en nog een keer de rijst wassen, dan weer afgieten, en weer water toevoegen tot een vingerkotje boven de rijst, kan laat het koken tot het water op is dan op wachten tot je het rijst iets hoort aanbakken (een zacht kraken geluitje ) dan laat je het op heel laag vuur iets door stomen dan zetje je het uit en laat het nog even staan, na stomen.

 

De gula jawa

gula jawa orgineel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Een klein beetje Off Topic,

maar het gaat over verse kruiden mengsel en die heb ik hier in combinatie gebruikt.

 

Beste @martin je broodje zie er heel smakelijk uit, ik ben de laatste tijd ook een heel klein beetje aan het experimenteren.

 

Een broodje gezond met heerlijke gezonde ingrediënten.

 

En vooral gezond is de *Venkelknol, kurkuma en de Gember wortels*.

Ze zijn vers heel lekker, probeer het ook uit.

P1100151.thumb.JPG.96e23349106896b22cff37330336439c.JPG

 

C. Chinese kool*.

B. Bleekselderij*.

F. Venkelknol* steeltjes.

G. Gemberwortel*.

K. Kurkumawortel*.

O. Olie op het broodje is de gedroogde tomaten.

R. Radijs*.

T. is de gedroogde tomaat*.

 

Wat zelf gemalen zwarte*en rode peper met olie, ter ondersteuning van de Kurkuma. (zie gegevens @vheeswijk 

Chilipoeder, paprikapoeder, knoflookpoeder.

En lombok of rode pepers, en verse gember eet ik er ook bij.

Heel vreemd @martin maar ik kan beter zien behalve een leesbril,  ben ik geen bril meer nodig, zou dat door dit broodje gezond kunnen komen???, ik doe er aardig wat kruiden op.

En iets minder gezond knoflook saus er nog op.

Daar op zou ook heel gezond zijn verse basilicum en peterselie.

 

Waarom zo gezond, zoek meer eens op het internet waarom de combinatie* zo goed is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 3 maanden later...

@martin,

 

Mooie specerijen mix.

 k heb ze allemaal in huis en gebruik ze vaak in mixjes, marinades, heerlijk! 

En ook in vegie recepten. 

 

Je hebt het over kruiden...., 

 en je bedoelt specerijen.... 

Daar zit een verschil tussen. 

Just saying, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Sjuul zei:

Je hebt het over kruiden...., 

 en je bedoelt specerijen.... 

Daar zit een verschil tussen. 

Just saying, 

Daar heb je inderdaad gelijk in maar omdat we die discussie toen al hadden gehad in een ander draadje had ik het onder de noemer "kruiden" gelaten en niet opgesplitst omdat het onderscheid niet echt eenduidige is.

Op de Wikipedia staat het heel mooi omschreven als:

 

Het verschil tussen de twee is niet vastomlijnd

 

Maar in de volksmond (volgens de Nederlandse definitie) kun je stellen dat specerijen exotisch zijn en kruiden niet.

In Engeland gebruikt men de benaming "herbs and spices" en daar gaat men uit dat herbs/kruiden het verse groene blad zijn en spices/specerijen alles zijn wat niet gelijk is aan het groene verse blad.

En dan wordt het wel heel lastig want als je bijvoorbeeld laurier hebt dan kan je deze zowel vers als gedroogd gebruiken.

 

De korte versie is dat het woord "specerijenmengsels" 17.000 keer voorkomt in google en het woord kruidenmengsels 152.000 keer en ik toen maar heb gekozen voor het woord kruidenmengsels.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...