Ga naar inhoud
GENEGEERD

De allereerste lederen tas voor het mes


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Vandaag moest ik niet werken dus was het tijd om leder te gaan bewerken.

Dit was de allereerste keer...

Ik had redelijk wat info gewonnen op het net en de meeste tools had ik doordat ik vroeger modelbouw deed.

Ik kocht dit weekend een vrij groot stuk tuig leer en zo kon ik aan de slag.

Ik maakte een open span schede voor een kort mes dat ik maakte...

Een streepje klassieke muziek op , het houtvuur brandde en ik was volledig in de stemming.

Het leer werd ongeveer op maat gesneden met links en rechts 2 cm overschot..

Daarna liet ik het leer weken in warm water voor ongeveer een half uurtje..

Dan kon het vormen beginnen...mes was ingepakt in plastiek huishoudfolie en een stukje karton van ongeveer 1 mm bijgevoegd om enige speling te hebben nadien.

Na de eerste vorming ging dit in de oven op 50°C voor 5 min.

Nadien nog wat bijwerken en terug de oven in op 50 graden voor ongeveer 45 minuten.

Dan de achterzijde gesneden en bewerkt en ook de oven in.

Nadien de naad afgetekend waar ik wilde stikken.

Zelf de gaatjes geboord en deze morgen bij Veritas leder naald gaan halen en nylon om te naaien.

Dit deed ik opgaand en terugkomend dus dubbele stik.

Nadien op maat gesneden en geschuurd en ingevet met spanisch brown oil en nadien met ledervet...

Wel ...ik ben heel erg tevreden ...het mes hangt heel strak tegen de broek en zit vrij goed vast.

De volgende schedes zullen volgen......

Bij de 2e die ik zal maken zal er een tekening inkomen...we zien wel..

 

Hier wat foto's

 

27.jpg.dba00c1d409cdbdb641847671be927ee.jpg

 

28.jpg.bf881febe7527ac5205f7dca6776ebb9.jpg

 

29.jpg.a8123d463eaa1a35a3c867d1a7f6d6f8.jpg

 

30.jpg.0070c8cd565aaf63737c47b05edb3b0f.jpg

 

31.jpg.501a014514681ad3f2e0564306a4812e.jpg32.jpg.e9af2a5b232af06650e3320f7a20e043.jpg

 

33.jpg.8d895c5a308bd358628d191dc43f35ba.jpg

 

34.jpg.353ba6dbee9eb60eb4cc5c99f007ec2b.jpg

 

36.jpg.7f0f3bf2273db3f22a0f36d1f52a5daf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Netjes gedaan @tom666 ga zo door en gij zult door de koorts bevangen raken, ;)

 

Toch even een klein advies Tom, het leer hoef je niet persé te weken in warm water, ik doe dat nooit. Koud of lauw is prima. Leg het leer erin en wacht tot de luchtbellen eruit zijn, dit duurt hooguit een paar minuten. Twintig minuten kan je leer té slap worden. Bakken om een sheath harder te krijgen doe ik meestal 3 x 30 minuten op 50C en tussendoor verder de vorm strak maken. Gaten boren wordt wel veel gedaan maar met boren verwijder je materiaal. Leer is vezel, als je je gaten maakt met een awl duw je als het ware je vezels opzij en die sluiten naderhand ook weer, bij plantaardig gelooid leer dus.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken je de methode met 2 naalden en 2 draden al @tom666 ?

 

http://highonglue.com/tutorial/how-to-hand-sew-thick-leather/

 

De methode heet saddle stitching en wordt uitgevoerd met twee naalden aan één draad. Je krijgt hierdoor een sterkere naad doordat de draad dubbel door hetzelfde gat gaat. Je kunt hier de kenmerkende schuine stiknaad mee verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...