Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Zijn er nog meer jonge preppers hier?


coan

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Dick Berts

Hoi Coan. Ik ben 54 en de columnist van deze site. Zie homepage. Ook mijn ouders willen niet preppen, ondanks dat ze allebei de Tweede Wereldoorlog mee hebben gemaakt. Zelfs voor mij is dat frustrerend... De meeste ouders kunnen het niet aan, als hun kinderen slimmer zijn dan zijzelf. Nou ben ik niet op alle terreinen slimmer dan mijn ouders, maar als het om preppen gaat wel. Voor jou moet dit een hele vervelende situatie zijn en daarom wilde ik toch even reageren, ook al ben ik een ouwe lul. Ik denk dat je allereerst voor jezelf moet vaststellen of je een kans maakt om je ouders te overtuigen. Meestal is dat heel erg moeilijk. Stel dat je de conclusie trekt dat ze niet te overtuigen zijn. Dan kom je op vraag twee; gaan je ouders problemen schoppen als je zelf bijvoorbeeld een flink aantal blikken erwtensoep op je kamer gaat zetten. Waarschijnlijk zijn je ouders in de puberteit. Dat is den fase waarin jij een normaal volwassen mens aan het worden bent, maar je ouders dat nog niet kunnen accepteren. En daar komt dan nog bij, dat je als 15 jarige meestal weinig geld hebt. Allemaal heel lastig voor je. Mijn advies zou zijn, richt je op het zoveel mogelijk verzamelen van kennis. Dat is nog het allerbelangrijkste. Ik wil je daar graag mee helpen. En ik weet zeker dat dat ook geldt voor alle andere preppers op deze site.

 

Hoi Coan. Dit is even een latere toevoeging. Ik heb net je oude berichten even doorgelezen. Ik zie nu dat je ouders toch redelijk ok zijn en niet moeilijk doen als jij zelf wat op je kamer zet. Dat is al heel wat. Verder zie ik, dat jij al heel wat kennis hebt. Dat bad vol laten lopen is natuurlijk heel slim en die krantenbriketten daar heb ik weer wat van geleerd. Verder begreep ik, dat jullie een Volkswagen Transporter hebben. Dat is ook super. Ik denk namelijk dat we een giga economische crisis krijgen. Lui uit Argentinie vertelden op internet, dat er midden in hun crisis niks beters was dan het hebben van een heel klein transportbedrijfje voor personen. Al het openbaar vervoer was weggevallen. Benzine was onbetaalbaar geworden. Met een busje kon je de kost verdienen, door mensen samen naar allerlei bestemmingen te brengen, zonder dat dit al te veel benzine kostte. Ik heb ooit eens in mijn eigen woonplaats, een stad van 60.000 inwoners, gekeken hoeveel jerrycans er in de hele stad te koop waren. Een stuk op tien, hooguit twintig. Benzine is nog behoorlijk op voorraad, maar jerrycans dus niet. En die heb je toch echt nodig als je benzine of diesel wilt opslaan. Een paar van die jerrycans kopen zou voor jullie dus een hele goeie kunnen zijn. Een mooi begin voor een transport bedrijfje met de Transporter. Alleen pas op met fik he. Koop alleen de jerrycans en de benzine of de diesel pas op het aller allerlaatste moment. Vergeef me deze opmerking. Ik zit niet in de pubertijd en ik neem je 100% serieus. Maar ik voel me toch verplicht om dit erbij te schrijven. Niks is lulliger dan sneuvelen dankzij je eigen "veiligheidsmaatregelen" zoals het opslaan van uiterst brandbare benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je wat meer kunnen vertellen over hoe je ouders hiermee omgaan? Hoe reageren ze bijvoorbeeld op je voorstel te preppen?

Het verstandigste is laagdrempelig te beginnen; wellicht kun je beiden of een van de twee overhalen een deel van hun spaarrekening om te zetten naar zilver en/of goud? Zo is mijn vader in ieder geval begonnen, met de insteek 'baat het niet dan schaadt het niet'. Dat is al oneindig veel beter dan niets. Na een lang proces van bewustmaking (bijna lastigvallen) van de negatieve economische ontwikkelingen, en proberen hem over te halen dat het niet vanzelfsprekend goed zal komen, heb ik hem zo ver gekregen om mij gedeeltelijk te financieren in de aankoop van voedselvoorraden.

Nog een ander idee: Kun je ze wellicht overhalen een documentaire te kijken?

en Overdose: The Next Financial Crisis vond ik wel goed. Misschien een van deze twee?

Alvast succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Laag stempelig beginnen is volgens mij de juiste manier. Een voorraad aanleggen is een simpel begin, niet alleen handig bij SHTF, maar ook bij ineens extra visite etc. Wellicht kun je een deal maken met je ouders dat jij hen helpt bij de wekelijkse boodschappen in ruil voor extra voorraad. Jij helpt dan sjouwen...

Verder is de docu 'de dag dat de dollar valt' een goede om je te realiseren hoe kwetsbaar het economische systeem is.

Hou je ons op de hoogte?

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mijn vader heeft wel eens gezegt dat hij denkt dat het ooit een keer zo mis gaat met banken enzo maarja dat komt ook wel weer goed het enigste moment dat hij heeft meegeprept was op vorige week op vakantie in italie ik had ooit een keer uit gerekent dat met 4 personen voor 10 dagen eigenlijk zeker 40 flessen drinken nodig had en hij ging dat natellen dat klopt zij hij maar hij was blij dag je in nederland gewoon kraanwater kon drinken. Het probleem wat geld betreft is dat ik mijn komkommerpluk loon en mijn kleedgeld via de bank gaan wat allereerst al een probleem is maar het valt hun gelijk op wat ik pin ik wel nog best wel wat oude guldens van opa gekrege. Het schijnt dat in bepaalde een beetje zilver zit. Groetjes coan

Link naar reactie
Delen op andere sites

personelijk ken ik het probleem wel een beetje, ik ben dan wel ouder dan jou maar toch wil ik ook dat mijn ouders een shtf kunnen overleven.

 

Je zou als het op het aanleren van vaardigheden gaat en aanschaffen van bijvoorbeeld een waterfilter, messen, bijl, Backpack enzovoort kunnen zeggen dat je een nieuwe hobby hebt, namelijk survivallen.

Wat betreft het aanschaffen van voedselvoorraden zou je mischien je ouders een beetje kunnen sturen. bijvoorbeeld als er rijst in de aanbieding is zou je kunnen zeggen: "als we 2 zakken kopen, besparen we nog meer en hoeven we het niet meer zo snel te halen, het is tenslotte bijna 2 jaar houdbaar, het komt wel op." Dat geldt natuurlijk ook voor conserven en dergelijke, uit ervaring weet ik dat volwassenen moeilijk nee kunnen zeggen tegen koopjes en dat ze het maar al te mooi vinden als ze hun voorraadkast mooi gevuld krijgen met maar weinig geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mijn vader heeft wel eens gezegt dat hij denkt dat het ooit een keer zo mis gaat met banken enzo maarja dat komt ook wel weer goed het enigste moment dat hij heeft meegeprept was op vorige week op vakantie in italie ik had ooit een keer uit gerekent dat met 4 personen voor 10 dagen eigenlijk zeker 40 flessen drinken nodig had en hij ging dat natellen dat klopt zij hij maar hij was blij dag je in nederland gewoon kraanwater kon drinken. Het probleem wat geld betreft is dat ik mijn komkommerpluk loon en mijn kleedgeld via de bank gaan wat allereerst al een probleem is maar het valt hun gelijk op wat ik pin ik wel nog best wel wat oude guldens van opa gekrege. Het schijnt dat in bepaalde een beetje zilver zit. Groetjes coan

 

Water is vaak wel een probleem, mijn advies: zorgt dat je een degelijk filter hebt en een back-up. tevens leer hoe je water kan filteren zonder een gekocht filter. het water is dan niet zo helder als kraanwater, maar als je het water hebt gekookt dan is het wel drinkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verstandige jeugd tegenwoordig! Ben zelf bijna 25 maar vind mezelf toch regelmatig jong in de preppers wereld maar blijkbaar zijn er nog jongere jonkies. Goed bezig waren jullie ouders maar zo verstandig. Ik heb dat probleem gelukkig niet, woon niet bij mijn ouders

Veel dinngen kun je ook preppen zonder hun weten/toestemming

Als dan ene keer de koffie op is bij een verjaardag en jij komt aan met een zakje en legt ze uit dan zien ze het nut misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader wilde na het lezen van het boek 'Als de dollar valt' ook goud kopen. En daarna heb ik nog voor hem moeten uitzoeken hoe je in Noorwegen een bankrekening opent voor je bedrijf. Maar uiteindelijk houdt ie zijn huis aflossingsvrij tot ie tenminste 65 is (is voordeliger voor hem zegt de accountant), zijn geld staat bij een bank en niet eens verspreid over meerdere. Ik heb hem al heel vaak gezegd dat hij niet zo veel geld in het systeem moet houden en alternatieven moet zoeken maar toch doet hij het niet, hoewel hij het dan wel beaamt.

 

Omdat ie wel een klein beetje naar me luistert, heeft ie zich gek gekocht aan de stalen en messing snelkoppelingen. Blijven mensen altijd nodig hebben! Ja, dat hebben we gezien met de twee grootste klanten in 2009. Van 50.000 naar 50 stuks op een jaar. Gelukkig heeft ie een whiskyverzameling waar ie zich tot in lengte van jaren mee kan vermaken :rolleyes:

 

Er is een prima reden om heel veel eten in te slaan! Stel, bij de AH hebben ze weer eens 1 + 1 gratis. Dan koop je niet 2 pakjes rijst / pleepapier / shampoo / meel / whatever, maar 20. Minstens. Als je het toch gebruikt, ga je toch niet een maand later als het op is, weer TWEE keer zo veel betalen omdat je te lui bent om even extra in te slaan? Scheelt honderden euro's per jaar en aangezien voedsel de komende tijd sowieso duurder wordt zit je altijd goed. Misschien als je het brengt als heel veel geld besparen (leuk) ipv verzekering tegen onheil (eng) willen ze wel. En uiteindelijk hebben sommige dingen even tijd nodig om te bezinken. Over een paar weken hebben ze er misschien eens wat over gezien op tv, het idee laten bezinken en staan ze er meer voor open... Oh en als je in Limburg woont kan je misschien boodschappen doen in Duitsland. Ook wat goedkoper dan in NL en groot inslaan loont ivm benzinekosten?

 

Maar goed, de 'frustratie' van de kinderen om de eigenwijsheid van de ouders is van alle leeftijden, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was ook 15 toen ik interesse kreeg in het zelf kunnen voorzien in je basisbehoeften. Ik ben nu 22 en woon nu alleen.

Toen ik thuis woonde kon ik ook niet veel preppen van eten maar wel veel nuttige zaken zoals ehbo-materiaal , messen,...

Ik heb ook veel geleerd uit het SAS-handboek. Voor mij persoonlijk een echte aanrader. want kennis is iets dat je op voorhand moet vergaren. :)

 

Neem deze situatie: de watervoorziening valt voor een maand weg en er zijn 2 personen.

 

Persoon 1 : heeft voor 3 weken een watervooraad maar heeft geen kennis van waterzuivering

Persoon 2 : heeft voor 1 week een watervooraad maar heeft wel kennis van waterzuivering

 

In mijn ogen heeft persoon 2 het meeste kans op overleving.

 

Hetgeen dat ik duidelijk probeer te maken is dat : je mag nog zoveel spullen hebben, zonder kennis sta je (bijna) nergens :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je vooral je ouders kan overtuigen door ze bewust te maken van de voordelen waarvan ze direct profiteren. Mijn ouders zijn gelukkig jong (ik was niet bepaald geplanned) en behoorlijk openminded en echte hamsteraars. Ze kopen vaak bulk in als er aanbiedingen zijn. Me vader is zelfs aan het oriënteren op zonnepanelen. Ik heb deze week is voorgesteld om wat eten in onze achtertuin te planten maar daar stonden ze niet echt om te springen. Maar zo snel me moeder weer begint te zeuren aan tafel over de voedselprijzen is dit bijvoorbeeld het ideale moment om er weer over te beginnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf ben 38, woon alleen, dus geen last meer van mamie en pappie hun 'beperkingen'.

In ieder geval leuk dat sommige 'jeugd' toch echt nadenkt, er is dan toch nog hoop voor de mensheid:)

Een tip die ik wil geven, en die jullie ouders zeker niet als een probleem gaan zien, leer Engels.

Er is een massa literatuur beschikbaar over survival, preppen enzo, maar heel veel is in het Engels. Als ik om een ding blij ben is dat ik de kans heb gekregen om vroeger op de middelbare school serieus Engels te leren. Daar ben ik nu echt blij mee. Tegenwoordig koop ik bijna uitsluitend Engelstalige boeken, omdat simpelweg de kennis die je daarin vindt, in het Nederlands niet beschikbaar is.

Als je je alleen maar beperkt tot het Nederlands, dan beperk je echt je mogelijkheden tot het vergaren van kennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi iedereen,

 

Ikzelf ben nieuw hier op dit forum en dus is dit officieel mijn eerste post :). Ikzelf ben 19 jaar, uit België en student Elektrotechniek. Mijn interesses liggen vooral in de energie/opwekking en distributie :).

Zelf ben ik nog maar net tot het besef gekomen dat beginnen preppen een goede investering is voor later :). Ik zie vooral hyperinflatie, door de huidige financiële crisis en een olie-tekort, doordat de huidige reserves uitgeput zijn als de meest waarschijnlijkste scenario's.

Daarom heb ik mij hier geregistreerd op dit forum en heb er nog géén second spijt van :). Er staat hier echt een ton aan informatie en zal nog wel een tijdje bezig zijn met dit allemaal door te lezen :eek: .

Momenteel ben ik van plan om eerst kennis op te doen, en al wat basis survival-gear te kopen. Maar aangezien ik nog maar 19 jaar ben, lijkt mij het beste om van zodra ik afgestudeerd ben en werk heb wel te verstaan ;) , zo snel mogelijk een stuk grond te kopen.

Wat zouden jullie doen?

groetjes

 

Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

:confused: Ik ben een prepper van 12 en ik heb een vriend die is ook 12 en doet het ook wie is er ook zo jong ????

Hoi ik heb een vraagje ik ben zelf 15 en mijn ouders willen niet mee preppen nou wil ik weten zijn er nog meer mensen met dit probleem en hoe lossen jullie dit op
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
13 hiero en ik heb het mijn ouders niet verteld dat ik aan het preppen ben dus ik doe het gewoon met mijn zakgeld

 

Gewoon zeggen, dat je bij de scouting wilt.

Daar leer je survival-technieken: Vuur, mes, bijl, kamperen, eten uit de natuur en nog veel meer. Gelijk een mooie kans, om te verklaren waarom je al die spullen nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...