Ga naar inhoud
GENEGEERD

Campingazkachel of petroleumkachel?


Enigma13

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het experimenteren met een petroleumkachel, een Zibro-kloon, maar heb gaandeweg ontdekt dat daar wat nadelen aan kleven. Een alom aanwezige petroleumlucht, zuivere petroleum is niet echt goedkoop en op termijn gedoe met het vervangen van lonten wat eveneens een relatief dure ingreep is. Ook de aanschaf van de petroleumkachel zelf is niet echt heel goedkoop, tenzij je in de aanbieding iets op de kop kunt tikken zoals ik. :)

 

Vandaar dat ik verwarming van Campingaz aan het overwegen ben. Met een aantal wat grotere gastanks zou je in theorie een heel eind moeten kunnen komen en randapparatuur van Campingaz (warmte, koken, licht) is in verhouding niet duur. In tegenstelling tot petroleum is gas bijna oneindig houdbaar.

 

Wat vinden jullie? Waar zouden jullie voor kiezen en op welke gronden? Graag jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb nog niet geïnvesteerd in spulletjes van Campingaz. Zit nog in de onderzoekende fase zeg maar. Ik heb begrepen dat je met een grote gasvulling zo'n 45 a 50 uur kan stoken. Gasflessen zijn tweedehands nog redelijk te betalen. Vaak met wat roestplekjes en niet meer zo mooi maar dat maakt mij niet uit als ze technisch in orde zijn.

 

Eerder kon je bij de Action goedkoop lampenolie halen maar ik heb ze afgelopen zaterdag niet gezien. Wel lampenolie die duurder is dan een liter zuivere petroleum (1,40) en kleine busjes gas van 1,14 die je in een klein verwarmingapparaat kan stoppen (zie: Kijkshop, helaas beperkte capaciteit) en voor een paar uur warmte zorgen.

 

Ik ga eens rondsnuffelen of er ergens een Alladin in goede staat te koop is. Ik neem aan dat ze ook wat modernere modellen hebben van na WO2? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diesel is in NL te krijgen voor circa 1,16 euro.

Petroleum (type C) zit daar met wat gezoek onder qua prijs.

In Belgie is het nog beter.

 

Qua Aladdin: een Blue Flame Heater (let op roest of restaureer) met wat lonten zijn een leuke basis. (heb er zelf twee) Marktplaats heeft er voor circa 50 euro.

Er zijn wellicht goedkopere moderne alternatieven (aankoopprijs maar ook lonten etc).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 uur stoken op een grote gasfles. Met 25 liter petroleum die je minstens 100 uur. Dit is wel een stuk compacter op te slaan. Voor een gasvulling betaal je ongeveer 25 euro zag ik. Voor evenveel stoken als op petroleum ben je dus voor 50 euro aan gas kwijt. Daarnaast moet je de flessen nog bemachtigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Campinggaz is verschrikkelijk duur in verhouding tot andere gasflessen, en tov kerosine. Dan heb je nog andere factoren, zoals bevriezen, verdroogde gasslangen vervangen, explosie gevaar, drukregelaars die vervangen moeten na enkele jaren.

Kerosine heeft die problemen niet. Als je het ruikt is het voornamelijk bij aan en uit zetten. De Zibro heeft in tegenstelling tot oude type's zoals Alladin of Valor een schonere verbranding door hogere temperaturen in het 'vuurtorentje' en daardoor minder geur. Een kous, sok of lont kan heel lang meegaan bij juist gebruik. En ook de olie is heel lang houdbaar bij juiste opslag.

Campinggaz kan je op veel lokatie's kopen, maar ze hebben niet altijd jouw type gasfles. Kerosine kan je in vrijwel elke bouwmarkt, supermarkt, en jachthaven krijgen. En zelfs pompstations verkopen het nog wel eens.

 

Maar wat dacht je hier van? op alcohol? er zijn ook kooktoestellen van.

 

Alcohol kan je zelf maken en heeft meerdere toepassingen zoals ontsmetten en reinigen, het stinkt niet, en brand heel schoon.

 

Als voorbeeld, gewoon om het perspectief breed te maken:

35545__38052_zoom.gif

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh....kun je zomaar diesel in een petroleumkachel opstoken? Dat zou enorm schelen qua prijs. Zeker nu.

Dat beweer ik niet, wel dat in NL men petroleum aanbiedt voor de dieselprijs. (bij mijn laatste onderzoek, een jaartje terug, een lokale oliehandel benaderd)

Voor die prijs (maximaal) zou je dus petroleum moeten kunnen kopen in Nederland.

In landelijk gebied wellicht goedkoper. (ook in Nederland zijn tankstations met een petroleum pomp: goed zoeken; lijstje welkom)

In Belgie ben ik geweest bij Bredaseweg 1a te Minderhout. (aardig bereikbaar vanaf mijn plek, zelfs binnendoor vanaf de A58)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de buurt van Apeldoorn ? Hendrik van Oorspronk, brandstoffenhandel te Klarenbeek.

Meld dat je door mij bent gestuurd en de wereld gaat open ;-)

 

Hendrik verzorgde nl. onze brandstof tijdens de petromax meeting in Hall 2009.

 

Gas versus petroleum ? Kwestie van rekenen. Hoeveel ga je gebruiken en voor wat. Petroleum kan je ook op koken en mee verlichten. Iets wat je ook met wasbenzine kan doen.

Je kan gas wel beter opslaan.

 

Overigens was het jaren geleden helemaal in om een losse autogas tank te vullen bij de pomp. Vele langcampeerders werkten zo.

iemand een idee of dat nog gebeurd ? Het mag natuurlijk niet maar dat is wat anders. Tank aan de aanhangwagen bouwen en je kan hem gewoon vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor deze gouden tip! Kijk, daar heb ik wat aan. Ik ga morgen meteen bellen.

 

Ik was vroeger meer van de zonnebloemolie in de brandstoftank doen. Ik had een oude Toyota Corolla diesel, werkte perfect, ik reed op het laatst in de zomer op 100% pure zonnebloemolie. Rook alleen een beetje naar frituurkraam. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vroeger meer van de zonnebloemolie in de brandstoftank doen. Ik had een oude Toyota Corolla diesel, werkte perfect, ik reed op het laatst in de zomer op 100% pure zonnebloemolie. Rook alleen een beetje naar frituurkraam. :D

Maar nu?

In de winter kun je de olie aanlengen met een beetje petroleum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu? In de winter kun je de olie aanlengen met een beetje petroleum.

 

Ik ben er mee gestopt toen zonnebloemolie plotseling de helft duurder werd in de supermarkt. Toen was het niet meer rendabel. Haha, je had die hoofden op de Duitse parkeerplaatsen langs de kant van de Autobahn moetenzien toen ik een krat van dat spul leegkieperde in de tank van de auto. Alsof ze water zagen branden. In Polen vonden ze het ook een goede stunt. Mooie herinneringen. Maar het is al even terug. Ik rij nu al jaren in een andere auto waarmee je dat soort grappen echt niet moet uithalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Overigens was het jaren geleden helemaal in om een losse autogas tank te vullen bij de pomp. Vele langcampeerders werkten zo.

iemand een idee of dat nog gebeurd ? Het mag natuurlijk niet maar dat is wat anders. Tank aan de aanhangwagen bouwen en je kan hem gewoon vullen.

Ik heb bij mijn BOL ook nog zo'n omgebouwde LPG tank liggen. Je kunt niet zomaar een LPG tank gebruiken want je moet het gas hebben en niet het vloeibare deel. Hoe het precies moet, weet ik niet meer maar ik dacht dat je de aansluitingen om moet draaien of zoiets. Maar dat

is vast wel ergens te vinden op tinternet

Link naar reactie
Delen op andere sites

persoonlijk zou ik zeggen dat gas de beste optie is, omdat je daar minder extra voorraad voor hoeft in te slaan, namelijk voor aardgas geen lonten, ondanks dat je in een petroleumtank geen druk hoeft op te bouwen op de petroleum in een vloeibare en dus compactere toestand te bewaren. aardgas is hier in Nederland bovendien praktisch overal te krijgen, en natuurlijk weegt de houdbaarheid enorm mee.en u zei het zelf, campingaz is relatief goedkoper, en beter in te zetten, bovendien is petroleum er moeilijker toe aan te zetten volledig te verbranden ( oranje vlam ) terwijl dat met aardgas wat makkelijker gaat, namelijk gewoon genoeg openingen ( die er meestal al in zitten ) waar lucht makkelijk doorheen gaat. daarom kook je op gas naar mijn idee ook schoner omdat niet je hele pan onder de roet gaat zitten wat de kwaliteit van de pan weer laat verminderen. en ook lijkt het mij dat als men na een shtf al weer iets bezig is met de heropbouw dat men met simpele instalaties makkelijker aardgas kan winnen dan petroleum daar dat voor de beste kwaliteit goed geraffineerd moet worden.

 

al lijkt het mij ook dat na een shtf mensen al gouw over gaan op noodkacheltjes met hout, gewoon omdat dat voor mensen die niet hebben voorbereid beter voor handen is dan petroleum. zeker in NL want Holland dankt zijn naam aan de bebossing ( Holland = Holzland = houtland, tegenwoordig overigens minder maar de Veluwe, Ardennen en het Schwarzwald om er zo maar een paar te noemen zijn toch nog aardig goed om op te stoken, zolang het aangeplant blijft worden dan )

 

maar dat is mijn mening, in elk geval veel succes en lekker fikkie stoken :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Het goedkoopste adresje in de buurt van Apeldoorn is in Doornspijk, 40 kilometer rijden en dan 1,40 per liter zuivere petroleum van ws. enigszins bedenkelijke oorsprong. Ik weet dat het in België goedkoper is, maar ja, de afstand maakt heen-en-weerrijden niet rendabel.

 

Harderwijk zitten ook 2 verkopers alleen doornspijk ken ik er geen een?

 

Veel bedrijven die in boten doen hebben petroleum te koop en hoe ouder het bedrijf Hoe meer voorraad ze hebben en goedkoper ze dus zijn.

bij de olie handel in Harderwijk heb ik voor de boel gesloopt is nog voor 98 cent ingeslagen voor de buitenboordmotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt bij http://www.gaswinkel.com (http://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg_gasdamp_tanks) orginele te vullen LPG tanks kopen en vullen voor de camper of caravan.

Maar @Tom heeft een gasnippel gekocht op marktplaats waar ik de normale gasflessen mee vul. Mag volgens Bartjes niet, maar als ik vul doe ik de achterklep van de auto open en laat de fles iets verstopt staan en tank dan gewoon LPG. Wel goed opletten en de vulling in de gaten houden 80%.

De LPG is te gebruiken als propaan. Al eens eerder over gehad.

 

En voor petroleum is inderdaad een 2e hands Zibro het beste met de iets duurdere Zibro Kristal heb je geen petroleum geur in huis.

 

En bij de Praxis verkopen ze nu ook Zibro kachels maar heten nu Qlima https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/kachels/qlima-kachel-r-4024-tc/5354618 wel 4 jaar garantie. Ik weet niet of op deze kachels de kortingsbonnen gelden. (20 tot 25%) Want voor een goede 2e hands Zibro vragen zo ook snel 100 euro:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de buurt van Apeldoorn ? Hendrik van Oorspronk, brandstoffenhandel te Klarenbeek.

Meld dat je door mij bent gestuurd en de wereld gaat open ;-)

 

Zojuist even gebeld, gesproken met Hendrik. Uitgelegd dat ene Petromax mij heeft doorgezonden. Een liter zuivere petroleum kost bij hem € 1,60. Nog steeds niet goedkoop maar voor het verschil kan ik niet speciaal naar Doornspijk rijden dus evengoed bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist even gebeld, gesproken met Hendrik. Uitgelegd dat ene Petromax mij heeft doorgezonden. Een liter zuivere petroleum kost bij hem € 1,60. Nog steeds niet goedkoop maar voor het verschil kan ik niet speciaal naar Doornspijk rijden dus evengoed bedankt.

Rijd je voor 60 euro niet naar Belgie? (als je 100 liter zou afnemen)

1.60 is bij de huidige olieprijs erg duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...