Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ontario messen ervaring


Gast

Aanbevolen berichten

Ik vind ook de sheat van de ontario prima. kydex is net een klepperdeklep hier kom ik aan, schede. Mijn voorkeur gaat uit naar leer, of cordura.

 

Als je een goede Kydex (custom) sheath hebt, dan hoor je geen "klepperdeklep hier kom ik aan" :D Ik heb er diverse en zelfs met rennen etc hoor je nietssss..:D Meestal zijn de standaard fabrieks schedes niet echt heel super. Ze functioneren maar maken wel wat geluid inderdaad.

 

Oja zit je mes wat losjes in je Kydex sheath, warm 'm dan op en druk met een handschoen aan op de warme/hete plek en druk je Kydex ietsje naar binnen. Hierdoor zal je mes iets meer klemmen en niet meer ratelen in je sheath.

Voor geluid dat je krijgt bij het stoten van je sheath aan beton oid, hebben ze binnenband uit gevonden.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zijn er hier mensen die de Ervaring hebben omtrent De Ontario messen.

Ik heb vanmiddag even een mes meegenomen uit de winkel. A 85,95 Euro

Een special plus Fighter. Had net zo goed een ander type kunnen pakken:) maar deze lag vooraan.:)

Ik kan maar één keer geld uitgeven en heb niet de optie om een vergissing te maken.

Daarom alle info welkom.ontario.jpg.915703cd0cf2e1de77d88d28ad77f3b3.jpgontario-2.jpg.d3c4be48c19c4aa5ae30bdc5d650bdfd.jpg

 

Niet dat ik dit mes koop, gewoon even om het te bekijken en te Googlen.

IK moet eigenlijk een iets groter mes erbij hebben . Groter dan de Mora die ik nu heb.

Zelf zat ik aan de M9 Bayonet te denken . Helaas heb ik geen enkele ervaring met de huidige Ontario messen.

Misschien bevindingen omtrent getoonde model ??

 

Dit soort messen hebben maar beperkte toepassingen, en worden niet vaak gezien als regulier gereedschap, En dit vrij dragen, heeft oom agent soms wat moeite mee.. als ze strikt zijn. Ook als werktuig kent dit mes wat beperkingen,.

 

Ontario of Essee of Fjallkniven hebben prachtig messen, die geheel afhankelijk van je toepassing, wel draagbaar zijn, bij wijze zelfs de supermarkt in. (uitgaansgebied is weer wat anders)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een goede Kydex (custom) sheath hebt, dan hoor je geen "klepperdeklep hier kom ik aan" :D Ik heb er diverse en zelfs met rennen etc hoor je nietssss..:D Meestal zijn de standaard fabrieks schedes niet echt heel super. Ze functioneren maar maken wel wat geluid inderdaad.

 

Oja zit je mes wat losjes in je Kydex sheath, warm 'm dan op en druk met een handschoen aan op de warme/hete plek en druk je Kydex ietsje naar binnen. Hierdoor zal je mes iets meer klemmen en niet meer ratelen in je sheath.

Voor geluid dat je krijgt bij het stoten van je sheath aan beton oid, hebben ze binnenband uit gevonden.....:D

 

Slim! thanx goede tip van die binnenband!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoop handige tips hier. Kan iemand mij ook wat uitleggen over de verschillende soorten staal die worden gebruikt in messen? Als ik op websites rondkijk is het leuk dat er bij materiaal een of andere codenaam staat, maar veel begrijp ik er niet van. Iemand die wel weet hoe het werkt en wat alles betekend? Of iemand die een goeie site weet om hier info over in te winnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een hoop handige tips hier. Kan iemand mij ook wat uitleggen over de verschillende soorten staal die worden gebruikt in messen? Als ik op websites rondkijk is het leuk dat er bij materiaal een of andere codenaam staat, maar veel begrijp ik er niet van. Iemand die wel weet hoe het werkt en wat alles betekend? Of iemand die een goeie site weet om hier info over in te winnen?

 

 

http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml

 

http://www.northamericanknives.com/knife_steels

 

http://bestpocketknifetoday.com/discovering-the-best-knife-steel/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_blade_materials

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb kort geleden deze Ontario Afghan Bush in (waarschijnlijk) 5160 staal gereprofileerd & geslepen voor een forumlid, en de eigenaar heeft het mes meteen na ontvangst even goed door de mangel gehaald.

De foto's tonen het mes met de nieuwe snede (voor de liefhebber; deze meet 35 graden inclusief)

 

Kwaliteit ?

Ik zou het wel denken.

 

Wel kwaliteit staal, maar een foei lelijk handvat, kon je dat niet ook meteen even aanpassen ;) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel kwaliteit staal, maar een foei lelijk handvat, kon je dat niet ook meteen even aanpassen ;) ?

 

Lijkt sterk op het handvat van een RD4 (is hier al eens eerder voorbij gekomen :D http://preppers.nl/forum/threads/2389-Review-Ranger-RD4 ) Is niet het meest ideale handvat (persoonlijk) en dan met name voor hakwerk. Of bedoel je de kleur? Zeur.......als je er niet naar kijkt zie het ook niet.......:D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoop handige tips hier. Kan iemand mij ook wat uitleggen over de verschillende soorten staal die worden gebruikt in messen? Als ik op websites rondkijk is het leuk dat er bij materiaal een of andere codenaam staat, maar veel begrijp ik er niet van. Iemand die wel weet hoe het werkt en wat alles betekend? Of iemand die een goeie site weet om hier info over in te winnen?

 

@Heksenboot heeft al een aantal sites vermeld. Ik zou er aan toe willen voegen dat er zo ontzettend veel staalsoorten worden gebruikt voor messen maar dat niet alleen staal zelf van belang is maar ook de harding van het staal of de goeie toepassing van de legering zelf. (Dit laatste als voorbeeld, pudding met of zonder klontjes maakt een wereld van verschil.)

Ik wil me er aan wagen een paar soorten te benoemen die heel veel voorkomen.

Budgetstalen:

8cr13mov.8cr14mov

aus8/aus8a

9cr13mov/9cr14mov

440c

sandvik 12c27

sandvik 14c28

 

Deze budgetstalen worden over het algemeen als goed presterende staalsoorten gezien voor toepassing in messen. Zijn goed scherp te krijgen en behouden de snede redelijk goed. Slijpen gaat makkelijk tot redelijk makkelijk.

 

duurdere:

s30v

s35v

s110v

154cm

elmax

boehler m390

boehler m690

 

Deze stalen worden over het algemeen als de betere staalsoorten gezien die goed scherp te krijgen zijn en hun snede lang behouden. Slijpen is bij een aantal niet makkelijk.

 

Voor survivalmessen wordt vaak hoog carbon staal 1095 gebruikt. Hard, redelijk makkelijk te slijpen en behoud zijn snede behoorlijk goed. Nadeel is wat gevoeliger voor roest. Dus na gebruik schoonmaken en droog opbergen. Dit is een goedkoop alternatief voor de duurdere stalen voor survivalmessen waar behoorlijk wat van gevraagd word, zoals machetes en grote survivalmessen voor hak en breekwerk.

 

Wb hardheid de algemene regel: des te harder het staal, des te beter behoud het zijn snede. Maar daar staat tegenover dat het dan makkelijk chipt (kleine stukjes afbreken). Des te zachter des te makkelijker wordt het bot (snede verlies) maar des te taaier. Er breken dus minder makkelijk stukjes af, maar daar staat dus tegenover dat de snede makkelijker verloren wordt door bijvoorbeeld rollen en dergelijke.

 

Middels harding en toevoegingen proberen fabrikanten een goeie mix te vinden tussen de taaiheid en de hardheid. En dit heeft dan weer alles te maken met de toepassing van het mes. Vouwmes voor dagelijks gebruik is wat anders dan een machete waarmee je een weg wilt banen door de jungle of een scheermes waarmee je glad wilt scheren zonder je zelf te snijden.

 

Ik hoop dat ;t iets duidelijker is geworden. Er valt nog veel meer te zeggen maar dan wordt het m.i. niet duidelijker. En persoonlijke voorkeuren spelen ook een rol in de subjectieve beoordeling van een staalsoort. Ben je niet erg bedreven in slijpen of heb je daar niet de goeie materialen voor, dan ben je wellicht beter af met een budgetstaalsoort omdat dit makkelijker te slijpen is. Maar stel je bijvoorbeeld hoge eisen aan snede behoud dan wil je weer een duurdere staalsoort. Ben je wat slordig dan moet je niet een staalsoort nemen met hoog carbon gehalte want dat gaat sneller roesten. Dan kun je weer beter een staalsoort nemen die daar minder gevoelig voor is. En zo zijn er veel persoonlijke criteria die uiteindelijk bepalen welke staalsoort voor jou de beste is. Maar het is altijd een compromis, want de beste staalsoort bestaat echt niet, net als het beste mes niet bestaat. Ja het bestaat wel, maar voor iedereen is dat een ander mes met een andere staalsoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoop handige tips hier. Kan iemand mij ook wat uitleggen over de verschillende soorten staal die worden gebruikt in messen? Als ik op websites rondkijk is het leuk dat er bij materiaal een of andere codenaam staat, maar veel begrijp ik er niet van. Iemand die wel weet hoe het werkt en wat alles betekend? Of iemand die een goeie site weet om hier info over in te winnen?

 

@Heksenboot heeft al een aantal sites vermeld. Ik zou er aan toe willen voegen dat er zo ontzettend veel staalsoorten worden gebruikt voor messen maar dat niet alleen staal zelf van belang is maar ook de harding van het staal of de goeie toepassing van de legering zelf. (Dit laatste als voorbeeld, pudding met of zonder klontjes maakt een wereld van verschil.)

Ik wil me er aan wagen een paar soorten te benoemen die heel veel voorkomen.

Budgetstalen:

8cr13mov.8cr14mov

aus8/aus8a

9cr13mov/9cr14mov

440c

sandvik 12c27

sandvik 14c28

 

Deze budgetstalen worden over het algemeen als goed presterende staalsoorten gezien voor toepassing in messen. Zijn goed scherp te krijgen en behouden de snede redelijk goed. Slijpen gaat makkelijk tot redelijk makkelijk.

 

duurdere:

s30v

s35v

s110v

154cm

elmax

boehler m390

boehler m690

 

Deze stalen worden over het algemeen als de betere staalsoorten gezien die goed scherp te krijgen zijn en hun snede lang behouden. Slijpen is bij een aantal niet makkelijk.

 

Voor survivalmessen wordt vaak hoog carbon staal 1095 gebruikt. Hard, redelijk makkelijk te slijpen en behoud zijn snede behoorlijk goed. Nadeel is wat gevoeliger voor roest. Dus na gebruik schoonmaken en droog opbergen. Dit is een goedkoop alternatief voor de duurdere stalen voor survivalmessen waar behoorlijk wat van gevraagd word, zoals machetes en grote survivalmessen voor hak en breekwerk.

 

Wb hardheid de algemene regel: des te harder het staal, des te beter behoud het zijn snede. Maar daar staat tegenover dat het dan makkelijk chipt (kleine stukjes afbreken). Des te zachter des te makkelijker wordt het bot (snede verlies) maar des te taaier. Er breken dus minder makkelijk stukjes af, maar daar staat dus tegenover dat de snede makkelijker verloren wordt door bijvoorbeeld rollen en dergelijke.

 

Middels harding en toevoegingen proberen fabrikanten een goeie mix te vinden tussen de taaiheid en de hardheid. En dit heeft dan weer alles te maken met de toepassing van het mes. Vouwmes voor dagelijks gebruik is wat anders dan een machete waarmee je een weg wilt banen door de jungle of een scheermes waarmee je glad wilt scheren zonder je zelf te snijden.

 

Ik hoop dat ;t iets duidelijker is geworden. Er valt nog veel meer te zeggen maar dan wordt het m.i. niet duidelijker. En persoonlijke voorkeuren spelen ook een rol in de subjectieve beoordeling van een staalsoort. Ben je niet erg bedreven in slijpen of heb je daar niet de goeie materialen voor, dan ben je wellicht beter af met een budgetstaalsoort omdat dit makkelijker te slijpen is. Maar stel je bijvoorbeeld hoge eisen aan snede behoud dan wil je weer een duurdere staalsoort. Ben je wat slordig dan moet je niet een staalsoort nemen met hoog carbon gehalte want dat gaat sneller roesten. Dan kun je weer beter een staalsoort nemen die daar minder gevoelig voor is. En zo zijn er veel persoonlijke criteria die uiteindelijk bepalen welke staalsoort voor jou de beste is. Maar het is altijd een compromis, want de beste staalsoort bestaat echt niet, net als het beste mes niet bestaat. Ja het bestaat wel, maar voor iedereen is dat een ander mes met een andere staalsoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot heeft al een aantal sites vermeld. Ik zou er aan toe willen voegen dat er zo ontzettend veel staalsoorten worden gebruikt voor messen maar dat niet alleen staal zelf van belang is maar ook de harding van het staal of de goeie toepassing van de legering zelf. (Dit laatste als voorbeeld, pudding met of zonder klontjes maakt een wereld van verschil.)

Ik wil me er aan wagen een paar soorten te benoemen die heel veel voorkomen.

Budgetstalen:

8cr13mov.8cr14mov

aus8/aus8a

9cr13mov/9cr14mov

440c

sandvik 12c27

sandvik 14c28

 

Deze budgetstalen worden over het algemeen als goed presterende staalsoorten gezien voor toepassing in messen. Zijn goed scherp te krijgen en behouden de snede redelijk goed. Slijpen gaat makkelijk tot redelijk makkelijk.

 

duurdere:

s30v

s35v

s110v

154cm

elmax

boehler m390

boehler m690

 

.

 

Maar je leest ook veel over 420 modified stainless steel blade En dit zijn dan toch bewuste keuzes van Oa Ontario bij zelfs messen net onder en over de 200 Euro :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter vergelijking, alles mooi in een plaatje uitgedrukt.

 

steel-facts.png.5acc9e6ab4acc58c75757f8bca85c200.png

 

Het is natuurlijk een prachtig plaatje met veel Info:o Maar wat is 420 modified stainless steel ?? Ik vermoed dat er zowiezo meer Koolstof inzit en ??

Waarom word daar oa De huidige Ontario M 9 Bayonet van gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eruit gekomen voor wat betreft dat 420 modified Stainless steel .Dat heeft lang geduurd voordat ik :o

 

420HC, also referred to as modified stainless, due to its increased carbon, is roughly comparable to 440A. It has a relatively high edge retention compared to the other 420 stainless steels, but it still has a low wear resistance

 

Zie Link met veel uitleg http://www.knifesupply.com/knife_blade_steels.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb een mes van 440C staal, dat mes is ruim 15 jaar oud en nog steeds roest vrij. Enkele keren geslepen en moet zeggen dat hij goed scherp blijft. Als ik zo dat tabelletje zie dan denk ik dat 440C een beetje onderschat wordt, maar mijn eigen ervaring. Of stalen zoals M390 moeten wel heel goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorisb 440c staal werd vroeger (plm 20 jaar geleden) als premium beschouwd. Inmiddels is het qua eigenschappen voorbijgestreefd. Dit neemt niet weg dat 440c prima toepassingen kent in de messenindustrie. Niks mis mee. Ik heb ook messen met dit staal. En het wordt nog steeds best veel toegepast. Dus onderschat wordt het niet, maar door sommige staal-o-fielen wordt er meesmuilend gedaan als je niet een mes van superstaal hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even gecheckt, en dat mes komt uit "97. Kan me best voorstellen dat er in die 18 jaar betere soorten ontwikkeld zijn, maar waar zijn de deze doorten dan beter in? 440C scoort bijvoorbeeld redelijk laag op het behouden van de scherpte, maar ik moet zeggen dat mijn mes heel goed zijn schepte behoud na veel gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels toch de Ontario M9 Bayonet besteld ( Type met Nsn 1095-01-227-1739 )

En nee ik draag zoiets niet op straat.

Het is een mes bestemd voor een echte Nood situatie, dus een echte SHTF . In de ruime zin van het woord.

Voor ieder doel een mes.

Mijn vorige aankoop was een Rapala softgrip 23 Cm fileermes voor Vis. Dit is onze tweede ! Was nu in de aanbieding.

Een ontzettend goed fileer mes .De andere is al heel wat jaartjes oud en nog perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er hier mensen die de Ervaring hebben omtrent De Ontario messen.

Ik heb vanmiddag even een mes meegenomen uit de winkel. A 85,95 Euro

Een special plus Fighter. Had net zo goed een ander type kunnen pakken:) maar deze lag vooraan.:)

Ik kan maar één keer geld uitgeven en heb niet de optie om een vergissing te maken.

Daarom alle info welkom.ontario.jpg.915703cd0cf2e1de77d88d28ad77f3b3.jpgontario-2.jpg.d3c4be48c19c4aa5ae30bdc5d650bdfd.jpg

 

Niet dat ik dit mes koop, gewoon even om het te bekijken en te Googlen.

IK moet eigenlijk een iets groter mes erbij hebben . Groter dan de Mora die ik nu heb.

Zelf zat ik aan de M9 Bayonet te denken . Helaas heb ik geen enkele ervaring met de huidige Ontario messen.

Misschien bevindingen omtrent getoonde model ??

 

Toevallig heb ik zelf ook zo'n Ontario SP-95 en ik ben er reuze tevreden over. Het is (zoals de model aanduiding reeds zegt) eigenlijk een vechtmes/combat knife, maar ik heb er ook veel hout mee gesneden en hij blijft lang en goed scherp. Het is niet het soort mes dat je gaat gebruiken voor batonning, mede vanwege het feit dat het mes aan de punt van onder EN boven scherp is. De lemmet dikte is 4,91 mm en heeft een snijgedeelte van 19 cm. Voor mij ligt het mes perfect in de hand en voor mesvechten is dit mes uitermate geschikt. De schede vind ik nog net goed genoeg om het mes op te kunnen bergen en dragen, maar persoonlijk maak ik liever een schede op maat en naar eigen ontwerp enz. (daar ben ik dus ook mee bezig).

Als je een mes zoekt voor zelfverdediging is dit zeker een zeer goed mes, maar als je een mes zoekt waar je van alles mee wilt doen dan is dit mis minder geschikt. Het is een sterk mes en Ontario maakt al heel wat jaren kwaliteits messen, dus wat kwaliteit betreft hoef je je geen zorgen te maken.

De Ontario full tang messen uit de Ranger en RAT series zijn meer het soort messen waar je van alles mee kunt doen, maar die liggen kwa prijs wat hoger.

Hangt er dus gewoon vanaf wat je ermee denkt te willen doen en wat je eisen zijn.

Niet alle dure messen zijn echt goed, maar het is wel zo dat de "dure merken" zich niet kunnen veroorloven om een fout te maken en geven dus betere garantie voorwaarden.

Koop in elk geval geen mes dat gemaakt is van zgn. "damast" want dat is allemaal rommel en het meeste komt uit Pakistan. Soms rechtstreeks geïmporteerd door handelaren hier in Nederland en de rest komt via Engeland en Duitsland hier op Marktplaats.

Alleen de gerenommeerde merken hebben echte goede damast en durven dan ook met recht garantie erop te geven.

En als je een M9 bajonet wilt kopen, koop hem dan bij een betrouwbare messenwinkel waar ze de echte M9 verkopen i.p.v. de waardeloze kopieën. De originele M9 bajonet kost rond de € 180,- terwijl een kopie al voor rond de € 30,- te koop is. De originale M9 bajonetten worden door Buck en Ontario gemaakt en je kunt de originele van de kopieën onderscheiden aan het gewicht en afwerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even gecheckt, en dat mes komt uit "97. Kan me best voorstellen dat er in die 18 jaar betere soorten ontwikkeld zijn, maar waar zijn de deze doorten dan beter in? 440C scoort bijvoorbeeld redelijk laag op het behouden van de scherpte, maar ik moet zeggen dat mijn mes heel goed zijn schepte behoud na veel gebruik.

 

Bijvoorbeeld beter in behoud scherpte. Dat jij er tevreden mee bent is natuurlijk mooi, maar er zijn staalsoorten die langer hun scherpte behouden. En dan vaak gepaard aan taaiheid en slijpbaarheid en roestbestendigheid. 58hrc is best hard, maar er zijn staalsoorten die nog behoorlijk taai zijn bij een hardheid van 60-62hrc. En dat betekent nog veel beter snede behoud. Maar het is niet gezegd dat je dan weer veel behoefte hebt aan een dergelijke eigenschap omdat je bijvoorbeeld niet echt heavy duty taken voor je mes hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...